Gå til innhold

Når skal man slutte å gi melk om natten?


Mamacita og Sebastian:)

Anbefalte innlegg

Min våkner ikke før 5, men av og til våkner han kl 0200 mater han da...når skal man prøve å kutte ut matingen om natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg holder på med min sønn som er snart fem måneder...Legger seg mellom 21 og 22 og våknet som regel rundt 4 og ville ha mat. Har endelig fått han til å ta smokken så når han våkner putter jeg inn smokken så er han fornøyd en stund til.. Strekker det så langt det går og på en uke nå har jeg klart å flytte matingen til rundt 06. Når han vener seg til å sove til rundt 0700 skal han inn på "gutterommet" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det samme når han våknet kl 00.00-drøyet en veeeeeldig. Så nå våkner han 05.00. Får se om han klarer å holde seg til 0700 eller noe da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min våknet også kl. 02 og kl. 05, helt fram til for en uke siden. Nå våkner han bare kl. 05. Prøvde å vekke han kl. 02 en natt, men det var umulig å få i han mat. han var stuptrøtt!! Så det betyr nok at de våkner selv når de er sultne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sjerp deg anonym, folk vet da best sjøl hva de holder på med, sånn der "hva slags mor er du?" er bare for teit!

Rundt et halvt år er vel normalt å venne de av med nattmåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ikke det er vanlig å venne bebiser av med å spise om natten. Tror de klarer å styre det selv, som flere andre skriver. Når man begynne rmed grøt, så vet jeg at det er noe som metter lengre og kanskje man ikke trenger å amme om natta da.

 

Jeg for min del ammer så mye han vil ha om kvelden. Om han vil ha litt hver halvtime, så får han det. Nå sover han ca fra 12 til 7-8 tiden. Tror det er fordi han får så mye mat på kvelden at det holder hele natten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner godt at du ønsker å avvenne natteamming. Kan bli slitsomt i lengden. Selv er min bare 3 mndr nå, så jeg stresser ikke med det. Får se åssen det er når hun nærmer seg 6 mndr..kanskje jeg vurderer det da. Pga pappan som skal ha pappaperm rundt den tiden, så kan det være greit å slippe å amme på natta når jeg må jobbe.

 

Men jeg ville kanskje prøvd å gi litt kokt vann på flaske. Får barnet i seg nok melk før det sovner for kvelden, så går det helt fint en hel natt uten amming. Du merker jo fort om det er mat eller "kos" han vil ha.

 

Får bare ta tiden til hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym: hadde ikke ungen vært fornøyd m smokken, og vært skikkelig sulten , hadde den nok skreket enda mere, og da hadde hun sikkert ammet!!! av og til vil de bare ha pupp for kos... skjemmer man dem bort for mye, får man sånne monsterbarn... spedbarn kan være ganske utspekulerte... de er ikke dumme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

helt enig med deelite!

hvis man klarer å lure et barn, ja da er de ikke ordentlig sultne, det sier seg selv...tror jeg da. noe annet er selvfølgelig å overse et sultent barn så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke en dårlig mor, det er jo derfor jeg spør om når det er vanlig å slutte å mate midt på natten. Men nå har han sluttet å spise helt om natten og våkner i 6-7 tiden. Da VÅKNER han og er kjempe blid men sulten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

på helsestasjonen der jeg går annbefaler di faktisk å avenne ungene med mat på natten. for da får ungene bedre natte søvn å mor får energi til en hektisk hverdag...

di anbefaler at ungene fra rundt 3 måneder sover en tolv timers natt...

så vi prøver nå å gå ned til et måltid pr natt... for så å kutte helt.. for det har litt med hva man venner ungene til tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir snart gal av disse jordmødrene og helsestajonene... Nå sover heldigvis min ganske lenge om natten alt fra 6-8 timer i strekk..jeg ammer kun m en pupp og gir litt tilleg på kvelden(holder m max 200 ml på to måltider) i tilleg til pupp.. Men det jeg skal frem til er at det er så mye forskjellig på helsest, både når det gjelder råd om mat, når man skal begynne osv..

Feks jeg går på furuseth helsest, og der måler de ikke lengden før bebissene er tre mnd.. Men venninden min i bærum har kunnet tatt målene fra sin var 6 uker.. Helt greit at de sier at det ikke er bra å strekke ut bena, men de er da ikke mindre kompetente i bærum??

Det jeg skulle frem til er at man kan bli gal av dette, råd fren og tilbake og opp mente.. Hvorfor kan disse helsestasjonen bare bli enige om hva de skal si og mene???

HRMF!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting med det å gjøre anonym, men tenkte at det var lurt at han sov natten gjennom. Hva vet jeg? er 1,gangs og skjønner ikke mye..men HS sa at dette var riktig og våkner han og gråter midt på natten så mater jeg han.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg synes det er stress at frøkna spiser på natten.

Hun får både middag og melk før hun legger seg på kvelden,men det holder ikke til morningen.

Jeg har hørt at det er vanlig med nattavvenning fra ca 4 mnd,senest når de begynner å få tenner pga at det skader tennene.

Min er akkurat 5 mnd nå og jeg tenker å høre med hs på ondag ang det med avvenning.

Frøkna blir jo fullstendig gal om hun ikke får mat når hun er sulten,så det kommer til å bli en kamp.Så lenge hun våkner lidt på natten og er sulten synes jeg det er fælt å ikke gi henne mat....men vi får se.

Jeg bruker ofte hvertfall en time på å sovne igjen etter mating, så har ikke sovet mer enn 2-3 timer når hun skal ha mat igjen på morningen.

 

Er det vanlig at de sover 12 timer??????????????????????

 

Dæven,høres jo ut som ferie det....det har frøkna mi aldri gjort.

Hun sover max 5-6 timer sammenhengende,og det er ikke ofte det skjer.

 

Om de virkelig trenger mat på natten eller om det bare en vane vet jeg ikke,men når de begynner å bli så store som de er nå bør de vel kunne klare seg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Frøkna blir jo fullstendig gal om hun ikke får mat når hun er sulten,så det kommer til å bli en kamp.Så lenge hun våkner lidt på natten og er sulten synes jeg det er fælt å ikke gi henne mat....men vi får se."

Hvis hun er sulten skal du gi henne mat, er det virkelig noe spørsmål om det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det med at det er skadelig for tennene? Stemmer det? Høres jo rart ut at det skal være mer skadelig å spise på natten enn på dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når jeg først er inne på denne tråden vil jeg også si at jeg syns det er stygt å kalle spedbarn utspekulerte, de er sosiale som alle andre mennesker og kommuniserer med det de har.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg synes ikke det efr noe spørsmål,gir henne mat jeg...!!

Det med tennene var det hs som snakket om.Spesielt om de får morsmelk,siden det er så mye sukker i det.Vet ikke hvorfor det er særlig om nettene,sikkert noe med spytt..?!Spørr på helsest...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på Colgate sin side, kanskje er dette nyttig info?

 

 

Naturlig brystmelk vil ikke i seg selv skape hull i tennene, men sammen med andre former for kullhydrater (sukker) kan også brystmelk bidra til skade. Det er ikke alene viktig hva barnet drikker, men viktigere " hvor ofte."

 

 

 

Hvordan steller jeg best mitt spebarns tenner?Start tannpussing når den første tann bryter frem.

 

Ved å pusse vekk bakteriebelegg (plakk) fra barnets tenner , minskes risikoen for å utvikle hull.Derfor skal en voksen pusse barnets tenner 2 ganger daglig med fluortannkrem i forbindelse med et stell om morgenen og et om kvelden. Bruk en mengde tannkrem som svarer til barnets lillefinger negl. Du vil oppdage at det er en svært liten mengde.Ofte kan det være vanskelig å pusse barnets tenner. La en tannpleier eller tannlege vise deg hvordan du bl. a. kan støtte barnets hode mens du pusser.

 

Tannpussen om kvelden er viktig fordi det dannes lite spytt når man sover,både hos barn og voksne. Det øker risikoen for hull i tennene.

 

Så snart den første tann bryter frem bør man forsiktig begynne å puss barnets tenner. På den måten venner barnet seg tidlig vanen med 2 tannpuss med børste hver dag. Tannbørsten bør ha en lite hode og myk kost.

 

Det oppstår lett karies langs tannkjøttsranden på fortennene i overkjeven. Derfor bør man være ekstra omhyggelig med å pusse der.

 

Hull pga. tåteflaske, hvordan unngår jeg det?

 

Hull (karies) pga. tåteflaske skyldes at barnet ofte og i lang tid bruker tåteflaske med sukkerholdig innhold. Både saft, juice til og med melk inneholder nok sukker til å lage hull i tennene dersom tiden de får virke på tennene er lang nok. Sukkerholdige væsker i en munn med lite spytt over lang tid f. eks. når barnet sover, gir alltid det samme resultatet: hull. Ofte sees dette på fortennene i overkjeven. Derfor bør du ikke la barnet falle i søvn med en flaske saft, juice eller melk i munnen. Når barnet legges for å sove kan det derfor få en flaske med vann eller den smokken tannlegen din har anbefalt. Hvis du ammer, skal du unngå å la barnet få mange små "mellommåltider".

 

Det blir vanskelig for meg da min ikke ser ut til å gi opp nattpuppen med det første, og det virker som om det er tenner på gang..Får være flink til å pusse jeg da.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Pusse tenner alt nå?? hun spytter jo ikke? blir det ikke mye tannkrem igjen inni munnen da? hehe... hilsen litt forvirra førstegangs mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... spytte ut tannkremen etter tannpuss begynner de ikke med før sånn ca når de mister melketennene.

 

Bruk bare litt tannkrem- barnetannkrem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...