Anonym bruker Skrevet 12. november 2008 #1 Skrevet 12. november 2008 Vi har knipset barna våre på fingere og slått de løst på hånda. Dette har vært forbindelse med at de skal ta på og røre alt til tross for at vi gjentatte ganger sier nei (1-2 år). Alle barn har også en biteperiode. Hvis de har bitt oss hardt, så har vi tatt kypetak rundt munnen/på kinnene og holdt hardt der. Da har de faktisk ikke bitt oss mer etterpå. Synes dere dette er greit? Hva med å gi ris på rompa i spesielle tilfeller?
Anonym bruker Skrevet 12. november 2008 #2 Skrevet 12. november 2008 Interessant tråd. Venter i spenning på reaksjonene!
tante grusom master of law Skrevet 12. november 2008 #3 Skrevet 12. november 2008 Jeg mener at ikke noe av dere har gjort er greit. Synes faktisk det er helt forkastelig. Det er skikkelig nedverdigende for barn å bli behandlet på den måten. Jeg er fortsatt preget av at min far gjorde slike ting på meg når jeg var liten. Tenk på at barna husker godt.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2008 #4 Skrevet 12. november 2008 INGENTING av dette er greit. Det er nedverdigende og ydmykende ovenfor barnet. Mishandling faktisk! Dersom du ikke klarer å komme opp med bedre måter og oppdra barna dine på, skulle du strengt tatt ikke fått barn!! Kjenner jeg blir mektig provosert.. Men, det var du kanskje ute etter også? Håper det var et tulleinnlegg..
Gjest -<<- Skrevet 12. november 2008 #5 Skrevet 12. november 2008 Ikke noe av det du nevner er greit. Fysisk avstraffelse er ugreit. Fysisk fjerning av barn fra ting det ikke skal røre, evt fysisk inngripen om ungen utsetter seg/andre for fare er helt ok. Er det i orden om sjefen din smekker deg på hånda eller knipser deg over fingrene om du gjør noe du ikke skal på jobb?
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 12. november 2008 #6 Skrevet 12. november 2008 Er helt i mot fysisk avstraffelse! Det finnes mange andre ting som funker,men dere har vel ikke prøvd det?
Anonym bruker Skrevet 12. november 2008 #8 Skrevet 12. november 2008 HI her. Snakker om når barna er veldig små. Ingen av mine husker garantert klaps eller knips på fingerene. Ris på rompa har vi enda ikke gitt, men ikke umulig at det kommer en gang i fremtiden. Jeg fikk selv ris på rompa opp gjennom oppveksten, da jeg var litt umulig innimellom... Tøyde grenser og til slutt ble det ris på blanke messingen. Da skjønte jeg at det ikke var noen vits lenger, for en gang til og pappa ville bruke bjørkeris sa han. Fikk aldri "gleden" av å prøve bjørkeriset ;-) Kommer ikke til å bruke det på mine, med blanke messingen er vi åpne for.
tante grusom master of law Skrevet 12. november 2008 #9 Skrevet 12. november 2008 Synes det å gi fysisk avstraffelse er et tegn på manglende intellekt. Det å ty til noe så primitivt hører ikke hjemme i våre dager. Man kan bruke andre måter å irettesette barnen, uten å gripe til dressurmetoder. Hvorfor ikke bruke vanntortur og søvnberøvelse når dere først holder på?
Anonym bruker Skrevet 12. november 2008 #10 Skrevet 12. november 2008 Vanntortur og søvnberøvelse - hvordan fungerer det? hehe...
Groosalugg Skrevet 12. november 2008 #11 Skrevet 12. november 2008 Jeg har selvfølgelig nulltoleranse på fysisk avstraffelse. Har ingen forståelse for at folk velger noe annet.
Miss Misantrop Skrevet 12. november 2008 #12 Skrevet 12. november 2008 Fysjom. sånt går da ikke an i 2008.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2008 #13 Skrevet 12. november 2008 Synes det er greit jeg, uansett hva flertallet her ser ut til å mene. Kommer ikke til å sende barna mine på steinerskolen heller...
trillemamma Skrevet 12. november 2008 #14 Skrevet 12. november 2008 He he, barnemishandling? Nei, det er det ikke, men det finnes bedre metoder å oppdra de små på. Jeg så strengt på den lille og sa strengt NEI. Det fungerte fint på min gutt.
Gjest Skrevet 12. november 2008 #15 Skrevet 12. november 2008 det er en feig og lettvint løsning, og jeg synes ikke noe av det du nevner, er greit. barn skal oppdras, selvfølgelig, men de er individer som fortjener respekt fra foreldrene, ikke maktdemonstrasjoner og ydmykelse. jeg antar at du smekker mannen din på hånda hvis han forsyner seg før du har sagt vær så god?
Miss Misantrop Skrevet 12. november 2008 #16 Skrevet 12. november 2008 Litt trist at du sverger til den sterkestes rett HI, da kan jo din mann slå deg også. Når du oppfører deg galt mener jeg... Dette var et veldig ufornuftig innlegg.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2008 #17 Skrevet 12. november 2008 hvis den letteste utveien er å fysisk avstaffe barnet når det utvikler seg hvordan kan det da utvikle seg uten å være redd for å gjøre noe galt. selv om det ble mennesker av dere også HI så er det INGEN unskyldning for å knipse, klapse løst eller hard eller blanke messingen. dere lærer barnet ingen ting om hva som er galt annet å frykte dere. dessuten tror dere at barnet er et identisk bilde av dere som personer? siden dere kan gå ut i fra at det ikke vil huske noe, få noen varige mèn? mange barn får faktisk psykiske sperrer og ikke klarer å møte livet godt rustet. hva slags person vil du at ditt barn skal bli? hvordan kan du forvente at barnet skal respektere deg når du ikke respekterer det? hadde det vært greit om barnet knipset eller klapset eller gitt deg på blanke messingen hver gang du som mor eller far svikter barnet, missforstår og faktisk er den som gjorde noe galt i sammenhengen. hvordan skal det da holde for barnet at dere da sier unnskyld, når det ikke holder for barnet å si det til dere? her er det mange svar og ting dere bør tenke på, og masse stoff å lese for de som gidder!!! for å være så late og kort tenkte i barne oppdragelsen burde være skammelig!!!! hadde samme oppdragelsen når jeg var barn og jeg husker det første klapset veldig godt og jeg var ikke 2 nei. så tenk dere om!! dessuten så er det faktiske fysiske årsaker til at barnet ikke hører alltid på nei. siden hjernen ikke er utviklet nok til å koble ordet du sier til handlingen det gjør. det ser et handlingsmønster som gjentar seg, og det er mange ganger derfor at det ler og smiler når du kommer busende og sier NEI. ikke for å trasse deg eller tøye grenser, men for å få bekreftelse på at du kommer stormende og inn i synsfelt for ungen. ord har ingen effekt her, men heller fjern barnet bort eller sysselsette det med noe annet. har tre tette barn og jeg tror den dagen jeg hadde fysisk avstraffet barnet mitt så hadde hele verdenen min gått under og jeg hadde nok hatt verdens dårligste samvittighet. hvordan kan du som mor forvente å ha en god dialog for å unngå kommende situasjoner barnet kan komme oppi dersom du tyr til vold. håper noen kjenner dere godt nok og tar dette videre for dette kan ikke aksepteres.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2008 #18 Skrevet 12. november 2008 Nå synes jeg du overdramatiserer det hele en smule og får det til å høres ut som en dagligdags affere... Jeg snakker om enkeltstånde tilfeller som IKKE er vold. Vi har flere venner som også gjør det samme. Er jo ikke noe som gjør vondt. Ris gjør vondt. Sammenligne med at med at jeg slår samboer eller han meg blir jo helt feil sammenligning! Han kan jo prøve seg forøvrig, for sterkere enn meg er han nok men en kamp mot meg vinner han ikke :-)
Anonym bruker Skrevet 12. november 2008 #19 Skrevet 12. november 2008 håper loven som er til behanding nå om at all fysisk avstraffelse av barn inkl klapsing på fingre skal være ulovlig og straffbart går gjennom. det er på INGEN måte greit å straffe barn fysisk. har aldri opplevd det selv heldigvis og ønsker IKKE at sønnen min skal oppleve det heller. som noen over nevnte - det å straffe barn fysisk sier meg en del om intellektet til foreldrene.
Gjest Skrevet 12. november 2008 #20 Skrevet 12. november 2008 "Sammenligne med at med at jeg slår samboer eller han meg blir jo helt feil sammenligning!" hvorfor blir denne sammenligningen feil? er det greit å knipse/rise barna, men ikke mannen? hvorfor?
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #21 Skrevet 14. november 2008 Er det rart det fins mishandling,når barna blir lært opp fra dem er liten at det er greit??????????Synes dere det er OK å bli slått,knipset,knepet eller????HADDE dere blitt slått,knipset,knepet så HADDE dere IKKE syntes det var greit!!!!!! AT BARN RØRER NOE DE IKKE HAR LOV TIL,FÅR FORELDRENE VONDT AV DET????? og da mener jeg ikke ting som barna kan skade seg på,men ting som de ikke får røre bare fordi de ikke får røre.Det må da være andre måter å lære barnet opp til at "nei er nei"
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #22 Skrevet 14. november 2008 Ingenting er greit. Skal man klype barna for å lære dem at det ikke er lov til å bite? Latterlig. Vold avler vold.
Gerd-Johan Skrevet 14. november 2008 #23 Skrevet 14. november 2008 Jeg gjorde et par brølere før jeg skjerpet meg, det skal jeg ærlig si. Jeg dyttet gutten min en gang, smekket han på hånda 3 ganger og tok hardt i ham 2 ganger i armen, Det er lenge siden. 2 år. Vil aldri skje noe fysisk her i gården mere hvertfall.
Gjest Skrevet 14. november 2008 #25 Skrevet 14. november 2008 Du er klar over at det er lagt fram forslag om et "klapse forbud" HI? Enhver form for fysisk avstraffelse er totalt uakseptabelt uansett omstendighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå