Gå til innhold

Noen misoppfatninger om kontantstøtte

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Men hva er det som gjør deg kvalifisert til å velge for meg, hvordan vet du hva som er best for mine barn. Det er passe arrogant holdning å ha! Hva gjør ditt valg mer riktig enn mitt?"

- Det er ikke den enkeltes valg dette dreier seg om, men om en offentlig stønad er fornuftig eller ikke. Jeg mener det er en ufornuftig bruk av offentlige midler både av samfunnsøkonomiske grunner, men også av hensyn til de barna som dermed går glipp av et verdifullt liv i barnehagen (spesielt gjelder dette innvandrerbarna, noe bl.a. barnevernet og sosialetaten forøvrig har uttrykt bekymring for).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette med innvandrer-barn, intergrering eller mangel på det, slike "uvanlige" tilfeller kan jeg se at muligheten for kontantstøtte kan være noe uheldig. Men generelt er disse tilfellene unntakstilfeller, de representerer ikke den Normale familie-setting.

Det jeg snakker om er ikke om en offentlig stønad er fornuftig eller ei, men at jeg tross alt har rett til å velge ut i fra de mulighetene jeg har å velge ut i fra. Og at jeg synes at mitt valg krever like mye respekt som ditt valg! Og jeg har krav på å kunne velge utifra vår families situasjon, og jeg synes faktisk at jeg skal kunne kreve at jeg ikke blir sjikansert på bakgrunn av at jeg benytter meg av en ordning som eksisterer. Jeg har blitt fortalt at jeg misbruker folks skatte-penger, at jeg snylter på staten, at staten finansierer min latskap.. Her kommer folks holdninger inn i bildet! Det er hva jeg opplever som problemet....

Jeg stjeler ikke fra noen, ingen går uten noe pga mine valg... Men jeg mener at mitt barn og jeg har valgt riktig for oss, og om jeg får litt penger fra staten for at jeg ønsker mer tid med min datter, ja da sier jeg som damen lenger ned, hjertlig tusen takk!

Skrevet

Jeg satt i styret for eldstemanns barnehage for et par år siden, og den stalige subsidieringen er ca 8 000 per plass per måned, ikke 15000. De fleste med helt vanlige lønninger skatter såpass. I tillegg kommer det du faktisk produserer i jobben.

Skrevet

"Kontantstøtte er en kompensasjon..."

Du kjører deg helt fast i det der med at statens bidrag til barnehagepkasser er mer enn ks. Joda, det er vel ca 3-4000 mer, men om det gjør at en person til deltar i arbeidslivet som tjener samfunnet rått på det. Jeg tjener helt middels og betaler ca 8 000 i skatt hver måned. Allerede der er barnehagesponsingen dekket og vel så det. Jeg jobbe rog produserer og bidrar til at sanfunnet gpr rundt, og til at min arbeidsgiver kan betale inn skatter og avgifter. Alt dette går til barnehageutbygging, veier, helsevesen, fremtidig trygd, u-hjelp, kreftforskning osv.

Høres forresten som du hadde hatt godt av en tur ut. Språket ditt bærer tydelig preg av litt for mye hjemmetid (bedrevitende tullinger, duste-mikler osv)

Skrevet

Det er forklart ganske mange ganger i denne tråden. Tips: Det er lønnsomt for samfunnet at flest mulig er i jobb.

Skrevet

Tror flere i denne tråden diskuterer to ganske forskjellige ting. Så klart er det ikke ok å sjikanere foreldre som benytter seg av en allerede etablert ordning. Det hadde da vært rart om foreldre som velger å være hjemme utover permisjonstiden, takket nei til ks-pengene, som jo allerede ligger der som et tilbud.

Mitt ståsted er at denne ordningen burde avvikles. Det må da gå an å være imot ks som økonomisk og politisk ordning, på et prinsippielt grunnlag, uten at man av den grunn ser ned på hver enkelt ks-mottaker som en lat og uproduktiv samfunnssnylter - og uten at man blir beskylt for å ha disse holdningene.

Skrevet

Vet du hva en dagmamma kostet FØR kontantstøtten kom? Det tror jeg ikke du har peiling på.

Vet du hva som skjedde med den prisen den dagen kontantstøtten ble innført? Det tror jeg heller ikke du vet.

Det VET jeg! For da var jeg dagmamma.

DU ER FOR UNG TIL DET, HI.

Og det er ikke full barnehagedekning enda. Der finnes ventelister som hadde vært borte om så var tilfelle.

Skrevet

Hmm..

"Jeg jobber og produserer og bidrar til at samfunnet går rundt", "betaler ca 8000 i skatt hver måned"..

Vil det si at jeg ikke bidrar til samfunnet da? Jeg har jobbet i mange år og betalt skatt så det monner, du er ikke alene om det...Jeg har stått i full jobb samtidig som jeg har hatt 4 små hjemme, vært hjemme på dagen med barna og jobbet kveldene, var i full jobb igjen da den minste den gang var 6 mnd. Jeg begynte å jobbe for over 20 år siden, 14 år gammel var jeg, gikk på skole på dagen, jobbet kvelder og helger ved siden av. Joda, jeg da jammen bidratt med mitt jeg og, men alikevel ser jeg at kontant-støtten er der for å bruke av de som måtte ønske det.

Og om jeg kunne trengt meg en tur ut? Kanskje du burde stikke fingeren i jorda og kjenne litt på realitetene? Å bruke ord som "bedrevitende tullinger" og "duste-mikler" er noe jeg kaller snill formulering, mer komplissert enn det er det ikke...

Enkelte har en lei tendens til å blande for/i mot kontant-støtte med for /i mot kontant-støtte brukere...

Men nå takker jeg for meg i denne diskusjonen,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...