Minimarmis Skrevet 6. november 2008 Forfatter #26 Skrevet 6. november 2008 Kjære Mette Elisabeth! Nå ble jeg oppriktig glad. Jeg er helt enig med deg i at ingen har noen rett til å tråkke på andre for de valgene de tar. Jeg tar det som en selvfølge at alle gjør sine valg for barnets beste. Min hensikt med innlegget har vært å si at det finnes informasjon der ute (som selvfølgelig må leses med et kritisk blikk, som alt annet på nettet). Jeg er kun i startgropa her, og kommer til å sette meg så grundig inn i det som jeg kan. Oppfordrer andre til å gjøre det samme. Jeg har heller ikke bestemt meg 100% om jeg kommer til å vaksinere barnet i magen, men jeg regner med at jeg i hvertfall kommer til å vente med vaksinering til barnet er 2-3 år. Da er nervesystemet bedre rustet til å takle påkjenningen en vaksine er/ kan være.
Pappalille Skrevet 6. november 2008 #27 Skrevet 6. november 2008 Hva mener du med at Folkehelseinstituttet ikke er en offentlig instans?
Pappalille Skrevet 6. november 2008 #28 Skrevet 6. november 2008 Jeg spør her også jeg, siden jeg ser at det forrige spørsmålet mitt forsvinner litt oppi her; hva mener du med at Folkehelseinstituttet ikke er en offentlig instans?
Sunni Skrevet 6. november 2008 #29 Skrevet 6. november 2008 Hei alle, Dette er viktige spørsmål som ikke bør avfeies uten å søke opp mest mulig informasjon om emnet! Flott at Minimarmis tar opp dette emnet her på BIM. Vi har heller ikke bestemt oss om vi skal vaksinere barnet eller ikke, men vi kommer uansett til å se an en og en vaksine. Noen vaksiner er så klart nødvendige, eller det er stor mulighet for at de kommer til å bli det på grunn av økt risikoprognose for sykdommen, men dette gjelder slett ikke alle. Selvfølgelig ønsker vi ikke å sette barnets helse i fare, det er nettopp derfor vi er skeptiske og ønsker å vite hva som injiseres i blodet til den lille, av hvilken grunn og hvilke konsekvenser det kan ha. Når det gjelder argumenter som "mødre i Afrika hadde blitt glade for å få, så vi bør være takknemlige og ta imot", "verken jeg eller mannen min har fått bivirkninger av vaksiner, så da er det trygt", "det er stress for meg å være hjemme fra jobben med barn med kikhoste", "alle andre gjør det", "staten betaler så da er det nødt til å være bra", "det er mye verre i USA" og lignende, mener jeg at de er basert på usakligheter. Hvis dette er bakgrunnen for valget man har tatt, bør man tenke seg om en gang til. Og ja, det er en oppfordring! Jeg sier ikke at vaksiner er farlig eller at alle bør bestemme seg for å la være, men jeg støtter HI i at man bør tenke seg om, skaffe informasjon og vurdere ulike konsekvenser. Kanskje noe å bruke de kjedelige tre permisjonsukene før termin til Jeg er også skeptisk til bruk av kunstig søtning, smaksforsterker og overdreven bruk av konserveringsmidler i mat, men det er en annen debatt ... Hilsen Sunni
barbara Skrevet 6. november 2008 #30 Skrevet 6. november 2008 For noe sludder fra HI. Folkehelseinstituttet er offentlig som bare det. Ligger under Helse- og omsorgsdepartementet.
barbara Skrevet 6. november 2008 #31 Skrevet 6. november 2008 Hei, her skal ungen definitivt vaksineres. Studerer medisin, ferdig lege om to år (tre med permisjonen) og er fullstendig overbevist om at vaksinering er det beste, både for mitt eget barn og for samfunnet forøvrig. Innlegget til marihøna er vel godt nok til at jeg ikke trenger dra alle for-argumentene igjen... men siden HI er så glad i å linke, klarer jeg ikke la være å falle for fristelsen til å gjøre det selv også: http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=1436250 http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=396286 :-)
Maya_1 Skrevet 6. november 2008 #32 Skrevet 6. november 2008 Mine barn skal også vaksineres. Å holde en sykdom borte forutsetter at en viss andel av befolkningen er vaksinert (er sikkert nevnt tidligere, men gidder ikke lese alle innleggene..hehe). Så gjør jeg min plikt, og sparer plass i andelen folk som ikke behøver vaksineres til de som virkelig er i mot det..
barbara Skrevet 6. november 2008 #33 Skrevet 6. november 2008 og siden du spør: Jeg leste den første og den siste linken, den andre fikk jeg ikke åpnet. Begge bar preg av ensidighet, mangel på diskusjon, og ikke minst, total mangel på kilder. Det holder ikke å vise til "forskning sier at", man må linke til forskningsartikkelen, så leseren kan vurdere om det er en studie som er holder mål. Både med tanke på blinding (at verken forsøkspersonene eller forskerne vet hvem som får ekte virkestoff og hvem som får placebo), kompetansen til forskerne som utfører studien, deltagerne (hva som skulle til for å bli med i studien), hva man definerer som resultat (sykdom etc - hva skal til for å kalle pasienten syk, hva skal til for å si at det var vaksinen som ga disse symptomene), osv. Men ikke bare mangler informasjon om fagkunnskapen til debattinnleggforfatteren eller "den antroposofiske legen" (hva i all verden er det for tittel?), men det er total mangel på referanser til kildene de viser til. Da er det umulig å forholde seg til slike utsagn som dem i disse linkene dine.
jente08 og gutt12 Skrevet 6. november 2008 #34 Skrevet 6. november 2008 Synes det er betryggende å se at så mange har tenkt å vaksinere barna sine. Jeg synes det er skummelt at folk vurderer å ikke vaksinere. Som sagt før i denne tråden så er det mange flere positiver sider ved det å vaksinere enn det å velge å ikke gjøre det. Det er viktig å ikke bare tenke på seg selv og sine nærmeste ,men også ta hensyn til samfunnet generelt. Hvis alle hadde sluttet med å vaksinerer her i landet så hadde vi hatt et STORT problem.
Minimarmis Skrevet 7. november 2008 Forfatter #35 Skrevet 7. november 2008 Historisk om folkehelseinstituttet: Nasjonalt folkehelseinstitutt ble i 1929 opprettet og fullfinansiert av Rockefeller Foundation. Etter opprettelsen ble instituttet gitt til staten. Det ble vedtatt en lov om vaksineberedskap, som kun omfattet Statens institutt for folkehelse. Vaksineberedskap var den eneste offisielle oppgaven til instituttet. Bare denne delen kan sies å være i nærheten av å være statlig. I 2002 ble instituttet omorganisert og en svært omfattende virksomhet er nå registrert som organisasjonsledd. Instituttet er registrert som offentlig virksomhet, ikke i Brønnøysund-registrene, men hos Statistisk sentralbyrå. Regnskapene er unntatt offentlighet – grunnet ”konkurranse i vaksinemarkedet”. Det er denne konkurrenten i vaksinemarkedet som ofte (feilaktig) omtales som ”myndighetene”, ”direktorat” under Helse- og omsorgsdepartementet og lignende – og som samtidig er premissleverandør for stadig nye vaksinasjonsprogrammer. Instituttet mottar et titalls millioner kroner hvert år fra Rockefeller Foundation. Rockefeller var i sin tid initiativtaker til den lukkede elite-gruppen The Bilderbergers som siden 1954 årlig arrangerer møter mellom verdens politiske og finansielle elite. Trilateral Commission er foruten Rockefeller Foundation finansiert av Ford Foundation, General Motors, Exxon (Esso), Coca Cola m.fl. På hjemmesiden til folkehelseinstituttet står det om virksomheten: "Nasjonalt folkehelseinstitutt er et forvaltningsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet. Instituttet har en administrasjonsdivisjon og fem fagdivisjoner: Smittevern, Miljømedisin, Epidemiologi, Psykisk helse samt Rettstoksikologi og rusmiddelforskning. Nasjonalt folkehelseinstitutt skal være en pådriver for å bedre befolkningens helsetilstand og livskvalitet. Instituttet arbeider for et friskere folk ved å forske på faktorer som påvirker helsen, overvåke helsetilstanden i Norge samt gi råd og tjenester til offentlige myndigheter, helsetjenesten og allmennheten. " Understreker at instituttet er UNDERLAGT Helse- og omsorgsdepartementet, men at det ikke gjør dem noe mer statlig av den grunn. De skal gi RÅD og TJENESTER TIL OFFENTLIGE MYNDIGHETER, helsetejenesten og allmennheten.
Minimarmis Skrevet 7. november 2008 Forfatter #36 Skrevet 7. november 2008 Beklager, glemte kildehenvisning. Historisk om fhi er fri etterskrift fra boka "Vaksinasjon - hva er sannheten om vaksiner?" av Rolf Erik Hanssen, samt hjemmesiden til fhi.
Minimarmis Skrevet 7. november 2008 Forfatter #37 Skrevet 7. november 2008 Den "antroposofiske legen" er dr. med. Jackie Swartz. Spesialist i allmennmedisin, og lege på Vidarklinikkens barneavdeling i Järna. Han er også skolelege og jobber med legepedagogikk og barne- og ungdomspsykiatri. Artikkelen er et intervju med dr. Swartz. Dessverre uten noe særlig kildehenvisninger her, enig i at det er dårlig. Men er man interressert finner man ut av det likevel.
Minimarmis Skrevet 7. november 2008 Forfatter #38 Skrevet 7. november 2008 Et spørsmål (med fare for å provosere igjen): Hvorfor er dere som er faste bestemt på å vaksinere barna deres så redde for at noen andre velger å ikke gjøre det? De som er vaksinert er jo immune alikevel, eller?.....
håge Skrevet 7. november 2008 #39 Skrevet 7. november 2008 Jeg jober som ergoterapeut og ser hvordan mennesker med f.eks polio lever og sliter og preger livet deres (ikke bare at de var lamme da de var små, men ettervirkningene er ganske alvorlige). Jeg synes det er tragisk å vite at noen da velger å ikke ta en liten sprøyte og være sikker på å slippe et slikt liv. Hadde jeg valgt å ikke vaksinere mine barn, og det da viste seg at de ble smitta, så tror jeg ikke jeg kunne levd med å se og vite hvilket liv de da ville fått.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå