Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #1 Skrevet 2. november 2008 at det er så mange med lese- og skriveproblemer i Norge som det gjenspeiles her. Skjerp dere damer!! Les korrektur på innleggene deres før dere poster dem. Vær litt kritisk! Dette er ikke en mobiltelefon hvor sms-språk er greit. Bevis for dere selv at dere kan hvis dere vil! Og vis at det norske skolevesenet ikke har sviktet totalt.. Husk at dere er foreldre som etterhvert skal være rollemodeller for egne barn i forhold til skolearbeid... mvh hjertesukk en søndagsmorgen
Gjest Skrevet 2. november 2008 #2 Skrevet 2. november 2008 Dysleksi er ganske vanlig. 5-10 % av befolkningen har store vansker pga dysleksi om du skal tro Dysleksiforbundet. I tillegg kommer andre årsaker for lese- og skrivevansker, og alle tilfellene som skyldes slett skolegang. En ting er å be folk skjerpe seg, men du bør trå litt varsomt for det er veldig sårt for folk med lese- og skrivevansker å ikke bli trodd. Det har de gjerne opplevd en gang for mye i barndommen allerede!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #3 Skrevet 2. november 2008 Enig med deg hi. Det er skremmende om det virkelig er så mange som er dyslektiktere og ikke har fått hjelp med den. Ser både unge og eldre som skriver som kråker.
Gjest Skrevet 2. november 2008 #4 Skrevet 2. november 2008 Veldig mange har aldri fått hjelp eller oppfølging. Jeg fikk hjelp og god oppfølging og kan heldigvis klare å skrive sånn tålelig greit. Men jeg kjenner mange som kanskje ikke ble utredet for det i det hele tatt, eller ikke før på slutten av ungdomsskolen, og da er gjerne løpet kjørt. Dessverre. Jeg synes folk burde få lov til å uttrykke seg uten å bli rakket ned på i det minste på anonyme internett forum, det er min mening.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #5 Skrevet 2. november 2008 Jeg får presisere: Jeg har full forstålese for de som virkelig sliter med dysleksi, kaklehøne. Regner med at de skjønner at jeg ikke myntet dette på dem... Hvis du leser på disse forumsidene, så ser du at skriveferdighetene her IKKE gjenspeiler befolkningen som sådann.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #6 Skrevet 2. november 2008 Og hvis du leser dette som nedrakking, så bør du lese det om igjen. hi
Gjest Skrevet 2. november 2008 #7 Skrevet 2. november 2008 Det er greit vet du! Da kan vi være enige. Jeg har jo for eksempel en stavekontroll i nettleseren min. Den lager små røde linjer når jeg skriver ting som ikke finnes i det norske språk og det er jo nyttig når man vil skrive ting på nettet.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #8 Skrevet 2. november 2008 Hvorfor gidde å legge dette ut. Jeg sliter med å skrive og har alltid gjort det. Det var liksom ikke noe de tok fatt i på 70-tallet. Uansett så må folk få skrive hvordan de vil og hva de vil. Kanskje du ikke mente det som vondt, men herregud da man. Det finns verre ting enn skrivefeil. Tenkt heller på de barna og menneskene i andre land som kanskje aldri får gå på skole å lære og å skrive.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #9 Skrevet 2. november 2008 Fordi de jeg tenker på ikke er som deg, men rett og slett rammet av latskap og bidrar til språkforvitring! Jeg gikk selv på skolen på 70-tallet, og vet hvordan det var. Alle vi som ikke har en "diagnose" kan gjøre vårt.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #10 Skrevet 2. november 2008 Enig. De som er dyslektikere er unnskyldt, men vi andre må skjerpe oss!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #11 Skrevet 2. november 2008 Smiler. Nå VET jeg at jeg er vrang da, men dårlig humor en søndag formiddag.. Les innlegget 09:05 på nytt HI, du har selv skrivefeil Men ja, jeg er enig i poenget ditt.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #12 Skrevet 2. november 2008 Enig HI, men du bør også ta en titt på din egen skriving. "Etter hvert" skrives det, ikke etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #13 Skrevet 2. november 2008 Feeeeil! Det skrives "etterhvert", ingen orddeling der. OMG!! Skaff deg info før du uttaler deg, di nepe.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #14 Skrevet 2. november 2008 "det var en gang noen komma som ikke fant plassen sin....." Myntet på hovedinnlegget. Og de skrivefeil en ser her inne, er da ikke SMS-språk. Ikke slik jeg skriver SMS, hverfall.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #15 Skrevet 2. november 2008 haha det heter faktisk "etterhvert". Men ikke "sådann", HI men skjønner hva du mener med innlegget.
Cat.68 Skrevet 2. november 2008 #16 Skrevet 2. november 2008 jeg slurver nok endel. Dels fordi jeg skriver på tastatur og noen bokstaver har det med å henge seg, Så er jeg Svensk og har nok en del feil som kommer av det. dessuten har jeg en lei tendens til å lagre før jeg fått sjekket. Sammen blir dette en eneste røre enkelte ganger. Men siden dette ikke er noe jeg får karaktærer på, eller ne som har noen større innvirken på livet mitt i øvrig, får det bare være. ;o))
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #17 Skrevet 2. november 2008 Du er tydeligvis på kranglesiden du HI. Kaller folk for nepe og kaklehøne.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #18 Skrevet 2. november 2008 Dette er HI. Jeg har ikke skrevet noen innlegg siden kl 9.35... Men ser at det er noen som engasjerer seg. Kaklehøne var brukt fordi det er et nick...
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #19 Skrevet 2. november 2008 Du, Cat.68, er gammel nok til å se forskjell på en og annen skrivefeil, og det å ikke gidde skrive riktig... ;-)
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #20 Skrevet 2. november 2008 Jeg signerer hovedinnlegget. Det må gå an å lese igjennom en tekst før det postes. På samme måte som det må kunne forventes at voksne folk tenker seg litt om før de snakker.
ScaryMama Skrevet 2. november 2008 #21 Skrevet 2. november 2008 Delvis enig med deg HI, men må støtte en anonym her. Det heter faktisk "etter hvert".
ScaryMama Skrevet 2. november 2008 #22 Skrevet 2. november 2008 Når det er sagt så leser jeg aldri gjennom et inlegg før jeg poster det, så der bør jeg nok skjerpe meg litt;)
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #24 Skrevet 2. november 2008 Hehe.. dette blir tatt opp med jevnle mellomrom, har jeg sett.. Jeg tror heller ikke at alle som roper at de har lese- og skrivevansker her inne, har det... De er i hvert fall ikke representative for resten av norges befolkning.,.:-) Jeg taster fort innimellom og det hender det blir feil. Det er nok flere som gjør det.. Og det ser en jo raskt.. Er liksom litt forskjell på om noen skriver " jegg trenger hjelp", " Hvorfor kan vi ikkke det" og når noen skriver " Prevansjon, kåtteletter, deppresjon osv.. Den siste viser jo at de rett og slett ikke kan stave ordene rett,..
Anonym bruker Skrevet 2. november 2008 #25 Skrevet 2. november 2008 Der er vel ikke uten grunn Norge ligger skammende lavt nede på diverse undersøkelser i forhold til lesing, skriving og matematikk. Vil uansett se den ordboken som staver "etter hvert" som "etterhvert" ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå