Gå til innhold

Vaksiner, ta stilling nå!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi nærmer oss slutten av graviditeten og om få måneder skal våre små nye verdensborgere møte helsevesenet på godt og vondt. Tro ikke at alt er til det beste for barnet. Det er mye skjult agenda og profitt som ligger bak en del av det vi kanskje tror er systemer, laget i de beste hensikter for å fremme god helse. Ta stilling til om du vil/ når du vil vaksinere barnet ditt NÅ!!!

Er en veldig bra artikkel på dette i siste nr. av Visjon fra Alternativt Nettverk. Legger ellers ved et par andre linker:

http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/resultdet.asp?id=322&type=2

http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/resultdet.asp?id=377&type=2

http://www.altnett.no/Magasinet/8003

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her skal det vaksineres. Leste et innlegg om dette i 1. eller 2. tri, og det var en som hadde utrolig mange bra argumenter for å vaksinere. Jeg er ikke ekspert slik jeg fikk inntrykk av at hun var, men det er faktisk vaksiner vi kan takke for at mange sykdommer er så godt som utryddet per idag. Hva skulle vi gjort hvis alle sluttet å vaksinere barna sine?? De som velger å droppe vaksiner kan jo prise seg lykkelig for alle oss som vil vaksinere, for det er faktisk vi som bidrar til at de som ikke gjør det kan være relativt trygge på at sine unger ikke blir syke.

Jeg ser jo at jeg ikke har noen gode argumenter med referanser her, men HÅPER noen andre kan svare bedre!!!! jeg kjenner nemlig at det koker innvendig når jeg ser innlegg som dette.

Skrevet

Her skal det vaksineres også!! Litt kjipt hvis sykdommer som har vært utryddet i Norge i mange, mange år skal komme tilbake pga at folk slutter å vaksinere barna sine..

Skrevet

Etter at en storstilt og verdensomspennende vaksinekampanje for å bekjempe polio ble satt i gang i 1988, har antallet personer som rammes av polio blitt redusert med 99 prosent.Dvs at vaksinen har spart mer enn fem millioner barn og unge fra lammelser.

Antallet land som ikke har fått kontroll over poliosmitten, har blitt redusert fra 125 til fire land. Landene der man fortsatt ikke har kontroll over poliosmitten, er Afghanistan, India, Pakistan og Nigeria.

I 1952 døde flere barn i verden av polio enn av noen andre infeksjonssykdommer. I de fleste land i Europa og Nord-Amerika ble polioviruset effektivt utryddet i løpet av noen få år etter at IPV-vaksinen (inactivated polio vaccine) ble introdusert i 1955. I USA ble antallet personer som ble rammet av polio redusert med mer enn 25 ganger fra 1955 til 1961.

Nesten tilsvarende kan man lese om alle de andre vaksinene som inngår i vaksinasjonsprogrammet.

Skrevet

Skjønner ikke at noen tør la være å vaksinere...men det er nu min personlige mening

Holdt på å miste eldstemannen i hjernehinnebetennelse da han var 6 mnd. Heldigvis får vi som føder nå tilbud om den vaksinen til barnet vårt..

Men tar ingenting som en selvfølge lengere, her skal alt vaksineres....

Skrevet

Det jeg sier er kun at folk må sette seg grundig inn i dette på egen hånd ved å lese noe av det som finnes av tilgjengelig litteratur, og ikke stole blindt på at det lege og helsesøster sier. Jeg skal ikke mane noen til å gjøre det ene eller det andre. Men det finnes mye dokumentasjon der ute som tyder på at vaksiner ikke er så bra som de aller fleste tror.

Skrevet

Hvor kan man lese dette? Hvor kommer informasjonen fra? Uavhengige kilder eller Folkehelseinstituttet (som forøvrig ikke er noen offentlig instans)?

Skrevet

Det kunne ikke fallt meg inn og ikke vaksinere barnet mitt.

Sykdommene de vaksineres mot er langt verre enn en sprøyte.

Selv tålte jeg ikke trippel vaksina, men det gikk jo bra det også!

