Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg er helt sjokkert over at voksne mennester med både ett og to barn kan være så blakke at de ikke kan betale et par hundrelapper for å hente sine syke barn i barnehagen i taxi. Vet ikke om jeg skal være sjokkert over at i et rikt land som Norge finnes det så fattige folk og SPESIELT når det går utover barn. Eller om jeg skal være sjokkert over at folk produserer barn etter barn når de ikke har NOEN penger på konto. Jeg hadde vært veldig nervøs hvis kontoen min hadde vært helt tom. Hva hvis noe uforutsatt hadde skjedd? Vaskemaskinen kan ryke, bilen streiker, eller en tann knekker. Huff.....
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg er sjokkert over hvor snevert perspektiv enkelte ser ut til å ha.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #3 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg blir helt sjokkert over at voksne mennesker kan skrive et så snevert og dømmende innlegg. Tydeligvis har du aldri hatt dårlig råd eller lurt på hvordan du skal få pengene til å strekke til så ungene får mat. Skam deg.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #4 Skrevet 28. oktober 2008 Akkurat nå er jeg en av dem du skriver om her..... Kan si at det ikke er gøy, men det er ikke alltid en selv som velger sin situasjon. Av og til blir den "valgt" for oss. Sånn er skjebnen. Og jeg har sluttet å bli nervøs for at noe kan skje, det gavner meg ikke likevel.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #5 Skrevet 28. oktober 2008 Du HI, får stikke hull på boblen du lever i og lære deg litt om virkeligheten her i landet. Norge er et land med en liten gruppe fattige sammenlignet med veldig mange andre land i verden. Det hjelper ikke de fattige i Norge at det er mange flere fattige i andre land. De er like fordømt fattige her og nå. Det å tro at fattigsomsproblematikken ikke er reell i Norge er i beste fall naivt, i verste fall direkte dumskap. I Norge er det fullt mulig å havne i en situasjon hvor helse og økonomi gjør at selv små økonomiske disposisjoner er helt umulige å foreta, rett og slett fordi pengene ikke eksisterer. Jeg synes du skal være lykkelig over at du ikke befinner deg i en slik situasjon og samtidig trene litt mer på empatiske evner. Du bør også lære deg litt mer om det norske samfunnet. Kanskje en utflukt til fattighuset hadde vært en idé.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #6 Skrevet 28. oktober 2008 HI her. Jeg innrømmer at jeg kanskje ikke har hatt økonomiske problemer selv, men det er fordi jeg ikke ville sette barn til verden før jeg hadde orden på økonomien.Og jeg fikk orden på økonomien uten hjelp fra noen! Det må være helt forferdelig å være økonomisk avhengig av venner og familie for små uforutsatte utgifter. Hva hvis disse ikke kan hjelpe da? Skal man ta pengene fra matbudsjettet? Som sagt så hadde jeg vært nervøs hvis jeg hadde sittet hjemme med småbarn og tom konto og lommebok.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 28. oktober 2008 #7 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg skjønner ikke hva det er å være så nervøs for jeg da. Jeg har sittet hjemme uten penger og med liten baby mange ganger, ser ikke helt at det skal være så problematisk så lenge man har mat på bordet, bleier og varme klær.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #8 Skrevet 28. oktober 2008 HI her. Det er liksom det innlegget mitt handler om Anonym 12:32. Det går et stort hull på boblen min når jeg ser at folk faktisk kan ha så dårlig råd. Jeg har full empati for folk som har det slik og syns veldig synd på dem, spesielt barna. Unner alle å ha økonomisk trygghet, men syns det er rart at det kan gå så langt i et land hvor alle har mulighet for utdanning og jobb. Hilsen en som kommer fra krigsherjet land med 2 søsken og foreldre som jobbet seg opp fra ingenting da de kom til Norge. Vi hadde aldri penger til luksusting, men det gikk aldri så langt at de ikke hadde et par hundrelapper på konto. Og mine foreldre hadde ingen familie eller venner til å hjelpe de, men de jobbet hardt og hadde fornuft.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #9 Skrevet 28. oktober 2008 Problemet er at man aldri vet hva som kan skje i framtiden.. I fjor hadde jeg en bra betalt jobb, nå går jeg på rehabilitering etter en ikke helt vellykka operasjon. Heldigvis så har ikke vi mye i huslån, omtrent en brutto årslønn, selv etter at jeg har gått ned 34% i lønn... De som har vært gale nok til å låne både 3, 4 og 5 ganger årslønna ville nok slitt mer, særlig etter at renta ble såpass høy.. Men, jeg skjønner jo hva du mener, kan ikke vær moro å være SÅ blakk når man sitter der med småunger, ville bare fram til at ikke alt kan planlegges...Jeg er glad at min samboer i det minste har en sikker jobb, skulle han ha gått på dagpenger nå, da hadde vi hvertfall vært nødt til å kutte all "luksus"...
