Gå til innhold

Lar dere barna feire Halloween?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt skeptisk jeg.. For det første er det jo ingen norsk tradisjon.. Verre synes jeg det er å kle opp små søte barn så de ser ut som skrømt og djevler mens de truer til seg godteri...

I tilegg er det jo ofte at de minste blir skremt av disse kostymene. Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om de hadde spurt om det selv så hadde jeg ikke nektet dem det, nei.

Skrevet

Nei, hun må bli hjemme mens alle de andre i klassen går rundt og spør om godteri.

Fordi det er så mange på dib som synes Halloween er no' tull, også er det ikke norsk engang.

(Ja, eldste får feire Halloween. 1-åringen bryr seg ikke så mye)

Skrevet

Nå skal det jo feires i barnehagen, så vi har vel ikke noe valg.

Skrevet

Ja, det hadde jeg latt henne få lov til . Men nå er det ikke særlig utbredt akkurat her vi bor, så det blir ikke feiret noe i år. Men synes Halloween er stas, jeg=)

Skrevet

Når er halloween? Greit å ha noe godt på lur i tilfelle noen skulle dukke opp....

Skrevet

Nja, jeg er jo født i USA og synes det kan være morsomt. Sender ikke barna rundt på dørene, men i nabolaget har vi i år arrangert det litt. Vi skal møtes ute i bakgården vår, og der skal det være en gryte med tørris og så serverer vi pølse, kakao og kaffe. Så springer barna rundt til husene som har gresskar på dørene,avtalt med andre ord. Etterpå så møtes vi i bakgården igjen til barna er klar til å legge seg. Grei ordning.

Skrevet

Det hørtes skikkelog koselig ut, gamle erteposen=) Kanskje jeg skal foreslå noe lignende til foreldre og barn i nabolaget!

Skrevet

:D ja det gjør jeg, og jeg feirer også halloween. gleeeder meg til fredag! :D

vi skal ut å gå knask eller knep, og dessuten skal vi ha massevis av godis til ungene som kommer. :D

Skrevet

Ja,mine får kle seg ut og tigge etter godteri=)

Skrevet

Niks, her feires ikke Halloween. Fatter ikke poenget med å dra en så amerikanisert feiring inn i landet, selv om tradisjonen opprinnelig er aldri så keltisk. Slik det foregår i dag, så går det over alle støvleskaft, og er ikke noe mitt barn skal lære. Vi gleder oss til juletida, og til julebukkene, vi.

Skrevet

Selvsagt lar jeg barna feire det! Mine er enda så små at minsta sover når ungene kommer og eldste enda får nøye seg med å lukke opp døra og gi godteri med skummel maske på(han er 4). Sammen med meg med MIN hjemmelagde djevlemaske, rød og fæl. BØ! skal vi rope når vi åpner døren. Det skal være lys i alle vindu, kanskje et gresskar eller to.

Av ALT vi har tatt i mot fra USA, så skal vi plutselig sette bremsene på når det gjelder festivitas, feiring og gøy? Hvorfor si nei til det?

Nordmenn har jo hatt julebukk-tradisjonen, kledd oss ut som skrømt og gått fra dør til dør. Ok, sunget en sang, men likevel.

Skrevet

gutten min på 8 får invitere guttene i klassen hjem på halloweenfest,da spiser vi skumle muffins og spøkelseskake,deretter går vi i samlet folk og ringer på knask eller knep...greit å organisere litt,er jo mørkt og skummelt ute,og blir det dårlig vær blir vi bare inne:)

Skrevet

Selvfølgelig får hun feire hvis hun vil, ville vært utrolig kjipt av meg å nekte henne det når alle venninnene hennes skal feire. Ser ikke hva som er så himla galt med det heller?

Dere som ikke lar barna feire, regner med dere har ganske små barn? Når de blir 8-10 år, og alle vennene skal feire, kommer dere fortsatt til å nekte dem? Bare lurer. :o)

Skrevet

Min er 8, og det er ikke så lett å "nekte henne" som du sier. Litt derfor jeg spør, og lurer på om det kanskje finnes litt "snillere" varianter?

Skrevet

Vi inviterte til fest her hjemme i fjor, og gav ungene beskjed om hvem de ikke fikk lov å ringe på hos. Var en stor suksess. :o)

Skrevet

Ja, Huset er ferdig pyntet! Gleder oss:-)

Skrevet

Javisst. Ingen norsk tradisjon (skjønt allehelgensaften har jo vært markert lenge), men vi er ingen påfallende norsk familie heller.

Godteritiggingen begrenses, men utkledning og fest hjemme er kurant.

Skrevet

Her skal tulla ha kombinert bursdag/halloween fest. Blir 4 år. I fjor hva vi hjemme og kosa oss og hadde det kjempegøy meg og gi ut godteri til de som kom på døra.

Men må ærlig si at jeg ikke er helt for og gå og tigge på dørene, for noen unger er rett og slett frekke og fæle.. Eier ikke folkeskikk. Men det er jo mange supre unger og da. Må nok bare innse at det kommer for fullt hit til norge.

Skrevet

Nei, vi har ikke feiret det til nå. I år skal vi på alternativ feiring, ungene skal ha leker og det skal være et trylleshow. Ungene skal få så mye snop de bare orker UTEN at de trenger å ikle seg grusomme masker og gå rundt å tigge på dørene. Vi gleder oss til det. Tror aldri jeg kommer å gi de lov til å gå rundt på dørene og tigge snop på halloween. Julebukk er litt annerledes synes jeg da. Da kler de seg ut som koselige nisser og synger en sang før de får snop. De grusomme maskene som selges i butikken nå til halloween kan jo skremme livet av småunger! Jeg pleier ikke å gi til de som kommer på vår dør heller, jeg skrur av ringeklokka jeg..

Skrevet

Hei:) Jeg har bodd en del i USA og synes den norske "versjonen" av Halloween blir veldig feil. I USA er Halloween fest og moro og barna kler seg ikke ut for å bli så skummel som mulig, men gjerne som prinsesse, klovn etc. I Norge gjør vi tilsvarende rundt fastelaven, med karneval og i jula, med julebukk. Det er gode, trivelige tradisjoner som mine barn gjerne får ta del i. Selvsagt vil mange barn ønske å delta på Halloween - de får jo godterier. Men å bare gå fra dør til dør og be om godterier får ikke mine barn lov til, det får ikke hjelpe at "alle de andre gjør det". Slike argumenter kjøper ikke jeg, og det godtar mine barn.

Skrevet

Enig med deg mammaoglille.

Norsk Halloween er ikke helt som den vi feirer i USA. I USA er det mer fokus på 'søte' eller 'morsomme' kostymer....ikke de grusomme maskene mange går med her i Norge. Halloween er en slags 'barnasdag'.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...