Som jeg har nevnt tidligere også, så lenge helsepersonell vaksinerer barna sine så gjør jeg det også:)

Skrevet

Forstår ikke at dere kan være så skråsikre! En vaksine inneholder ikke kun små mengder bakterier som er ment å gi imunitet, men også giftige kjemikalier som formaldehyd, aluminium, kvikksølv m.m. Det er sterk mistanke om sammenheng mellom vaksiner og atuisme, krybbedød, adhd, diabetes for å nevne noe.

Og jeg har ikke noe tro på at alle leger/ helsepersonell vaksinerer barna sine.

Som sagt, jeg ønsker ikke å provosere eller si hva folk bør gjøre eller ikke, men jeg mener at det minste man kan gjøre for barnet sitt er å sette seg litt inn i saken. Noen som har svart på innlegget her som har lest artiklene jeg refererer til f.eks?

Skrevet

Jeg har lest både artiklene, og gått noen runder med legen min i forhold til vaksiner. Og er sikker på at JEG i allefall vil vaksinere mitt barn.

Det at man velger vaksine betyr ikke at man ikke er opplyst om eventuelle farer/risiko dette kan medføre... da synes jeg faktisk at du er litt dømmende. At folk er uenig med deg gjør dem ikke uopplyste, eller at de bryr seg mindre om barna sine enn du gjør.

Og jeg har aldri sagt at ALLE i helsevesenet vaksinerer barna sine..

Jeg sier at så lenge det finnes leger og andre som virkelig kjenner til alt om vaksiner gjør det, så velger jeg det også.

Hvilken grunn skulle man ha til å vaksineres om ikke det var for å forhindre sykdom? Jeg tror ikke det ligger en fæl konspirasjon bak dette. Det er jo for hvert enkelt individs beste å bli vaksinert.

Skrevet

Her vaksineres det.

Mye pga at risikoen for å få sykdommene (inkl. ettersykdommer og komplikasjoner) er mye større enn risikoen for reaksjon på vaksinene.

Og når man tenker på hvor fatale endel av komplikasjonene (f.eks på meslinger) kan være er ikke det en risiko jeg er villig til å ta.

Så, les om sykdommene det vaksineres mot og tenk nøye igjennom om det er noe du/dere vil utsette egne og andres barn for!

(Husk også at om du ikke vaksinerer ditt barn står det i fare for å smitte andre barn som grunnet sykdom (og som dermed har redusert immunforsvar) ikke kan ta vaksinene. Det er ikke bare ens egne barn en setter i fare for skumle sykdommer, men andre mennesker som av ulike grunner ikke er rustet til å stå imot dem.)

Skrevet

Ja, er det noe å lure på da, jeg skal uten tvil vaksinere barna mine.

Skrevet

Vi kommer også til å vaksinere.

Klart det er jo nesten ikke risk for de som velger å ikke vaksinere. Deres barn blir neppe smittet av f.eks polio, siden de aller fleste andre er vaksinert.

Men hva hvis alle slutter å vaksinere? Da blir saken en annen....

Skrevet

Det var et godt argument: les om sykdommene det vaksineres mot og se om det er noe du vil utsette ditt barn for!

Risikoen for evt. å få tegn til noen av de tilstandene nevnt over (som også er motbevist mht adhd og MMR vaksina) er så liten i forhold til å bli smittet om man ikke vaksinerer at det er ikke tvil om hva man bør gjøre. Det økende antall innvandrere som kommer til norge gjør også at mange av disse sykdommene blusser opp igjen også, hvilket vi må være med på å forhindre.

Jeg er ikke i tvil, her skal det vaksineres til krampa tar oss!!

Skrevet

Hun skal vaksineres akkurat sånn som storesøsteren har blitt.

Hadde dette vært nye vaksiner så hadde jeg såklart vært skeptisk til å la mine barn være prøvekaniner! Hadde vært skeptisk om vaksineprogrammet så ut som det gjør i USA for eks også..

Men jeg synes vaksineprogrammet vi har her i Norge er bra, fordelene ved å vaksinere er så mye større en ulempene (det er jo veldig sjeldent at noen får alvorlige bivirkninger).

De vaksinene som blir gitt har blitt brukt i MANGE år og man kan føle seg rimelig trygg på hva bivirkningene kan være.

I tillegg så vaksineres ikke barna her til lands for alt mulig rart..

Skrevet

Er jeg virkelig den eneste skeptikeren her inne? Det forundrer meg. Selv om jeg vet at det store flertallet velger å vaksinere barna sine hadde jeg trodd at det var _noen_ her som hadde noe annet å komme med enn oppgulp av legestandens argumenter for vaksinering.

Skrevet

Til minimarmis.

Jeg har sjekket linkene du henviser til i første innlegg. Dette slår meg som skrekk-propaganda uten henvisning til noen bevis eller andre kilder som kan støtte opp om det forfatteren henviser til. Å bestemme deg for ikke å vaksinere barna dine på dette grunnlag slår meg som lite gjennomtenkt.

Jeg skrev et lengre innlegg på 2 trim for noen mnd siden, ang. dette fordi jeg som barnelege har sett hva smittsomme sykdommer kan gjøre mot små barn. Jeg fant den ikke i farta, men ser at det er masse fornuftige mødre på forumet vårt som ikke har noe problem med å se at å vaksinere er best både får de enkelte barn og for samfunnet generelt. Jeg blir lettet av svarene deres!

Les gjerne om meslinger på WHO sine hjemmesider, en sykdom som dreper og lemlester barn i verden i hundretusenvis-tall i året. Mødrene i India, Afrika og Asia ville nok gjort mye for å få tilbud om vaksine til sine barn! En kollega av meg jobbet som frivillig i Afrika for 2 år siden. Det kom en 3 åring gående alene fra en landsby 5 timer unna og ba om vaksine og gikk hjem etterpå. Jeg gråt da han fortalte dette.

Mine kollegaer og jeg (helsepersonell) vaksinerer barna våre, det er sikkert noen få som ikke gjør det, men faktisk ingen jeg kjenner på jobb. Flere ganger i året ser vi utbrudd av div. sykdommer bla i Steiner miljøene ol., fordi de ikke vaksinerer barna og jeg kan love deg at å se et spebarn med kikhoste (som florerer i Norge) ikke er et hyggelig syn.

Det er også MOTBEVIST at det er sammenheng mellom vaksiner og autisme. (En stor studie i England fra noen år tilbake).

Det har vært endel tilleggsstoffer i vaksiner tidligere som kvikksølv osv., men det er selvsagt byttet ut og oppdatert etterhvert som teknologien går framover.

Hvorfor tror du at helsevesenet i ditt eget land ville anbefale noe som ikke er bra for dets egne barn??? Og at helsepersonell vil ta sjanser med sine egne pasienter??

Tenk selv, mødre, det er viktig, men ikke kjøp hva som helst av mistro og konspirasjonsteorier.

Skrevet

Minimarmis

Ja du er nok ganske alene i å være så skeptisk.

Og du trenger ikke fornærme oss andre med å si at våre meninger er legestandens oppgulp heller.

Tror nok at jeg snakker for de fleste her, da jeg sier at vi er intelligente nok til å ta en beslutning om vaksiner, uten hets fra en som virkelig går inn for å provosere.

Skrevet

Ville bare tilføye at når det kommer til å sitere andres meninger, så er det nettopp det du gjør minimarmis. Du henter bare dine fakta en annen plass...

Skrevet

Når det gjelder "forsøkskanin" biten,er det rimelige strenge regler som er utarbeidet i noe som heter Helsinki Deklarasjonen. Du skal da ha blitt informert muntlig,samt skriftlig om hva en går med på,samt risoko for hva du er med på,du må også selv skrive under på at du har fått denne info før de har lov å bruke mennesker som"forsøkskaniner! Så på den biten kan dere være noe lunde trygge skulle en tro idag!

