Gå til innhold

uforutsette ting kan skje


Anbefalte innlegg

Skrevet

HI virker helt blåst. Skremmende at noen virkelig er sånn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

på hvilken måte da? eller er det bare du som ikke forstår diskusjonen?

Skrevet

Den som ikke forstår at uforutsette ting kan skje og at de ikke nødvendigvis løser problemene å be om faktura eller bruke kredittkort, ja den har, eller får, et STORT problem.

Skrevet

Ramser opp noen ting jeg kommer på i farten som haster å få fikset, og som koster et par tusen.

 

-Du kan knekke en tann,eller få veldig vondt i en tann

-Taket i huset ditt kan begynne å lekke

-Du kan trenger akutt rørlegger/elektriker

-Bilen din kan streike slik at du trenger veihjelp.

-Et vindu kan knuse i huset ditt

-Kjøleskapet kan ryke

-Barnet ditt kan få hull på finterklærne eller vinterskoene.

 

 

Hilsen HI fra det innlegget tidligere idag som jeg tror har inspirert til dette innlegget ;-).

Skrevet

Men kjære deg, hvis jeg er så forferdelig dum, hvorfor opplyser du meg ikke da? I denne tråden ba jeg om en uforutsett hendelse som ikke ville la seg løse (Med to dager til lønning og null penger på konto)

 

Ennå har ikke en av dere kommet opp med et problem som jeg ikke kunne ha løst.....

Skrevet

Den største faren med å leve en slik "fra hånd til munn" eksistens er at veien ut i en negativ gjelds spiral er veldig kort.

 

Om grunnen til at en lever på den måten er at en faktisk har veldig lite, men er nøysommelig og flink er veien kort fordi en lett kan ende opp med "uforutsette" utgifter en har vanskelig for å ta inn igjen, og det er temmelig hårdt å greie mer, når en i utgangspunktet har lite, egentlig samme hvor små disse utleggene er.

 

Om grunnen til at en lever slik er at en har et temmelig høyt forbruk, og lever litt i sus og dus, og gjerne ikke har helt oversikten, kan en lett ta på seg for mye, og tro det skal gå så greit, særlig igjen da om noe uforutsett skulle skje, eller om en skulle ha enda litt ekstra utgifter en måned. Da kan veien være kort fordi en ikke er så fryktelig flink til å sette tæring etter næring.

 

Jeg mener ikke at det er barnemishandling å ikke ha en økonomsik buffer, Men jeg vet at det er veldig slitsomt å ikke ha fullt styr på økonomien. Og jeg vet hvordan det er med den deilige roen om at ting er greit vi klarer oss fint, og lever godt, og skulle noe skje, så går ting greit da også.

Skrevet

diskusjonen handlet jo om hva er det verste som kan skje et par dager før lønning, ikke hvis du allerede er personlig konkurs.

De fleste jeg kjenner har hatt en eller noen få perioder der det har det litt trangere, og manglet penger de siste dagene før lønn. Det finnes ikke all verden av problemer du ikke klarer å fikse for et par dager.

Er man kreativ klarer man det meste, helt sant!

jeg har selv bygd opp økonomien min fra ekstremt dårlig (før vesla kom til verden), til blakk en gang i blant og ting går så vidt rundt, til å så ha kommet til det nivået der jeg har klart å skaffe meg en buffer/sparepenger (ikke det at det er de største summene men) som student. Utrolig lang og tøff vei, men det går og det er få ting her jeg ikke skulle klart å fikse hvis det ikke gjelder mere enn ett par dager.

Skrevet

Det holder at uforutsette ting skjer en eller to ganger for mye og tar knekken på lønningen din før du ser noe til den. Om du stadig lever på forskudd blir det fort tomt. Glad jeg har innsett nødvendigheten av å alltid ha en buffer!

Skrevet

Men igjen, så er det ingen av de tingene du nevner som er umulig å løse selv om man har null kroner på konto.

Skrevet

Ting ordner seg alltid. Hvis man tenker at ting alltid går galt, så ja, da gjør de det! Finnes alltid en løsning. Hvorvidt det er smart eller ikke og ikke ha noe penger tilgjengelig er jo en annen diskusjon ;-)

 

Men ordner seg, det gjør det!

Skrevet

men dette er ikke snakk om uforutsette ting som til stadig skjer. Dette er snakk om at man har 0 kr i to dager, enkelt og greit.

 

Når jeg leser innleggene til disse som sier at mennesker som kan havne i den situasjonen der de står uten penger to dager før lønning, ikke burde få barn. Så tar jeg meg i å tenke. Hva i allverden skjer den dagen disse menneskene plutselig står der uten en krone. Bare å legge seg ned og dø da eller?

Skrevet

Hørt om foreningen for gjeldsofre? Ikke det? Det skal du være glad for. Den foreningen får stadig nye medlemmer. Mange oppegående mennesker som ingen skulle ha trodd osv.

Skrevet

Hvor har du vært i det siste? Ikke fått med deg den dramatiske økningen i inkasso-saker?...

Skrevet

Forsåvidt enig i mye du sier. Men det var ikke det denne dikusjonen hadlet om (ihvertfall var det ikke meningen at den skulle handle om det)

 

Jeg er heller ikke enig med deg i at slike problemer nødvendigvis oppstår fordi man lever i sus og dus. Noen har rett og slett ikke god nok økonomi til å overleve om så de lever på vann og brød.

Skrevet

Hvordan er det mulig å lage seg så mange bekymringer for problemer som kanskje ikke en gang vil oppstå. Får barnet hull på klærne, så lapper du de. Går du til tannlegen eller på apoteket får du med deg en faktura osv. Rørleggere og elektrikere krever ikke kontant betaling.

Det må da gå an å bruke kreativiteten litt istedenfor å svartmale situasjonen. Høres ut som bortskjemte unger som alltid har hatt noen som har ordnet opp for dere. Voks opp og ta ansvar.

 

Og som mange andre har sagt: Det ordner seg alltid.

 

Skrevet

Jo men det er langt vekk fra en vinterdress det har gått hull i, eller en tann som er vond, til en inkassogjeld som man ikke klarer å betjene.

 

Jeg har vært her i det siste. I huset mitt med millioner med gjeld på og rentetak ;-)

 

Det er ikke langt unna det går i null her heller, faktisk forrige mnd. var vi 2000 i minus, men nå er vi på pluss igjen. Så det ordnet seg, slik jeg visste det ville!

Skrevet

Er alltid mye som kan skje, men man trenger da ikke sette seg ned og gråte av den grunn! Vi har en relativt grei økonomi med noen kroner i bakhånd - dog ikke så tilgjengelig som en eksta personkonto. Vi har betalt mer ned på lånet enn vi har måttet - dette gjør at vi kan droppe å betale ned på lånet et par måneder for eksempel, så blir det krise kan vi ta pengene derfra. Men SÅ stor krise blir det ikke på 2 dager, ikke verre enn at vi kan vente 2 dager - og mat har vi alltid.

 

Og mangler vi melk, brød, dopapir el. kan vi fint bruke kredittkort - betaler det bare inn når lønna går inn. Dette bør man selvfølgelig ikke gjøre dersom man har så knapp økonomi at det nesten ikke går rundt med det lille man har.

 

 

Skrevet

Er helt enig med deg i at ting løser seg om om er blakk 2 dager før lønning.

 

Men, Om dette skjer hver mnd.. (Var jo diskusjonen i den andre tråden, når man hver mnd er blakk før lønning..)

 

Vaskemaskinen ryker Du klarer deg uten i 2 dager, greit. Eller du kan kjøpe nå betale senere. Men, om du hver mnd er blakk 2 dager før lønning, hvordan skal du da klare å nedbetale den? Og mens du holder på å betale ned på denne ryker noe annet i samme prisklasse. Kreditten øker, blir verre å betale ned...

 

Mener ikke at man må ha mange tusen på bok, men mener man bør prøve å ha litt igjen hver mnd. Om ikke annet sette av et par hundrelapper hver mnd..

Skrevet

Hei !

 

Har ikke giddet å lese alle innleggene her, men jeg er faktisk litt imponert!

 

Du er jo kjempeflink å finne løsninger Småsporvinj, og er mer løsningsorientert enn de fleste. Mange tenker så negativt og skjønner ikke at man får det meste til bare man legger godviljen til!

 

Det meste uforutsette kan man overleve med selv om man er blakk i et par dager, det er jeg overbevist om!

Skrevet

Jeg må også si meg enig med HI.

Måtte trekke på smilebåndet da jeg leste flere av dine forslag til løsninger fordi det var som jeg skulle sagt det selv:) Du er positiv, men samtidig ikke naiv:)

 

Har selv hatt dårlig råd en god stund som student og nyutdannet uten jobb, og det har man egentlig bare godt av. Man lærer seg å se løsninger og må tenke at det ordner seg alltids, for det gjør det. Og man lærer seg å ta vare på pengene sine og sett pris på de.

Med mindre man går i minus hver måne da selvfølgelig.

Jeg og sambo kjøpte hus da jeg var 19 og han 21. Det har vært tøft men nå er vi ovenpå igjen. Folk som aldri har opplevd å være fri for penger kan sikkert ikke skjønne hva man skal gjøre da. Det er klart det er mye enklere å alltid ha penger, men livet er ikke bare enkelt:)

 

 

Ha en fin fin dag:)

 

B

Skrevet

Alle svartmalerne her beviser bare ettertrykkelig at de er ekstremt bortskjemte med god økonomi. Alle jeg kjenner som har vokst opp med normallønte foreldre husker hvor tomt det var i kjøleskapet før lønning, og at ting måtte spares til eller ventes med, og at det kneip på slutten av måneden og foreldrene våre faktisk var gode på kreative løsninger på de hverdagsscenariene dere framlegger som katastrofescenarier. Ingen av oss led noen nød av den grunn. Men et stort segment her inne har tydeligvis vokst opp med at unviersets herligheter er deres gudegitte rett, inkludert å kunne starte voksenlivet med alt på stell på en måte som før var noe man kanskje fikk til etappevis etter mange år - og dermed potensielt gledet seg mer over også. Nå tas det for gitt at man skal kunne pusse opp, kjøpe nytt og ikke arve hverken møbler eller klær til ungen, man fortjener sydenturer, Reima-kondomer og surround-anlegg, og "bare det beste er godt nok for mitt barn". Truer man den forestillingen - ved som Småsporvinj å stille et enkelt spørsmål - kommer deres indre angstbiterske snurpfitte fram imponerende kjapt. Egentlig kan jeg faktisk ikke fri meg fra tanken om at gudbedre så mange som fortjener å bli gjeldsofre, bare for å få en liten smak av den virkeligheten og se at den ligger laaaaangt bortenfor å ha det trangt i et par dager før ei lønning man veit kommer uansett.

Skrevet

man kan fint leve uten penger lengre enn 2 dager også...

 

jeg har hatt minus 40kr på konto nå i en uke..men barna mine har med seg gode matpakker på skolen hver dag,spiser seg gode å mette på ordentlig middag hver dag.drikker melk hver dag osv... vi har alltid godt med mat hjemme.handler stort 1-2 ganger pr mnd så holder det hele mnd...

 

man kan alltis be om en faktura om noe virkelig ille skulle hende. men er man flink til å fylle opp tanken på lønn å man vet at man vill bli blakke slutten av mnd så handler man å forbereder seg på det :) det er faktisk litt "sundt" å oppleve dette.for man MÅ finne løsninger,tenke lengre enn bare den ene dagen...

 

vi har alt vi trenger hjemme og mere til også selv om jeg er i minus 40 kr no:) når det kommer til om det plutselig skulle hende noe med barneklerne så har vell alle nål å trå hjemme? å er det hull i vinterskoa,ja da har man alltis støvler,er det hull i støvlene eller man mangler støvler,så finner man alltid en løsning ,alltid... opplevde en morgen at cheroxen te jent ungen va ødelagt, ok.. tenke fort.det er morgen og tid for skole, løsningen ble bjørn dæli sokker,ullsokker i en joggesko.. gjett hva.. Jentungen kom hjem,sa mamma imorgen vill jeg ha på jogge skoene igjen..det va godt å varmt.. løsninger finner man altid... ikke se så mørkt på alt jenter.. alt ordner seg om man vill det skal ordne seg :) vi har det super godt uten noen form for mangel,,bortsett fra penger nå da hehe ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...