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 28. oktober 2008 #10 Skrevet 28. oktober 2008 Hei HI Det er jo fint at du har grei økonomi. Men at du er sjokkert over at alle ikke sitter like godt i det, forstår jeg ikke helt. Jeg vokste opp i et hjem med dårlig økonomi og vet alt for godt hva det vil si å ikke ha råd. Men jeg hadde overhodet ikke uansvarlige foreldre av den grunn! Jeg kan vel nesten heller si at takket være dem så har jeg blitt økonomisk selv og setter sparing høyt. Men å la meg sjokkere over at ikke alle har mulighet til sparing til enhver tid, det har jeg virkelig ikke anledning til i og med at jeg kjenner til mange livssituasjoner som medfører at man (uforskyldt) ikke er så heldig å kunne legge til side penger. Ingen har heller garantier om at f.eks helsen holder. Og de fleste burde ha fått med seg at man får veldig lite å leve av på uføretrygd dersom man har så uflaks at man trenger det. Jeg tillater meg å glede meg over at jeg har god økonomi. Men jeg tillater meg ikke å heve meg over andre av den grunn. Dårlig økonomi i bandommen, samt andre forhold, har gjort meg relativt ydmyk for at det lett kan oppstå situasjoner hvor man må snu på kronen.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #11 Skrevet 28. oktober 2008 Ja nemlig! Det er hele poenget mitt. Se innlegget mitt her oppe kl 12:45. Vil bare gjøre det klart at jeg ikke hever meg over noen og at kanksje "sjokkert" var litt sterkt ord å bruke. Og jeg snakker ikke om store summer, men å bare har et par tusen i buffer på konto trodde jeg alle voksne hadde. Litt overrasket over at det ikke er slik. HI
M by M Skrevet 28. oktober 2008 #12 Skrevet 28. oktober 2008 Vi er ikke rike og vi er heller ikke fattige. Men det hender en gang i blant at vi er blakke et par dager. Noen mnd går det mer penger. Sånn er det bare. Vi har penger på konto, men de er låst til andre formål enn forbruk. Så er brukskontoene våre tomme, har vi ikke penger. Herregud, det er da helt normalt det at folk må vri litt på kronene - det er ikke synonymt med at barna lider av den grunn eller at folk ikke burde få barn! Og om et barn knekker en tann, så er tannlege gratis for de små, så det er ingen krise ;-)
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #13 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg syns du Hi virker veldig uvitende. Selv om man har fast jobb og økonomien i orden når man får barn, så er det mye som kan skje i ettertid! Man kan for eks. miste jobben pga nedskjæringer, bli syk osv. Tenk deg om!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #14 Skrevet 28. oktober 2008 Er litt enig med HI jeg da... rart at man ikke har et aldri så lite buffer på konto, hvertfall før man velger å få barn. Dessverre tror jeg at svært mange ikke lærer noe om dette hjemmefra. Har f.eks. en venninne som aldri lærte noe om pengestyring hjemme. Skulle vi til byen en lørdag og shoppe litt, så måtte hun alltid inn og rope 'pappa jeg skal til byen kan jeg få tohundre kroner' - og han svarte ALLTID: 'nå igjen, har du brukt opp ukepengene da, jaja, du får komme hit og få de da'. Så det er kanskje ikke så rart at første gang hun endelig kjøpte leilighet var hun 35.. jaja. Tror det er en del slike tilfeller rundt omkring i Norge, folk som har fått alt de har pekt på som barn og som aldri har skjønt at man må jobbe for pengene. Og flere slike tilfeller er jeg redd det blir etterhvert, når jeg ser hvordan barn får hylt seg til det de måtte ønske i butikkene... Men såklart, alle som har dårlig råd skyldes jo ikke dette da, men jeg tror det er mange som har hatt en slik opplæring i barndommen, dessverre. Hvis du forøvrig sikter til det innlegget om hun som ikke har råd til å hente ungene i taxi - så viser hele skrivestilen at dette må være samme person som skrev innlegg igår om å ta med unge med skarlagensfeber på Ikea. Er nok et forumtroll som er ute og går, og folk hopper på limpinnen og lar seg provosere.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #15 Skrevet 28. oktober 2008 HI her igjen. Jeg var ganske sikker på at jeg kom til å få gjennomgå ved å publisere meningene mine her på denne måten, men ser at vi har klart å holde denne diskusjonen på et saklig nivå! Positivt overrasket ;-)
blond Skrevet 28. oktober 2008 #16 Skrevet 28. oktober 2008 Vær glad for at du slipper å bekymre deg for den daglige økonomien! Og siden du har penger nok til å ikke bekymre deg oppfordrer jeg deg til å gi penger til en organisasjon som hjelper folk som har det tøft økonomisk eller som sliter på andre måter.
Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #17 Skrevet 28. oktober 2008 Mer sjokkerende at et "voksent" menneske kan være så dum og uvitende om hvordan verden virkelig fungerer.
OsloMor Skrevet 28. oktober 2008 #19 Skrevet 28. oktober 2008 H.I. du må leve i en veldig naiv verden, dersom du synes det er sjokkerende at noen foreldre er blakke..
Gjest Tale30 Skrevet 28. oktober 2008 #20 Skrevet 28. oktober 2008 Hvis man skulle vente med å få barn til man var helt sikker på at man aldri skulle gå tom på kontoen (noe som nesten ikke går an) så hadde det blitt enda lavere fødselsrate her i landet. Husk at politikere nå legger hodene i bløt for at man skal kunne få opp fødselstallet i Norge. Det er i slutten av måneden nå, og jeg tror at veldig mange som lønnes på denne tiden har lite igjen. Men det går jo greit likevel. I Norge har man løsninger som sikrer at man i alle fall ikke skal utsette barna for hungersnød dersom man i en periode skulle komme galt ut.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #21 Skrevet 28. oktober 2008 Du er ikke så smart du HI. Tenk på alle oss studenter som får barn, vi eier ikke nålen i veggen, men klarer oss for det.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #22 Skrevet 28. oktober 2008 Er enig i dette. Vi hadde DÅRLIG råd når jeg var barn, men min mor (som styrte økonomien) satte alltid av noen kroner på konto. Etterhvert ble det jo litt og... Det er NESTEN ALLTID noe man kan kunne ut/ned på. Bake brød og annet selv, handle billigere mat, være prisbevist, kutte ut brus og vann på flasker, spare på strøm (uten å fryse, men være obs på forbruket..), telefonregninger, billigere klær. Utsette kjøp til hjemmet man absolutt ikke trenger. Jeg husker til og med at min mor vasket brødposene for å bruke dem om igjen... Men, vi hadde alltid penger til det nødvendige. Hun klarte også å spare så vi fikk oss en liten ferietur på sommeren.. Trenger ikke å være snakk om mye, men ha 200-300 kroner igjen på konto når man får inn mer penger. Så kan man sette av disse pengene...
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #23 Skrevet 28. oktober 2008 Tja. Ting kan jo skje... Vi hadde to flotte jobber. Tjente meget bra i mange år, sparte opp og invisterte så i hus. Så gikk bedriften mannen jobbet i konkurs. Han fikk ny jobb, men langt dårligere betalt. Så skulle min bedrift nedbemanne og flytt lokalene langt unna der jeg bodde. Jeg sa da opp stillingen min og startet for meg selv. Det tar tid å bygge opp...så kom finanskrisen... Så her sitter vi da. Mann med liten normal inntekt. Jeg med omtrent ingen inntekt, men har ansvaret for lønninger til mine ansatte og kontorutgifter. Lånet er stort og med renteoppgangen tar det nesten knekken på oss nå. Vi går i nesten minus hver mnd og sparer inn på alt vi kan. Ingen gøyal situasjon. Selfølgelig kan vi selge unna huset og få bedre råd, men det er ett dumt marked å selge i nå og vi håper jo at situasjonen snur seg snart slik at vi kan beholde huset. Så ja, vi er en av de blakke foreldrene nå...
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #24 Skrevet 28. oktober 2008 Hvis man lever på sosialsatser med barn er det du skisserer umulig.
Gjest Tale30 Skrevet 28. oktober 2008 #25 Skrevet 28. oktober 2008 Håper innlegget til anonym 15:59 kan gi en liten vekker til alle de (alt for mange) som lirer ut av seg her inne at folk skulle latt være å få barn fordi de ikke har en bunnsolid økonomi! Det kan ramme alle, og jo høyere man sitter jo hardere er fallet, for å bruke en relativt sliten klisjé. Jeg har fryktelig liten respekt for mennesker som forsøker å belære andre om når de skal få barn. Det lyser lang vei at de selv aldri har opplevd en vanskelig periode i livet. Man skal absolutt leve slik at man har så mye som mulig til overs i slutten av mnd, men jeg tror at en periode med økonomiske vansker faktisk er med på å styrke folk. Det å ha innsikt i at folk faktisk kan slite også i Norge er verdifull lærdom å gi videre til barna sine. Håper du anonym 15:59 får far i business snart, og at dere klarer å klatre opp dit dere var for en tid tilbake. Ikke lett å skulle omstille seg etter slike opplevelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå