Gå til innhold

Ja, detta var jo en god start på dagen!

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nå har jeg gjort ALT jeg kan for å tilfredsstille dattera mi, HVER JÆVLA dag hele denna uka! Har lagt over til en annen taktikk, som går på at jeg _ikke_ skal kjefte, for å unngå en del trass.

Har funka så bra, og jeg har GLEDA meg over å gjøre ting med henne,fordi ho ikke har trassa, og vært strålefornøyd!

Så idag våknet hun 7.30 (som er knallbra, tatt i betraktning at ho gjerne har våkna i 5tida hele uka) og ho grein ikke når ho våkna... Satt seg til på rommet for å sminke seg og dolle litt, og plutselig smalt det fra ho " Mamma? Er pappa hjemme i dag? Åja, da vil jeg til pappa"

Prøvde å forklare at ho skal dit til onsdag, men nei. Ho ville bo hos han, fordi det var så kjedelig her! HELT utav det blå?? Vi har gjort noe HVER BIDIGE dag, kun for å prøve å gå han i næringa! Der skjer det ting hele tiden, og ho kjeder seg tydeligvis her...

Men nei, ingenting er bra nok, og nå står ho nede og skriker at noen voksne må kjøre henne til faren fordi ho ikke klarer å kjøre bil.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvor gammelt er dette "trollet" ditt?? vet ikke hva jeg skla si...får bare si lykke til!!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

åja, det glemte jeg ja... ho er 4 år...

Vi har vært i rettsak for å fordele samvær, bf syns jeg er en stor dust som ikke klarer å ta vare på dattera våres, at jeg er ei drittkjerring som ikke skulle levd på denne jord, osv osv... så det er ikke så forbanna lett å takle at ho sier sånne ting som "jeg skal si til pappa at jeg vil bo hos han fordi det er kjedelig her"... DET GÅR IKKE! Det er ikke bare bare for meg dette her, for det kommer til å skape nye runder med advokater, retten, psykolog osv osv... At jeg i det hele tatt klarer å stå opp på morran er meg et under!

Skrevet

Uff a meg! har dessverre ingen gode råd, men vil gi deg stor klem og ønske deg lykke til!

Skrevet

du får bare "gjøre mine til slett spill"..og være en god mor for din datter....

det er nok ikke lett for barn heller å vite hvem lojaliteten skal ligge hos....og de vil ha begge to...men så går ikke det.... du kan jo heller ikke vite hva barnefar "peprer" henne med når hun er hos han...og hvor mye hun sier for å "teste" deg.... sørg for mat og klær og gode opplevelser..og bare vær der....

Har du hørt / lest noen om Dialog? det er samspillsverktøy for å kunne være bedre foreldre...elller ha strategier for å løse konflinkter / vanskelig kommunikasjon med barnet.... det er verdt å lese om..og kanskje ta et foreldrekurs?? lykke til!!

http://www.selvrealisering.no/familie/barn/samspillsmetoden-dialog

Skrevet

Men det er jo sånt fireåringer kan finne på å si da, uten at det nødvendigvis ligger mer bak enn at hun skjønner at du ikke liker det. At barn kjeder seg er ikke omsorgssvikt! Jeg har ikke noen gode råd men sender gode tanker. Det er ikke lett å være foreldre alltid!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg er en god mor, og det er ikke som om vi flyttet fra hverandre nå. Hun er vant til å ha mamma her, og pappa der.. Aner ikke hva han peprer hun med, nei, men antar det ikke er så farlige saker.

Hun har mat, klær og gode opplevelser! Hva mer kan jeg gi da?? Jeg klarer virkelig ikke dette, og jeg skulle ønske at pappaen hennes var en person det gikk ann å prate med, for da kunne jeg sagt dette til han, men nei!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, det kan de godt finne på, men siden omstendighetene er som de er, så er det ekstra vondt! :( hun kjeda seg ikke engang, ho hadde funnet frem sminkespeilet/bordet sitt, og satt og sminka seg.... Så smalt det helt plutselig! Og ho har ikkke klaga en eneste gang hele uka... Merkelig greier...

Ikke lett, nei! Skulle ønske noen advarte meg..

Skrevet

Slapp av,sett deg med en kopp te i sofaen,spør om hun vil ha også....

Vil hun ikke,så får du kose deg helt selv;)

Dette er helt normalt,og tro meg,når de vokser til vil de prøve seg en hel masse i forhold til å sette dere opp imot hverandre.

Her kan det sies at det har vær mang en gang hvor jeg har ringt til far og spurt:stemmer det?

Og som regel så er det en skikkelig løgn for endten å få oppmerksomhet eller litt sympati:)

Nå vet jeg at det ikke nytter for deg å ringe far,så du får bare prøve å gjøre det beste ut av ting.Mest sansynlig vil far få høre at hun vil hjem til mamma,for det er bedre der:) Trøst deg med det,og prøv å gjøre dagen normal alikevel.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har gjort det, men jeg eksploderte først.... utrolig dumt, men jeg ble så vanvittig såra!

Det er på en måte godt å se at det er normalt, men det gjør det ikke noe lettere :(

Nå har jeg kommet i et dilemma, også. Vi skulle egentlig i Badeland idag, med mammaen min og stesønnen hennes. Jeg sa fra igår at ho måtte legge seg til å sove uten noe tull, fordi vi skulle dit idag, bla bla bla. Når hun begynte å mase om at det var så gørrande kjedelig her, så sa jeg at det var helt greit, men da fikk ho ikke være med på Badeland, dersom ho skulle fortsatte å skrike og hyle... noe hun fortsatte med!!! Jeg har sagt at ho ikke får være med, så nå er ho jo enda mere sur!

Nå har ho holdt det gående i 1 time med hvor kjedelig det er her, og at hun vil bo hos pappa.... gi meg da EN god grunn til å ta ho med på badeland???

Skrevet

Sånn egentlig skal du jo ikke vike fra det du har sagt.

Men ikke helt heldig å si det når hun er trass fordi hun vi flytte til pappa.

Egentlig skal du bare late som du er såååååååå glsd i pappan hennes vettu;)

JA,jeg vet det er skikkelig lett ....hehehe....

Men hun er barn,og de er spontane....gir du henne masse oppmerksomhet (pos./neg.) på at hun vil til pappa,så har hun jo fått det som hun vil da;)

Ikke ta det personlig,det må du ikke gjøre.HUN vet jo ikke hvorfor du da blir lei deg.

Si til henne: unnskyld for at mamma blei så sinna og lei seg.Mamma er så glad i deg.Skal vi være venner igjen?(hvis hun sier nei,så gi henne litt tid)Venner kan dra på badeland vettu ;)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, jeg er helt enig med deg! Og jeg er alltid posivit ovenfor henne når det gjelder pappaen hennes, for det er ikke hennes feil at han er en dust!

Nå sier hun at hun ikke vil bo hos pappa likevel, og vi har "skværa opp". Men hun sier "greit da, så vil jeg ikke bo hos pappa. Kan jeg være med på badeland da?" Hva skal man gjøre da?

Jeg er veldig flink til å ikke være sint på henne lenge, om ho f.eks er vrang og trassen i påkledninga på morgenen, så er jeg ikke sur på ho helt til ho skal i bhg (om du skjønner). Men nå har jeg veldig vanskelig for å nullstille meg, kjenner jeg...

Skrevet

Kjenner så igjen den trassen:)hehehe...har noen runder her også:)

Men hun har skjønt greia da hehehehehe...."ok,så vil jeg ikke bo hos pappa,kan vi dra på badeland" hahahahahaha

Dvs: hun har gjennomskuet deg;)

Du må nok bare bite i deg at du tar slike ting innpå deg.

Hun trykket på den knappen som gjør deg sårbar og følsom,og det vil hun fint skjønne når du får en slik reaksjon:)

At hun sa som hun sa ang det å ikke flytte til pappa og ville på badeland viser at hun skjønner vannvittig mye.Er dere ganske like i prsonligheten? ;)hehehe....

La det gå et par timer før dere drar på badeland...gjør noe annet i mellomtiden,og si: vi kan snakke om badeland etterpå igjen,for nå skal jeg bare gjøre....eller for nå skal vi gjøre ....først.

Prøv å få opp stemningen,og nullstill følelsene dine.Har hun klart og nullstille seg,så må du gjøre det beste for å klare det.Unger er ofte flinkere enn voksne til det da:)

Skrevet

Himmel.... hun er jo bare 4 år!!! Skulle tro du hadde skrevet et innlegg om en utakknemlig femtenåring! Du kan da vel ikke forvente at en firåring skal være i stand til å se "the big picture" her??? Du kan ta ikke forvente at hun skal ta hensyn til mammas følelser i forholdt til alt kaoset du og barnefaren har skapt? Denne ble for drøy!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

"alt kaoset du og barnefaren har skapt..." Den var enda bedre!

Det må være lov å reagere selvom hun bare er 4, eller? Hmm...

