Gå til innhold

Sjokolade til små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som gir sjokolade til sine små barn under 3 år? Jeg så en dame gi sjokolade til en 2 åring og ble sjokkert! Jeg gir ikke dritt mat til mine barn og synes det er uansvarlig av foreldrene å gjøre det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heh. Fortell mer om kostholdet deres, a?

Men for å svare på spørsmålet, ja, begge mine unger spiste sjokolade før de fylte tre. Hva gjør forresten tre år til den magiske grensen for inntak av det du mener er drittmat?

Skrevet

Jada i bøtter og spann. Så en far en dag som ga ungen sin sjokolade. Stappa inn og koste seg. Barnet kan ha vært 1,5 år eller noe sånt. Så så faren plutselig mora og begynte å skrike til ungen at han måtte tygge ut, tørka ungen og kasta papiret. Holdt på å le meg ihjel. Tenkte med meg at her bor han med ei sur hurpe. Klart man ikke skal gi dem veldig mye, men hvorfor en regel om tre år? Det er så rart her i Norge for folk gir ikke ungene sine snop før de er så og så gamle, men da er det ingen grenser lenger.... Da kan de spise så mye de vil bare de ikke får hull i tennene.

Skrevet

Mine barn spiser sunn mat og har aldri smakt godteri og brus, min eldste datter som er 6 år nå fikk smake cola og sjokolade men hun likte det ikke. Hun velger selv eple og vann feks. Hvorfor gir du dine barn usunn mat som de blir avhengig av? De får dårlige matvaner og kan bli overvektige senere i livet. Uansvarlig.

Skrevet

Er ikke så prippen på det jeg... Olliver er 8 mnd, og han har fått smake mye rart.. til og med ting med sukker! *gid!* Hehe.. Han får ikke noe mengder, bare en smak, så syns det er greit jeg.. Gidder ikke akkurat fore han opp på sukker heller =) Mamma min lar han få litt kakao da, og nam nam, det syns han er kjempe digg =)

Skrevet

Jeg hadde også en slik mor da jeg vokste opp. Gulerotkake var det lengste hun kunne strekke seg. Da jeg flyttet hjemmefra spiste jeg snop fra morgen til kveld..... Og gjør det enda etter 20 år. Det bare detter inn. Jeg er ikke tykk, men vet likevel at det ikke er sunt. Men går det ikke an å finne en gyllen middelvei da..... Jeg har faktisk og et sunt kosthold, men det hender de får en godbit. Og da koser vi oss. Herlig.

Skrevet

Gir ikke hver dag, ikke hver lørdag heller, men hun får smake, elstemann også de er 2 og 8 år... Førstemann fikk ikke så mye, litt vanskligere m 2. mann

Skrevet

Det er ikke 3 års grense, bare eksempel... Jeg gir ikke min 6 åring søttsaker, det er bare helt utrolig å se at så små barn får dritt før de kan vite bedre. Barn i Norge spiser mye dritt generelt, bare se på tjukke jenter med cola og snopp. De kan takke slike foreldrene som dere!

HI

Skrevet

Jeg er ganske enkelt ikke enig med deg i at sjokolade i enhver form er usunt.

Brusen kan vi sikkert enes om.

Skrevet

Stakkars Oliver som er bare 8 måneder og får sukker...

Skrevet

Når de blir 18 år gjør de som de selv vil. Jeg vokste som sagt opp med en mor som deg. Når jeg kom på egenhånd var jeg helt ustyrlig i godteskålen.... Så det er du ingen garantier for noenting .... Du er naiv du.

Men jeg er enig i at det er synd at så mange har dårlig kosthold, men det er ikke en lite sjokoladebit som ødelegger det.

Skrevet

Hehe =) Olliver har det bra han =) Sa ikke att han får sukker, sa han fikk smake ting med sukker, er en god forskjell.. Kan da umulig være forferdelig å la han smake på mye rart, han har smakt alt fra sursild, til hamburger han.. Skal tidlig krøkes vettu ;)

Skrevet

Her får toåringen litt sjokolade flere ganger i uken. Mandler og 86% kakaosjokolade er et enkelt og SUNT mellommåltid!

Skrevet

Snakk om hysteri! Vi er veldig bevisste på hva vi gir vår lille. Så at hun får smake en bitteliten søtsak i ny og ned skader ikke.

Vi spiser et sunt kosthold til daglig. Men til helgen så koser vi oss litt ekstra og da hender det at lillemor her hjemme får smake om hun blir veldig nysjerrig!

Skrevet

men om du syns det er så uansvalig å gi barna sine sjokolade. da tror jeg virkelig du bør lese litt om sjokoladen! ja jeg gir mine barn sjokolade, men gir kun den mørkeste sjokoladen med mest mulig kakaobønner i. jo mindre kakaobønner jo mer usund er den. så å gi barna sjokolade med mye kakaubønner i. er ikke noe gale. det har de forsket på. så her får de mocca sjokolade om lørdagen. for kakaobønner har de funnet ut er kreftforebyggende

Skrevet

vel førstemann fikk ikke noe sånt før han var veldig stor, mn han er nå ikke tre enda. men andremann fikk litt sjokolade lenge før.

Skrevet

eh... Ja? Min sønn (1.5 år) har fått en eventyrsjokolade av den minste typen flere ganger (lørdag til barne-tv). I hvertfall hvis vi har besøk, er på besøk til andre barn. Han spiser sunt og variert til alle måltid og mellommåltid ellers, og det får da være måte på hysteri.

Jeg er mer opptatt av kvalitet, og er heller striks på kvantiteten.

