Gå til innhold

Stakar lille sjiraff-baby'n...

Anbefalte innlegg

Skrevet

bra skrevet, bra skrevet:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men for å se hva det var snakk om her, så var det det at man lagde STORT oppstyr for at en liten sjiraff-baby døde. Jeg vet at det dør MASSE mennesker (som IKKE da er pedofiler) og ingen blunker to ganger for det en gang... gjør DU???

Skrevet

Men hun er jo uenig med deg, du mener jo at dyr og mennesker er like mye verd.

Skrevet

Tror ikke folk heller vil lese om giraffer, men når man først leser om den lille så må man vel kunne få lov til å synes synd på den lille skrotten? Jeg har faktisk ikke lest en eneste artikkel om giraffer jeg, det jeg vet om den har jeg kun fått med meg gjennom dib;)

Men jeg synes det er trist at den lille ble støtt vekk av moren sin og døde jeg, akkurat som jeg griner og fortviler over den onde verden vi lever i når jeg leser om det som skjer i afrika og alle voldtektsofrene i Kongo. Gjør meg vondt langt inni hjertet. Men jeg klarer fortsatt å føle empati for giraffen og synes det er trist at den døde, selv om krisen i afrika gjør meg mye mer vondt!

Og etter å ha lest innleggene dine i denne tråden så virker det jo som om du kritiserer de som engasjerer seg i giraffen. Og det blir feil for meg.

Skrevet

Du vet ikke en dritt om meg melkekua. Jeg blunker nok mer enn de fleste skal jeg fortelle deg!! Jeg engasjerer meg faktisk mye i det som skjer i f.eks afrika for øyeblikket. Og jeg synes det er forferdelig og jeg gjør stort sett ikke noe annet enn å grine når jeg leser forskjellige artikler og nyheter.

Men det betyr vel ikke at jeg ikke kan synes synd på giraffbabyen eller mene at dyr er like mye verd som mennesker? Må det være enten eller?

Har ikke lest en eneste artikkel om giraffen jeg, men jeg kan vel få lov til å synes synd på den fordet? Hvorfor plager det deg hvem jeg synes synd på?

Skrevet

er hun vel ikke. hun mener jo at dyr og mennesker er like mye verdt hun og. bare les siste innlegge hennes. og hadde gjort akkurat det samme som henne med katten min, hvis det hadde stått mellom katten og en pedofil, drapsmann, terrorist eller hva det måtte være av andre slike mennesker som IKKE er mer verdt enn dyr!

Skrevet

Ja, jeg vet ikke noe om det, men jeg ser bare hvilket engasjement mange har her inne for et dyr. Jeg synes også om dyr, mener faktisk at de er mye verd. Men engasjerer meg mye heller for en menneske-sak, enn i et dyr...

Skrevet

Terrorister og pedofile er faktisk beskyttet av lovverket, og bra er det ellers hadde sånne som du og Bush uført i overkant mye egenjustis. Om du ser en terrorist dø når han går igjennom isen, får du fengsel, om du ser en katt dø får du ikke noe. Sånn er det. Det kan du ikke endre på.

Dessuten skriver cat at hun ville prioritere menensker foran dyr, da verdsetter hun faktisk mennesker høyer enn dyr.

Skrevet

Og jeg engasjerer meg både for menneske- og dyresaker jeg. Shoot me!

Skrevet

Unnskyld meg, men her er det da lov til at alle sier sin mening? Jeg har min mening, og du har din. Jeg lar det ikke gå innover meg....Hvis ikke man kan ta en god diskusjon i ny og ne, er det ille. Jeg mener fortsatt at ja, dyr er mye verd, men mennesker mer. Ikke noen grunn til å hisse seg opp. :)

Skrevet

Klem til Cat78 og Tingeling!

Inga Bling: Noen kan ha to tanker i hodet på en gang. Vi kan både synes synd på lille sjiraff OG forbanne faenskapen i verden (skapt av menneskedyret.)

Vi er et pattedyr på linje med andre pattedyr. Til forskjell fra andre p. dyr er vi de eneste som:

-systematisk ødelegger livsvilkårene på jorda for egen og andre arter

-dreper egen og andre arter for moro skyld

-planmessig forsøker å utrydde deler av vår egen art basert på tvilsomme raseteorier

-har muligheter, makt og intelligens til å skape en bedre verden - og gjør det ikke

Hva jeg vil frem til? Menneskedyret er ufyselig, sjiraffer er trivelige!

I en slitsom verden er det et lyspunkt at et lite pelsdyr (for min del katt) stryker seg inntil meg og ikke krever noen prestasjoner av meg. *Rørt av mine egne ord, gitt*

Du henviser til lovverket setter menneskedyret høyere. Ja, andre dyr er skammelig nedvurdert i loven, men det er loven det er noe galt med, og den bør forandres snøggast.

Alle levende vesener har lik verdi, men de har selvsagt forskjellig behov, så å sette meg opp mot katta mi, blir tøv. Våre ulike behov gjør oss selvsagt ulike, men vi er likeverdig forskjellige.

Puh. Til slutt: Barn som vokser opp med dyr, blir mer empatiske, får mer sosial kompetanse og flere venner enn barn som ikke vokser opp med dyr. Så om ikke annet har "disse dyra" verdi for menneskedyrets egen del.

Skrevet

Hehehe, hisse seg opp? Haha javel, hvis du tror jeg har gjordt det så får du tro om igjen. Har da overhodet ikke latt det gå innover meg? Hvorfor skulle jeg det? Jeg har mer empati for dyr enn det du har og that's it. Og du har helt rett i at jeg har min mening ja, og den forandrer jeg ikke for deg nei;)

Skrevet

Så lenge menneskene "eier" dyra vil de alltid bli våre eiendeler, ikke våre likestilte. Bare å gi opp den tanken. Og igjen, det faktum at vi stiller ut dyr for å se på dem (isbjørner er jo så søte) sier noe om vår holdning til dyr. De er ikke like mye verd, selv om en del her inne hardnakket påstår det. men jeg sier ikke at man ikke kan være glad i dyr, og at man ikke skal synes det er trist at giraff er død. Men hadde vi trengt å høre om hver gang giraff pustet, prompet eller snublet?

Skrevet

Jeg mener selfølgelig ikke at mennesker er fullkomne,.. Men det er da bare tull å sette oss på lik linje med dyra... Dyr gjør det meste pga instinkter, men de er jo forskjellige de også. Vi er tenkende, har egen vilje, tar utdannelse og leser oss opp osv... Det bør ikke være noe postitivt, vi har da kriger, vi dreper og skader andre osv.. Jeg mener egentlig at vi kunne ha levd mere i ett med naturen. Hvis vi hadde klart det, hadde hele jorden fungert bedre... Selv om vi er mere verd enn dyra, bør det ikke si at i er bra mennesker.

Skrevet

Ha, ha...morsom du...

Skrevet

Jeg veit. Det hender jeg glimter til..

Skrevet

Oi... hadde da aldri i verden trodd at mitt lille innlegg om en sjiraff-baby som døde skulle ta helt av!

Skrevet

Kommer veldig av på hva slags vinkling tråden din får.

Skrevet

Hvorfor må det ene utelukke det andre? Man kan bry seg om BÅDE mennesker og dyr.

Gjest Sauen - uke 13
Skrevet

"Men du kan ikke påstå at mennesker og dyr har samme verd. Det har de ikke på noen måte"

Dette er vel svært subjektivt. Verdi er forskjellig fra menneske til menneske, og selv om du mener at dyr er mindre verdt enn mennesker, må du vel kunne tolerere at andre mennesker mener noe annet enn deg?

Ingen stat, lov eller makt kan verdisette arter, fordi det ikke er noen som har fasitsvaret. Hvem skal være dommeren der da?

Syns forøvrig det var trist med giraffen, og tror ikke det stjeler oppmerksomhet fra mennesker som har det trist. Det må vel gå an å syntes synd på flere på en gang, uten å bli helt forvirra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...