Gå til innhold

Kinkig situasjon !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg slik at når jeg er på jobb må jeg parkere i et parkeringshus og betale hver dag. Jeg er ferdig klokken 4 og betaler til ca 5 over 4.

En dag kom kollegaen min for sent på jobb, han var ikke der før klokken ti på halv 5. Jeg hadde forsøkt å ringe han flere ganger før han kom.

Og når jeg kom til bilen hadde jeg fått bot. 600,-

Er det rett at jeg skal betale boten, eller burde kollegaen min gjøre det?

Jeg hadde jo tross alt ikke gjort noe galt og betalt til da jeg skulle være ferdig på jobb. Er jo ikke min feil at han kom for seint, og jeg kunne jo ikke akkurat bare forlate butikken og putte på mere penger...

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke bedt han om å betale boten... Det hadde jeg syntes hadde vært pinlig...

Skrevet

Sånt skjer. Synd, men du kan'ke forlange at kollegaen betaler boten. Han/hun er bare ansvarlig overfor arbeidsgiver.

Du kan eventuelt be arbeidsgiver refundere summen. Ikke at de er pliktige til det, men det er jo mulig det går gjennom likevel.

Skrevet

Det har seg sånn at jeg og han som kom for sent eier butikken ilag.

Men skal jeg da liksom begynne å betale en halvtime extra hver dag i tilfelle han kommer for seint?? Blir en smule dyrt i lengden !

Er jeg ferdig klokken fire så er jeg ferdig klokken fire.

Han vil ikke betale boten nei....

Skrevet

Sure penger ja.

Du kan vel si sånn at hvis kollegaen kommer ofte for sent på jobb, da bør han betale parkeringsbøtene.

Skrevet

Så dere mener virkelig at jeg skal måtte betale 600 kroner for at han kom for seint og jeg er totalt uforskyldt ? Er ikke akkurat rik for å si det sånn.....

Skrevet

Jeg syns på ingen måte at du kan be han betale boten nei. Det eneste jeg syns du kan gjøre er å be han komme på jobb en halv time tidligere en dag slik at du kan avspasere den halvtimen du mistet.

Ellers så syns jeg faktisk du kunne stengt butikken i fem minutter for å putte på mer penger. Siden det er så kort så er det ikke noe problem. Bare sett en lapp på døra hvor du skriver at du er tilbnake om fem minutter. Siden du rekker å slutte på jobb, samle sammen tingene dine, kle på deg yttertøy og gå til bilen på fem minutter så klarer du løpe ut for å betale og tilbake igjen på fem minutter.

Skrevet

Ja det mener jeg. Du kan ikke be kollegaen betale en bot på 600 kroner bare fordi han var for sein på jobb en dag. Blir for dumt.

Skrevet

Jeg syns du skal betale boten selv! Greit at han var for seint ute, men alle _kan_ komme for seint en gang, det hender faktisk saker underveis som gjør det. Ja, han kunne ha sagt i fra, men hvis du er 5-10 minutter for sein etter parkeringa hans en dag så tviler jeg vel på at han ber deg om at du skal betale boten hans fordi DU kom for seint!

Prøv å se det litt fra begge sider!

Skrevet

Nei, du kan ikke be ham betale boten.

Det er jo ikke en gang hans skyld at du kjører på jobb. Du visste at parkeringen gikk ut, og det var tydeligvis nært nok til at du bare kunne ha stengt butikken i 5 min og puttet på mer penger.

Skrevet

Eh, jage ut alle kundene og stenge butikken? Hehe, det går nok ikke nei ! Ligger også midt inne i et kjøpesenter så det hadde blitt vanskelig !

Også har det seg slik at han hadde absolutt ingen gyldig grunn til å være sen, han hadde bare sullet hjemme ! Og da synes jeg det blir enda verre...

Og arbeidssituasjonen vår er slik at jeg ikke kan komme forsent til hans vakt slutter...jeg er tidligvakt og han sen..

Avspasere en halvtime? Ja, det blir en dyr halvtime gitt !

Skrevet

Hadde betalt bota selv. Kan jo være du som kommer sent neste gang, Ting kan skje. Ville nok heller begynt betalt til 1630

Skrevet

Hvorfor spør du etter andres meninger når du har bestemt deg allerede?

Du hadde vel egentlig bestemt deg for at han skulle betale boten din men trengte litt positive tilbakemeldinger på din avgjørelse?

Skrevet

Hvorfor spør du når du mener du har svaret selv, egentlig?

En kollega er ikke ansvarlig for dette. Arbeidsstedet kan være det, rent moralsk sett. Ingen forpliktelse. Om dere eier sjappa sammen, kan dere jo eventuelt ta av sjappas overskudd for å betale din bot. Men da må dere jo bli enige om dette akkurat som dere må det om enhver annen beslutning.

At dere ikke har mulighet til å gå fra butikken i to minutter, høres problematisk ut. Men siden dere er eiere er det jo dere selv som har lagt opp til det.

Skrevet

Eg syns faktisk han kunne ha tilbydd seg å betale bota di eg. Og eg skjønnar at du ikkje kan stenge butikken for å putte på meire pengar. Sida han tydeligvis ikkje går med på det så er det fair at den blir delt 50/50.

For å sei det slik så hadde eg tilbydd meg å betale den bota for deg når det var min egen feil for at eg blei forsinka. Hvis eg hadde sulla heime osv. Hadde eg derimot blitt ståans fast grunna ulykke el liknans så hadde vel du også hatt forståelse for det og betalt bota di uten tilskudd fra meg.

MEN det er hans ansvar å komma tidsnok på jobb, når det ikkje skjer så må han ta konsekvensene av det. Han var sikkert ikkje interesert i at du skulle jage ut kunder og stenge butikken fordi du måtte putte på penger for å betale bota, det kan faktisk bety ganske masse for butikken som dere driver sammen. Så da er kanskje ikkje 600kr i bot så mykje med tanke på kunde grunnlaget dere har og det kundene legger igjenn i butikken.

Sei at dere får ta delt skyld her og at han må betale halvparten, heilt rett og rimelig meiner nå eg.

Skrevet

enig med mammsen-fikk tulle 060606..

jeg hadde spurt om han kunne dele på bota. og hadde jeg vært han, så hadde jeg tilbydd meg å dele på den..

Skrevet

Ja, jeg har bestemt meg, men ville gjerne høre hva andre mente om saken ! Er det så galt dronnigen?

Skrevet

Enig med mamsen og scully. Han kunne hvertfall vært med og delt på bota...

Skrevet

Nei det er ikke galt å spørre om andres meninger men når man kommer med små, ufine kommentarer som: "Men skal jeg da liksom begynne å betale en halvtime extra hver dag i tilfelle han kommer for seint?? Blir en smule dyrt i lengden !", "Så dere mener virkelig at jeg skal måtte betale 600 kroner for at han kom for seint og jeg er totalt uforskyldt ? Er ikke akkurat rik for å si det sånn....." og "Avspasere en halvtime? Ja, det blir en dyr halvtime gitt !" så må man faktisk tåle at man stiller spørsmål om hvor du spør oss.....

Skrevet

Det koster meg allerede over 100 kr. dagen å parkere fra 10 til 16. En extra halvtime hver dag vil utgjøre en del....så det er ikke et alternativ !

Skrevet

Mamsen, Scully og høyt blodtrykk; Takk for at dere ser det fra min side:) Og takk for tips om å dele på bota, det går han kanskje med på :)

Skrevet

Men om du bare betaler til 5 over 4 betyr det att du har veeeldig dårlig tid til parkeringsplassen. Om den ikke er rett utenfor døra så kan det jo bety han du jobber med kommer tidligere enn 16 og du ellers går før? Når du har arb tid til 16 går du vel ikke før 16 det er jo dårlig for han du jobber med om ikke han kan komme 1 gang 5 minutter for sent. Må le kan jo ikke mene han skal betale syntes det er så småling.

Skrevet

Jeg hadde betalt om jeg var deg og så fortalt kollegaen om hva som var skjedd, og at jeg håpet det var enganshendelse at han kom for sent.

Skrevet

100,- kr pr dag i parkering? Finnes det ikke noe rimligere om du er villig til å gå 10 minutter eller noe?

Uansett ser jeg det ikke som kolegaens problem hvordan du kommer deg på jobb.

Skrevet

jeg syns det er risikabelt å sjanse på at du får gå ut kl 16.00 av døra fordi du ikke vil betale lengre parkering? Ting kan jo skje uforutsett, selv om du mener han hadde surra hjemme i dette tilfellet. Om han kommer for seint eller ikke , så er det jo ikke hans valg at du kjører og parkerer til 16.05! Hvis du jobber med kunder, og hjelper noen- sier du da: kan ikke hjelpe deg mere, må løpe å ta bilen? Selv om man har arbeidstid til 16.00 betyr jo ikke det at man har krav på å gå ut døra da! Det betyr du skal jobbe til 16.00, og etter 16.00 kan du gå å kle på deg og dra sånn som jeg ser det. Min mening

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...