Gå til innhold

Heftig diskusjon med kjæresten til dattra mi....huttetu!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg betaler alt du nevner veldig velvillig og tenker at vi er faen så bortskjemte.

Jeg synes ikke "ting" i Norge er det spor dyre. Det store flertall av nordmenn bruker en fascinerende liten prosent av inntekten sin på livsnødvendigheter og har skitmye penger å skalte og valte med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men vi kan jo ikke bare sammeligne med hvordan det er i andre land.. for alle vet jo at vi har det bra i norge.. og jeg skjønner hva piri mener.. Når norge er en av verdens rikeste land så er det helt for jævli at gamle ikke får sykehjemsplass.. veiene ikke er utbedret bedre.. osv osv..

Vi kan ikke bare tenke hvor heldige vi er i forhold til andre land..

har selv vært i Colombia.. og DER var det jævli.. kjempe stor forskjell fra rik til fattig.. enten var man rik.. eller fattig.. så hvis vi skal tenke sånn .. så bør vi ikke gjøre noe i norge vi da. for vi har det uansett bedre enn de i colombia..

Skrevet

At ting er dyrt i Norge er jo ren synsing fra din side. I antall arbeidstimer må en italiener og en franskmann betale langt mer for en liter bensin og et brød enn vi gjør. Dyrt i kroner er altså billig i minutter. Høye priser = høy levestandard.

Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener piri, og signerer også Nuttet!

Skrevet

Kan ikke si hvordan det er å leve i Polen, det er sikkert forferdelig. Men jeg ser folk som lever i sparsomhet her til lands også, som lever i trange kår, minstepensjonister som får veldig lite å leve av og som bor i dårlige og ofte dyre boliger. Jeg ser for mye av hvordan baksiden i Norge er. Jeg sammenligner ikke med andre land. Men når verdens beste land behandler en del av sine eldre på en sånn måte så synes jeg det er trist. Vi har det alt for godt vi andre her til lands, og mange ser ikke annet enn at de selv har det bra. Hadde dere visst hvor mange poser med mat vi leverer til eldre før jul fra frelsesarmeen så hadde dere nok blitt ganske forundret. Frelsesarmeen gjør mye for de som ikke har det så godt her til lands og mange gir til frelsesarmeen men det er slett ikke alle. Men jeg klager ikke for hvordan vi har det enda vi sliter litt nå, vi får betalt regningene våre, vi har mat på bordet og tak over hodet. Og vi har tørre og varme klær. Vi klarer oss men det er faktisk folk som ikke gjør det her også. Jeg vet dette ble utenfor temaet.

Men jeg synes ikke vi har det dårlig ellers. Vi får masse støtte ellers. Vi har bra sykehusordninger, vi får dekket masse medisiner gjennom kun å betalle en egenandel, og vi som har en sønn med diabetes betaller ikke noe for insulinet hans, som i andre land sikkert ikke blir betalt av staten. Vi har lang permisjonsordning med lønn når vi får barn, men enda klager vi på at den ikke er lang nok. Det er vel ikke veldig mange andre land som har like lang permisjon. Vi synes barnehagen er for dyr, men den er faktisk ikke dyrere enn for 20 år siden, tror det var den prisen foreldrene mine betalte for oss da vi gikk i bhg. Det er bra dekning i bhg, kan jo ikke forvente full barnehagedekning hvis de ikke har nok folk i de jobbene, men vi skal være fornøyd med det som har blitt oppnådd, er jo bedre nå enn det har vært.

Vi aller fleste har det ganske bra her, men ikke alle og det synes jeg vi ikke skal glemme.

Men vi skal heller ikke glemme at folk i mange andre land slett ikke heller har det bra. Det er lov å prøve å bidra litt til at kanskje noen får det bedre med å gi litt hvis enn selv har råd til det. Alt skal ikke være staten sitt ansvar men litt vårt også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...