Gå til innhold

Stakar lille sjiraff-baby'n...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det var trist. Men de visste vel oddsene, siden de ikke ville gi den navn. Får håpe neste tilskudd i parken klarer seg bedre.

Skrevet

En sjiraff-baby???? Hva med å bruke energi og penger på MENNESKER som lider og ikke har mat nok???

Skrevet

Maken til mediadekning for noe som ikke betyr det spøtt i det store og hele. Det er godt at vi har fokus på de riktige sakene.

Skrevet

Herregud hva feiler det dere to siste her? Eier dere ikke nyanser, hva med å anerkjenne at det faktisk finnes små og store ting her i verden? Kan man ikke synes synd på en liten sjiraff, og hvorfor ikke? Det er jo ikke slik at den stjeler empati som kunne ha vært brukt på mennesker. Ofte er det jo nettopp slike ting som samler folk empati og glede, nemlig noe felles, som f.eks. den lille sjiraffen.

 

Skrevet

Ånei, ble lei meg nå...Bir så rørt av dyr. Men rart at moren ikke ville gi melk, det strider liksom mot alle instinkter.

Kanskje hun hadde en fødselsdepresjon? Eller at det er unaturlig å føde i fangenskap, og hun ble forvirret?

 

Men trist var det.

Skrevet

Alt liv er verdt noe mener nå jeg... Kanskje ikke kakkerlakker og edderkopper..:)

Skrevet

Den giraffen har fått mediedekning langt over det som er fortjent. Beklager. jeg synes ikke det er interessant å lese om giraffunger i dyrehage. Årsaken til at dens mor ikke ville ha den var sikkert den samme dyrehagen. Jeg ville heller hatt et mer nyansert mediebilde av det som skjer i Afrika.

 

Og nei, jeg er ikke uten empati, men faen det er en dyreunge. I fengsel.

Skrevet

Jeg mener HELT klart at alt liv har betydning. Det har en betydning for det stor kretsløpet og er til en stor glede for oss. De har følelser de også. MEN hvis de er SYKE eller som her, moren ikke vil die, bpr vi se det i et større perspektiv. Det er et dyr, og da har de lov til å få slippe. Den har sikkert vært syk på noen måte, og å måtte bli tvangsføda er vell ikke noe særlig for en liten stakkars kropp. Nei, da er det bedre at den fikk slippe. Konsentrer dere heller om mennesker som er syke...

Skrevet

kjempe trist:( og til dere over her, . dyr er like mye verd som mennesker!!!

Skrevet

Nei det er de ikke. Bare sjekk i loven.

 

Og hvor mange holder sjeldne mennesketyper i fangenskap fordi det er så morsomt å se på dem?

Skrevet

"for noe som ikke betyr det spøtt i det store og hele"

 

Et lite liv er da vel verd noe, uansett om det er menneske, giraff eller noe annet levende vesen.

 

Det er synd på et lite liv som blir frastøtt av moren sin (uansett årsak) og som ikke er sterkt nok til å klare seg.

 

Makan til ufølsomhet ... det er ikke bare menneskene som betyr noe i denne verden.

Skrevet

så hvis en mor ikke vil amme barne sitt, så la det bare dø???

eller hvis et barn er syk på noen måte så bør det heller få slippe?? for det blir faktisk det samme. finnes alltid noen som er glad i det barnet selv om gjerne ikke moren er det. og finnes alltid noen som er glad i en dyre unge selv om ikke moren er det!!!

Skrevet

Du tripper.

 

Den giraffungen betydde kun en ting. Penger for dyreparken, eller som det jo egentlig var, han fengsel. Tipper han heller ville vært født på en savanne i Kenya, enn i en murbunkers i Kristiansand. og mediedekningen omkring saken er helt absurd.

Skrevet

HALLO!!!

 

Den ungen der var løvemat. Ikke noen bestemor som kom der og tok over omsorgen da veit du. Du tillegger dyr egenskaper de ikke har. Giraffer har ikke noe sosialt system for adopsjon av unger, sånn som elefanter har.

Skrevet

Ha, ha... Nesten til å le av...Ja, sjiraff.babyer er søte. Men å si at dyr og mennesker er like verd??? Det er forskjell på å behandle dyr med respekt enn å mene at de er like verd. Det finns mye trangsynte mennesker altså... :D Glad jeg ikke er barnet til noen med den holdningen...hvem er mest verd, katta eller ungen... For å sette det på kanten...

Skrevet

burde blitt laget en menneske hage med slike mennesker som deg!! skulle med glede gått der å sett på deg og ledd, bare for at du er så ufattelig patetisk!!!!!!

Skrevet

Personlig skal jeg begynne å sette mennesker med rare meninger i min private menneskesamling sånn at andre kan komme og se på dem, og så skal vi se på at de parer seg og får unger. Tenkt så fint. Og så skal jeg seff ta inngangspenger sånn at andre også kan se på de rare menneskene. Menneskehage skal jeg ha, for når man kan med dyr kan man med mennesker også, for det sier noen her. De kvalifiserer faktisk til å være med i min menneskehage.

Skrevet

nei, men var jo tydeligvis masse mennesker som brydde seg om den da! skrev ikke at det måtte være et dyr som skulle bry seg!

Skrevet

"Konsentrer dere heller om mennesker som er syke..."

"betydning for det store kretsløpet og er til en stor glede for oss"

 

eeehhh ... det går an å ha empati for og hjelpe både mennesker og dyr. Man bør bidra og vise omsorg der man kan. Og om man ikke har litt til overs for en liten giraff så har man et alvorlig problem.

 

Og alt liv har da mening utenom betydningen for det store kretsløpet, alt liv har en verdi i seg selv. Hvert menneske, hvert dyr har en verdi i seg selv og er i tillegg en del av det store kretsløpet. Og "til stor glede for oss", dyr skal ikke være til "glede" for oss. De er en del av verden på lik linje med oss og har ikke til funksjon å skulle glede oss mer enn vi skal glede dem...

 

Om et dyr eller menneske ikke kan die betyr det ikke automatisk at det ikke kan leve et godt liv. Både mennesker og dyr har som små blitt matet med erstatninger frem til de kan spise "vanlig" mat. Det er ingen egentlig forskjell på et menneskebarn som ikke kan die og dermed får mme og et annet dyr med samme problem og samme løsning.

 

Saken er bare den at vi mennesker er selvhjulpne, så svært få mennesker dør om de ikke kan ammes/die. Dyr er avhengig av hjelp for å overleve, og dermed sier det seg selv at de fleste dyr som ikke dier dør. Det gjør det ikke feil at de som kan reddes får hjelp.

Skrevet

nei men i all verden da? Hvorfor er jeg patetisk? Fordi du faller for din egen argumentasjon?

 

I følge loven er dyr å betrakte som eiendeler, ikke som selvstendige vesner. Jeg sier ikke at man ikke skal være glad i dem, og jeg er aldri i dyrehager fordi jeg synes det er så jævla trist med ville dyr i bur. Men du kan ikke påstå at mennesker og dyr har samme verd. Det har de ikke på noen måte. Dersom du ble bedt om å velge mellom ungen din og katta om en måtte dø, hadde du valgt katta. Fordi det er bare en katt. Ikke noe galt i det, det er faktisk sånn det er.

Skrevet

Har bare kritisert den store mediedekningen som denne saken fikk. Vedder på at det røyk med 10 andre husdyr av samme årsak i samme periode uten at de havnet i avisa.. Det er faktisk ganske lite interessant med giraffunger i dyrehager.

Skrevet

Empati er en sak... men når det grenser over til å ikke kunne sette ting i riktig perspektiv er en annen sak. Mener du virkelig at den sjiraff-ungen er like mye verd som et menneske barn. Hvem ville du ha reddet hvis du sto mellom to valg??? Mennesket eller sjiraffen? Tror ikke, eller kanskje håper ikke, at verden er blitt så gal at man ikke ser poenget...

Skrevet

Ja bare le du melkekua.. Ungen min er mer verdt enn katta mi, men hvis katten min og en pedofil hadde gått igjennom isen, så hadde jeg reddet katten min for å si det sånn..

 

Så ja, for meg er faktisk noen dyr MER verdt enn et menneskeliv.

 

Og til en over her, jeg klarer faktisk å både engasjerer meg og bry meg om både det som skjer i Afrika og med sjiraffen. Der det er hjerterom er det husrom vettu.

Skrevet

Jo, det er ikke det jeg mener. Jeg kritiserer ikke dem som er engasjert. Jeg kritiserer media. For dette er sløsling med spaltemeter. Jeg vet dette er feil plass, fordi ingen fra Dagbladet eller NRK er her inn og leser, men de som er her synes jo tydeligvis at dette er verd plassen det tar. Og fordi sånne giraffnyehter har flere treff enn "ordentlige" nyheter profileres det høyrere. Man får det massemedia man fortjener. Synd for meg at de fleste heller vil lese om giraffer i dyrehager enn konflikter skapt av imperialismen i Afrika.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...