Jeg har selv fått alle vaksiner som har vert å få og har ikke opplevet ubehag rundt dette. Til deg som vurderer å ikke vaksinere barnet ditt,bør du tenke veldig nøye om hva du faktisk sier nei til. Vi har i vestlige land klart å utrydde og begrense svært alvorlige sykdommer ved hjelp av vaksine,sykdommer som har alvorlige utfall og høy dødelighet! Ved å ikke vaksinere er du faktisk med på å sabotere en del av hva som en har oppnådd med vaksinering!!

Idagens samfunn er det imidlertid svært strenge krav for å bruke tvang,og vaksinering er frivillig og er i bunn og grunn opp til den enkelte å bestemme. En del av disse sykdommene som en tidligere har holdt i sjakk ved vaksinering er dessuten på full fremmarsj...og er man ikke vaksinert vil en også ha større sjangs for å bli syk..rein logikk tyder på at sykdommene som er i full fremarsj vil øke betraktelig i omfang i årene som kommer..når barnet ditt skal vokse opp.

Staten betaler også uhorvelig mye penger for at vi skal få tatt disse vaksinene,noe de ikke ville ha bevilget penger til dersom ikke dette var viktige tiltak!

Mvh sykepleier

Skrevet

Til minimaris:

Når du leter opp ting på nettet bør du ikke ta alt du finner for god fisk,tenk på at hvem som helst kan legge ut hva som helst,det er også grunnen for at en kan få 100 forsjellige svar på ett enkelt spm på nettet. Når man leter etter info ang helse bør du bruke artikkler som er kvalitets sikret for å være trygg på at det du finner ikke er det rene vrøvl.

Skrevet

Jeg er vaksinert.

Mannen min er vaksinert.

Sønnen min er vaksinert.

Og ja,babyen i magen skal også vaksineres!!!

Skrevet

Regner med at norsk helsepersonell er rimelig opplyst på nyere forskning, og er klar over både fordeler og ulemper ved vaksinering. Og det er kanskje god grunn til å anta at vaksinering anbefales nettopp fordi fordelene veier mye tyngre enn ulempene...

Hva autisme og ADHD angår, så har nok disse diagnosene helt andre årsaker enn hva du antyder her... vet ikke om du aner hva du prater om?

Skrevet

Hei minimarmis

Neida, du er ikke alene. Jeg vaksinerer ikke barna mine. Når det er sagt er jeg grundig skolert innen tema, har ikke bare lest en artikkel,men sitter med et lite bibliotek her. Jeg har en på 8,5 år og en på 1,5 og venter en liten rundt jul. Har ikke tatt noen av vaksinene. For meg har det vært viktig å vurdere en og en vaksine. De vaksinene jeg vurderer er stivkrampe og polio, men det blir ikke ennå. Da snakker jeg om min eldste på 8,5. Bygger opp immunsystemet til barna mine et par ganger i året slik at de er sterke og tåler de forskjellige bakterier som florerer. Jeg synes personlig det var et tøft valg med førstemann, men jeg er uendelig glad jeg gjorde det valget jeg gjorde. Jeg sitter med masse kunnskap innenfor feltet, men jeg har også gått mine runder mentalt. Står veldig sterkt i avgjørelsen nå, men har ikke alltid gjort det.

Uansett er det viktig å bygge opp immunsystemet til barna, det er det viktigste, spesielt når de får vaksinene, siden dette også er noe som setter immunsystemet ut litt.

Det er ikke alltid helsemyndigheter og nasjonale rådgivere har helt rett, det kommer til å vise seg mer og mer. I mellomtiden blir det opp til hver og en av oss å vakle oss gjennom frykt når det gjelder barna våre. Men vi har ingen rett til å tråkke på andre foreldre uansett hvilket valg de tar!

Da mener jeg uansett!

Skrevet

Skal helt klart vaksinere. Synes det ville være et stort steg tilbake i utviklingen å slutte med vaksiner, for ikke å snakke om livsfarlig. Vaksiner er et kjempeviktig forebyggende tiltak, og vi er veldig heldig som har et godt tilbud om det her til lands!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...