:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 og har dere i tilfellet betingelser for at de skal få den? og fikk dere lappen selv?
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 30. oktober 2008 #2 Skrevet 30. oktober 2008 Så langt har jeg ikek tenkt ennå, får se an ungene tror jeg. Fikk selv penger til lappen (hadde aldri kunnet ta den såpass kjapt selv uten), men det var arv og ikke oppsparte penger i så måte.
mammarettogslett Skrevet 30. oktober 2008 #3 Skrevet 30. oktober 2008 jeg fikk den , uten betingelser ( eller begynte vel med "..hvis du ikke begynner å røyke..") Hadde nok ikke giddet å tatt den på mange år hvis ikke( hadde jo ikke hatt penger heller), og det hadde jo vært kjedelig å begynne med seinere..syns jeg!
Resilience Skrevet 30. oktober 2008 #4 Skrevet 30. oktober 2008 Ja det synes jeg. Våre barn kommer til å få det. Mulig vi kommer til å sette betingelser, men kan ikke se for meg at vi kommer til å nekte dem lappen uansett. Vi bor slik til at det er ganske nødvendig å kunne kjøre, og mener det er en fin ting å kunne gi barna sine om man har mulighet til det. Vi fikk begge sertifikatet av våre foreldre og hadde lappen kun dager etter 18års dagen.
Heira☆ Skrevet 30. oktober 2008 #5 Skrevet 30. oktober 2008 Nå er guttungen bare 2 år, så det er jo veldig lenge til ennå. Jeg sparer penger til han på en egen konto, og jeg har tenkt at det kanskje kan brukes til noe sånnt no.... Jeg betalte hele lappen selv, men jeg hadde fast jobb, og da skulle det vel egentlig bare mangle...
Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #6 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg kommer til å si det samme som min får sa til meg. Ikke røyk eller drikk før du blir 18 så får du lappen. Det ble billig for han. Av 4 barn var det ett som fikk lappen:)
Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #7 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg fikk den, uten betingelser og det har mine søsken fått også. Tror mine foreldre ser på det som en gave de gir oss og at førerkort er noe vi vil ha stor nytte av gjennom hele livet. Jeg har lyst til å gi mine barn lappen når den tid kommer, og vil nok gjøre det uten forbehold. Ev. som en utvidet ca 18-års gave.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 30. oktober 2008 ja sant, det kommer veldig an på. jeg tenker at om barna trenger lappen til noe så kanskje. men da bare om de er flinke studenter og virkelig har lyst på den. syns det er så mange som med den største selvfølge sier "jeg får lappen av foreldrene min jeg" jeg selv jobbet i 18 års alderen, og kunne vel tatt lappen og betalt for den selv om jeg hadde hatt lyst på. men jeg gjorde det ikke før jeg ble gravid, da var jeg 21 år. men ingen ting ble sponset her, og det hadde det aldri blitt heller. tror broren min og søsteren min fikk sponset noe, men vet ikke og det er jo ikke av betydning
Honningmelon Skrevet 30. oktober 2008 #9 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg fikk lappen av mine foreldre, og det kommer nok mine barn også til å gjøre. Her hvor vi bor er vi avhengig av bil, så for at vi skal slippe å kjøre de over alt, så er det greit de kan kjøre selv :-)
*musefis* med 2 store og 2 små Skrevet 30. oktober 2008 #10 Skrevet 30. oktober 2008 Nei, mine barn må spare til den selv. Fikk ikke penger til den selv heller. Kjøpte hest for konfirmasjonspengene og disse gikk siden til lappen da hesten måtte nødslaktes og jeg fikk forsikringspengene.
ana baroma Skrevet 30. oktober 2008 #11 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg synes vel at ungene skal få hjelp til den, dersom vi er i stand til det. Men det forutsetter at de evner ås pare noe selv, evt jobbe for det! Jeg betalte det meste selv, og var 21 når jeg fikk lappen:) Og jeg overlevde fint uten den når jeg var 18! Jeg håper også at mine barn kan greie å vurdere selv om de skal drikke/røyke den dagen valget kommer. Og det er vår oppgave som foreldre å gjøre dem rustet til å ta de rette valgene!
Den heldige eier av ett barn Skrevet 30. oktober 2008 #12 Skrevet 30. oktober 2008 Om de ikke får alt, så kommer ialle fall vi til å gi dem en god del. Da jeg kjørt opp for seks år siden betalte jeg 6000 for alt, min bror som kjørte opp i fjor betalte 20 000. Så det kan bli dyrt for dem som må betale alt alene, ialle fall som student:)
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 30. oktober 2008 #13 Skrevet 30. oktober 2008 Min mor bestemte seg for å betale sertifikatet for meg da vi fikk jenta vår, og jeg tok oppkjøringen litt før hun var et år. Sambo fikk lappen av foreldrene, og var 18 når han kjørte opp. Jeg kommer nok til å betale sertifikatet for mine barn. For det første er det utrolig dyrt for en student, og for det andre er det veldig greit å ha det "klart" når man stifter familie. Vet ikke om vi kommer til å stille noen betingelser, men tror nok det blir regnet som 18 års-gave.
~sjiraff~ Skrevet 30. oktober 2008 #14 Skrevet 30. oktober 2008 Nja... Synes godt at foreldre som har økonomisk mulighet kan bidra litt. Vi fikk selv 6000kr til førerkort. Resten måtte vi dekke selv. På den tiden kostet et førerkort ca 12000kr. Men vi hadde også penger selv, jeg er vokst opp på gård og vi jobbet en del hjemme mot betaling.
~sjiraff~ Skrevet 30. oktober 2008 #15 Skrevet 30. oktober 2008 Da det er sagt så var man helt avhengig av bil der jeg er vokst opp. Så tror mine foreldre igrunn var ganske glade for å slippe å kjøre hit og dit hele tiden ) De hadde forøvrig nok biler også så vi hadde stort sett alltid en bil til disp. om vi ønsket det. Fikk ikke egne biler.
cherry coke Skrevet 30. oktober 2008 #16 Skrevet 30. oktober 2008 Ja, synes iallefall man kan sponse dem litt. Å ta lappen er en kjempestor utgift når man er 18 (gjerne student og lever på studielån). Mamma og pappa skulle betale lappen om jeg ikke begynte å røyke. Det gikk ikke det, gitt=) Og nå, 10 år senere, har jeg fremdeles ikke lappen! (skal ta den til sommeren, men da kun med penger fra egen lommebok=))
Raych Skrevet 30. oktober 2008 #17 Skrevet 30. oktober 2008 Ja, hvorfor ikke? Hvis vi har mulighet til å være med på å støtte dem på det vil vi nok det. Jeg fikk lappen av foreldrene mine da jeg fylte 18. De hadde sagt at jeg skulle få lappen hvis jeg ikke begynte å røyke eller drikke, eller hadde hull i tennene før jeg hadde fylt 18:) De sa det halvveis på spøk, og sa underveis at jeg kom til å få den uansett. Hehe, jeg har ikke hatt hull i tennene ennå, og har heller ikke begynt å røyke eller drikke. De har sagt at de skal dekke lappen til min søster også, men hun har ingen hast med å kjøre opp. Hun er 28 år nå og har godt betalt jobb selv, men hun får nok støtten hvis hun vil.
SuperGlad Skrevet 30. oktober 2008 #18 Skrevet 30. oktober 2008 jeg skulle få lappen hvis jeg ikke startet å røyke.... Vel, jeg har ikke lappen. Har vært røykfri i over 3 år. :-) Skal spare selv ,ta lappen å kjøpe bil.
Mille** Skrevet 30. oktober 2008 #19 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg skulle få lappen hvis jeg ikke begynte å røyke. Vel, søstra mi begynte å røyke, jeg gjorde det ikke, og ingen av oss fikk lappen! Måtte betale alt selv..... Hvis jeg har mulighet til å sponse ungene med lappen, som kommer jeg til å gjøre det. Har heldigvis ikke ungene tett i alder så det blir sikkert ikke noe problem. )
Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #20 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg fikk gavekort på 18000 til jul et år og det er jeg kjempe glad for! Selvom det ikke rekker til hele lappen så kommer det VELDIG godt med for å si det sånn, en kjøretime koster jo over 1000 kr :-S (kjøreskolen min har bare dobbeltimer). Samboeren min fikk hele lappen av svigers. Vi kommer nok til å hjelpe våre barn også, men hvordan har jeg ikke tenkt ut enda. At de skal oppføre seg bra tar jeg egentlig som en selvfølge uansett, så vet ikke om vi kommer til å ha lappen som en premie for å oppføre seg som folk. Nei usj jeg vet ikke enda, det er heldigvis leeeeeenge til
ApriIbaby Skrevet 30. oktober 2008 #21 Skrevet 30. oktober 2008 Hvis han ikke begynner å røyke skal han få den i 18 årsgave ( betalt av barnetrygdpenger...)
Økologisk_knekkebrød Skrevet 30. oktober 2008 #22 Skrevet 30. oktober 2008 Ja, jeg synes foreldre bør hjelpe til dersom de har muligheten. Det er vanvittig dyrt, og det er ikke så enkelt for en skoleelev eller student å få råd selv. Jeg fikk lappen i bursdagsgave fra foreldrene mine.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 30. oktober 2008 #23 Skrevet 30. oktober 2008 Både eg og søstra mi fikk lappen når me blei 18år, uten betingelser. Lillebroren min har aldri somla seg til å ta den så han har den ikkje. Eg kjem til å gje mine ungar lappen når den tid kjem, det er ein investering for livet og noko eg ikkje hadde klart meg uten i dag. Er snart 10år sida eg kjørte opp, anar ikkje kva det kosta, leverte regningane til mamma eg.
solstråle69 Skrevet 30. oktober 2008 #24 Skrevet 30. oktober 2008 Vi sparer all barnetrygd, mtp nettopp lappen, bil og bolig. Allikevel vil vi nok se an situasjonen, og jeg tviler på at hun bare "får den" - uten å yte noe tilbake. Være med å beise huset, er feks en fin ting å bidra med. :-) Tror det er å gjøre barna sine en bjørnetjeneste, og legge ting alt for godt til rette for dem økonomisk.
Lilletrollogmamma Skrevet 30. oktober 2008 #25 Skrevet 30. oktober 2008 Vi sparer 500 kr i mnd. På 18 år skulle vel det bli nok til både lappen og litt studier...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå