Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #1 Skrevet 14. november 2008 Hadde egentlig tenkt å legge dette inn i debatt lengre ned her, men starter heller en ny tråd. Blir så lei av de som tror at skatten man betaler blir lagret på en "konto" med hver enkelt skattebetalers navn på, og som man skal kunne ta ut når og til det som passer en best. Skatten du betale rinn går til alle mulige formål (veier, skoler, helsevesen, eldreomsorg, sosialomsorg, attføringstiltak, bygging av rullestolramper, u-hjelp osv osv). Det er slett ikke sikkert "dine" penger går til det du helst trenger, kanskje går akkurat dine skattekroner til veiutbygging et sted i Finnmark eller bygging av et barnehjem i Russland? Systemet fungerer slik at de som er friske og kan jobbe, gjør det og betaler sin skatt. De som ikke kan jobbe får den hjelpen de trenger. Solidaritet, kalles det. Dessuten, vi bruker alle opp "våre" skattepenger og vel så det (hva tror du oppfølging av svangerskap, fødsel, barseltid og gratis legehjelp og forebyggende helsetjenester, skolegang, undervisning, fritidstilbud osv koster før et barn blir myndig?) I tillegg benytter du deg daglig av tjenster og tilbud som er betalt av skattepenger (veier, infrastruktur, nettjenester, bibliotek osv osv). Kanskje blir du syk og må ha legehjelp og sykehus? En vakker dag blir du gammel, kanskje du trenger tung pleie i 10-15 år? Din pensjonsinnbetaling rekker også ikke langt, det aller meste du får som pensjonist fra det offentlige sponses av staten. Osv... Altså, det er ikke slik at alle får igjen det de har betalt i skatt. Noen får imidlertid mye mer enn de har betalt. Sånn er det bare.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #3 Skrevet 14. november 2008 Helt enig. Og alle i Norge får mye mer igjen enn de noen gang betaler.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #6 Skrevet 15. november 2008 IGJEN, drita lei dere prektige "må ikke snylte!" JO, det er min personlige sparekonto, og har ingen dårlig samvittighet. Fortsett deres prektige liv, som "hardt arbeidende"- Tror ikke på dere! Og før dere begynner de latterlige angrepene deres; jeg arbeider hardt, 100%, i flere år, og flere år til, og har ALDRI dårlig samvittighet om jeg bruker av statens (mine) penger. Dere får starte et nytt politisk parti da vet dere, forsøk å kjempe dere til økte skatter og færre rettigheter. SHADI
Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #7 Skrevet 15. november 2008 Vi som har skjønt systemet og er fornøyd med det, kan ta det med ro. Du derimot, som ønsker en egen "personlig sparekonto", må ikke bare stifte et nytt politisk parti, du må rett og slett får forandret styresettet i landet. Da er det kanskje like greit å flytte til et helt annet land. USA, for eksempel, kan være et greit land for deg. Der kan du ha din egen sparekonto, for blir du syk eller trenger annen hjelp, må du betale det selv.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #8 Skrevet 15. november 2008 Eh, det er dere som ikke ønsker godene vi har her i landet som må stifte eget parti, ikke jeg.
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 15. november 2008 #9 Skrevet 15. november 2008 Jeg kan berolige dere om at skattepengene deres kom godt til nytte. Mer enn dere vil noen gang betale i skatt, har vi fått nytte av. Og til deg som mener det er "dine" helt greit. Men skjer det noe med deg eller barna dine så får du ikke mye hjelp med "dine" skattepenger
Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #10 Skrevet 15. november 2008 He, he... Om du er anonym 03:15: Du har misfostått det meste. Foreslår at du låner deg en samfunnsfagbok for ungdomsskolen, og lærer littegrann om hvordan ting fungerer her i landet:)
Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #11 Skrevet 15. november 2008 Jo, det får jeg:) Det er jo nettopp det jeg får. Skjønner ikke argumentene deres. Det er jo nettopp solidaritet jeg er for, at alle skal få den hjelpen de trenger, selvfølgelig meg inkludert, som bruker min del. Her inne blir mange sykmeldte gravide angrepet, de som mottar kontantstøtte, får sosialhjelp og annet. Jeg finner det latterlig at dere kaller enkelte snyltere. Det er jo nettopp når vi trenger det at vi heldigvis får hjelp i dette landet. Jeg tilhører ingen av kategoriene per i dag, men om jeg skulle motta feks ks en gang i framtiden, vil jeg ikke ha dårlig samvittighet for det nei. Tror dere glemmer at Norge er et svært rikt land. Til deg som foreslår at jeg flytter til USA? Nei, jeg er ikke for at kun de med penger skal kunne få den hjelpen de trenger! Igjen, forstår ikke argumenetene deres. Foreslår nok en gang om at dere foreslår økte skatter og avgifter, siden dere er så redde for at kassa skal bli tom.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #12 Skrevet 15. november 2008 Glem det. Folk har fått det for godt i dette landet. Hvis du spør en Frper om historie eller om vi trenger biblioteker vet vi svaret. Men husk at vanlige arbeidere i andre land (som de fleste Frpere er) har det utrolig mye dårligere enn her. Men de forstår det dessverre ikke selv.... White Trash forstår ikke sitt eget beste nødvendigvis....
Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #13 Skrevet 15. november 2008 Hehe:) Om jeg ikke forstår dere her inne, vil jeg ikke akkurat bruke det som målestokk for min intelligens. Jeg har en del vekttall også, og noen A'er på vitnemålet, men det tror dere vel ikke på.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #14 Skrevet 15. november 2008 Du er sikkert kjempesmart, men det med skatter og fordelingspolitikk har du lite peiling på. Jeg har veldig mange vekttall/studiepoeng selv også, og gode karakterer, men f.eks. kjemi og musikkhistorie kan jeg lite om:)
Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #15 Skrevet 15. november 2008 Jo, peiling har jeg faktisk:) Men er uenig med dere, så da er vel det det beste argumentet dere kan gi. Jeg mener vi fortjener godene vi har, i motsetning til dere.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #16 Skrevet 15. november 2008 Du kan ikke ha A'er på vekttallene dine... Vektall = tallkarakterer, studiepoeng = bokstavkarakterer. Kvalitetsreformen kom i 2003.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #17 Skrevet 15. november 2008 Det er ingen verdens ting å være uenig i! Systemet er slik det er, ingen av oss har noen "konto" der egne skattepenger plasseres, som man kan nyte godt av etter eget forgodtbefinnende! Det er ikke sånn det fungerer! De som kan jobbe, skal gjøre det og skatte av inntekten. De som ikke kan jobbe, får det de trenger likevel. Og alle nyter godt av felleskassa, men det man får igjen er ikke nødvendigvis proposjonalt med det vi yter/skatter. I så fall ville rike mennesker som skatter mye fått lengre permisjon og bedre sykestell enn de som tjener mindre, og det er jo ikke rettferdig, eller? Om vi (folk i Norge) "fortjener godene mer enn folk andre steder i verden, er en helt annen diskusjon...)
Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #18 Skrevet 15. november 2008 Har ikke sett ett eneste angrep på syke mennesker her. Derimot kontantstøtta, der man får betalt for å ikke yte til samfunnet, er det mange som er i mot. Meg selv inkludert.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #19 Skrevet 15. november 2008 Hehe;) Jeg har både tall- og bokstavkarakterer på vitnemålet, du. Beklager at jeg ikke var mer presis i formuleringen min.
Lillemus&mamma'n Skrevet 15. november 2008 #20 Skrevet 15. november 2008 "IGJEN, drita lei dere prektige "må ikke snylte!" JO, det er min personlige sparekonto, og har ingen dårlig samvittighet. Fortsett deres prektige liv, som "hardt arbeidende"- Tror ikke på dere! Og før dere begynner de latterlige angrepene deres; jeg arbeider hardt, 100%, i flere år, og flere år til, og har ALDRI dårlig samvittighet om jeg bruker av statens (mine) penger. Dere får starte et nytt politisk parti da vet dere, forsøk å kjempe dere til økte skatter og færre rettigheter. SHADI" Tror du har misforstått hele HI, jeg... Det var aldri noe snakk om "snylting" før du skrev ditt innlegg. Det er ingen som sier at man ikke skal bruke de tjenestene vi faktisk får gjennom å være borgere av Norge. Mitt inntrykk er at HI "angriper" de som mener at "deres" skattepenger kun skal brukes til ting de er enig i. Det var heller ingen andre enn du som nevnte høyere skatter og avgifter. Må også si at jeg tviler på mengden av vekttall/studiepoeng du har. Du virker ihvertfall ikke særlig reflektert...
Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #21 Skrevet 15. november 2008 Hei, HI her. Skal komme med en liten innrømmelse. Jeg synes kontantstøtte er snylting, selv om det er fullt lovlig. Jeg ville gjerne sett de pengene brukt til noe langt mer fornuftig. Veiutbygging i Finnmark eller barnehjem i Russland, redusert egenandel til briller eller tannpleie, egentlig hva som helst annet enn å fø på friske mennesker som går hjemme. Det kan de betale selv!
Lillemus&mamma'n Skrevet 15. november 2008 #22 Skrevet 15. november 2008 Hehe... Jeg er faktisk helt enig med deg... Synes kontantstøtten burde vært avskaffet for leeenge siden! Jeg bare syntes jeg måtte kommentere innlegget, fordi det tilla ditt innlegg en hel masse meninger som faktisk ikke sto der. Synes det verste nesten er de som tar i mot kontantstøtte (som i utgangspunktet var tenkt å holde mor hjemme, måtte gud forby at hun forlot kjøkkenbenken) og har barna hos "svart" dagmamma mens de selv jobber.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #23 Skrevet 15. november 2008 Siden dette innlegget var inspirert av en annen tråd, gikk jeg ut fra at dette var nok en "uffamegsomderesnyltertråd". "Tenk på alle som snylter, snart er landet vårt konkurs", og alle de latterlige trådene her inne. HI bekrefter også det. Jeg skjønner ikke hva dere prater om, nei:) Gjør sjelden det. Jeg er nok ikke så heldig som deg, som er så lur og smart og flink hihihi:) Fra spøk til alvor; Har ikke noe behov for å skryte på meg noe som helst. Hadde jeg manglet skolegang, vært arbeidsledig eller annet, hadde jeg turt å si det også. Men spiller ingen rolle for meg, om det får dere til å føle dere priviligerte over deres mektige evner, so be it:)
Lillemus&mamma'n Skrevet 15. november 2008 #24 Skrevet 15. november 2008 Etter mitt syn er det ikke snylting når man tar i mot barnetrygd fordi man har barn, for sykepenger fordi man er syk eller går på attføring fordi man har skadet seg f.eks. Når man bor sammen men likevel krever overgangsstønad, jobber svart mens man får attføringspenger eller skjuler penger for å slippe å betale formueskatt, da synes jeg man snylter! Så, ja, folk med masse penger kan snylte minst like mye som dem med lite penger. Føler meg forresten ikke det minste mektig overfor deg eller andre, tvertimot føler jeg stor avmakt av å lese mange av innleggene her inne, så det er nok ikke mye om å gjøre før jeg sletter brukerkontoen min.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #25 Skrevet 15. november 2008 Det er ikke "det kriminelle" jeg sikter til, men det å motta det man har krav på. Har sett mange innlegg her inne, som går på å angripe gravide "sytere" som blir sykmeldte, kontantstøtte, sosialstønad og annet. Selv har jeg aldri arbeidet svart, men skjønner at folk gjør det. Å gå på attføring der man får 66% av en tidligere lønn på 12 000 netto (ja, det finnes mange lavtlønnede yrker), er veldig lite. Det er hardt å være fattig i Norge også, ikke alle som har nedbetalte hus! Selv gikk jeg hit inn fordi jeg for tiden er sykemeldt, og har lite å finne på om dagene. Og er prøver, ville lære noe om graviditet og spedbarn. Har sannelig angret for det, for dette er det mest deprimerende og sykeste stedet jeg har sett. Ikke koselig i det hele tatt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå