Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #1 Skrevet 13. november 2008 Jeg lurer på noe.. er jeg VIRKELIG den eneste som ikke ønsker "hjelp" fra andre til å føde? er jeg den eneste som ikke ønsker å ha ei grafsekjærring/ jordmor med nesa langt oppi f.... mi når babyen skal ut? jeg ønsker bare å ha sambo der under fødselen, og ja...jeg har født før.. Jeg fødte hjemme alene første gang, det var ikke planlagt men det ble en utrolig fin og veldig privat opplevelse, og jeg overlevde faktisk uten jordmor:) Jeg føler at å ha en (eller flere) fremmede tilstede under fødselen ødelegger den fine private stemningen mellom meg, mannen min og barnet som blir født. Nå snakker jeg om en naturlig fødsel altså, det er viktig å få med, om det skulle oppstå komplikasjoner så ville jeg ikke gjøre noe som kunne sette barnets liv i fare. Jeg synes selfølgelig også at det er fint at det finnes jordmødre som kan være der for de som føler de trenger det, og som synes det er beroligende osv. men HVORFOR finnes det ikke andre kvinner som er som meg? som ikke ønsker innblanding i en naturlig fødsel? for de få som velger å føde hjemme må jo ha jordmor der også.. Det er klart at alle tenker på sikkerheten, men trenger vi egentlig å ha noen liggende mellom lårene våre som roper og skriker at vi må presse? det er faktisk ikke skadelig å føde selv, det er det som er naturlig. Håper jeg ikke har provosert noen med innlegget mitt, det var i så fall ikke meningen, jeg ønsker bare å skape en debatt om et tema som kanskje aldri har vært diskutert før.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #2 Skrevet 13. november 2008 Du kan ha et drømmesvangerskap, men likevel ende opp med en forderdelig fødsel (been there, done that). Om det verste skulle skje, ville du kunne leve med deg selv da? Det går jo sikkert bra, men hva om det ikke gjør det?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #3 Skrevet 13. november 2008 Jeg velger å tolke ditt innlegg som bare tull.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #4 Skrevet 13. november 2008 Er vel bare å la vær å dra på sykehuset da, og føde hjemme alene. Vet ikke hvem som skal følge med om det skjer evt komplikasjoner da.. Du trenger jo ikke vite det sikkert selv..
Gjest Skrevet 13. november 2008 #5 Skrevet 13. november 2008 Fød på an ABC avdeling eller lignende og avtal at dere gir beskjed hvis du har behov for hjelp. Det er ikke verre enn det :-) Eller fød hjemme. Det er opp til deg, ingen kan tvinge deg til å ha helsepersonell til stede hvis du er ved dine fulle fem.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #6 Skrevet 13. november 2008 Både dumt og ekstremt naivt av HI. Håper det er tull. Enig med anonym over her. Kan du leve med deg selv hvis det skulle oppstå akutt krise under fødsel??? Jeg hadde også et drømmesvangerskap, men fødsel endte i haste ks. Tenk om jeg hadde gjort som deg, vært hjemme med sambo....lite han kunne ha hjulpet til med. HVordan vet du at det blir naturlig fødsel på forhånd?????
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #7 Skrevet 13. november 2008 Ser dere? det er akkurat dette jeg mener, det virker som om alle reagerer med forferdelse og tror det er et tulleinnlegg fordi jeg velger å føde på egenhånd. Hva med å føde på en fødestue da uten innblanding fra jordmor? som sagt så kommer selfølgelig sikkerheten til barnet i første rekke også for meg.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #8 Skrevet 13. november 2008 Jeg har født flere barn. En av guttene ville mistet livet om jordmor ikke var tilstede, og de mistenkte lenge fødselskade. Oksygenmangel og navlestreng i klemme er skummelt, og alt gikk like fint som med resten før helt på slutten. Jeg trenger ikke hjelp til å føde, og de lar meg være i fred fordi jeg ber om det, men jeg vil aldri mer vurdere å føde uten lege eller jordmor.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #9 Skrevet 13. november 2008 Går det an å føde helt alene? Vet de gjør det i jungelen fortsatt, og i gamle dager her til lands også, men da også var det vel noen "kloke koner" og leger inne i bildet? Høres helt forferdelig ut, jeg VIL at noen skal fortelle meg hva jeg skal gjøre, gi meg smertestillende om jeg vil ha det, og VÆRE der, noen med kompetanse. Hadde aldri turt å føde alene, får angst av tanken!
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #10 Skrevet 13. november 2008 sitter her og føler meg skikkelig truffet av et par av tingene du skrev hi. "og jeg overlevde faktisk uten jordmor:)"..... jeg og jenta mi hadde FAKTISK ikke overlevd uten jordmor og kirurger.... får vondt inni meg bare ved tanken om hva som kunne skjedd med oss. jeg tror jeg skjønner hva kjernen i innlegget ditt er, men du har faktisk klart å formulere deg på en måte som provoserer.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #11 Skrevet 13. november 2008 Det er greit at det er naturlig og føde, men nå er det vel en god grunn til at antall dødsfall hos både mor og barn har gått ned. Går noe galt under en fødsel har man ofte ikke så mye tid på seg. Jeg syns iallefall det er en trygghet og vite at det er kompetent personale rundt meg og i beredskap OM noe skulle skje. Jeg har "bare" født en gang - men hadde ikke jeg vært på sykehus med både leger og jordmødre hadde det nok ikke endt godt for verken meg eller babyen. Ingenting på forhånd som skulle tilsi at nettopp min fødsel skulle bli som den ble. Nå skal jeg snart føde igjen og min store skrekk er at jeg ikke skal rekke til fødestua.. Har lang vei denne gangen og med forrige fødsel i minne vet jeg at man vet ingenting på forhånd om hvordan det kommer til og bli. Har man en jordmor tilstede under hjemmefødsel så har man jo en person der som vet hva h*n skal gjøre i ulike situasjoner. Det er jo en trygghet. Var forresten ingen jordmor under min fødsel som ropte og skrek.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #12 Skrevet 13. november 2008 Har du kun født hjemme uten hjelp eller har du født også med jordmor tilstede? Opplevde ikke at min jordmor satt mellom beina mine og skrek at jeg skulle presse! Du har tydeligvis sett for mye på tv. Syns det var en rolig god stemning, hvor pressingen gikk på mine premisser, og jeg fikk god kontakt med både jordmor og barnepleier. Jordmor kom faktisk på visitt neste kveld, vi pratet lenge og hyggelig og hun kikket på babyen:) Alt i alt en god opplevelse som jeg ser tilbake på med glede.
Gjest Skrevet 13. november 2008 #13 Skrevet 13. november 2008 Det er klart det er mulig å føde helt alene, men dødeligheten er nok hakket høyere blant kvinner som ikke har tilgang på kompetent fødselshjelp. Jeg har selv opplevd en jordmor som ropte og var et ekte hespetre, så neste gang jeg føder tar jeg ikke sjansen på en tilfeldig jordmor (jeg fikk en ny en den siste halvtimen jeg holdt på). Jeg kunne godt føde hjemme, men jeg vil ikke gjøre det uten en jordmor eller tilsvarende.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #14 Skrevet 13. november 2008 ok da er konklusjonen: at ingen andre en meg ønsker å føde uten jordmor. Kanskje jeg har for mye dyr i meg siden jeg tydeligvis har et innstingt som får meg til å holde andre på avstand når jeg skal føde HI
Gjest Skrevet 13. november 2008 #15 Skrevet 13. november 2008 Det er nok ikke mange pattedyr som vil ha maken i nærheten når de føder Forklaringen ligger neppe i instinktene.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #16 Skrevet 13. november 2008 Forstår deg veldig godt jeg, kunne selv tenke meg å født alene. Når jeg sier det til folk som spør om hvem,hva å hvor jeg har tenkt med på fødsel, bare himmler de med øynene eller ler... Jeg ville jo ikke gjort det dersom jeg fryktet at noe skulle skje med babyen, men kunne tenkt meg å vært hjemme alene til fødselen var over, å heller hatt kontakt med jordmor per telefon som heller kunne komme dersom jeg trong hjelp med noe underveis... Tror det hadde vært mye mer avslappende dersom en fikk være hjemme i "naturlige omgivelser" uten mange folk valsende inn å ut av rommet hele tiden.
Ioren Skrevet 14. november 2008 #17 Skrevet 14. november 2008 Vil bare nevne at jeg visste ikke at det oppsto komplikasjoner under min fødsel før jordmor ropte ut at "her er det lav puls, han må ut,NÅ" Jeg hadde et problemfritt svangerskap og fødselen virket i mine øyne helt fin, åpningsfasen gikk fort,men det ville jeg jo ikke visst uten jordmor og heller ikke visst at det var noe som kunne stresse babyen,noe det definitivt gjorde. I tillegg var han stjernekikker så han "satt fast" og hadde navlestrengen rundt halsen. Han måtte tas med tang for å få det til å skje fort nok. Enkelt sagt-hadde ikke jeg hatt en jordmor hadde gutten min vært død. Alle får ta sitt valg,men skal jeg føde igjen SKAL jeg ha en jordmor iallefall!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #18 Skrevet 14. november 2008 Til alle tider har kvinner hatt noen tilstede for å hjelpe seg ved fødselen (kloke koner, erfarne nabokjerringer, svigermor osv). Selv "i jungelen" pleier man ikke å føde alene, men ha med seg en eller flere andre kvinner til støtte og hjelp. Hvorfor? Nettopp fordi det er mange komplikasjoner som kan oppstå uten at den fødende kan gjøre noe med det eller oppdage det selv. Navlestrengsfremfall for eksempel, eller som min ene gutt, at babyen har snurret seg så kraftig inn i den delen av navlestrengen som sitter nærmest morkaka at han ble kvalt under hver ri(takk og lov for våkne jordmødre og keisersnitt). Jeg forstår ønsket ditt om at dette skal være noe privat, og rolig, men fordi det gikk bra sist gang har du kanskje et litt romantisert inntrykk av hvordan det skal bli igjen. Hva med å ha en planlagt hjemmefødsel, hvor du blir kjent med jordmor på forhånd, og hun holder seg helt i bakgrunnen, men bare sjekker at babyen har det bra innimellom. Da får du det som du ønsker, samtidig som du opptrer ansvarlig. Men siden du er så opptatt av det som er naturlig...Det er nok også egentlig "naturlig" at langt flere barn og mødre mister livet under en fødsel enn det det takket være moderne medisin er i dag...Et lite tankekors?
Beth84g Skrevet 14. november 2008 #19 Skrevet 14. november 2008 Nei nå må dere rulle inn damer!!!!! Om HI ønsker å føde alene med samboeren til stede så er da vel det helt fantastisk! Og studerer dere litt historie utover allmenn historikk som vi alle lærer på skolen,så ser dere at det i mange små stammer og samfunn rundt om i verden er helt normalt å føde med kun sin mann til stedet. Og i dag har vi noe som heter mobiltelefon hvor vi kan ringe 113 dersom noe skulle gå galt! Og i de fleste tilfeller så ser en at forløpet ikke går som det skal såpass lenge i forkant at en rekker å komme seg på kirurgen. Så lenge dama har født før og vet hva det er snakk om så synes jeg det er helt fantastisk at hun tenker på at vi er faktisk laget for dette her og at hun er sterk nok til å kunne klare dette alene. Nettopp som vi er ment for! Får jeg flere barn skal de fødes ute (så sant det er litt varmt i hverfall) ved ett vann,samme sted som jeg skal gifte meg! Eneste som skal være til stede der er min kjære mann og en kollega av meg. Nå skal det sies at hun er utdannet jordmor,men av den virkelig gamle skolen! Og hun deler mine oppfatninger av det å være "naturkvinne". Ser ingenting galt i det! Og skulle det oppstå komplikasjoner så får vi da ringe 113 da...ikke verre enn det! Slutt nå å reager som hysteriske vesner og oppfør dere som de kvinnene vi faktisk er skapt som!!!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #20 Skrevet 14. november 2008 Jammen da har du jo jordmor med deg du - og da blir det jo helt annerledes enn det HI ønsker. Når det er sagt, synes jeg at du skal være litt varsom med å kimse av det faktum at det sitter ganske mange kvinner rundt i dette landet som har levende barn, kun takket være det faktum at de var på sykehus da komplikasjonene dukket opp. Selv har jeg en sønn med en liten hjerneskade, men som tross alt lever, fordi de fikk han ut, mørkeblå og slapp og uten respons. Det sto om sekunder. Å ligge i vannkanten og vente på ambulanse hadde gitt meg et dødt barn og en livslang sorg. Tenk lengre enn til dine egne erfaringer. Min fødsel forløp helt som normalt, inntil fosterlyden forsvant pga, knute på navlestrengen. Det var ingen ting som skulle tilsi at det skulle skje noe galt. Og du, jeg finnes ikke hysterisk, jeg er tvert imot jordnær og avbalansert, men jeg har andre erfaringer enn deg.
Beth84g Skrevet 14. november 2008 #21 Skrevet 14. november 2008 Og hva vet du om mine erfaringer? Jeg sier bare at det høres ut som dere dømmer henne til å få komplikasjoner! Og faktisk så er de aller fleste fødsler komplikasjonsfrie,men mødrene elsker å dramatisere sin egen fødsel. Dette er bare en eldre versjon av bcg vaksina fra ungdomskolen det... Poenget er i hvertftfall at om hun ønsker det så la henne få gjøre det da. hun har sikkert alt tenkt på alle de tingene som kan gå galt. Ang min "jordmor" så er det ei dame på 60 år og har ikke jobbet som jordmor siden hun var 26 og da hodt hun på i 5 år. Og jordmødre for 35 år siden er ikke det samme som i dag. Det er ikke hennes kunnskaper som jm jeg vil ha,men hennes status som naturkvinne som kan velsigne fødselsforkløpet,stedet jeg føder på og barnet når det kommer.
Tweak Skrevet 14. november 2008 #22 Skrevet 14. november 2008 Spiller det noen rolle hva andre ønsker når du vet hva du ønsker? Det beste rådet har du allerede fått her, fød på en sånn ABC avdeling eller hva det nå heter og avtal med jordmor at hun ikke kommer inn på rommet mer enn nødvendig. La henne komme i ny og ne og sjekke åpning, og annet som er nødvendig. Dere får være for dere selv mesteparten av tiden, mens medisinsk personale er i nærheten og har ansvaret.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #23 Skrevet 14. november 2008 Jeg har hovedfag i historie, og men kjenner ikke til dette du referer til. Kanskje du kan fortelle litt om barnas overlevelsesstatistikk blant disse?
Beth84g Skrevet 14. november 2008 #24 Skrevet 14. november 2008 Overlevelsesstatistikken er vel samme som den ellers var i gamle dager. Forskjellen er at ikke alle stammer hadde en fødselshjelper med seg. Hvis du har lest mye historie vet du sikkert at det (spesiellt) på 1100 tallet var vanlig for familier å reise rundt siden de fleste hadde kortvarige jobber og da arbeidet var slutt måtte mange rusle videre til andre byer for å finne en måte og livnære seg på. Under disse reisene var det mange kvinner som fødte sine barn, med kun mann og evt tidligere barn, til stede. I mange urbefolkningskulturer er det og vanlig å¨føde uten å ha fødselshjelper med. Ei veninne av meg var i Indonesia og Australia på lengre turer for å leve med disse stammene og hun kunne fortelle at der jobbet kvinnene til riene startet. De gikk så til ett fast sted for å kunne føde barnet sitt da det var tiden for det. Etter å ha kommet seg etter fødselen, jobbet de videre. I steinalderen var det som regel en fødselshjelper i hver stamme,men hun var ikke alltid tilgjengelig så mange har måttet føde uten en "profesjonell" til stede. Klart at det var mange dødfødsler på denne tiden,men det var det da blandt de fødslene som foregikk med fagfolk til stede. Poenget er uansett at dette er måten vi kvinner fødte før, så hvis noen ønsker å fortsette med denne tradisjonen så må de da få lov til det! Men å overdramatisere det blir bare for dumt!!! Hun kan faktisk få en fantastisk flott fødeopplevelse av dette. Akkurat som en kollega av meg som har født alle sine 3 barn hjemme med kun sin mann til stede. Vil man være ekstra bederdt kan en jo varsle fødeavdelingen underveis så de er parat til å foreta seg noe dersom det skulle oppstå komplikasjoner.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #25 Skrevet 14. november 2008 Håper dere tar hensyn til mannen oppi det hele også? Han skal også kunne leve med seg selv dersom komplikasjoner skulle oppstå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå