Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #1 Skrevet 13. november 2008 var på 12 mnd konsultasjon og helsesøter spurte om det var noen som hadde begynt med lettmelk ennå: "har dere begynt med lettmelk?"....hva slags spørsmål i heite huleste satan er det?....dersom helsesøter lurer på om man har begynt med melk og samtidig ønsker å markedsføre lettmelk fordi vestlige barn er i fare for å bli feite så får hun for pokker si det rett ut i stede for å snik innføre "et eneste alternativ".....dessuten blir ikke unger feite av animalsk fett, de blir feite av alt sukkeret de får. at noen klarer å fore ungen feit på helmelk er en fjollete påstand....unger i utvikling TRENGER kolsterol, det er viktig for immunforsvaret og alt som har med hormoner å gjøre..... og ikke nok med dette, jeg spurte et par oppgående mødre ved andre helsestasjoner om de hadde fått samme spørsmålet.....det hadde de!!!!!! det betyr noe sånt som at helsesøterne har vært på kurs for å lære seg å spørre om barna har begynt med LETTmelk.....det fnnes ikke folk med normal omløp som finner på å uttale seg sånn!!!! så de må rett og slett ha blitt opplært til det!!!!! snikhjernevasking på helsestasjonen er FYYYYYYYYYY!!!!!!
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 13. november 2008 #2 Skrevet 13. november 2008 sikker på om det var det det handlet om? I såfall er det ren galskap. det er ikke før i skolealder overvekt begyner å være et problem (stort sett) og barn MÅ ha fett. Det er faktisk livsviktig. Så be henne kysse seg i ræva og ta seg et grete roedekurs
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #3 Skrevet 13. november 2008 I starten var jeg veldig åpen med helsesøster, men etterhvert oppdaget jeg at hun prøvde å styre hva vi skulle gjøre med datteren vår, ikke store ting, men jeg og mannen min var ikke enige. Vi løste dette enkelt ved å kun informere om det vi må, og heller spørre på det vi lurer på! En av tingene vi ikke var enige i var dette med melk, hun sa lett jeg sa jeg kom til å gi helmelk nettopp fordi det er ikke det som gjør barn feite, slik som HI skriver. Det er vi som er foreldrene til våre barn, vi kjenner de best og vanlige beslutninger er det vi som er best til å ta for våre barn! Men for all del, jeg er glad helsesøster finnes, hun trenger bare ikke vite alt :-)
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #4 Skrevet 13. november 2008 ja, til deg som svarte først her, det var det det handlet om, de er tydleigvis redde for at vi foreldre skal gi barna våre usunne kostvaner i deres øyne. Jeg ble helt sjokkert over denne frekkheten. Men jeg har også vært vitne til helsesøtre som markedsfører norsk kosthold ovenfor innvandrere som det eneste alternativer, det er også temmelig stygt å høre på. Uff, jeg lurere virkelig på hvor det skal ende når hs snikhjernevasker forldre på en slik måte. Nå tar jeg aldri imot råd fra hs og går dit utelukkende bare for å veie og måle, noe jeg kunne gjordt hjemme egentlig. men de er drøye, en annen ting de også har lagt sin elsk på er å få alle unger i barnehage. lurer på om det er staten eller foreldrene som har ansvar for barna???? dette er en råskummel trend.
Lykke X 4 Skrevet 13. november 2008 #5 Skrevet 13. november 2008 Så utrolig deilig å høre noen virker som de har samme tankegang om animalsk fett som meg, HI Her går det i ekte smør og H-melk
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #6 Skrevet 13. november 2008 hehe, samme her, har ikke vært en margarinboks i kjøleskapet mitt siden beg av 90 tallet. Ja til unger på helmelk og smør!!!! Men det merkelige var at jeg var dene enste som reagerte, mulig mange tenkte sitt, men all tier jo stille når yppersteprestinna kveiler ut av seg all gifta si!!!!!
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #7 Skrevet 13. november 2008 Man bør jo rett og slett begynne med lettmelk fordi magen ikke er vant til så hard melk som h-melk. Så kan dere gå over det etterhvert men beste er å begynne med lettmelk så ungen ikke får diare og magevondt.. Og det er jo bare det hun spurte om, fordi det er en selvfølge. Det med norsk mat til utlendinger er jo fordi det er det hun kan om, hun er jo noskr selv, og bor i norge, altså norsk mat.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #8 Skrevet 13. november 2008 hmelk er ikke hardt for magen, husk, de ber deg i unger tran fra 6 ukers alder, det er hardt for magen!!!!! jeg har snakket med allergi lege om dette og han sa for gud skyld gi unger hmelk og dere skal gi de melk.....sånn sett vet jeg inderlig godt hva jeg snakker om. men jeg er ikke tilhenger av melk til små unger, kumelk gir mikroblødninger i tarmen, som tapper de for jern, det dreier seg ikke bare om redusert opptak slik noen ynder å si. dette er desverre løgn. melk er utelukkende helseskadelig for de fleste og aller verst er melkeprodukter uten fett!!!!!
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #9 Skrevet 13. november 2008 Spesiellt at morsmelkerstatning er basert på kumelk da.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #10 Skrevet 13. november 2008 Animalsk fett og fett vi finner i melk er da mettet fett, vi skal ha litt av det også, men mest av enumettede og aller mest av flerumettede fettsyrer. Mettet fett legger seg på innsiden av blodårene, hvis vi får for mye av det. Lettmelk er fet synes jeg, jeg drikker xtra lettmelk, synes den er best. Vi har ikke barn ennå, men ville da aldri gitt dem h- melk? Selv fikk jeg lettmelk, tror jeg. Siden jordmor anbefaler det, er det vel det mest riktige?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #11 Skrevet 13. november 2008 ja, hva faen skulle det ellers være basert på....mennskemelk!!!! Det er ikke sunt med morsmelkerstatning heller skjønner du!!! våkn opp, det er det enste fornuftige hs gjør, å ikke anbefale morsmelkerstatning før man er 100% sikker på at man ikke har melk eller ka få det!!!! det er en grunn til det, det kan ødelegge tarmene og i verstefall lever og nyer!!!!
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #12 Skrevet 13. november 2008 hello!!!!! det legger seg ikke på innsiden av årene, det er like mye overtro som alt annet dette systemet lirer av seg......unger skal ha metta fett i større posjoner enn vi gir de i vår syke light samfunn...mange blir infertile av for lite metta fett, kolestrol er viktige byggestener for hormonene vår.....til og med de hormonene som gør at vi formerer oss!!!!!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #13 Skrevet 14. november 2008 Hehe, NYER!!! Det er forskjell på det gode og det dårlige kolesterolet. Det er ingen myte nei, at mettet fett legger seg på innsiden av blodårene. Har selv sett video av det, det er jo dessuten allmenn kunnskap. Men som jeg sa lenger opp her, vi skal ha METTET FETT også, men ikke i store mengder.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #14 Skrevet 14. november 2008 det har du sett på video ja!!!! herre gud, di hjernevaska ku!!!! men for guds skyld dersom du vil ha lettdemnte og infertile unger så bare kjør på du!!!! og pass på å sluke rått alt hs forteller deg.......mulig hun til og med har lest pakningsvedlegget på vaksinen hun forgifter ungen din med!!!!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #15 Skrevet 14. november 2008 Dette er bim slik jeg kjenner stedet:) "Di hjernevaska ku!!!" Hva er lettdemnte? Har både videregående og høyskoleutdanning innen hs, så er nok litt hjernevaska ja, hehe;) Barn får nok i seg det mettede fettet de trenger uansett, trenger ikke drikke h- melk fordet;)
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #16 Skrevet 14. november 2008 Ikke noe å bli provosert over. De er muligens opplært via kurs etc til at lettmelk er best, men det er ikke dermed sagt at du trenger å være enig. Helsesøstre er ikke allvitende, vi må sørge for å være opplyst nok til å danne vår egen mening. Det kommer vanskeligere spørsmål og dertil tilhørende andres meninger senere..
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #17 Skrevet 14. november 2008 jeg tror ikke du skjønte meningen med dette innlegget, en helsesøter som lurer på om barnet bruker LETTmelk bruker dårlige metoder for å utelukke andre melketyper, dette er en hjernevaskingsmetode i mine øyne, de setter ikke opp flere alternativer, de forutsetter at du bryker lettmelk. dette er ikke en språklig normalvariant, dette er strategi, spesielt når så mange opplever at helsesøeter stiller spørsmålet på denne måten. dette er temmelog hårreisende. ingen helsesøtre spør om du har begynt med kneipbrød til ungen din, eller grovbrød osv. de spør om man har begynt med brød, og så anbefaler de grovbrød for eks. jeg synes det er barnslig å tøyse sånn med folks mentale kapasitet, tror de at folk er idioter? og i såfall har de rett, jeg har jobba i både helsevesen og innen undervisning, og på barneskolene drikker alle barna lettmelk. så jeg må jo innrømme at strategien har vært vellykka. ungen min er den eneste i klassen med "rød melk".
prekæs Skrevet 14. november 2008 #18 Skrevet 14. november 2008 Kanskje det er noen som tenker for mye her. Hva om helsesøster sa helmelk? Hadde det da vært hjernevasking for å få vekk fettberget som faktisk hoper seg opp pga lett og skummet melk produksjon?Mener da tydelig å huske at det var ett av problemene ved å produsere lettere melk enn helmelk. Mulig jeg tar feil.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #19 Skrevet 14. november 2008 Du og denne helsesøteren din! Det heter helsesøster:) For en dum tråd forresten!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #20 Skrevet 14. november 2008 Hallo HI, gjør deg oppmerksom på følgende misoppfatning: Du skriver bl.a at " --- unger i utvikling trenger kolsterol, det er viktig for immunforsvaret og alt som har med hormoner å gjøre....." Du blander kortene her: KORTISOL er viktig for immunforsvaret og hele hormonbalansen, IKKE KOLESTEROL - som du skrev. Ikke første gangen her inne at noen blander kortisol og kolesterol. Dette er to HELT FORSKJELLIGE ting. Kortiol er et livsnødvendig hormon. De kan nok de på den tråden om binyrebarksvikt, som er her nå, skriver under på.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #21 Skrevet 14. november 2008 Altså: kolesterol er viktig for en del hormoner, ja, også hormoner knyttet til binyrene. Det er jeg med på. Det som var nytt for meg, var at melk skulle inneholde kolesterol som var så viktig å få si seg? Slik jeg har lært dette, er det det mettede fettet som øker konsetrasjonen av kolesterol i blodet (ja, vi er helt avhengige av kolesterol, vi kan godt få det via maten, men vi lager det også selv, da). Det er altså mettet fett som er den viktigste grunnen til økt kolesterol. Inntak også såklart, men dette har blitt mer "frikjent" i det siste, mener jeg å ha lest. Så er jo spm om det er farlig eller ikke. Det er vel kjent at økt kolesterol er en viktig faktor år det gjelder hjerte og karsykdommer, men om melken er så farlig? Jeg vet ikke. Jeg velger å bruke lettmelk til poden, og så får han plenty med det jeg mener er sunne fettsyrer gjennom diverse planteoljer. Ellers, når det gjelder helsesøster, som jo var det egentlige emnet her, kremt, så er hun nok "programforplikta" til det. Jeg syns i grunnen ikke det er så ille at hun tar opp det man i dag offisielt mener er beste alternativet. Helsesøster er jo en offentlig tjeneste. Så kan man jo tenke at det er hjernevasking fra offentlig hold, men jeg syns det er å dra det hele litt vel langt, jeg da...
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #22 Skrevet 14. november 2008 blander jeg kortene? jeg vet av erfaring at sykepleiere ikke har peil på mennskekroppen, så jeg antar du er en sånn en, kolesterol er en byggesten for en lang rekke fettbaserte hormoner, mettet fett er viktig for at kroppen skal fungere normalt og unger trenger dette bla annet for immunforsvaret etc.....så kommer du trekkende med kortisol, dette er et binyrebark hormon som hemmer immunforsvaret og er årsaken til at stressede mennsker blir syke, dette er et alarmhormon som setter immunforsvaret ut av drift. jeg aner ikke noe om din kompetanse på dette feltete, men du er så ukyndig at det neppe er noen mening i å diskutere dette, men ja, høye kortisolverdier gir opphavet til avleiring av kolesterol i årene, men dette er av degenerativ art, og det er ikke det vi diskuterer her!!!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #23 Skrevet 14. november 2008 og til 19:58, planteoljer er ikke like lett opptakelig som animalsk fett, unger har en hjerne som skal vokse enormt de første leveårene, og jeg synes det er tull å anbefale lett produkter til småbarn. og igjen, greia er ikke at de ikke skal anbefale lettmelk, men at de ikke skal spørre om man har begynt med lettmelk, som om dette er eneste alternativet.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #24 Skrevet 14. november 2008 gjeeeeeeeeeesp for en kjedelig tråd! So what hvis helsesøster sa lettmelk?? Spiller det virkelig noen rolle??
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #25 Skrevet 14. november 2008 Til nn 21.00: Jeg er lege, ikke sykepleier, og har en liten kommentar. Du snakker som om det eneste evt problemet med kortisol er for høye nivåer. De ned binyrebarksvikt, som noen høyere oppp på tråden her nevner, har motsatt problem - nemlig for lave. Noe som også underminerer immunforsvaret, og det virkelig i mye mer alvorlig grad enn stress og høye nivåer av kortisol (de med høye mivåer kan ikke dø av det, men det kan de som har lite eller mangel kortisol). Du virket så indignert, av en eller annen grunn. La oss da være presise når noen først skal uttale seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå