Gå til innhold

Eg klarer ikkje å bestemme meg......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei, skal ikke være bare negativ.

Det er for eksempel ikke bare greit å få barn i turnustiden, men hvis en klarer å jobbe 6 mnd av turnusen, så får du jo 1 år svangerskapspermisjon idet minste. Å få barn på 6.året er ihvertfall ugunstig, for lånekassen gir ikke fødselsstipend når du har avsluttet utdannelsen din.

Sånn sett er je 4/5 året fint. Nå er barneplassene avskaffet fra i år av, så det har ikke noe å si hvor gamle ungene er ved turnusstart.

Hvis 6.året er mye praksis, som du avvikler i Norge, så er det kanskej fint å ha en liten da. Spesielt hvis eksamen ikke er beinhard. Hvis du ammer får du 2 timer ammefri ved norske sykehus, så da kan ha litt kortere dager. Men ofte går en glipp av mye hvis en går så korte dager. Kompetansekravene er jo gjerne de samme.

Kanskje er det bedre å ha hjelp av mannen din, hvis et barn betyr at han tar et år fri, enn å gå alene der nede. Og hvis du har lyst på en til, så tror jeg det blir vanskelig å fortrenge den følelsen i 4-5 år til. Det er ganske lenge.

Kjør på, du!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, nå har eg bestemt meg, ombestemt meg, og bestemt meg igjen på kort tid.....=P

Kva meiner du med barneplasser? Er det noko i forhold til turnusplassene? Kor lange arbeidsdager har ein som turnuskandidat. Eg har jo høyrt om 12timers vaktene, men har ein dei ofte?

Eksamenene på sjette året er ikkje så ille har eg høyrt. Relativt til det me er vane med på 1-3. Korte arbeidsdager vil eg ikkje ha, som du seier kompetansekravene er dei samme enten om eg ammer eller ikkje. Så eg får bli kjent med pumpa.

Skrevet

Forresten: vert det ikkje problemer med avviklinga av turnusen om ein får barn i løpet av den? Sånn praktisk?

Tusen tusen takk for at du tar deg tid! Du er ein engel.

Skrevet

Vanligvis går en vakt en gang i uken, avhengig av hvilket sykehus enten hele natten eller til 11 om kvelden. Jeg har forstått det slik at de fleste sykehusene har fast turnuslønn (altså ikke betalte vakter) og så avspaserer du hver 5. eller 6. uke, avhengig av hvor ofte / lange vakter du går.

I distrikt avhenger det litt hvor stor / liten plass du kommer til. Er en 3 leger, går en 3-delt legevakt, er dere 20, blir belastningen mindre.

Barneplasser finnes ikke mer, før fikk en velge først hvis en har store barn. Sånn er det ikke lenger.

Tror ellers at turnustjenesten blir spennende. Og den virker også relativt "human". Du skal avvikle totalt 6,5 uker ferie iløpet av turnustiden.

Skrevet

Du kan søke svangerskapspermisjon i turnustiden og det virker relativt greit. Hvis du får barn midt i en periode, er du selv ansvarlig for å organisere fullføringen av perioden. Men du opptjener deg trygderettigheter på lik linje med andrearbeidstakere. Er du gravid i turnustiden kan du ha et sykefravær på maksimalt 4 uker (sykehus) og 2 uker (distrikt), og fremdeles få godkjent.

Tips er å søke tredelt turnus med psykiatri hvis du er gravid. Da er vaktbelastningen mye mindre og en jobber kortere dager generelt.

Skrevet

Ok, dei er avskaffa dei altså. Ein kamerat fortalte i fjor at eg sikkert kunne søke om turnusplass der samboer har firma og jobben sin, men da går ikkje det lenger da. Jaja. Me finner vel ei løysing =)

Eg gleder meg veldig til turnustida, og derfor har eg lyst til å bli ferdig her nede for å komme meg hjem. Det er spennende her også, men syv år er lenge nok...... =)

Skrevet

Hehe ja, gleder meg til endelig å komme i jobb... jeg ønsker meg til en liten plass i turnus, så tror ikke det blir noe problem - et er vel helst de store byene som er populære. Og hvs en må vente,så får en jo jobbet et halvt år:)

...Følger spent med på hva du bestemmer deg for!

