<3 N & M <3 Skrevet 25. oktober 2008 #26 Skrevet 25. oktober 2008 det var den infoen vi fikk på skolen når vi hadde det andre førstehjelps kurset vårt.. henne som fortalte om det, jobber på akuttmottaket på sykehuset og holder førstehjelps kurs og slikt. men selv om det ikke er noen som har blitt smittet hittil, så er det selfølgelig en minimal sjanse at det kan skje..! støtter den med at man godt bør ha med seg en slik maske rundt sånn i tillfelle. så slipper man i allefall og tenke på ekle ting som spy og slikt. jo man kan bli straffet, i allefall de som er utdannet innefor helse sektoren for de er pliktet til å hjelpe uansett!!
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #27 Skrevet 26. oktober 2008 Det stemmer, anonym 01:47. Man har plikt til å melde fra (113) men ikke til å utføre noe. Da er det opp til hver enkelt hvor mye man takler.De eneste som er forpliktet til å hjelpe til uansett, er helsepersonell og folk med utdannelse der det er en vesentlig grunn å anta at deres kunnskap kunne vært livreddende. Jeg synes ikke at spørsmålet til HI er noe rart. Det er mange som lurer og som Teline sier, man vet ingenting sikker tfør man befinner seg oppi en situasjon. Min mann arbeider på ambulanse og AMK og holder/underviser i førstehjelpskurser. Vi to har hatt noen "debatter" om emnet. Jeg vet at jeg ville følt meg usikker om plutselig stod oppi en situasjon. Da jeg visste lite om smitte fra pasient før jeg møtte han, har jeg også spurt mye om det. Det skal mye til for å bli smittet av HIV. Når viruset møter luft, dør det. Altså to åpne sår uten luft. Viruset kan ikke "krype" videre fra et sår og over i et annet om dere skjønner. Hepatitt er de de frykter mest. Og sånn rent bortsett fra det, er de fleste andre ting man kan bli smittet med for nærmest ufarlige å regne. Min mann har måttet stoppe og hjelpe til flere ganger. Når vi er ute og kjører og møter en ulykke, ser han det allltid ann om hva han bør gjøre. Dersom det er nok medisinsk personale på stedet og det er under kontroll (det ser man temmelig raskt), drar han videre. Det er best for de som allerede er på stedet. Men mange ganger har han måttet hjelpe til. Jeg tror IKKE jeg kommer til å trø ut av bilen for å gjøre det samme om det skjer når vi er ute sammen. Ikke før han da evt. ber meg om spesifike oppgaver han vet jeg ville håndtert. Det har og med sikkerhet å gjøre. Det er ikke alt man kan og bør gjøre. Så derfor jenter kurs, kjøpe en maske eller to OG hansker. Hansker fåes også i forskjellige tykkelser dersom man er ekstra redd av seg Det er flott at så mange har innstillingen om at de skal hjelpe til, men som sagt møter mannen min stadig vekk tilfeller der folk ikke har taklet det. Det er helt normalt, så Teline, du er ikke alene...
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #28 Skrevet 26. oktober 2008 Man plikter ikke å utføre noen ting annet enn å kontakte 113. Vi har akkurat hatt førstehjelpskurs på jobben. Han som holdt kurset var ambulansesjåfør. Han fortalte at han personlig aldri ville ha utført munn til munn på feks en narkoman som lå på gaten uten at han hadde maske med seg. Han var veldig opptatt av at vi skulle tenke på vår egen sikkerhet først! Jeg synes jo at dette hørtes litt "kynisk" ut, men jeg forstår jo tankegangen. Det viktigste blir kanskje: Kjøp maske på apoteket. Da behøver man aldri ta valget om at man ikke tør hjelpe..... Han sa også at det viktigset når noen var uten puls var å gjøre hjertekompresjoner. Han sa at dersom vi følte at vi ikke fikset både munn til munn og hjertekomp. så skulle vi droppe munn til munn. Han jobbet på 113 og rådet stadig flere til å droppe disse innblåsningene og bare utføre kompresjoner. De kan vi jo gjøre selv om det er blod og annet ved munnen. (oppkast i munnen bør jo uansett fjernes for å sikre frie luftveier.)
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #29 Skrevet 26. oktober 2008 Nei, du er ikke pliktig til å gi innblåsninger, for slettes ikke alle kan dette! Men du er pliktet til å yte hjelp etter evne, og i dette ligger jo mye annet som å legge personen i stabilt sideleie, fjerne fremmedlegemer i munn og hals, hjertekompresjoner, varsle, sikre stedet osv osv. Det er utrolig mye du kan gjøre, hvis du bare gjør så godt du kan. Man burde uansett forsøke å gi innblåsninger, men hvis man brekker seg og kaster opp selv, er det jo liten vits i! Jeg er selv ganske så hårsår der, og har opplevd å stå og brekke meg skikkelig (oppkast neste) når jeg har stått overfor "ekle" situasjoner (jeg er stadig utsatt for det, er jo sykepleier). Hvis det velter slim og oppkast ut fra munnen på en person, er det mange som spontant vil reagere med brekninger, og greier man vel uansett ikke å gi munn-til-munn. Dette har lite med aversjoner og reservasjoner å gjøre! Som sagt, gjør så godt du kan! Tenk at det kan være din nærmeste som ligger der, og handle deretter. Greier du det ikke har du fortsatt gjort så godt du kan! Det er bra nok! Bra tips med duk!
Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #30 Skrevet 26. oktober 2008 Kjøp deg "maske" ( finnes i små engangspakker som passer fint i lommeboka) så kan du yte den type førstehjelp uten fare for smitte. Jeg har to stk i lommeboka mi.... Kansje viktigst å ha en førstehjelps pute i bilen, med litt forskjellig i siden det alltid er en fare for at man kommer først til et ulykkested.
Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #31 Skrevet 26. oktober 2008 Hjertekompresjoner er uansett det viktigste. Hvis man absolutt ikke klarer munn til munn pga ekle ting, setter man i hvertfall i gang med hjertekompresjoner. Man har plikt til å¨hjelpe mennesker i nød, man kan bli straffet hvis man f.eks ikke stopper ved et ulykkessted og prøver å hjelpe etter beste evne. Man blir ikke straffet for at man ikke er flink til førstehjelp, eller at man velger å la være å gi munn til munn til f.eks en narkoman, og heller bare gjør hjertekompresjoner.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #32 Skrevet 26. oktober 2008 Bare en kommentar til godkjent forstehjelpskurs for å få kjøre opp. Det e rmye rart som blir godkjent. Jeg fikk godkjent et elendig kurs som jeg hadde på vg skole, der jeg bare lærte litt teoretisk om elektriske brannskader. Dette er i tillegg over 20 år siden, så førstehjelpskunnskapene mine er lik null. Hvor kan man ta kurs, og må man betale for det?
Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #33 Skrevet 26. oktober 2008 Hei HI! Jeg syntes at du er fornuftig som har tenkt gjennom hvor dine grenser går når det gjelder HLR. Det er greit å ha tenkt gjennom situasjonen på forhånd. Det er jo fremdeles mye du kan gjøre. Å gi frie luftveier (dytte haken bakover når pasienten ligger i ryggleie) og ringe 113 er det som kan være direkte livreddende. Som flere har skrevet over her, så er det viktigeste å komprimere. Om en person ikke er særlig dreven på HLR, så kan det nok være det beste å bare komprimere og droppe innblåsningen. I følge loven så er du pliktig til å hjelpe, og det er ulovlig å etterlate noen i hjelpeløs tilstand (det er flere lover på dette området som jeg ikke kommer på her). Men du hjelper jo ved å ringe 113, så er det bare å ta det derfra. Jeg er i grunn enig med deg jeg, jeg ville heller ikke blåst på noen som var ille tilrett.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #34 Skrevet 26. oktober 2008 Nå er det jo sånn da at selve innblåsingen ikke er livsnødvendig, så hvis du absolutt ikke vil så er det faktisk nåk og gi kompresjoner.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #35 Skrevet 26. oktober 2008 Det der er så løgn!!! Det heter HLR for engrunn, hjerte OG LUNGE redning. Men noe er bedre enn ingenting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå