Gå til innhold

Dere som ikke er i permisjon, jobber dere ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lite nysgerrig på hvor mye som egentlig jobber et almindeligt 100% jobb op til permisjonen (gjelder ikke om du er sykemeldt ;) )

Mye inleg innen her fra folk som går hjemme, undre meg hvor mye av dere som egentlig er ute i 100% jobb op til permisjonen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobbet 100% helt fram til permisjonen. Har nå hatt permisjon i 2 uker og har 7 dager igjen til termin idag. Har vært i helt fin form hele veien, men glad jeg kunne gå ut i permisjon 3 uker før likevel, for fokuset mitt forsvant liksom litt fra jobben de siste to ukene, og det føles jo ikke så bra overfor arbeidsgiver. Satt liksom og dagdrømte om baby osv på slutten.

Jeg har sikkert ikke så mye jeg skulle sagt siden jeg er veldig frisk og har vært det hele tiden, men jeg lurer på hvor mange som bruker graviditeten til unnskyldning for å sykemelde seg. Kan ikke skjønne at såååå mange er avhengige av sykemelding. Men nå har jeg som sagt vært veldig frisk da, så jeg vet vel ikke hva jeg snakker om. Fikk mange kommentarer på hvor flink jeg var som jobba tiden ut, men syns selv ikke det var en volsom bragd. Håper virkelig ikke at folk later som om de er syke for å få sykemelding, for det går jo ut over de som virkelig trenger det....

Skrevet

tenker litt samme som deg, klart jeg også er sliten og sover ikke like bra som jeg normalt gjør. Legen min tilbød meg 2 uker 100% sykemelding da jeg var hos han for almindelig sjekk (pga dårlig søvn)

Jeg kommer fra danmark så systemet her er nytt for meg, jeg bare undre at det er såå nemt å få sykemelding liksom.. Jeg takkede nei, greit å kunne få den sykemeldingen om jeg rent faktisk bliver syk senere.

Virker bare som om mye inne her er sykemeldt, endda også mye folk på 2 trim.. Men kanskje mye som sliter da.

Skrevet

ja, alle de som faktisk går i jobb 100% er jo ikke her inne så mye sikkert.

Virker på meg også som om det er utrolig utrolig lett å få sykemelding. Det er det som er så dumt, for tilslutt klarer jeg ikke ta de som virkelig trenger det seriøst heller. Har hørt om flere som har latet som om de har det verre enn de har det slik at de får sykemelding, og det er forferdelig irriterende syns jeg.

Skrevet

Jeg jobber fortsatt fullt og har ikke hatt 1 fraværsdag - har 4 uker igjen å jobbe til permisjonen starter og syns det begynner å bli tungt - men greit å ha noe å gjøre, tida går fortere på jobb enn hjemme, men det er klart arbeidet mitt bærer nok noe preg av at jeg er mer sliten enn ellers.......! Og jeg har ikke vært veldig frisk hele veien - den ene plagen har avløst den andre:/

Skrevet

hehe, og ikke det at det alltid var like behagelig på jobb heller.. Lange møter der jeg forgjeves forsøkte å finne behagelige stillinger på stolen og vonde spark opp mot ribbena. Jeg må jo ha sett helt dust ut til tider. jeg prøver jo å kle meg litt fint på jobb, men klærne stod ikke helt til stilen min på slutten:D I tillegg var det jo perioder med dårlig søvn og stress pga mye å gjøre. Men tenk på hvordan det var for bare 20 år siden. Da jobbet jo den gravide helt fram til fødselen.. nei vi er heldige!!!

Skrevet

Ja, dagene går jo mye fortere hvis man er på jobb!! Og så nyyyter man jo sikkert permsjonen mer når den først starter:D

Skrevet

skjønner, jeg har 6 uker igjen. Og enig i at det er tungt og har veldig lite fokus på hvad jeg gjør nogle dager. Men veldig bra å ha noe å gjøre på dagen også selvom det er lite slitsomt her mot sluten.

Skrevet

Jobber som bare det. Har termin 11 des. siste dagen min blir 21 nov.

Litt mer sliten blir man jo, men det får jeg tåle. Er mye bedre form nå enn forrige gang. Har en sønn på fire år som er veldig snill mot mamman sin, legger seg når han skal og hjelper til å rydde litt. Skjønner godt at man blir mer sliten hvis man har en på 1 eller 2 år.

Kjenner jeg blir irritert når folk som ikke har barn sier de er slitne, de vet faktisk ikke hva det vil si å være sliten.

Alt for lett å få sykemelding her i landet, du er jo faktisk ikke syk, bare gravid. Tror nok mange blir sykmeldt pga dårlig tilrettelegging på arbeidsplassen, det har jeg full forståelse for.

Min gamle sjef spurte meg sist hvordan jeg skulle klare å gjennomføre jobben min når jeg kom tilbake og hadde barn.Spurte han da hvordan han klarte å gjennomføre jobben sin, han som hadde tre barn. da ble han stum da.he he. Jobbet et år i samme bedrift til jeg fikk et bedre tilbud, så han kan jo bare takke seg selv. Ventetiden blir ganske mye lenger når man skal gå hjemme og kjede seg.

Skrevet

Dere er heldige som er friske osv i svangerskapet. Men jeg syns det blir litt feil av dere å kritisere både de som sykemeldes og de som er slitne uten å ha barn.

Tror det er veldig forskjellig fra person til person hvordan svangerskapet oppleves. Husk at 1.gangen så er ikke kroppen så vant med å være gravid, så en blir gjerne litt ekstra trøtt og sliten. (Sånn er det for meg). jeg trives på jobb,men jobber 50% og er 50% sykemeldt pga bekkenløsning.

Dersom en er sliten eller dårlig bør en sykemelde seg. Det er ingen som takker en for å slite seg ut på jobben. Det er skikkelig dumt faktisk.

Skrevet

Nyttårsbarnet: Jeg er enig med deg, og hvis du leser innlegget mitt, så presiserer jeg at jeg syns det er synd hvis noen "jukser til seg" en sykemelding nettopp fordi det ødelegger for de som faktisk trenger det. Og det er ikke tull når jeg sier at jeg vet om folk som har innrømmet at de faktisk gjør det. Det er derfor jeg har blitt så skeptisk til sykemelding ifm graviditet i utgangspunktet.

At en sjef kan få seg til å spørre hvordan man kan klare å jobbe etter å ha fått barn, når han selv har tre barn hørtes jo helt merkelig ut. Sikkert greit å bytte jobb hvis ledelsen har en sånn holdning:o)

Skrevet

Mener du virkelig det? At man skal sykemelde seg hvis man bare er sliten og dårlig?

Der er jeg faktisk helt uenig. Synes det er for mange pingler her.

Klart man er trøtt og sliten når man er gravid, det hører med det. Å være kvalm og dårlig hører også med, sånn er det bare.

Og det må man bare leve med. Men man kan ikke gå å sykemelde seg av den grunn, man er jo ikke syk.

Enkelte burde heller skorte litt på hva de forventer å få gjort på fritiden når man er gravid. Bruke fritiden til å sove og slappe av.

Gjelder selvsagt ikke de som faktisk er syke, eller trenger sykemelding av helsemessige årsaker. Men det er ingen tvil om at det er en stor andel som får seg sykemelding på dårlig grunnlag..

Skrevet

Og forresten, om det var noen tvil, så er jeg dårlig, jeg er sliten, jeg sover knapt om nettene, vondt i rygg og bekken og kunne helst tenkt meg å ligge på sofaen hele dagen, men jobber 100% likevel ;)

Skrevet

Jeg har vært sykemeldt siden uke 20. Ikke fordi jeg er i dårlig form, kunne godt tenke meg å jobbe. Har kort livmorhals og stor fare for prematur fødsel så da er jeg heller hjemme og følger legens ordre, har sluppet innleggelse denne gangen da og det er jeg fornøyd med. Forrige svangerskap var jeg innlagt i nesten 6 uker- det var trist det så da kjeder jeg meg heller nå....

Skrevet

Mitt inntrykk at det er ALT FOR lett å få seg sykemelding her i landet, føler jeg blir prakka på sykemelding og må selv si at "nei, jeg er ikke så syk, og jeg ønsker å jobbe". Syntes legene skriver ut skemeldinger over en lav sko, bare sånn at de blir "kvitt meeg" for en stund.. Har vært 40% sykemeldt de siste ukene pga ryggen, men var hos jordmor i dag og hun mente jeg burde sykemeldes 100 % pga så godt som tomt jernlager.. blir fort svimmel og kan svime av, og det er ikke særlig... men for all del, fint at de som trenger det får sykemelding, men enig i at enkelte utnytter systemet! Jeg har forresten termin 7. januar

Skrevet

Jeg er SÅ enig - det er altfor lett å få sykemelding når man er gravid. Selv jobber jeg 100 % og har gjort det hele svangerskapet. Klart jeg var kvalm, klart jeg har bekkensmerter og kynnere og klart jeg er sliten og trøtt og sover dårlig om nettene. Men jeg er ikke SYK!

Vi er per dags dato fire gravide på jobb, alle de andre har termin etter meg. Og alle de andre er 100 % sykemeldte og kommer ikke tilbake før etter permisjon. Og jeg må innrømme at det provoserer meg noe enormt, spesielt når jeg hører at det har dagene fulle av andre planer og at de er sykemeldte fordi de blir så sliten på jobb og ingen "takker de" for at de jobber!!???

Forresten så har jeg termin 1. januar, og satser på å jobbe frem til permisjonen starter. Og da skal det bli godt med noen uker hjemme før lillegutt kommer:)

Skrevet

Tror det går litt fort i svingen når innleggene blir lest her jeg.

Er man syk eller kan miste barnet sitt hvis man ikke holder seg rolig skal man selvfølgelig ikke jobbe.

men som gravid får man jo kastet sykemeldingen etter seg.

For min egen del ønsker jeg å være på jobb så lenge som mulig.

det gjør det faktisk mye enklere å komme tilbake når den tid kommer også.Men sliten og trøtt må man tåle. Det er nok stor forskjell på arbeidsmoralen til folk.

Skrevet

og til marthe mor, skjønner deg så godt. Hadde blitt sinnsykt provosert.

Skrevet

MartheMor: Jepp, det er nettopp det! Er man sykemeldt, så bør man faktisk vite at konsekvensen av det er at man ikke kan holde på som om hver dag er helg.. Og da skjønner jeg GODT at du blir provosert når de legger opp dagene som om de skulle hatt ferie...

Skrevet

Jeg kan si meg enig i at det er litt for lett å bli sykemeldt. Når jeg er hos legen undersøker hun meg ikke og hun tar seg heller ikke tid til en ordentlig prat med meg. Hun bare spør meg om hvor mange prosent sykemelding jeg trenger. Det gjør at jeg føler at jeg sitter igjen med ansvaret og det får jeg dårlig samvittighet for på jobben. Jeg har vært sykemeldt litt av og på i dette svangerskapet. Var sykemeldt to uker pga ekstrem kvalme i begynnelsen. Har for det meste jobbet 100%, men nå er jeg 50% sykemeldt.

Jeg liker det ikke, for jeg elsker jobben min, men når jeg får så vondt i rygg og bekken etter jobb at jeg bare ligger og gråter på sofaen, så har jeg ikke dårlig samvittighet.

Siste dagen med 100% jobb ble jeg liggende ute av stand til å røre meg og måtte vente til mannen min kom hjem, sånn at han kunne hjelpe meg opp.

Jeg synes heller ikke det er riktig å si at de som ikke har barn fra før ikke vet hva det vil si å være sliten. Den følelsen er subjektiv og det går ikke an å vite hvordan andre har det. Man bør jo få lov til å nyte graviditeten også. Hvis jobben tærer på det alt man har av krefter, så er det ikke så mye igjen til å forberede seg mentalt til den store omveltningen som skal skje. Det er noe jeg tror man trenger, blant annet for å forebygge fødselsdepresjoner. :-)

Skrevet

Jeg er i 100% jobb nå, skal gå i jobb så lenge som mulig men sliter fælt med bekken og rygg. Men sitte hjemme hjelper jo ikke så veldig heller akkurat.

Er helt enig at det er altfor lett å få sykemelding, når man er gravid kan jo man bare knipse så får man det.

Syns også det er altfor mange som sykemelder seg uten grunn men selvfølgelig er man syk så er man syk.

Skrevet

Hei alle dere!

Jeg er enig i mye av det som blir sagt her, men tror kanskje man burde ta hensyn til noen ekstra ting i en slik diskusjon:

Hvilken jobb har man? Noen reagerer negativt (som meg) på en stillesittende jobb, mens andre igjen får det for tøft i en jobb der man er i mye aktivitet.

Jeg jobber 100% prosent (har faktisk trappet ned fra to jobber for noen uker siden), og har egentlig ikke tenkt på det som noen mulighet å sykemelde meg selv om jeg sover utrolig dårlig, og bare vil legge meg på sofaen når jeg er ferdig på jobb. Men så sa sjefen min: Du må huske på at du skal ha overskudd til å ta deg av barnet som kommer også, det kan faktisk hende h*n kommer like etter du går ut i permisjon, og da får du ikke tid til å "hente deg inn" hvis du er utslitt etter å ha presset deg på jobb helt frem til permisjonsstart.

Dette er mitt første barn, og jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag for å avgjøre om det er lurt eller ikke lurt å holde ut i 100% jobb frem til permisjon.

Klart håper jeg at jeg kan jobbe helt frem til permisjonsstart, men jeg håper også at mer "erfarne" mennesker rundt meg, som sjefen min som er tobarnsfar, jordmora mi, eller legen min kan råde meg til hva jeg burde gjøre... Jeg er ikke fan av at vi superflinke, vellykkede jenter ikke har gehør for å ta hensyn til oss selv på en annen måte når vi er gravide - i min jobb som fysioterapeut ser jeg dessverre altfor mange eksempler på mennesker som har presset seg selv for hardt gjennom livet. Mange bekker små gjør en stor å...

Skrevet

Graviditet er ikke en sykdom pleier sjefen min å si. Sant som det er, så er man ikke bare gravid! Det føler med en del 'bivirkninger' av å være gravid.

Syns og at det er generelt lett å få sykemelding, men det kommer ann på så mye annet at det er litt hardt å si at mange sykmelder seg uten grunn. Med mindre en setter seg inni andres sko og tenker ut ifra dems synspunkter. En annen ting å nevne er jo at det kommer veldig ann på hva slags jobb en har og holdningen til den sykemeldte.

Jeg f.eks. tok ut gradert sykemelding selvom jeg jobber mer enn den faktisk % jeg skulle jobbe for, men det var rent for at jeg ikke skulle slitte med dårlig samvittighet hvis jeg føler at jeg trengte litt mer søvn på morgen en dag etter en dårlig nattsøvn. Nå har jeg en kontorjobb med lederansvar som krever mye konsentrasjon, og når jeg nesten sovnet sittende i stolen min midt i arbeidstiden, så syns jeg at det er heller greit å komme uthvilt til jobben og yte 100 %. Må og legge til at jeg har to småbarn på 1 og 3 som krever sitt etter arbeidsdagen pluss husarbeid etter leggetiden dems, så er det ikke like enkelt å legge seg ned og slappe av/sove litt... Har termin den 22.Januar, og er nå nettopp blitt 50% sykemeldt. Går til fysioterapeut og blir teipet sammen i ryggen hver eneste uke for å holde bekkenløsnngen i sjakk. Husk jeg slet med bekkenet i 10 mnd etter siste fødsel at jeg har nå stor respekt for den. Ønsker ikke å komme i samme båt en gang til. Mange syns nok at jeg ser så frisk og rask ut, og ville nok tenkt at jeg kanskje lurte til meg sykemeldingen. Jeg føler nesten at jeg må forsvare meg selv hver gang at jeg er litt lei av det nå. Folk får heller tror hva de vil.

Skrevet

Til Maya_1.

Hvorfor jobber du 100% når du er dårlig, sliten, knapt sover om nettene, vondt i rygg og bekken? Tror du du gjør en heltedåd? Du gjør deg selv en bjørnetjeneste, det er alt.

Det er ingen som takker deg for at du sliter deg ut.

Synes du og andre som er dårlige/slitne/ ikke sover/ har bekkenløsning osv bør sykemelde seg litt, f.eks 50% så har du mye mer energi når du er på jobb!

Lykke til:-)

Skrevet

I mitt forrige svangerskap var jeg fast nestemt på å jobbe helt til permisjonen startet, og sto på som bare det til tross for at jeg var supersliten. Seks uker før termin ble jeg 100% sykemeldt, og fikk streng beskjed om å ta det med ro. Men til tross for dette dro jeg på jobb noen dager, måtte jo avslutte noen saker... Resultatet ble at jeg fødte 5 uker før termin. Jeg gikk så og si rett fra jobb til fødestua, jeg var supersliten, og ikke forberedt i det hele tatt både psykisk og på utstyrsfronten. Heldigvis gikk det bra med baby, men det tok lang tid før jeg kom ovenpå, nesten halve permisjonstiden.

Jeg vil ikke anbefale til noen å gjøre det samme som meg. Jeg synes heller ikke det er noe poeng å være så prinsippfast når det gjelder sykemeldinger som det kan virke som om mange her er. Å være gravid er ikke en sykdom, men det må være lov å lytte til kroppen sin. Å kjøre kroppen sin "helt ned i kjelleren" er ikke å anbefale det heller.

Har akkurat blitt 100% sykemeldt pga stigende blodtrykk, og har denne gangen tenkt å ta vare på meg selv. Har nå 6 uker igjen til termin. Jeg føler selv at jeg har stått på så lenge jeg har klart. Den mistenkeliggjøringen av sykemeldte som jeg synes skinner igjennom i mange av innleggene ovenfor synes jeg lite om. Jeg har selv hatt relativt få plager, men det er mange gravide som faktisk har en del plager i svangerskapet. Alle svangerskap er forskjellig, og det bør man respektere! At gravide ønsker å ta hensyn til kroppens signaler synes jeg også man skal respektere. En del av oss har også andre barn (selv har jeg to), og det er viktig å ha overskudd til å følge opp og være mamma for disse også. Hvis all energi går med til jobb, er ikke dette optimalt heller. Det jeg vil frem til er at jeg synes man skal ha litt mer respekt for hvorfor folk sykemelder seg. Ikke alle svangerskap er like, og ikke alle familiesituasjoner er like heller. Så slutt å fordømme!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...