Gå til innhold

I dag skal vi på visning......

Anbefalte innlegg

Skrevet

og jeg er utrolig spent:) På hvor mye man faktisk må gjøre for at det skal bli et fantastisk fint hus. Og så er det mellomfinansiering. Har sagt lenge nå at vi ikke skal kjøpe noe nytt uten å selge først, men det er jo ikke akkurat enkelt i praksis heller......

Wish me luck:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da var det sveitserhuset:) Siden jeg har erfaring med gamle hus, så sjekk sikringsskapet. Mange gamle hus (mitt eget iberegnet) var ikke beregnet på strømfyring og moderne kjøkkenmaskiner. Nok kurser og ett anlegg beregnet på strømfyring er viktig. Her måtte kabelen inn i huset skiftes til en større dimensjon og nytt sikringskap. så spør du om det er innlagt kommunalt vann og kloakk. Brønn og septikktank kan også være noe dritt og dyrt å legge inn. Sjekk også grunnmur for setningsskader. Står huset på leire kan det være utsatt for sprekker i grunnmur. Sjekk pipa for sprekker ogat taket er tett. Skjolder i tak og langs pipe. Huset var jo helt nydelig da og er det jeg nevner ok, bør det ikke by på problemer å gjøre huset strøken med det utgangspunktet.

Skrevet

Har lest hele taksten nå og det er nok ganske mye som må gjøres. Ny kledning, nye vinduer i 1. etg, taket må byttes, noe beslag og takrenner/avløp må fornyes, samt verandadør i 2. etg. Et piperør anbefales å byttes. Så kommer alt det innvendige i tillegg hehehehe tipper vi må regne med 1,5 i oppussing. Så spørs det hva huset blir solgt for. Tør ikke tenke på det elektriske. Det er septiktank tilknyttet huset, noe som er ganske vanlig i det området i råde.

Synes eiendommen har et veldig potensiale.....:)

Har dere pusset opp et gammelt hus Prækes?

Skrevet

Jeg har restaurert to, hvorav ett sveiserhus. Jeg spurte feieren om hvordan de anbefalte å restaurere pipen. Tror det kom på ca 30 tusen for ti år siden og da var det inkludert kjøkkenpeis og montering av den. ( Var forresten en pipe med div. utfordinger da den er helt skjev og rar, men bygget slik) Jeg syns vinduene ser fine ut, men det er vel muligens med innovervendte varevinduer som kan være upraktisk, men har langt bedre isolasjonsverdi enn vanlige doble glass. Er vinduene originale, har de etter all sannsynlighet bedre kvalitet enn nyinnkjøpte håndverks og materialmessig. Problemet med det elektriske er at det kan være vanskelig å legge det skjult. Her så det ut som en spagettihaug av ledninger i gangen hvor sikringsskapet sto og valgte derfor å legge det skjult der, men da måtte veggene ned først. Hvis det i noen av rommene er elektisk anlagg som ikke har blitt rørt og det kun er der for lys og evnt en panelovn, er det ikke sikkert det er nødvendig å gjøre noe med det. Dvs. Man trenger ikke nødvendigvis å skifte alt elektrisk samtidig. Har du mulighet så "bo inn" huset før dere gjør noe. Og ikke hugg trær, spesielt ikke gamle trær. Og les litt om sveitserhus. Tror fylkeskonservatoren kan være til god hjelp.

Skrevet

Ja vi må jo bo der samtidig som vi pusser opp. Har ikke annet valg hvis vi virkelig går for dette stedet. Synes egentlig det mest skumle er at det ikke er drenering og at det er vanskelig å få drenert der pga fjell som går inn under huset. Kledning kan man vel nesten ikke ta før til sommeren igjen og det samme med taket. Ingen trær skal bort hehehehe belive me:)

Skrevet

Så gøy da.. Jeg skal på visning jeg å. Men det er bare fordi jeg er nysgjerrig er ett hus som er restaurert. Og jeg kkjenner hu gamle dama som bodde der før. Lurer på åssen det ser ut i virkeligheten og ikke bare på bilder.. haha

Skrevet

Masse lykke til på visning :)

Håper dere får huset hvis dere vil ha det.

Skrevet

flytter dere "hjem"igjen da eller?

hva er det som er tiltrekkende med Råde??

jeg spør kun fordi jeg er nyskjerrig :-)

Skrevet

Lykke til :o)

Nydelig sted med masse potensiale :o)

Skrevet

Godt spm:) Mannen min er fra Råde faktisk. Jeg er jo oslo-jente, men har feriert der i alle år pga min bestemor som bodde der. Vi har famile, venner og mannen min jobber i Råde. Så komme hjem blir det vel ikke, men det er så langt jeg kan strekke meg egentlig hehehehe ut på landet:)

Skrevet

Tror ikke du bør tenke så altfor mye på dette med drenering. Har ett hus som står på fjellhelling selv og har ikke moderne drenering. Er tørt i krypkjelleren her selv om det detter vann. I gamle dager var de flinkere til å tilpasse boligen tomten den ble bygd på enn nå i dag.

Skrevet

Ja det nå stått slik i ørten år så:) Det står at vannet renner inn i kjelleren under betonggulvet. Er mere redd for fukt opp i etasjeskillere osv. Sikkert bare jeg som er litt hysterisk hehehehe

Skrevet

lykke til i dag klokka 16 :-)

kanskje du forteller hvordan det gikk??

Skrevet

hehehehe ja om mannen min fikk angst og nervøst sammenbrudd:) Tror ikke han er helt klar over hvor mye som må gjøres. Uansett er det bedre å se på det så kan vi ta et valg i kveld.

Skrevet

det ser ut som det er endel som må gjøres med huset,men dere kan jo ta ting over langen,og ikke stresse med å bli ferdige.

det er vel fult mulig å bo der som det er nå?

huset er jo ikke så dyrt i utgangspunktet,så dere har endel å gå på når det gjelder penger :-)

men er dere glad i hagearbeid?

for det er jo stooor tomt med maaasse plen :0

Skrevet

Jeg har faktisk slekt rett i nærheten av det huset :-)

Skrevet

Mannen hater hagearbeid, men klippe plen er helt greit. Enig med deg at mye kan gjøres på sikt. Det er jo flott med dagens låneordning at penger kan stå på en kto og så bruker man ved behov. Neste sommer tipper jeg vår privatøkonomi er noe bedre enn i dag hvor vi lever på kun 1 lønning. 1 bad må fikses med en gang og så må jo noe overflate behandles, men det klarer jeg jo selv. Kjøkkenet er grusomt, men det kan vente i 6 mnd. Er mest redd for hvor lang tid det vil ta å selge vårt hus.... og så må jeg gå en runde med meg selv i forhold til standaren jeg gir avkall på:)

Skrevet

Lykke til!! Krysser fingrene!

Skrevet

men den samme standaren får du vel på sikt tilbake i det nye huset??

ser jo ut som en fantastisk plass å bo på..

stille og fredlig,med få naboer ;-)

Skrevet

Artig Piano:) Har slekt i nærheten jeg også selv om vi aldri omgås. xen min eier huset rett over veien da hehehehe litt artig det også om vi skulle bli naboer:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...