Gå til innhold

Hun er kanskje blitt for gammel for slikt....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jenta mi fyllt 15. Stor jente, men likevel ikke gammel nok til å be meg holde kjeft, mener jeg. Jeg blir så gærn på slik oppførsel! Tilter fullstendig. Så her en dag dundra ho opp trappa mens hun slengte det til meg. Jeg føyk etter, tok henne hardt i armen og lefla henne inn på rommet og ba henne bli der resten av kvelden. Da jeg gikk ned igjen slo tanken meg: Det der var aller siste gangen jeg gjorde noe slikt. Ho er rett og slett blitt for stor for det.

Er hun det? For stor til å bli tatt tak i når det går for vidt, mener jeg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, det er hun. Men det er ikke dermed sagt at hun kan snakke til det uten å ha et snev av respekt for deg. Om hun er "for stor" til å bli tatt i på den måten, så er hun også for stor til å oppføre seg slik hun gjør... Henger du med? ;) Jeg var helt lik på den alderen, og jeg angrer... (selvom mamma er et dårlig omsorgsemne)

Skrevet

Hun kommer nok ikke til å gi seg med den oppførselen med det første. Men hva skal man gjøre da? Hvilke "avstraffelser" skal man bruke? Inndra Pc, mobil etc? Har ingen funksjon.

Skrevet

Ja. Jeg tror ikke du gjør noe konstruktivt for kommunikasjonen dere i mellom. Men jeg er enig i resonnementet ditt. Dere må møtes på halvveien. :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nei, det har ikke det. Been there, done that...

Bedre kommunikasjonen, kanskje? Jeg ser at min 4åring er en mini-utgave av meg selv når jeg var 14... Men god kommunikasjon har hjulpet oss masse, faktisk! selvom begeret renner over, og det i kveld (grunnet ALTFOR sen leggetid) ble til at jeg regelrett bærte ho i seng mot hennes vilje...

Skrevet

Å kommunisere med ei jente av den arten er teknisk umulig. Har du prøvd det? Enten fyker ho opp i et gigantisk vanvidd eller så sitter hun å sier ha og ja i håp om at jeg skal tro at hun er enig slik at hun kommer seg fortest mulig ut døra.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hehehe.... gud som jeg gleder meg til min trassedatter blir i den alderen! Sikkert veldig fortvilende, så absolutt! Det er nok bare alderen...

Men kan du ikke prøve da? Og si at dersom du skal behandle henne "voksent", så må hun gjøre det samme mot deg? Er hun kjip mot deg, så er du kjip mot henne... Kan hende det svir litt neste gang hun vil ha penger for å kjøpe seg ny mascara, f.eks...

Skrevet

Haha, ja, jeg kjenner ei som er myndig og enda ikke ute av det der. Det vil jeg påstå er ene og alene foreldrenes skyld, fordi hun er bortskjemt og tåler ikke å rettes på.

Tenk langsiktig. Når hun blir eldre, så vil hun, som oss, skjønne at mor har rett. Og så vil hun, en stund etter det, skjønne at slik er det å modnes og bli voksen.

Skrevet

Ja, ikke at jeg mener at din datteres oppførsel er din feil, for det vet jeg ingenting om.

Jeg forsøkte å komme frem til at du må prøve å se på hva som er aldersrelatert oppførsel, og hva som kommer fra hennes personlighet. Og det er ikke alltid lett.

Jeg ser med gru fram til at mine berter når det stadiet. Vi må nok ha tre bad i huset, sett at vi ikke får flere jenter enn de to vi har.

Skrevet

Vi har inngått 1348 avtaler den siste måneden! Men når hun bryter den er det fordi jeg brøt den først den gangen jeg sa eller gjorde det som jeg sa eller ikke gjorde og dessuten er jeg dum og ikke noe bedre sjøl.

Hun tjener egne penger og kjøper sin egen mascara.........

Skrevet

jeg vet ikke om jeg er så sikker på at noe funker. fordi disse utbruddene er hormonelle. jeg har aldri vært en bråkete tenåring, men jeg har gått på p-sprøyte. og da sto jeg og skreik til hvem det måtte være for aldeles ingen ting. det var sån at jeg ikke hadde det minste lyst til og bo med meg selv. og dette er ikke mange månedene siden.

uansett hvor mye jeg ville så greide jeg ikke gjøre noe med det. heldigvis varte det ikke så lenge.

men selvsakt uakseptabel oppførsel må få konsekvenser. jeg tror "nå skuffer du meg" funker mye bedre en mye annet, fordi det stikker personen rett på det såre punket.

Skrevet

Hadde mine foreldre gjort det mot meg hadde jeg stukket av. Hun er altfor gammel til det.

Skrevet

Enig med motilgunnar her.

Jeg tror nok også det funker best med å bruke det at du blir såret. Det er i allefall det jeg husker best da jeg var tenåring, og sa mye rart.

Skrevet

Den har jeg ikke tenkt på mortilgunnar med nisselue:) Skal prøve det neste gang vi braker sammen. Går vel omtrent 12 timer til, tenker jeg. Når jeg gir henne siste kjangs til å dra kadavret ut av senga:) Spørs om jeg klarer å forholde meg rolig da...

Skrevet

når ble det ok å ta en unge hardt i armen og kaste ungen inn på rommet sitt, uavhengig av alder lurer jeg på? kan jeg gjøre det med min 4åring også eller er det noe man begynner med når de er 10?

Skrevet

Nå må du ikke ta alt så bokstavlig, da. Blir det bedre hvis jeg sier at jeg tok et bestemt tak i armen og geleidet henne inn på soverommet? Hvis du så for deg at jeg klep blåmerker på henne, løfta henne en meter over gulvet, sparka opp døra og kasta henne inn så hun smalt i veggen så har du livlig fantasi.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det kalles frustrasjon, stinker ;)

Ja, du kan gjøre det med din 4-åring, så lenge det ikke blir blåmerker! Haha! *trøtt og skal legge seg*

Skrevet

.. jeg bare spurte jeg..

og synes alikevel det er helt uakseptabelt av deg som mor. nå aner jeg ikke hvordan det er å ha en 14åring i hus, men vet at jeg aldri fikk sånn behandling av min mor og godt er det for jeg tror jaggu ikke det hadde løst et eneste problem.

så da må jeg bare si at jeg synes aldri ungene blir store nok til sånn behandling.

Skrevet

åh, la meg se om jeg har forstått dette rett.. jeg kan gjøre ungen min vondt så lenge det ikke blir blåmerke? jasså ja. hm, nej..jeg tror jeg velger å la vær selvom jeg av og til river ut mitt eget hår av frustrasjon over en 4åring med bomull i øra.

Skrevet

Orker ikke lage noen diskusjon av det der...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

neimenn kjære søte snille deg, det var EN FLEIP!!!

Skrevet

nej, det er vel best å diskutere med de som er enig i at slik behandling er ok opp til en viss alder...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...