Elise18.11.08 Skrevet 14. november 2008 #1 Skrevet 14. november 2008 Følte meg bare litt alene på overtid her. Hvordan er det med dere andre? Jeg er - 6 dager!
barbara Skrevet 14. november 2008 #2 Skrevet 14. november 2008 heisann! - 4 dager her, hadde termin på mandag. Ingen tegn til at hun har tenkt seg ut snart, men det hadde visst ikke mamma eller søster heller, så man kan jo håpe:-) På den annen side fødte mamma og søster sin første hhv 9 og 10 dager over termin, så sånn sett er det kanskje grenser for hvor mye man kan håpe på:-( Må innrømme at jeg begynner å bli litt lei av å bare gå og vente... Selv om jeg har prøvd å holde meg aktiv denne uka her, vært og svømt og vært på kino og vært på ikea og i det hele tatt... Æsj. Og den hersens fullmånen var skikkelig oppskrytt. Pen å se på, da:-) Bra med deg? Førstegangs, eller har du barn fra før? Hvor skal du føde hen? Jeg skal på Ullevål. :-)
Elise18.11.08 Skrevet 14. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. november 2008 Hei! Er ganske lei av å vente selv.. Heldigvis har tiden flydd av gårde og det er jeg glad for. Vært på en bytur hver dag og prøvd å holdt meg litt aktiv.. Kan ikke bare ligge på sofaen å forvente at babyen kommer.. Hehe.. Hadde skikkelig troen på fullmånen jeg å, men neida!!! Sukk... Kjente en del murringer i går nemlig, men det har jo gått over selvfølgelig! Venter vårt første barn så det blir veldig spennende:) Skal føde på Skien sykehus. Første ditt også? :-)
barbara Skrevet 14. november 2008 #4 Skrevet 14. november 2008 Første her også, ja:-) Innmari spennende! Lurer veldig på hvem som er der inne:-) Og hva i all verden gjør vi med henne - de eneste bleiene jeg noen gang har skiftet var da jeg jobbet på gamlehjem... Enig i at tiden har flydd - helt frem til mandag. Siden familien har pleid å gå over, hadde jeg regna med å gjøre det selv også. Har hatt det veldig lett og greit på tredje trimester og synes ukene har flydd. Men ble allikevel gretnere og gretnere etterhvert som mandagen gikk og ingenting skjedde... Dersom det stemmer at fullmånen gir flere fødsler, er vel kanskje fordelen med at den ikke funka på oss at vi kanskje kommer til mindre stappfulle fødeavdelinger? Bare sånn for å prøve å tenke positivt... :-)
mira11 Skrevet 14. november 2008 #5 Skrevet 14. november 2008 Heia.. jeg er 5 dager på overtid.. termin forrige søndag.. Har en gutt på snart 2,5 fra før.. Såå kjedelig å vente. Er liksom skuffa hver morgen når jeg våkner og ingenting har skjedd.. og folk maser.. Tenkte jeg skulle lese noen fødselshistorier her nå, sånn at jeg ikke vil i fødsel..
Elise18.11.08 Skrevet 14. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 14. november 2008 Hehe.. er ikke så babyvant jeg heller! Tror faktisk jeg aldri har skiftet bleie engang. Hehe;) Men det kommer sikkert veldig naturlig. Hatt et veldig bra svangerskap. Eneste problemet har vært med bekkenet, men det har jeg overlevd=) Vi får krysse fingrene på at det skjer i helgen da:) Si ifra hvis det er noe på gang da! Spennende å følge med:) Er det bare oss på overtid her mon tro? Syntes det var så mange her om dagen. De har vel fått alle sammen da!
nååå25 Skrevet 14. november 2008 #7 Skrevet 14. november 2008 6 dager på overtid idag jeg også... men skal til legen i dag, og han snakka om å få satt det igang idag...så håpe håpe!
Elise18.11.08 Skrevet 14. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 14. november 2008 Hei mara11:) Hehe, ja det var lurt! Eller kanskje ikke.. Det skal jo skje oss de nærmeste dagene, så er vel best å ikke skremme oss selv. Våkner skuffet hver morgen selv.. Blææ. Kjedelig! Men det er vel verdt å vente på Vet dere hva slags kjønn det blir da jenter? Jeg får jente og hun skal hete Elise:D ( tenk om det blir gutt, haha) Her går det nemlig i rosa;)
Elise18.11.08 Skrevet 14. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 14. november 2008 oii så spennende da nååå 25=) Du er lei skjønner jeg;) Hva er grunnen til at du blir satt igang så tidlig? Termin samme dag vi da forresten!
Lille*Frue* Skrevet 14. november 2008 #10 Skrevet 14. november 2008 3 dager etter termin her.. INGEN som trodde jeg skulle gå over tiden.. hverken jordmødre, leger eller meg selv.. og familie.. MEEEN ALLE tok feil der ja.. skjer ingenting i helga så blir jeg satt i gang på mandag uansett så.. =) om en uke så er jeg vel mamma likevel *gleder meg*
barbara Skrevet 14. november 2008 #11 Skrevet 14. november 2008 Oi, å lese fødselshistorier for å skremme seg selv høres skummelt ut:-/ Jeg leser fødselshistorier jeg også, men mest for å være forberedt på at ulike situasjoner kan oppstå. Er egentlig greit å vite at det finnes drømmefødsler - men også litt om hva slags komplikasjoner som kan oppstå. Og ikke minst er det godt å lese om alle som har hatt helt grusomme fødsler og som allikevel sier et par dager etterpå at det var sååå verdt det:-) Klarer ikke helt å bli kjempeskremt, det er så abstrakt å lese om. Særlig smertene - det vondeste jeg noensinne kommer til å oppleve? Aner jo ikke hva det betyr? Men er helt sprøtt å vite at jeg skal gå gjennom noe liknende selv i løpet av bare noen dager. Her er det forøvrig også jente i vente - sannsynligvis, da. På den første ultralyden vi var på var han legen fullstendig overbevist om at det var en jente. Men da jeg spurte om han så kjønnslepper eller noe sånt, altså hvor sikker han var, svarte han at han så ungen bakfra, så han så ingenting... Men han var helt sikker! Var på en ultralyd til for tre uker siden pga spørsmål om leie, og da trodde legen også at det var jente. Ikke helt sikker, men hun trodde det. Så blir spennende å se! :-)
nååå25 Skrevet 14. november 2008 #12 Skrevet 14. november 2008 ja veldi lei...hehe.. menmen, blir ikke satt igang idag, ville vente til over helgen, så ska på sykehuset på mandag, så da rekner jeg med jeg er igang.) vil sette meg igang siden jeg tok keisersnitt sist, var en del komplikasjoner da...
Youngster*mamma* Skrevet 14. november 2008 #13 Skrevet 14. november 2008 2 dager over termin her. Hadde menssmerter i hele natt og i dag gikk slimproppen pluss at jeg har menssmerter/vonde kynnere som kommer og går. Ikke noe regelmessig, og ikke kjeeeempe vonde, bare litt vonde. Håper det skjer noe i løp av helgen.
Marihønemamma til prinsesse Skrevet 14. november 2008 #14 Skrevet 14. november 2008 Hei medsøstre! (eller kan jeg skrive medmødre, hi hi) Jeg er - 5 dager etter termin og legger meg håpefull hver kveld. Nå må det skje noe snart, leser om alle som har født, kjenner etter tegn hele tiden..... Men jeg må bare si, og jeg er redd jeg blir upopulær her inne, men vi er IKKE på overtid. Overtid er 14 dager etter terminen, men det vet dere sikkert. Jeg er innstilt på at det kan gå til neste helg, og sånn sett er hver dag som går en dag nærmere, ut skal babyen, tilslutt! Fant en nettside med mye fine artikler om fødsel (Australsk side), bla om hvordan hormonene hjelper oss med fødsel og masse andre ting, hvis dere er interesserte http://www.bellybelly.com.au/articles/birth Jeg syns det var litt "nytt" fra alle de norske sidene jeg har vært på. Følte at jeg kan stole mer på kroppen liksom...... Jeg har det som deg barbara, det er så vanskelig å forberede seg på at det skal være så vondt osv..............men alikevell bare vente på at det skal skje, helst i går!!!!! Hvem av dere har barn fra før?? Første her og vi tror det blir jente, men vet ikke sikkert...... Jeg har nesten sluttet å lese noe på 3 trimester annet enn "overtids" og "jeg har født" tråder. Noen andre som har det sånn?
Emiliten Skrevet 14. november 2008 #15 Skrevet 14. november 2008 Hei Elise i magen:-) Ville bare sende deg en liten hilsen fra baby-livet:-) Vår Elise er nå 9 dager gammel og selvsagt fryktelig søt og deilig!! Dessverre har jeg fått brystbetennelse, så formen er litt laber, men lykkelig likevel! Håper inderlig at du ikke må vente lenge til på Elise nå! Har de sagt noe om eventuell igangsetting?? Lykke lykke til! Tenker på deg! Nå må jeg visst løpe og amme igjen;-)
Elise18.11.08 Skrevet 14. november 2008 Forfatter #16 Skrevet 14. november 2008 Så hyggelig Emiliten;) Kan tenke meg dere koser dere=) Er veldig misunnelig altså! Legger meg håpefull hver kveld nå og blir såå skuffet når jeg våkner.. Hehe. Sukk!! Skal til sykehuset på mandag og sjekke modning. Har snakket med dem angående igangsetting pga dødsfall i familien. Så vi får se hva de kommer frem til. De vil jo helst ikke gjøre det, men er så trist og leit hvis vi går glipp av begravelsen som er på fredag.. Så håper det så inderlig skjer av seg selv i helgen:D Lykke til videre med deg også=) (synd med brystbetennelsen.)
Elise18.11.08 Skrevet 14. november 2008 Forfatter #17 Skrevet 14. november 2008 Heisann Marihøna:) Vet vel egentlig at det ikke kalles overtid før 14 dager over termin, men bare liker å si at det er overtid.. hehe!! Egentlig dumt at vi skal være så opptatt med denne termindatoen;) Men den er jo på en måte ganske viktig også! Takk for tipset av australsk side=) Lykke til! ;-)
Marihønemamma til prinsesse Skrevet 14. november 2008 #18 Skrevet 14. november 2008 Da har jeg tent i peisen, stearinlysene er tente, ligger som en sånn dronningbie på sofaen og spiser godteri og venter på at mannen skal komme fra jobb. Det må faktisk være siste helga på leeeenge at det er bare meg og mannen. Ullevål setter igang fødsel 14 over termin og hvis termin er en søndag (som hos oss), starter de fredag...... Så jeg har bestemt meg for å kose meg og prøve å slappe av med film og sånn. Når babyen er her, har man ikke sikkert tid til å ligge å se på tv og spise masse masse godteri og sånn?? Lurer på om mange fødte i går? Jeg gjorde et litteratursøk om fødsler og fullmåne og det fins ingen sammenheng mellom de to. (Fant også ut at det ikke er flere som blir psykotiske heller, ha ha, mye rart forskere finner ut av). Så det var visst bare ønsketenkning........... Må snart bytte sengetøy på babysenga pga støv (la et laken over men alikevell)... Ha en fin kveld, kanskje en av oss "sprekker" i natt!
barbara Skrevet 15. november 2008 #19 Skrevet 15. november 2008 Å, det hørtes koselig ut:-) Ingen fødsel på meg i går eller natt, gitt... Men håper for elissa2 sin skyld at hennes datter er kommet, det høres utrolig slitsomt ut å ha det sånn! Men du, husker jeg feil fra den vaksinetråden fra litt siden, eller er det du som er lege? Siden du er så flink til litteratursøk og å finne alternative sider enn BIM og sånn? Studerer medisin selv, men gadd ikke søke opp sammenhengen fødsler/fullmåne... Men det jeg, dumt nok, har begynt å henge meg opp i, er den definisjonen av overtid. Vi hadde en litt skummel forelesning om kunnskapshåndtering, der foreleseren brukte risikoen ved å gå for lenge på overtid som eksempel. Greit at overtid ikke starter før etter 14 dager over termin, men etter det øker jo risikoen for fosteret rimelig kvikt? Og terminen min er jo satt på dag 40+2? Og WHOs definisjon av overtid er etter dag 294, altså uke 42, ikke uke 42+2... Jeg hadde termin mandag, så om jeg får overtidskontroll på Ullevål to uker over min termin blir jeg jo (ihht WHO) 2 dager på overtid. Synes det er litt sent til å være første overtidskontroll... Men samtidig vet jeg jo ikke om det har noe med hvordan man beregner termin i Norge å gjøre, eller hva som er greia. Har for sikkerhets skyld ikke hatt semesteret med gyn ennå heller, så vet jo ikke helt hva jeg snakker om:-( Æsj - alle tingene man skal henge seg opp i, forhåpentligvis føder jeg jo tidligere uansett. Formodentlig siste helg med bare samboeren min og meg her også:-) Vi "feirer" med husvask og forlovelsesringjakt:-) Han spontanfridde i sommer, uten ring, så vi kjøpte noen blodsteinringer midlertidig. Men han klarte å knuse sin etter bare en måned. Nå har han fått låne min de siste ukene, siden fingrene mine er blitt bittelitt tykkere, og i går knuste han sannelig den også. Så nå blir det edelt metall! Ha en fin dag, alle sammen:-)
Elise18.11.08 Skrevet 15. november 2008 Forfatter #20 Skrevet 15. november 2008 Så koselig med forlovelse da barbara:) Gratulerer. Greit å kjøpe noen ringer som holder nå da;) hehe.. Jeg ringte jo føden i går og da var det kjempe travelt der. Det er visst det når det er fullmåne;) Så det er kanskje noe i det. Eller er det bare tilfeldig? Hmmm.. Ble uansett ikke noe fødsel på meg:( Vi får bare håpe på i dag/i natt da=) Ha en fin dag:-)
Marihønemamma til prinsesse Skrevet 15. november 2008 #21 Skrevet 15. november 2008 Åååå babara, forlovelse er veldig veldig kos!! Nyt det og gled deg til å planlegge bryllup, det er supergøy! Nei, det ble ikke baby i natt heller, -6 dager fra termin i dag. Mamma ringte i dag tidlig (hun ringer ofte for å si det sånn), og sa at alle mine søsken og jeg (4 tilsammen) er født 2 uker etter terminen, og mine små tantebarn er også det...... Jeg har hele tiden innbildt meg at det vi kom en uke over og var litt innstilt på det. Så idag blir det kafé og en liten spasertur....... Til barbara: (ikke les videre om dere er nervøse for medisinsk informasjon ol.) Ja, stemmer med vaksinetråden, jeg er ikke gynekolog, men snart ferdig barnelege. Har sett endel kjipe ting på jobb med veldig overtidige fødsler, men er fortsatt sterk i min tro på at de aller aller fleste babyer kommer når de er klare. Overtid er i Norge 14 dager etter terminen (vet ikke om det da blir 42+2 eller hvor mange dager det er), men man blir satt igang eller i allefall kontrollert tett hvis man ikke har født innen 14 dager etter termin. Jeg kommer ikke til å få satt igang fødsel før jeg blir anbefalt det så lenge jeg føler meg frisk som nå (noen plager, men ikke sykdom). Baby er veldig aktiv også. Det er så skjeldent det virkelig er noe galt med barnet at statistisk sett trenger man ikke plage seg med å bekymre seg (noe som er vanskelig , sånn er det med hormoner og morsinstinkt), men små komplikasjoner hører jo med og det kan være lett at folk blir redde. Jeg tenker da på at man trenger sugekopp, tang evt ks, eller at barnet trenger litt hjelp til å regulere blodsukker, gulsot el i uka/dagene etter fødselen. For meg er dette bagateller, fordi barnet og mor vil komme seg fint og har normale framtidsutsikter. Det man kan tenke seg (hvis gyn/føde følger vanlige retningslinjer) er at noen barn ikke har hatt det helt greit intrauterint og at de ikke ville vært helt normale uansett, eller at noen er sårbare for en tøff fødsel slik at man kan se at de trenger mye hjelp etterpå, og da trenger man noe å forklare det med, og da får fødselen ofte "skylden", eller at man gikk over terminen. Jeg har vært med på mange dramatiske gjennopplivninger av nyfødte, og de kan være veldig syke, men det er helt utrolig hvor godt de kommer seg også uten varige men. Det er nok verst for foreldrenes psyke, naturlig nok. Dette er ikke for å skremme, tvert i mot, det går så bra med de aller aller fleste at selv jeg føler meg trygg, og syns det er viktig å minne alle på at overtid er ikke før etter uke 42. Hvis man er usikker, skal man ikke ringe føden uansett?? Bedre å ringe en gang for mye enn for lite. Jeg har ikke gjort noen søk på ekte overtidsfødsler, men slik jeg har fått det forklart er det vel en grunn til at noen ikke kommer seg ut som de skal, og derfor vil de mødre/barn havne i en annen statistikk enn det store flertallet. Og ofte er det "feilberegning" av terminen pga usikkerhet og så er ikke barnet på overtid likevel. Jeg prøvde å finne statistikk på førstegangsfødende og når man føder men fant ingenting på pubmed, så kjedelig, skulle se om det faktisk er sånn at førstegangere kommer etter termin. Månen hadde jo ikke noe å si........ Hvilket år er du kommet til i studiet?
barbara Skrevet 15. november 2008 #22 Skrevet 15. november 2008 Heisann! Tusen takk for utfyllende svar, veldig betryggende å høre at du av alle føler deg såpass trygg i denne situasjonen:-) Jeg er ikke særlig bekymret for min egen del heller, kjenner så mye liv hele tida og har jo en familiehistorie stappet med fødsler en drøy uke over termin, så jeg regner med at hun har det helt utmerket og at hun kommer når hun er klar:-) Men jeg ble bare litt usikker på hva som egentlig var overtid, særlig siden det vel har vært en del diskusjoner om metoder for terminberegning. Og siden jeg er 42 uker blank på en lørdag ville jeg jo hatt problemer med å krangle meg til en kontroll den dagen når poliklinikken er stengt. Men tipper hun kommer tidligere uansett! Er drøyt halvveis i studiet, ferdig med syvende semester. Veldig gøy! Kjenner jeg gleder meg til gyn/obstetrikk/pediatri-semesteret nå, skulle egentlig hatt det over jul, men da blir det om et drøyt år i stedet:-) Ellers: Takk for gratulasjoner, alle sammen! Vi fikk ikke bestilt ringer i dag, fordi fingrene mine har begynt å hovne opp litt. Like greit at de får riktige mål hos gullsmeden:-) Men det var kjempebra service der vi var, så nå vet vi mye mer om profiler og gulltyper og priser og i det hele tatt:-) Gleder meg til vi bestiller ringer om et par måneder - er så stas å ha på fingeren! Har forresten ikke sett noen innlegg fra elissa2 fra i dag, krysser fingrene for henne at ungen er kommet eller at hun føder. :-)
Marihønemamma til prinsesse Skrevet 15. november 2008 #23 Skrevet 15. november 2008 Jeg har nesten ikke hovnet opp i det hele tatt, men alle ringer er trange, og gifteringen er det 2 mnd siden jeg har hatt på, så bare vent med å kjøpe de! Babyen er så aktiv i magen nå at jeg tror den skal klore og kjempe seg ut gjennom mageskinnet. Har løs avføring og det stikker masse i lysken. Kynnere i massevis. Og masse slimete utflod (mye mer enn de andre dagene) i dag. Kan det være noe på gang??? Eller tvert i mot siden baby er så aktiv. Noen andre med veldig aktive babyer?? barbara, kos deg med gullet, og studiet venter jo når du kommer tilbake og bare gled deg, jobben etterpå er enda mer gøy (og skummel med masse ansvar) og veldig givende.... Fødsel i natt????????????
Marihønemamma til prinsesse Skrevet 16. november 2008 #24 Skrevet 16. november 2008 Slimproppen gikk for 3 timer siden, litt blod og proppen, og masse tynn utflod nå. Kynnere hvert 5 min (ca) varer ca 1 min og blir mer og mer kraftig og mensvonde. Skal gå og legge meg nå, lurer på om det bare er litt livmor-trening eller om det er fødsel på gang...... og tenker at dette kan være begynnelsen på de neste 24 timer............litt skuffet om det bare er lureri.
barbara Skrevet 16. november 2008 #25 Skrevet 16. november 2008 Oi! Så spennende! Håper for din skyld at ting ikke går over men at ungen enten er kommet allerede eller er på god vei:-) Hvordan går det med dere andre? Noen tegn til fødsel? Ikke her i gården, dessverre... Seks dager over termin i dag og stadig ikke sett noe til slimproppen, har ikke ubehagelige kynnere, nix tegningsblødning osv osv osv. Og ungen har ikke roet seg noe særlig i magen heller. Er vel bare å vente og se...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå