Gå til innhold

Er man pliktig til å gi munn-til-munn metoden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Diskuterte dette idag, og jeg er litt usikker?

Jeg har aldri lært førstehjelp.

Jeg hadde aldri gitt munn-til-munn til et menneske som blødde fra munnen, eller andre skader i ansikt som gjorde at det var blod i/rundt munnen.

Jeg hadde aldri gitt munn-til-munn til et menneske med oppkast i munn og svelg.

Det er greit at man skal hjelpe, men er man pliktig til å gi hjelp som kan gå på bekostning av din egen helse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva man er.

Men hadde heller ikke gjort det på hvem som helst, begynner faktisk å bli litt hiv å andre farlige sykdommer her i landet, så en bør begynne å være forsiktig med å "kaste" seg over blødende personer.

Skrevet

Ja man er pliktig å hjelpe mennesker i nød, og gjør man ikke det kan man bli dønt for det.

Skrevet

Så det du sier er at man er pliktig til å hjelpe, selv om det setter ens eget liv og helse i fare?

Skrevet

For det første: få deg et førstehjelpskurs!! Alle burde lære det grunnleggende. Hva om noe skulle skje de rundt deg? Foreldre, barn, mann, venner?

For det andre: ved ulykker er det ALLTID egensikkerhet først! Er du selv i fare, ikke gå inn på skadestedet for å gjøre noe.

For det tredje: man skal aldri ta HLR uten at dt er nødvendig. Sjekk om pasienten puster, har puls. Mangler en av disse, kan du starte, MEN først, sørg for frie luftveier. Du må faktisk glemme det som er ekkelt, ta ut alt av oppkast, eller annet som kan ligge i munnen. Kan være tyggis, snus, blod, etc. Så kan du starte HLR. Er du redd for å bli smittet, tar du kontakt med helsepers. når de kommer. VELDIG få overlever kun ved hjelp av HLR, men det hjelper til helsepers. kommer med med hjertestarter.

Men er du pliktet til å hjelpe? Tja, hvis ikke det er noe reel fare for deg selv, så ja. Eller du kan leve med dårlig samvittighhet resten av livet, eller bli dømt i tillegg.

Skrevet

Ja, men er pliktig til å hjelpe mennesker. Gjør man ikke det så kan man få straff..

Men jeg ville ikke gitt munn til munn hvis personen hadde oppkast i munnen, det er vel ikke helt bra. Da kan jo personen kveles..

Skrevet

Sjangse for å få HIV ved munn til munn, selv om vedkommende blør fra munnen, og du har sår i munnen, er ganske liten. Det er en ting. Det andre er at du skal ikke gi munn til munn til en som har "fremmedlegemer" i munnen. Du skal fjerne alt som kan hindre luftveiene først. Dessuten tror jeg virkelig ikke det er det du tenker på når et menneske dør foran øynene på deg. Jeg håper ikke det, for da har nok en forestilling om mennesker blitt knust for meg.

Skrevet

Helt enig i at jeg burde lære meg førstehjelp ordentlig :) Takk for et langt svar.

Egensikkerhet først sier du. Men det er det jeg lurer på, mange ting smitter via blod, man kan ikke se på et annet menneske om det har en potensielt dødelig sykdom, så er man da pliktig til å gi munn-til-munn metoden hvis det er foreksempel mye blod? Langt ifra alle har med seg den type masker man kan bruke. For hvis man er det vil jeg påstå at dette er temmelig urimelig.

Skrevet

Hvis man eier et naturlig instinkt i kroppen, så gir man munn til munn eller førstehjelp til de som trenger det!

Noe annet ville vært helt forkastelig i min verden.

"Nei, jeg lot han dø, jeg, for det var så mye ekkelt slim/oppkast/blod rundt munnen hans"....

Skrevet

Førstehjelp redder liv! Det er bedre å gjøre noe enn å ikke gjøre noe. Du kan kjøpe deg en munnduk, som du har i veska di. Da berører du ikke direkte den skadde. Evt hansker, eller et lite +skrin hehe...Skjønner at du kvier deg, men hadde du villet leve med deg selv dersom den skadde hadde dødd fordi du ikke ville hjelpe? Men selvsagt, man skal også beskytte seg selv.

Skrevet

Poenget mitt er at det er en mulighet for å få HIV, Hep C osv ved blod inni et sår i ens egen munn. Da er egentlig størrelsen på risikoen nokså irrelevant. Ved å utføre munn-til-munn på en person som blør fra munnen setter du ditt eget liv og helse i fare.

Poenget her er å få en debatt rundt temaet. Det er lov å diskutere teoretisk, faktisk har mye fornuftig blitt kommet frem til gjennom historien pga teoretikere :)

Skrevet

Poenget mitt (uavhengi av teorien) tilsier at man gjør mye rart når man er nødt -UTEN å tenke over konsekvensene.

Heldigvis.....

Skrevet

Egensikkerhet ja, hvis det feks er en bil ulykke. Hvis bilen feks står i sikker fare for å begynne å brenne, skli ned en bakke,osv. Du skal ikke sette deg i fare. Men kommer du til et skadested, så må du likevel vurdere dette nøye. Du kan få kjøpt masker som nøkkelringer på apoteket. Og ha alltid med deg gummihansker hvis du er redd.. Et par i veska eller hanskerommet i bilen tar ikke stor plass. Men du kan aldri vite hvem som har smitte og hvem som ikke har det kun pga utseendet. Kanskje din beste venn har HIV, men ikke den narkomane du kommer over på vei hjem fra byen? Og uansett, er du redd, ta kontakt med helsepers. De vil ta deg seriøst på dette. Det er alltid bedre å gjøre noe.

Skrevet

Nesten alle apotek har sånne små nøkkelringer med

maske i -sånn at man kan gi munn-til-munn-behandling

uten å komme i direkte kontakt med den man hjelper

og spytt, blod, oppkast..

Koster rundt 30 kroner og er et muste for de som lurer

veldig på hva de skal gjøre om situasjonen skulle oppstå..

Kjøp gjerne to stykker -sånn at du kan åpne den ene og bli kjent

med hvordan masken fungerer og ha den andre på nøkkelknippet ditt..

Litt surt om et menneske dør bare fordi du måtte lese bruksanvisningen først!

Lykke til -og måtte dere aldri få bruk for masken! *Tvi-tvi!*

Skrevet

Tenk om det var du som lå der, men ingen ville hjelpe....

Skrevet

Herregud, hva slags verden er det vi lever i? Ville dere ærlig sagt ikke utført munn- til munn metoden fordi menneske hadde oppkast i og rundt munn. For alt det dere vet så kan det være dere som dør fordi dere møtte en som var like dust som dere selv og ikke ville få spy på seg. Nei, dere kan ikke ha opplevd mye her i livet!!

Skrevet

Jeg må få kommentere noe her jeg. Noen i denne tråden snakker om instinktet, at man vil gi førstehjelp uavhengig av blod og gørr. Dette kan dere ikke vite. Hvordan man reagerer i en krisesituasjon vet man ikke før man har prøvd.

Da jeg våknet opp med mannen min død i sengen friket jeg ut fordi det var oppkast i munnen hans. Jeg ringte 113 og det jeg tenkte var at jeg vil ikke være borti det spyet der. På 113 sa de at jeg at jeg måtte prøve hlr, og jeg gjorde meg selvsagt klar til det. Men instinktet mitt var at jeg ikke ville, at dette var ekkelt, og jeg brakk meg. Og det var mannen min, som jeg elsket, og som jeg ville gjort vilt mye for å redde. Når man får sjokk fungerer man ikke på samme måten som ellers.

Ellers må jeg jo si da, før noen anonyme tar av her, at det ikke ble forsøkt hlr på han. Da jeg fikk snudd han over på siden hadde han allerede fått likflekker, var iskald og dødstivheten hadde begynt. Etter å stelt mange døende og døde pasienter var det nokså åpenbart at livredning burde vært startet flere timer tidligere.

Skrevet

Jeg har opplevd en hel del, men slett ikke alt. Jeg vet også av personlog erfaring at mitt instinkt er å trekke meg vekk fra blod og gørr. Dette handler ikke om å være dust, men det handler om at mennesker reagerer forskjellig på kriser.

Skrevet

HUff, dette var utrolig vondt å lese Teline! Jeg tror ikke du er ure etter sympati, men ville bare si det. Og at jeg skjønner godt hva du mener! I en slik situasjon så handler man forskjellig.

Skrevet

Jeg tror det uansett er viktig å tenke gjennom slike ting. Ofte er man kanskje helt sikker på at man ville reagert på én spesiell måte, så kommer man opp i den situasjonen og reagerer så annerledes at det i seg selv er et lite sjokk.

Det var et veldig godt tips med sånn nøkkelring fra apoteket. Skal skaffe meg sånn ja.

Skrevet

Plikt?!

Kan du leve med at du kunne reddet et menneskes liv, men lot det være?! Vet du.dette er dagens mest kyniske innlegg.

Skrevet

bare en liten ting.

det er ALDRI noen som har blitt smittet av noen som helst sykdommer ved å utføre munn til munn metoden.. for skal MYE til for at man kan bli smittet.

man må f.eks ha en eget åpent sår i munnen som blør, og den man utfører det på må ha en åpent sår/blod som blir overført til den som utfører det.. og det skal mye til....

Skrevet

Oj, hvor har du den statistikken fra AnnC?!??!

Klart det kan skje og det har helt sikkert skjedd smitte på den måten.

Jeg signerer de over som sier at man bør skaffe seg maske. Det finnes INGEN unnskyldning for ikke å ha en.

Det er forresten ikke HIV man bør bekymre seg mest for, det smitter faktisk ikke så lett som man tror. Det er andre sykdommer som er lettere overførbare, og som også kan ha livslange konsekvenser for den som må leve med den.

Når det er sagt, JA, jeg ville hjulpet, og har også gjort det.

Man kunne nok ikke blitt straffedømt. Plikten til å hjelpe rekker nok ikke lenger enn å ringe 113, sånn juridisk sett.

Skrevet

For det første: Selvsagt er du forpliktet til å yte førstehjelp, utfra evner. og i dagens samfunn forventes det faktisk at alle skal kunne grunnleggende hlr. man får bla ikke kjøre opp uten å ha godkjent førstehjelp som en del av kurset.

For det andre er smittefaren ingen unnskyldning, hos (feks) norsk luftambulanse får du kjøpt små nøkkelringer med faceshield (en plastduk med filter) som hindrer smitte.

Skrevet

Moralsk sett er man forpliktet, Lisse..osv., men ikke juridisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...