Anyway, ja, vi er venner igjen nå, og vi skal på badeland har vi blitt enige om! Hun skjønner VELDIG mye, derfor er det litt vanskelig dette her, iom at det faktisk stikker litt når dette kommer opp. Hun vet at jeg reagerer, og dum som jeg er, så gjør jeg nettopp det. Neste gang dette dukker opp, så skal hun ikke få noe form for oppmerksomhet på det, tror jeg! :)

Skrevet

Her må jeg signere h2lita. Skulle ikke tro det var en 4 åring du skrev om!

Du kan ikke drive å skulle gjøre en 4 åring til lags hele tiden, merk mine ord, det blir det enda mer trass av!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det hadde jo vært greit om dere ikke tok ting ut av sammenhengen da!

Saken er den at hos pappaen skjer det ting _HELE_ tiden, og her er hverdagen mer normal, med frokost, barnehage, hjem fra bhg, innom butikken, hjem å lage middag, og leke litt før barnetv. Siden jeg går på skole om dagen og er noget stressa, så har det desverre gått utover henne. Jeg har vært sint og grinete, noe som har resultert i at hun blir ENDA mer trassen. Derfor har jeg lagt om strategien, og prøvd å legge meg ned på hennes nivå, og gjøre ting hun har lyst til (altså, nedprioritere om kjøkkenet er litt rotete, og heller leke med henne). Det har funka, helt til hun plutselig fikk et infall til morgen i dag....

Og jada, det BLIR mer trass av å hele tiden skulle gjøre henne til lags, men hva er alternativet, syns du? Når det er dette hun er vant til hos pappaen? Jeg kan enten la henne kjede seg, slik at hun KANSKJE, mot formodning, klarer å aktivisere seg selv, og ha en unge som trasser, hyler, skriker, ikke gidder noe, eller jeg kan leke mer med henne, finne på ting stort sett hele tiden, og ha en blid unge!

Skrevet

Dette innlegget reagerte jeg også kraftig på...er så enig i det som h2lita skriver!! Dette er en 4åring!!

Fireåringer trenger stabilitet i livet!! Du skriver at du har gjort noe med henne "hver JÄVLA" dag?? Tror du at det er bra for barn å bli stimulert av morsomme aktiviteter hver dag? Det er det ikke!!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Neimenn så LES skikkelig da!!! Hun er trassen, sur og grinete fordi det IKKE skjer noe her hver dag! Jeg vil at hun skal lære seg å leke alene, jeg vil at hun skal føle på at noenganger er det godt å kjede seg, slappe av, bare kose. Men det går ikke! For hos pappaen er det aktivitet fra morgen til kveld! Det er ikke snakk om at vi har farta land og strand rundt hver dag, men vi har gjort noe her hjemme, funnet på ting, jeg har inkludert henne i alt vi har gjort, hatt piknik i stua og lata som vi grilla pølser, etc etc....

Dette er gjort for å se om det kan ha noen effekt, for å se om hun slutter å være så trassen! Det må da vel være lov å prøve seg frem, selvom det gjelder barn?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

.............. som også var grunnen til at ho ville til pappaen sin idag, fordi det var KJEDELIG her! Hun satt på rommet sitt å lekte alene i TOPPEN 10 minutter...........

Skrevet

Det er lov å bli lei seg når ungene sier sånne ting, men det bør man være voksen nok til å holde inni seg...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

MintCondition: Ja, det er jeg helt enig med deg i, men jeg er bare et menneske...

Skrevet

Stikk fingern i jorda dere som ikke forstår innlegget her. Har ingen ting med å gjøre alt for en på 4 her. Har dere ikke hørt om omvent psykologi, hender det funker det. Og det har jo funket denne uken da Palmesus. Forstrå godt jeg at dette er en ikke så hyggelig opplevelse,men det order seg nok skal du se.

Sender en Klem jeg :-)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Takk Ugly Betty. Frustrerende å ikke bli forstått, selvom det ikke alltid er lett å utrykke seg via ord, på en nettside.

Ja, det har fungert veldig bra! Jeg har tatt meg selv i nakkeskinnet, og tenkt at jeg MÅ prioritere henne for å se om det blir noe bedring, hvilket det jo har gjort. Sier ikke at jeg aldri mer kan prioritere meg selv, men vi har vært inne i en ond sirkel jeg gjerne vil ut av... Uansett ikke noe hyggelig når hun ikke vil bo her, fordi hun måtte leke selv i 10 minutter... Takk for klemmen :)

Skrevet

Jeg har reagert og kommentert utifra det jeg leste i hovedinnlegget ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...