Gå til innhold

Når skal man slutte å gi melk om natten?


Mamacita og Sebastian:)

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har vært innom denne tråden ett par ganger og fikk plutselig lyst å skrive noe. Jeg er såå enig med de av dere som prøver å gjøre natten mer levelig. Det er jo selvfølgelig meningen at barn skal sove natten igjennom og har man små babyer som tar smokken istedet for puppen og er fornøyd med det, så er de altså ikke sulten nok,

Men uansett må folk få gjøre som de vil, amme eller ikke amme på natten!

 

Jeg blir helt gal av dette ammehysteriet. Jeg har selv fullammet til min lille jente ble 5 mnd. Nå har hun begynt å få grøt 2 ganger per dag og er storfornøyd med det. Hun blir 6 mnd og 1 uke og er en energisk liten jente. Jeg ammer fortsatt på natten og er totalt oppe i 5/6 amminger per dag. Jeg synes jeg har vært flink og synes alle dere andre som ammer og står på har vært flink.

 

Vi har planer om å kutte ut nattammingen når hun nå også får litt middagsmat. Da er hun sannsynligvis også mett. I den perioden kommer mannen min til å trå til på nettene. Noen av grunnene til at vi nå jobber for å slutten med nattammingen er; 1 sliten mor, 2 - skal begynne å jobbe når hun er 8 måneder. da skal pappa til pers:-)

 

Så til de av dere som føler seg truffet, respekter at det finnes forskjellige måter å gjøre det på. Jeg anser meg selv som en veldig flink mamma, selv om jeg nå har planer om å "tvinge" babyen min til å slutte med pupp på natten.

 

Måtte bare få det ut, da jeg ble litt provosert av noen av svarene her inne.

Ha en fortsatt super kveld og lykke til med avvenningen. Ikke noe råd her men mer en pep talk:-)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har ikke direkte sluttet å gi mat om natta, for det er innimellom han blir våken og vil ha mat.... vi pleier å legge han kl 7 og han sover til kl 10-12 om dagen.. uten å våkne... men når han våkner pleier det å være rundt kl 12-01 tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke imot søvn på natten, tipper du siktet litt til noen av mine svar, men jeg er imot det stresset med å nattavvenne de når de er bittesmå. Det er liksom et stress med å få disse babyene til å bli små selvstendige vesener, og det blir de fort nok. Jeg vil også veldig gjerne at han skal sove lenger på natten, men ingen planer om noen skrikekur.

Kanskje denne siden kan værre til inspirasjon og hjelp for noen?

http://www.sovlillebaby.com/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne må jeg bare kommentere selv om den er gammel. "di anbefaler at ungene fra rundt 3 måneder sover en tolv timers natt..." Hvis det er helsestasjonen som anbefaler dette så håper jeg at de fleste som får de anbefalingene har vett nok til å tenke selv. Det passer absolut ikke for alle å slutte å spise om natten når de er tre mnd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter vi begynnte å gi han grøt to ganger om dagen, ble natta lengre. Han sover fra 19 til ca 05 , så vil han ha pupp. Etterpå legger han seg noen timer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

 

For øyeblikket så holder vi på med å avvenne vår lille store gutt med nattmåltider.

Jeg hadde ikke tenkt å gjøre dette så tidlig (han er 6 mnd), men legen på helsestasjonen mente at han var såpass stor (vekt) at han ikke ville ha godt av å stige like mye fremover.

Hun mente at om han fikk 4 måltider med fast føde, så ville det fint holde natten igjennom. Han kunne da få vann på flaske om han ble tørst.

 

I går kveld la vi han på sitt eget rom.

Det er vistnok vanlig å legge dem på eget rom samtidig som man slutter med nattamming.

Det høres jo naturlig ut for meg. I tillegg hadde vi planer om å legge han på eget rom uansett. Det virket nemlig som om han våknet av oss når vi la oss eller snudde oss i sengen. Da ville han ha pupp for å sovne hver gang, og det ble slitsomt. I tillegg til at han har fått 2 tenner og vært grinete av den grunn også.

 

Natten gikk mye bedre enn ventet. Han legger seg klokken 8, og da hadde han fått en stor og god kveldsmat med brød m/leverpostei og amming. Da sov han greit frem til halv 2. Så måtte vi bysse han i søvn noen ganger. Han våknet halv 6 og var ganske våken. Da orket ikke mamma mer og ga han litt pupp, så sov han til 8.

 

For meg er det best å la det gå litt gradvis. Ikke nekte han pupp halv 6, men kanskje prøve å drøye det enda lengre denne natten.

Så lenge jeg vet at han ikke er sulten, men bare kosesyk, så er det lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bebis; jeg har ikke noe dårlig samvittighet fordi jeg kaller barn for utspekulerte.. Du sier de er sosiale vesener som oss mennesker, men kan ikke vi være utspekulerte også?? Selvfølgelig er jeg ikke for lange gråtekur uten oppsyn, og jeg gir min lille masse oppmerksomhet og nærhet.. Det står i spedbarnsboken: interesser; Lærer å få ting til å skje v. feks gråt og lyder.. Og da er de bare en mnd...

Man skal gi de det de trenger, men det finnes en gyllen middelvei... Dagens barn er for bortskjemte, og mange eier ikke oppdragelse, nettop fordi de alltid har fått viljen sin og fordi de blir dullet med for mye..

Jeg kjenner en som fra første dag har vært for samsoving, og nå som ungen hennes har begynt i b.hagen, klarer ikke den å sove sammen m de andre, fordi den er avhengig av forldrenes nærhet.. Er det sundt??

Folk syr putene under armene til ungene sine istedet for å forberede dem på den DEN KJIPE VERDEN...

Boken "sov godt" av Karin Napphaug har mange gode råd til dere som sliter!!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i gamle dager man trodde barn var onde og utspekulerte. Barn er så rene, og gode som det går an å være, og har aldri annet enn gode hensikter.

DU må gjerne bruke skrikekurer ala Ferber og Karin (von grusom) Naphaug og legge ungen din grinende på eget rom og mene at h*n bare gjør det for å irritere vettet av deg, men før eller siden lærer h*n, bare gråte noen timer i dag og litt mindre i morgen så går det så bra atte. Da blir h*n rustet til den kjipe verdenen som venter, og da klarer h*n så lett å sove med de andre i barnehagen. Mens de som er blitt dullet med og fått sove sammen mammaen og pappaen sin de blir grusomme, ufordragelige ekle barn som manipulerer foreldrene sine. Syns det er et merkelig syn på barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt.... Jeg har aldri sagt at barn er onde eller gråter for å irritere meg.... Og bebissen min ligger ikke lenge å gråter.. Men for all del, du får gjøre akkuratt det som du vil!! Vi får være enige om å være uenige, men ikke sitt her å kritiser alle andre som ikke gjør ting på din måte, når DU ikke tåler kritikk selv for hva du mener..

Det som passer deg, passer ikke for alle andre...

Men jeg er visst tydeligvis ikke den eneste som reagerer på deg og hvordan du overdimensjonerer det andre skriver...

Som sagt, det som passer deg, MÅ ikke passe de andre..

Det er ikke jeg som har et merkelig syn på dette, men mer gjennomsnittelig normalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blablabla, jeg ville bare provosere litt ekstra med den meldingen i går hehe, klarte visst det. Men tilbake til tråden om når man skal slutte å gi melk om natten. Jeg kopierer inn noe som stod på småtroll hvor en har fått svar fra Gro Nylander ang nattavvenning:

 

Kontakt med Gro Nylander ang nattavvenning:

 

NYTT 15:41 10.03.2009

Jeg har en jente på 10 mnd som er lite glad i mat og veldig glad i pupp. Hun får pupp ca to ganger om natten fortsatt, og det synes jeg ikke er noe problem. Diverse helsesøstre som jeg har snakket med har sagt at jeg må nattavvenne for å få opp apetitten på dagtid, men jeg har hatt lite lyst til å tvinge henne til å slutte å spise om natten når jeg eller ikke har syntes dette har vært noe problem. Jeg hadde lest i Gro Nylanders bok "Lille venn, hva nå" at mange barn fortsatt trenger barn om natten på denne alderen, og sendte henne derfor en mail.

 

Her er deler av svaret hennes (jeg har klippet bort det som gjelder spesifikt for min datter):

 

"Det optimale er at morsmelk er hovedføden store deler av første leveår, men altså supplert med jernholdig mat fra halvtårs alder. Men det trenger ikke være store mengder. (...) Så lenge du gir bryst etter måltid er det fint. Du skulle bare vite alle de barn jeg har sett og hørt om som er blitt tvunget til å slutte med puppen fordi de er små og slanke, hvorpå det viser seg at de ikke vokser noe raskere etterpå. (...) Men du skal vite at undersøkelser viser at 1/3 av norske mødre ammer om natten når barnet er 8 måneder, så hvordan helsesøstre og en del leger får det til å bli unormalt er vanskelig å forstå. (...) Dette med å la barn gråte i ut over en kort stund stund er litt moderne. Etter mitt skjønn påtar de seg et stort ansvar, de som anbefaler det. De har neppe satt seg inni barnepsykologi."

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klaret du med glans!! Å provosere.. Må være forsiktig, det er masse hormoner som løper rundt på denne siden... hehe... Beklager forresten, så du sendte meg en mail i oktober, som du sikkert har skjønt er det ikke ofte jeg sjekker den!! Håper du har fått ordnet "problemet" ditt!!! ;-)

Ang nattamming; Når ungen nesten BITER av brystvorten, da kan man slutte... Ihåp om å ha noe igjen til evt en nestemann må nok jeg kaste inn håndkleet nå.. Snuppa mi har fått to kjempesøte tenner nede for ca en mnd siden, men de tennene er ikke så søte mot meg... Nå blir det en flaske på nattbordet...

Det som er mest trist med dette er at jeg begynner å innse hvor stor hun har blitt og hvor fort dette går!!! Heldigvis endel år til hun begynner å like gutter og sånn da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...