Gå til innhold

imovane og sobril

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som får gå på det under svangerskapet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel ikke akkurat anbefalt, er det det?

Skrevet

jeg tok sobril en liten stund under svangerskapet, ca i 5 måned, med velsignelse fra en spesialist på Rikshospitalet. jeg kan også ta det når jeg ammer. hun sa at det er svært lite som påvirker barnet og felleskatalogen tar veeeeldig hardt i sine advarsel.

men vil anbefale deg å heller spørre legen din enn her inne, BIM/DIB er ett veldig dårlig sted å få medisinske råd......

Skrevet

Hmmm...hvorfor tar Felleskatalogen så hardt i da? Må vel være en grunn? Men om du har fått godkjenning av spesialist på Riksen så bør du vel kunne stole på det. Hva slags doser tok du?

Skrevet

jeg stoler på overlegen ja:) bruker 5 mg, forsøkte å holde det til 1 tbl pr dag.

felleskatalogen er hovedsaklig veiledende, det er masse medisiner som blir brukt annerledes enn det felleskatalogen angir.

Skrevet

Det beste er om du KAN klare å ikke ta tablettene. Både Sobril og Imovane inneholder benzodiazepiner, dette er avhengighetsdannende stoffer og er så og si kategorisert som et rusmiddel. Mange ex-narkomane og alkoholikere bruker dette når de skal på avvenning, og flere narkomane sper ut sprøyteblandingene sine med bla Imovane for å få den avslappa effekten. Uansett om det "bare" er 5 mg hver dag, så er det ikke bra under et svangerskap.

Hadde aldri tatt risken ved å bruke disse type tabletter mens jeg hadde gått gravid hvertfall. Er det ingen annen medisin du kan bruke som er snillere med kroppen?

Skrevet

Hvis en overlege ved Riksen har godkjent det, så får hun vel kunne stole på det.

Men jeg tror ikke mange leger hadde synes det var greit. Spørs jo hva hun tar det for da. Om det er søvnproblemer så er muligens Vallergan et godt alternativ? Skal ikke være farlig for babyen i magen.

Skrevet

Ja, når en overlege på Riksen har sagt det, så MÅ det jo såklart være det beste !! NOT. Hva er vitsen da å skal mase om dette her inne dersom denne overlegen allerede har gitt beskjeden... Idiotisk å bruke slike medisiner under svangerskap uansett. Blir nok et barn med div. abstinenser eller lignende ;-)

Skrevet

Hvorfor hisse seg opp? La nå HI stille spørsmål. Det meste kan dessuten besvares uten å konsultere dette forumet, det er ikke derfor folk skriver her. Det vet du sikkert i og med at du og skriver her.

Du virker dessuten ondsinnet i den siste setningen din.

Ha nå en god kveld likevel.

Skrevet

øøøh, HI og 00:05 er ikke samme person da......

uansett, syns det er sært at man kan skrive slike stygge kommentarer når folk bare spør og svarer om ting man lurer på.... trist at man ikke har bedre ting å bedrive kveldene med.

men hører nå heller på en spesialist innenfor fostermedisin enn en sneversynt dame på BiM/DiB.

hilsen anonym 00:05 som svarte på ett spørsmål

Skrevet

Felleskatalogen tar hardt i fordi det som står om legemidlene der er skrevet av produsentene, og de skal sikre seg på alle kanter slik at de ikke kan bli saksøkt for noe.

Selvfølgelig er det best om man kan klare seg uten medisiner i svangerskapet, men legene vurderer hvert enkelt tilfelle. Dersom fordelene oppveier ulempene/risikoen kan legemiddelet tas.

Skrevet

Jeg jobber innen rusomsorg. Vi rapporterte en lege til Fylkeslegen for å ha skrevet ut Sobril til en gravid kvinne. Så NEI, det er IKKE ok.

Skrevet

Du blander muligens kortene her. Virker ikke som om HI ruser seg eller har den type problematikk!

Ikke alle som bruker disse medisinene gjør det av samme grunn. HI bruker dessuten en veldig lav dose.

Skrevet

Så om HI ikke ruser seg til vanlig så skal hun gjøre det når hun er gravid? Lurer på hvem som blander kortene. Sobril er et rusmiddel. Så har vi avklart det!

Skrevet

Du har tydeligvis behov for å sette folk på plass og rakke ned på dem. Velbekomme.

Mange får nevnte medisin pga sterk angst. Hvis man har meget sterk angst så kan det i høyeste grad gå utover svangerskapet og barnet.

Ikke vær så rask til å dømme når du ikke kjenner til årsakssammenhengende hos HI.

Selvsagt er det best å ikke ta medisin. Men det kommer mange andre faktorer inn i bildet når en spesialist ved en fødeklinikk går god for dette.

Skrevet

Hvorfor bli gravid hvis man er så dårlig????? Skal jo liksom ta vare på barnet også da.... er liksom så lett å bli gravid , men å ruse seg på så sterke piller er liksom ok??? det er rusmiddel!!!!!!!!!!!!

Skrevet

så syke folk burde da ikke få barn! Har du så angst og ikke klarer å ta vare på deg selv uten piller, hvordan skal det gå med barnet. Blir jo påvirket av moren!

Skrevet

Vil presisere at 12.43 og 12.46 ikke er meg som jobber med rus. Jeg har ikke behov for å rakke ned på noen, men alle fagfolk jeg kjenner sier det samme som meg. Sobril skal ikke brukes under graviditet. Risikoen overveier den mulige effekten.

Jeg er også tilbøyelig til å mene at en kvinne som er avhengig av slike preperat ikke er en god omsorgsgiver.

Skrevet

Nettopp lest hele tråden for første gang og ser at her er mange sinte etterhvert som ikke har greie på angst. Tenk å si at en med angst ikke skal få lov til å få barn! Nazistisk syn på mennesker!

HUSK: plutselig er det DU som har angst! Og da ønsker du ikke at folk skal si til deg at du ikke får ha barne dine! Fy FAEN SÅ FORDOMMSFULLE OG DØMMENDE DERE ER!

INGEN ER GARANTERT Å GÅ GJENNOM LIVET UTEN ANGST ELLER PSYKISKE PROBLEMER PÅ ET ELLER ANNET TIDSPUNKT. FAKTISK SKJER DETTE DE FLESTE FØR ELLER SENERE.

Skrevet

Her har det dukket opp folk med fordommer som ikke vet hva de snakekr om, ser jeg.

Jeg er en offentlig person som anses som suksessfull og fremadstoremnde. Jeg er godt likt, respektert og beundret av mange.

Ingen utenforstående vet dog at jeg i perioder har måttet ha medisin mot sterk angst. Dette går på ingen måte ut over min evne til å være omsorgsperson. Verken det at jeg har angst eller det at jeg av og til har trengt medisin.

Dere fordomsfulle skulle bare visst hvor mange såkallte vellykkede mennesker som lider av angst.

Skrevet

Jeg sier ikke at folk som har angst ikke skal få barn. Jeg sier at folk som er så dårlige at de ikke greier seg ni mnd uten Sobril, bør vente til de har fått behandling før de blir gravide. Videre at man bør være ved noenlunde psykisk helse på det tidspunkt man velger å stifte familie. Blir egentlig det samme som at det ikke er ideelt å bli gravid samtidig med at man gjennomgår cellegiftbehandling.

Skrevet

Her er vi rett og slett ikke enige. Greit nok. Ideelt sett så tar man ikke medisin. Men noen blir uforvarende gravise og det er stygt gjort å kreve at de skal ta abort, synes jeg. Ang de to behandlingsformende så er de ikke sammenlignbare, synes jeg.

Nok om det. Vi er faktisk enige om at å ikke ta den medisinen er det beste! Glad jeg slipper å streve med sånt. Kjenner noen som gjør det og ser at det koster å droppe medisinen.

Skrevet

Og fordi du selv mener at du er det, er ikke nomalt å skrive slik om seg selv! ''Jeg er en offentlig person som anses som suksessfull og fremadstoremnde. Jeg er godt likt, respektert og beundret av mange''

Jobber du på likningskontoret eller noe? sosialen? Godt at noen har så høye tanker om seg selv , men det betyr vel ikke at alle er i stand til det samme som deg da? Er man så syk , og må gå på så sterke medisiner burde man vel kanskje bli frisk før man setter barn til verden??????????????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...