Jeg er vokst opp en tid da det var kun lørdagsgodt som gjaldt. Jeg spiste det helt hysterisk opp av frykt for at det aldri ble mer, og benyttet hver ledige tid på døgnet til jakt på mer. Og det har jeg fortsatt på.

Jeg håper min sånn blir så avslappet at han er trygg på at han kommer til å få sjokolade igjen engang.

Skrevet

Har det plutselig blitt farlig med litt sjokolade nå?

Her i huset har vi et godt kosthold hele uka gjennom, ungene spiser variert og godt av både, fisk, kjøtt, grønnsaker og frukt. Da ser jeg virkelig ikke noe problem i at de spiser litt sjokolade på lørdagskvelden, eller en is på en varm sommerdag.

Minsta her er 18 mnd, og hun har spist sjokolade flere ganger hun. Jeg har ikke kjøpt det til henne, men når eldre søsken på 5 og 8 år spiser non-stop til lørdagsgodt, er de ikke gamle før de ser at det er forskjell på den kjedelige kjeksen de har i hånda og det som skrangler så spennende i koppen til storebror, og storebror deler villig vekk han ;-)

Skrevet

hahahah gleda meg til deres unger en dag bjynner å like sjokolade, da kommer dem til å kaste seg over godteskåla slik at ingen andre barn får smake en gang! lykke til! bedre med vett, sjokolade på lørdag og ikke i ukene, da får barna et normalt forhold til det!

Skrevet

Mener du at hemafroditter er ekstra utsatt for uansvarlige foreldre som lar ungen få smake litt sjokolade i ny og ne?

Skrevet

dib/bim er fult av bedrevitere som tror at de gjør best, og alle andre som ikke gjør som dem er dårlige foreldre og skader barna sine. Makan til mange sånne her latterlige innlegg man skal komme over. Helt hysteriske jo.. har ikke møtt noen sånne her paranoide og patetiske mennesker i det virkelige liv

Skrevet

He he.. den var fin :-) Jenter med snopp ;-) Hermafroditter :-) Sitter på kontoret og ler for meg selv nå!

Skrevet

Jeg har en fireåring som koste seg med en twist imorges før han gikk i barnehagen. Jeg var så dum og glemte å gjemme skåla fra igår kveld da vi hadde besøk. Gutten min på fire, som er glad i fisk, grønnsaker, kjøtt, kylling, brødskiver, oster, frukter og selvfølgelig godteri, fikk denne twisten av meg imorges fordi han allerede hadde spist to brødskiver og drukket to gode glass med melk og fordi han spurte så pent om han ikke kunne få en godt. HAn har da ikke spist godteri siden forrige torsdag da han var i bursdag. Da spiste han en kjærlighet. Han er omtrent som oss, han spiser sunt og godt og noen ganegr usunt når vi skal kose oss en gang imellom.

prøv å se totaliteten istedet for en innsnevret tankegang. Du kan umulig ha blitt sjokket av å se en toåring få en liten sjokoladebit, tror bare du prøver å skape deg litt.

Skrevet

Det finnes ikke bare ytterpunkter. Man kan faktisk ha et godt kosthold, og ikke være fullstendig nazi når det kommer til godterier.

Småen ble ikke introdusert for forskjellig typer godis før han var langt ute i sitt andre leveår. Nå er vi ganske avslappet i forhold til kostholdet, siden vi allerede har innarbeidet gode vaner. Da er det helt uproblematisk å la han spise sjokolade dersom det passer seg sånn.

Å skjerme unger for noe de uansett vil måtte ta stilling til når de vokser opp er rein idioti i mine øyne.

Som din så velger min stort sett frukt, vann og melk dersom han har valgmuligheter. Og han vet hva alt smaker.

Skrevet

ALt med måte,.og ingenting er "FY" eller "farlig" her i huset...Det gjør ting bare mer spennende og barna vil, når de har mulighet til å skaffes eg selv, kaste seg over "fy" og "farlig" mat..Det ble bevist i et av problemene "sannhet om mat"...Det godteriet barna fikk spise så mye de ville av var interessant bare i moderate mengder (de brukte henoldsvis tørket aprikos og rosiner, barna hadde i en tidligere test vist at e likte begge deler like godt), mens det de bare fikk ta av når de fikk lov (begge deler stod fremme) ver skikkelig poppis og og barna "smugspiste" av det forbudte, da de bare hadde lov til å ta det lovlige og da det ble fritt fram å foryne seg av "nei" godteriet så dyttet de hverandre overende, sloss og gråt om godtet og skåla med forbudt godteri ble tømt på 1-2-3... Ekspertene fastslo derfor å forby mat /godt som likevel vil være/bli tilgjengelig for de før eller siden vil bare gjøre vondt verre. Ved å bagatellisere og ufarliggjøre godteri har vi greid å gi barna våre en sunn holdning til mat og snop. Vi kjjøper fredagsgodt, og om jeg føler for det kan de få noe en helt vanlig ukedag også....Om barna får velge mellom banan, klementiner og smågodt, så velger de like så gjerne banan som klementiner eller sjokolade, det hele kommer an på hva de har mest lyst på der og da.....Vedder på at dine barn HI, om noen år konsekvent vil velge sjokolade og brus de gangene de får velge mellom eple/vann og sjokolade/brus......

La oss ta opp dette om 5 år så kan vi sammenligen barna våre sine matvaner da vettu :o)

Og en ting til, jeg fokuserer mer på aktivitet og mindre TV-titting fremfor mathysteri.....Hva hjelper det å fore barna med frukt og grønt, forby alt "usunt" for så å plassere de foran TV/pC hele ettermiddagen og størsteparten av helgene.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...