Skrevet

Samme her, eg vil ikkje ha turnus på eit stort sjukehus. Foretrekker ein mellomstor plass så eg ikkje forsvinner i mengden.

Når skal du ut i turnus?

Skrevet

Hei Mammo! =) Jeg har det på samme måte selv, men for meg er det fra 2-3 barn. Jeg ble uplanlagt gravid i sommer og det endte dessverre i en MA. Jeg ønsker meg en bolle i ovnen ASAP, men med jobb/studier/livet rent generelt passer det dårlig, selv om det hadde vært helt herlig. Vi bruker pessar, men statistikken er dårlig, så jeg forventer meg en "overraskelse" når som helst, hehe.

Men fra 1-2, så var jeg ikke noe særlig klar før eldste var halvannet år. Da kunne jeg tenke meg at kanskje en vakker dag om mange år, så kunne vå få flere (grusomt svangerskap, forferdelig fødsel). Noen måneder etterpå bestemte vi oss for å gifte oss og vente med svangerskap til over sommeren. Da ville det bli ca 3.5 år mellom 1 og 2. Men en vakker dag, nærmere bestemt på 2-årsdagen til vår eldste, følte jeg at noe rart var skjedd med kroppen min. Joda, testen var positiv og heldigvis hadde jeg 9 mnd å forberede meg mentalt på.

Rent praktisk var det en grusom tid å forøke familien på, men man klarer det man må. Jeg ville ikke planlagt det slik, men vi fikk det da til på et vis.

Og jeg synes det er lettere å være student og mor, enn ansatt og mor, mtp at man kan flexe dagene litt ved sykdom ol. Men så har jo du et langt mer krevende studium enn jeg noensinne har turd å begi meg inn på, hehe.

Moralen er; man klarer det man må, men ikke planlegg livet vanskeligere enn det behøver å være. Og aldersforskjell kan faktisk være ganske fint, er ikke din lille bare 16 mnd gammel?

Skrevet

Jeg tror ikke det er så unormalt å få slike reaksjoner (les:kalde føtter) vedr. et sånt valg. Og det handler ikke om å skjerpe seg eller å ta seg sammen- du må få lov til å føle det på den måten. Det er en velsignelse å få barn, men det er også et vedig stort ansvar. Jeg skjønner at det må kverne i toppen av tårnet, men gjør deg litt kjent med tanken og så skal du se at det går bra.

Skrevet

Takk for gode svar tøysetipp og olgamor. Det dere skriver er akkurat slik eg tenker. Det er alt mulig av tanker og meiningar i hodet mitt. Trur eg skal sette meg ned og skrive ei god gammal for og imot liste. Eg er jo glad i å skrive og notere, så eg trur eg skal sette av kvelden til å samle "argumentene" og evt kva alternativ eg har. SÅ får eg sjå litt. '

Mallo er berre 16mnd no, og ideelt så ville eg ha venta eit år til, men synes 3-4-5 er litt lenge. Men akkurat dei tankane er det enebarnet i meg som maser om, og det er nok dumt å ta for mykje hensyn til dei. =P

Når alt kjem til alt så er det i grunnen ikkje opp til meg heller, men biologien......

Skrevet

jeg hadde ikke klart så tette barn tror jeg, synest babytiden krever så mye. Men det er jo 6 år mellom mine barn, så jeg ventet kanskje vel lenge:) Har lyst på en til jeg og, men det blir om 2 år når jeg er ferdig å studere, minste er 2 år nå.

Lykke til, går nok bra uansett hva du bestemmer deg for:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...