Gå til innhold

Angående innlegget til "MortilkosepluttenSeb"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fint skrevet Dronningen! Veldig enig med deg! Synes noen av de svarene hun fikk var utrolig tankeløse...vet ikke selv hvordan det er å miste en foreldre, men jeg hadde ikke vært så veldig happy om pappa hadde funnet seg en ny jente på min alder så fort etter mamma gikk bort! Pluss at vi skulle feire jul sammen....nei, vet du hva...synes det er så respektløst!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skrev i den andre tråden og ga all min støtte til HI etter en haug med lite følsomme innlegg.

Jeg ble rett og slett forskrekka over at et par nick kalte HI for egoistisk!! Det er flere som støtter deg enn som syns du er egoistisk;). Og du skal komme deg gjennom julen på din måte, du skal sørge og gråte, men julen skal du feire med de du ønsker eller klarer å ha i nærheten. At pappan din velger å få en ny dame hjem til barndomshjemmet ditt i 3 mnd er uforståelig for meg. Og at hun skal feire jul, sove i senga og lage mat til pappan din i det samme huset din mor har drevet i så mange år, er helt forkastelig så kort tid etter.

Her er det virkelig mangel på respekt. Og til dere som sier at alle skal få sørge på sin egen måte: HALLO! Går ikke grensa for brutt tillit og respektløshet et sted for dere?? Hvilke bånd har dere til foreldrene deres om dere hadde synes det var greit at pappan deres dro inn en ny dame i huset i 3 mnd, når deres mor hadde tatt livet sitt for under 1 år siden?? Hvor er respekten for dere mor?

Ønsker deg alt godt;) Klemmer

Skrevet

Uten å ha mistet en foreldre så har jeg da opplevd en del andre tøffe ting i livet, og kan nok vite litt om sorg likevel...

Jeg står for det jeg sa. Syns det er milevid forskjell på hvordan man bør opptre når man har små barn som mister en forelder, og når man har voksne barn som mister en forelder.

Når hun legger ut ting her bør hun vite at man kan vente alle slags svar.

Håper dere alle får en fin jul.

Skrevet

Du har tydeligvis et innskrenket følelsesliv. Uansett om barna er små eller store bør far opptre med respekt! Og du kan ikke vite hvordan deter å miste en forelder selvom du har opplevd sorg. Du vet ikke hvordan det føles å tenke på at faren din skal sove med en annen dame i ektesenga i jula, når det er under 1 år siden din egen mor tok livet sitt.

Skrevet

Folk skal få sørge på sin egen måte, sorg er personlig. Som jeg har skrevet tidligere synes jeg det er drøyt at han skal feire jul med en ny dame. Men en ny kjæreste har han da all mulig rett til å ha. Dessuten er barna hans voksne, det gjør situasjonen en ganske annen enn om barna hadde vært barn.

Skrevet

Teline: Saken her gjelder ikke at han har ny kjæreste. Saken gjelder at den nye kjæresten skal bo i barndomshjemmet til HI i 3 mnd å feire jul der. Der ligger forskjellen. Og som voksne bør da alle forstå at man viser litt takt og tone ovenfor hverandre i slike tilfeller..Uansett om barna er store eller små!

Skrevet

Kanskje det. Men jeg har ingen problemer med å føle sviket hun opplever. Det er bare 3 av dere som ikke forstår hennes reaksjon, mens det er 30 av oss som hadde reagert helt likt. Det sier jo litt om hvor forskjellige vi er følelsesmessig.

Skrevet

Jeg sa aldri at jeg syns hun var egoistisk eller brukte andre ukvemsord, men man må jo få lov til å sympatisere med faren også uten at du skal bli ufin..?

For meg så er det en stor forskjell på å miste foreldre i ung alder og som voksen. I dag er min nærmeste familie mine barn og min samboer. Jeg flyttet hjemmefra for 12 år siden, og har ikke noe eieforhold til barndomshjemmet nå.

Vi er ulike som du sier, og det må respekteres, uten at noen går hardt ut og påberoper seg å ha fasiten....

Skrevet

Klart saken også dreier seg om at han har en ny kjæreste.

Jeg gjentar at saken er minst todelt.

Det at en ny kjæreste skal feire første julen etter dødsfallet med han, på bekostning av barn/barnebarn, det er drøyt, og en spesiell prioritering. For alt vi vet er det eneste måten han kommer gjennom julen på, det kan være 100 grunner til det valget, vi vet dem ikke.

At han har en ny kjæreste er hans rett, da folk sørger forskjellig. Det er da klart at en voksen mann med voksne barn skal få ha kjæresten i sitt eget hjem. Derfor er alderen på hans barn definitivt en ting verdt å ta med.

Og jeg står på at folk sørger forskjellig. Det er da en rett man har.

Takt og tone skal gå flere enn en vei. Forståelse og respekt skal mer enn en vei. siden folk er forskjellige er det vanskelig å definere hva som er god takt og tone, og da oppstår dessverre situasjoner som denne.

Skrevet

jeg vet jo at når man poster noe her så får man all verdens med både rare, forferdelige, hissige, forståelsesfulle og hyggelige svar.

Ikke en eneste person jeg har snakket med i min omgangskrets, kollegaer osv ytrer meninger om at dette er ok. Kun her inne noen har ment dette. Må si jeg blir litt forferdet over folks manglende empati og forståelse i en sånn situasjon - som garantert de færreste noen gang vil komme borti selv. Det er uvitende og ganske umulig å sette seg inn i hvordan man hadde reagert på dette hadde det dreid seg om en selv.

Jeg og min søster har alltid hatt et nært forhold til våre foreldre. Vi har en bitteliten familie som nå har blitt enda mindre. Nå er vi 7 stk. Dette er inkludert 3 skrøpelige besteforeldre. Jeg og min søster er eneste pårørende til 2 av disse eldre. Vi har hatt 2-3 veldig tøffe år. Jeg har bla tatt kjøkkenkniv ut av min mors hånd mens hun satt og hylte om å få dø mens jeg ringte ambulanse og psykiater. Det tar tid å bearbeide disse årene, i tillegg til det tragiske utfallet. Å bringe noen inn i denne prosessen er bare feil. Jeg føler min far svikter oss på det groveste i dette tilfellet. Om han hadde "datet" henne en stund før han tok henne til Norge hadde saken stilt seg annerledes. Dette er for fort, for tidlig og for surrealistisk til å forholde seg til.

Og folk burde forstå at det kan være fryktelig sårende å få høre at en er en "egoistisk drittunge" som ikke unner sin far kjærlighet osv. Det er ikke det det dreier seg om.

Det originale innlegget var ikke ment som en provokasjon, men en liten frustrert melding. Selvsagt har folk meninger om dette og hint, men når det gjelder et såpass følsomt tema - er det kanskje greit å begrense kritikken littegrann for en gangs skyld.

Takker alle for støtte - fint at iallfall noen er enige med meg.

Skrevet

Du skriver godt for deg;) Håper du ikke tar deg så nær av det folk sier her inne. Om jeg har forstått det riktig, så har ikke pappan din og denne dama en fortid? Dette er helt nytt? Huff.. det må være så vanskelig for dere.

Skrevet

Enig med deg Teline.

Samtidig mener jeg at ansvaret overfor barna dine varer livet ut. De vil alltid være min første prioritet. Og dør min mann, skal de slippe å komme hjem og feire jul med en annen mann året etter.

Og selv om jeg var 26 år da mamma døde for 1 år siden, var voksen og hadde barn, hadde jeg ikke klart meg uten pappa. Han var den som måtte fakke meg, da jeg og de andre rundt meg lå nede for telling.

Han var den som avbrøt sin forretningsreise da vi fikk beskjeden kreft, han og hans kone var de som tok seg fri fra jobben for å komme til oss uansett tid på døgnet, de som inviterte oss til første jul uten mamma, de som passet barn når dagene var for tunge til å bære osv.

Om du er ti, tolv eller tredve år.. En sorg er lammende, du er helt avhengig av oppegående mennesker rundt deg.

Og en far som bortprioriterer døtre sine som skal gjennom deres første jul uten mamma, er for meg helt uforståelig!

Å være forelsket kan han være på nyåret, etter han har hjulpet jentene sine gjennom denne epoken.

Du mister ikke foreldreansvaret eller freldrevettet selv om barna er store. Og ja, for meg handler det også om respekt for den sorgen barna dine befinner seg i!

Skrevet

Nå skal jeg skrive noe direkte til deg, for de andre innleggene mine har vært mer generelle synspunkt på en problemstilling.

Jeg synes ikke du er egoistisk som reagerer på denne situasjonen. Personlig synes jeg det er veldig spesielt at han får besøk av en ny kjæreste i julen. Jeg hadde aldri prioritert på den måten, og hadde nok blitt fryktelig lei meg om det skjedde min familie. Har du spurt faren din hvorfor han gjør det på denne måten? Klarer han å svare på hvorfor prioriteringen er som den er?

Når det kommer til at han får en ny kjæreste har jeg forståelse for at det er vanskelig for dere, men det er faktisk hans valg. Du skriver at moren din var syk i flere år, han har sikkert gått gjennom flere sorgprosesser i den tiden. Min erfaring med andres sorg er at folk som har sørget før dødsfallet skjer kan jobbe seg gjennom sorgen raskere enn andre. Og dermed bli klare for å gå videre fortere enn noen kanskje forstår. Det er ikke ensbetydende med mangel på respekt for din mor, eller at han ikke var glad i henne. Det kan jo bare faren din svare på.

Jeg synes det er drøyt av faren din å feire julen med en ny kjæreste, men jeg reagerer ikke på at han har fått en ny kjæreste utfra det du forteller om moren din sin sykdom gjennom flere år forut for dødsfallet. At det er vanskelig for deg er veldig forståelig.

Jeg håper du og dine får en så bra jul som mulig, og synes fortsatt det er fryktelig trist at det moren din valgte bort livet.

Skrevet

Han har egentlig ikke forsvart det noe særlig. Eller forklart. Han kommer hjem i morgen. Har ikke pratet mye om det - og han har vært bortreist mye siden vi fikk beskjeden. Han mumlet noe om at han nå har noe annet å tenke på. Jaja.

til vanlig er han en meget reflektert og "stabil" mann, men dette er ikke gjennomtenkt. Jeg synes jo også det er synd at sønnen min ikke får feiret jul med bestefaren sin i år - men det får være. Vi får kos oss som best vi kan hjemme hos meg. Han er under 3 år.

Skrevet

Ikke lett for dere dette :(

Lykke til hvertfall. Så håper jeg du og gutten din hvertfall klarer å kose dere noe i julen.

Skrevet

takk for det :)

det blir en spesiell jul - men får prøve å fokusere på å gjøre den koselig for Seb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...