Piri Skrevet 5. november 2008 #1 Skrevet 5. november 2008 Han er fra Polen og mener at vi har det alt for godt i Norge og at vi ikke har noe å klage over. Helt riktig, forsåvidt. Men å få gutten til å forstå at i og med at vi er et så rikt land så er det en skam at vi risikerer livet på dårlige veier, ikke har barnehager nok, ikke har sykehus og sykehjemsplasser nok. At det er en skam at folk som har lite å rutte med fra før skal ruineres i skatter og avgifter. Og at det er jævlig irriterende å betale så dyrt for varer vi produserer selv. En brunost koster jo over 100 kr, for fan! Likevel står han på sitt og inviterer meg med til polen for å leve der et år på minstelønn. Men ærlig talt, det går vel ikke an å sammenlikne Norge med Polen???
Brava Skrevet 5. november 2008 #3 Skrevet 5. november 2008 Jeg holder med kjæresten til datteren din! Høres ut som en fornuftig fyr.
Sånn kan det gå Skrevet 5. november 2008 #4 Skrevet 5. november 2008 Må nå si meg ganske så enig med han jeg da. Litt takknemlighet i forhold til hvor godt vi faktisk har det her i landet hadde ikke vært av veien.
Gjest Skrevet 5. november 2008 #5 Skrevet 5. november 2008 ser poengene hans, jeg.. skjønner godt hva du mener og, bortsett fra det med brunosten..kjipt at noe mat er dyrt, likevel går det an å leve relativt billig på mat og...
Piri Skrevet 5. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 5. november 2008 Der er jeg også enig. Men likevel er Norge unødvendig dyrt og vi har mye unødvendig fattigdom. Jeg mener også det er unødvendig at jeg skal risikere livet hver dag bare fordi det ikke bevilges penger til å utbedre RV7. Og forskjellen på Norge og Polen er at Norge har råd til å "ha det på stell", det har ikke Polen. Derfor mener jeg at det er skammelig at folk dør i sykehuskø i et av verdens rikeste land.
Piri Skrevet 5. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 5. november 2008 Den med brunosten var bare for å sette det på spissen. At noe så urnorsk og norskprodusert kan være så dyrt;)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 5. november 2008 #8 Skrevet 5. november 2008 jeg er enig med kjæresten til dattra de. i grunn så tror jeg mye av problemet i Norge er at folk ikke har viktige ting og kjempe for.
Mamma til gutt og jente....... Skrevet 5. november 2008 #9 Skrevet 5. november 2008 Jeg er enig med kjæresten til datteren din. Greit nok at vi betaler 100 kroner for en ost, men de som lever på minstelønn i Polen har knapt råd til smør på brødet eller salt i grøten. Vi har det godt- Ihvertfall de fleste av oss tror jeg har lite å klage over.
Elise & Ella-Marie *250107* <3 Skrevet 5. november 2008 #10 Skrevet 5. november 2008 Min bestemor er Bulgarsk (på farssiden min) Og hun får 700kr i pensjons penger hun skal leve for på 1 mnd. Og det blir dyrt med så lite penger. Greit nok at vi er ett rikt land, men de fra Polen og andre Øst-Europeiske land ser jo på oss som rike! Hvorfor tror du de emigrerer til Norge?
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 5. november 2008 #11 Skrevet 5. november 2008 Så vi skal (siden vi NÅ er rike) bruke penger på ALT som som trenger utbedring og SAMTIDIG senke skatten (og å den måten statens inntekter). Ser du virkelig ikke hvor det ville ende? Jeg syns ikke dine argumenter virker videre gjennomtenkt. Jeg er bare evig takknemlig for å være så fordømt heldig at jeg tilfeldigvis ble født i Norge jeg, og holder meg dermed for god til å syte! Vi kan dog diskutere prioriteringer, DER finnes det rom for endringer.
~sjiraff~ Skrevet 5. november 2008 #12 Skrevet 5. november 2008 Hva er det som er unødvendig dyrt da? Er sikker på at politikerne vil ha masse tips om hvordan de kan bruke mindre penger )
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 5. november 2008 #13 Skrevet 5. november 2008 Jeg er fullstendig enig med kjæresten til dattera di. Kanskje du skulle prøve å ta argumentene hans innover deg? Jeg kan være enig med mange av tingene du ramser opp, som veier, barnehage, sykehus og sykehjem. Men når du i neste åndedrag klager på at vi ruineres av skatter og avgifter lurer jeg på om du er i stand til å se sammenhengen mellom vårt skattesystem og vår velferd. Og det at vi betaler dyrt for det vi produserer selv; vel, det henger sammen med at de som lager "vår" mat lever i vårt land og skal ha vår lønn. Skal norsk mat bli billigere, må staten sponse bøndene enda mer enn de gjør. (Hvor skal de få de pengene fra hvis skal betale mindre skatt?) Da undergraver vi samtidig de fattige landenes eksport. Kanskje "gutten" etter en stund kan få deg til å forstå at grunnen til at ting ikke er på stell i Norge er at vi nordmenn er lite villige til å ta slikt på dugnad. Vi vil at staten skal betale, uten å innse at staten er oss selv.
prekæs Skrevet 5. november 2008 #14 Skrevet 5. november 2008 Tror forfatteren her var inne på noe. Han setter i hvertfall ting litt i perspektiv:) Å leve i et rekkehus kan være et slit, Om du slår på TV-en får du stuen full av drit. Skjeggete menn myldrer frem Og snakker nynorsk selv i dannede menneskers hjem. Stygge mennesker i stygge klær. Si meg, er det ment å være morsomt, det der? Takk, da var det bedre før. Det var en gang da gode nordmenn hadde godt humør. Alt var mye bedre under krigen, den gang hadde vi kultur. Da vi hadde det fælt, da hadde vi det helt topp, For fjernsynets underholdningsavdeling var ikke funnet opp. Alt var mye bedre under krigen, jeg svarer hver gang noen spør At det var lite mat og kaldt, Men likevel, alt i alt: Alt var bedre før. Dagens ungdom, alvorlig talt, hør her Hva er det dagens ungdom tror at den er? En arbeidssky og ekkel klikk Som fyller gode hjem med redselsfull musikk. Kutt ut pratet om at vi må forstå dem. Slutt med å sy puter under armene på dem. Ungdomsklubber, jeg sier nei. Hvis de vil gå til helvete, så gjerne for meg. Alt var mye bedre under krigen, den gang hadde ungdom stil. Det ungdommen gjør, det bør ungdommen selv få blø for. Det ungdommen trenger er noe skikkelig å dø for. Alt var mye bedre under krigen, nå er det bare fyll og rør. Den kommende slekt mangler rett og slett respekt, Kort sagt: alt var bedre før. Oslo sentrum en vanlig kveld Er noe midt imellom et apesirkus og en bordell. Svartinger som lukter løk Ferdes åpenlyst selv i byens beste strøk. Negere passer til boksing og chess, Men ikke som medlemmer i KMS. Det er snart en skam å være hvit, Hvem i all verden var det som fikk disse menneskene hit? Alt var mye bedre under krigen, da fikk en nordmann gå i fred. Det er en større påkjenning enn mange aner Å bli tiltalt på norsk av en pakistaner. Alt var mye bedre under krigen, la oss slå oss sammen før det er for sent La folk være som de er Bare de ikke er det her La oss holde Norge rent Hurra for Vike Krogh La oss holde Norge rent Ole Paus.
Solbollatilmamma Skrevet 5. november 2008 #15 Skrevet 5. november 2008 Det er alltid rom for forbedring, og at vi allerede har det bra betyr ikke at vi bør slutte å jobbe mot dette! At noen land i verden har elendige eller ikke eksisterende offentlig helsetilbud betyr ikke at vi skal ta til takke med et dårlig tilbud ved norske sykehus - Norge er et land med penger i kassa, og burde dermed jobbe hardere for å gjøre veiene, barnehagene, sykehusene og sykehjemmene bedre. Uansett hva vi gjør vil det alltid være noen andre steder i verden som har det verre. Når det gjelder matpriser og skatter klager jeg ikke, men det irriterer meg at egenandelene på helsetjenester og egenandelstakene stiger jamt. For noen med veldig dårlig råd kan det dermed koste dyrt å brekke et ben. Ja, eller ordne tennene - der man må betale alt selv. Hadde med glede betalt enda litt mer i skatt dersom det betydde at det hadde senket egenandelene på legebehandling - og gitt kun egenandel å betale på tannlegebesøk - slik at ingen måtte snudd på krona for å kunne gå til lege og tannlege. Til tross for at andre i andre land kanskje må betale mer (i % av inntekta si) for disse tjenestene i sine egne land.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 5. november 2008 #16 Skrevet 5. november 2008 Jeg tror du hadde blitt overraska om du faktisk dro til Polen. Prisene der er ikke veldig lave i forhold til hva de tjener, så du betaler faktisk mindre for osten din enn hva den gjennomsnittlige polakk gjør for sin. Og ang dårlige veier og risikere livet. Prøv minibuss i polen et par timer.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 5. november 2008 #17 Skrevet 5. november 2008 Holde Norge rent? Jaja..
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 5. november 2008 #18 Skrevet 5. november 2008 Du skjønte forhåpentligvis at hele teksten til Ole Paus er ironi. Hvis ikke, les den igjen med dette i bakhodet.
prekæs Skrevet 5. november 2008 #19 Skrevet 5. november 2008 Øi. Er det ikke rent hos deg eller? Det går vel helst på at vi er verdensmestere i å klage...i verdens beste land å bo i. Det vil alltid trenges å gjøre noe mer for enkelte grupper, men de gruppene er langt færre enn i andre land. Kanskje det er noen og enhver som trenger noen mnd i Polen. Meg iberegnet.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 5. november 2008 #20 Skrevet 5. november 2008 Hehe, leste ikke hele først, kun det siste avsnittet der. Men så la jeg merke til nicket som la det ut, og da måtte jeg jo lese alt skjønte jeg, for jeg forsto at her er det mer bak. Og da las jeg hele, så nå er alt bittelitt klarere her
SuperGlad Skrevet 5. november 2008 #21 Skrevet 5. november 2008 Går fint ann å sammenligne Norge med Polen. Har selv vært masse i Polen, vært til legen, på barnesykehus og til ultralyd på avdeling der fødende var. Jeg har møtt arbeidere og forretningsfolk, gamle og unge. Vi har faktisk ingenting å klage over! Da jeg var på ul, å høygravide damer tasset rundt i gangene klarte jeg ikke gå på do engang for jeg syntes det var megaekkelt på doen. mat er dritbillig i Polen for oss nordmenn, men ikke for polakkene. Stefarmora til xen har et liiiite kjøkken, 2 kokeplater, kasserollene står stablet på benken, hun er så heldig å ha eget soverom da.... Det har ikke stebestefaren hans, som bor i underetasjen... De har vært skilt i utallige år men ingen har råd til å betale den andre ut. Så han sover på sofaen i stua si. Rer opp hver eneste dag. Polen er i stor omveltning å utvikler seg kjemperaskt. Prisene har dermed gått opp masse, både for mat å materielle goder.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 5. november 2008 #22 Skrevet 5. november 2008 Her nei.. Har ikke vaska golv siden søndag jeg assa...
Piri Skrevet 5. november 2008 Forfatter #23 Skrevet 5. november 2008 Var det ingen som oppfatta at jeg flere ganger har presisert at jeg faktisk er enig med gutten? Jeg vet vel at vi har det godt og egentlig ikke har noe å klage over. Men likevel ER ting dyrt! Og jeg synes at det er helt fjernt at norskproduserte varer er så dyre. Ikke kom å fortell meg at alle dere som har svart her betaler f .eks.vegavgift, tv-lisens, strømregning, barnehageregning, renter på lån med et stort glis og tenker at jammen er vi heldige. Ikke tror jeg at dere gliser så voldsomt og tenker på at du er glad at du ikke bor i et øst-blokk land hver gang du har fyllt tanken eller hatt en helgehandel. Vi burde kanskje gjøre det. Men jeg glemmer det ihvertfall. Det blir som ungen sa da jeg ba henne drikke opp melka si og tenke på ungene i afrika: "Får de det bedre om jeg drikker opp det der?" Jeg betaler skatt uten og mukke. Men jeg synes ikke f.eks en minstepensjonist skal skatte av pensjonen sin.
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 5. november 2008 #24 Skrevet 5. november 2008 Jeg skjønner hans ståsted, men du har jo også rett. Du får ta den overlegne veien, og si at når han blir eldre, og ser ting i litt mindre svart/hvitt, så vil han forstå;-) Ærlig talt. Man kan da ikke sitte og tenke at de har det mye verre alle andre steder. Skal ikke Russlands innbyggere kjempe for å få det bedre, fordi de har det verre i Afrika?! Det er jo et idiotisk argument.
~sjiraff~ Skrevet 5. november 2008 #25 Skrevet 5. november 2008 Jeg spør igjen jeg. Hva er unødvendig dyrt? Og hvordan mener du at vi skal gjøre det billigere? Nytter ikke å si at alt er så dyrt i Norge og at vi betaler for mye skatter og avgifter. Hadde vi ikke batlt det vi gjør så hadde jo ting vært ennå dyrere. Hvordan skal osten kunne bli billigere om bonden skal ha samme levevilkår og standard som deg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå