Gå til innhold

noen som lager sukkertøy selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan gjør dere dette? er det vanskelig? og er det digg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, lager drops selv..! ;) smelter sukker, vann og druesukker, tilsetter farge og smak, former det til en pølse og klipper til passende biter..! ;) ikke så veldig vanskelig, og kjempedigg..! :D kan jo lage akkurat den smaken du vil.! ;) OG lage kjærlighet på pinne om du har pinner ;)

Skrevet

Laget litt drops en gang i tiden. Sånn Panduro sett. Var ikke noe speielt vanskelig å lage dem, men ikke så lett å få dem til å se lekre ut, hehe...

Skrevet

kan du fortelle litt mer nøye hollow3? så kan jeg prøve... hihi..

Skrevet

hehe.. det er altid min store skuffelse når jeg lager ting.. hehe.. får det aldri til å se bra ut.. hehe... men men, det er jo litt av sjarmen det også. koset sånn panduro sett masse? det er sånn man kjøper på hobbybutikk?

Skrevet

hehe, kan ikke fortelle så fryktelig nøye akkurat nå i allefall, for det er mamma som har alt av oppskrifter med detaljert fremgangsmåte.. :P men er sånn panduro-sett ja, kjøpt på hobbybutikk..! ;)

Skrevet

da skal jeg innom en hobbybutikk :-)

Skrevet

Jeg har også laget sånn Panduro drops... Selve fremgangsmåten for å få dropsmassen var jo enkel.. Men når det kom til det å skulle klippe til drops, så var jo massen så varm at jeg ikke klarte å ta i de...

Og om jeg ventet til jeg kunne ta i de, så var de jo for stiv til å kunne klippes...

Skrevet

hm.. det er jo sant, det er jo glovarmt.. hm.. hvordan gjør dere andre det?

Skrevet

Har bare lagd det et par ganger, men man må finne akkurat riktig temperatur når man ikke brenner seg samtidig som det ikke har blitt for kaldt. Jeg har aldri lagd det alene, så mulig det er en fordel å være flere å fordele jobben og det er nok ikke noe hvis man har "sarte" fingre;-)

Gjest nickedokka
Skrevet

Jeg har prøvd meg på peppermyntekuler, laget av melis, fløte, peppermynteolje og tragant (tror jeg det het, begge deler kjøpes på apoteket). Husker ikke helt forholdene, men det var enkelt og godt, pyntet med en mokkabønne smakte det helt knall=) Ingen varme.

Fant oppskriften i foreldre og barn før jul i fjor, men hvis du finner den og skal prøve, så husk at det skal være en halv dl fløte, ikke en halv liter som det står der! (ble litt av en suppe på første forsøk, he he)

Skrevet

Lager alltid karameller til jul,yammi:)

Skrevet

ja karameller og konfekt skal jeg også lage :-) det er ordentlig stas :-)

Skrevet

Tenkte jeg skulle prøve meg på romtrøfelkuler i år,prøvd det?

Skrevet

nei.. hihi.. jeg holler meg unna ting som krever ekstraingredienser som rom... hehe... blir så dyrt.. hehe.. men om du går inn på hjemmesiden til sukkeret ditt. (husker ikke navnet men det er jo danskt sukker i vertfall) så er det utrolig mange gode oppskrifter

Skrevet

Jammen jeg hadde tenkt til å bruke romessens jeg da.....det ekke dyrt og tror det smaker godt altså.Skulle nesten hatt en sånn førjulskveld sammen og laga masse julegodt altså...i år skal det lages mye og vil gjerne prøve mye nytt...så satser på rom hehe.

Skal sjekke ut sia...tips er flott:)

Skrevet

å? jeg har ikke sett noen oppskrifter med romessens? kanskje jeg skal slå til jeg også.. hihi

du er hjertlig velkommen! skal lage masse jeg også :-) hihi.. det er såååå koselig :-)

Skrevet

Da har jeg en god nyhet:

Romtrøfelkkuler

* 50 g. mørk kokesjokolade

* 2 eggeplommer

* 100 g. smør helst usaltet

* 1 dl. melis

* 2-3 ss. rom el romessens

* Pynt: kakepynt el. kakao.

Smelt sjokoladen over vannbad. Pisk i smøret, så eggeplommene, rør til sist i melis og rom. Settes kaldt til halvstiv. Form massen til ca. 24 runde kuler. Rulles i kakepynt el. kakao. Oppbevares kjøligt i boks . Kan fryses.

Vet ikke åssen dem smaker da...men skal prøves:) Du måååå si ifra og gi fra deg noen oppskrifter altså.Ingenting er som førjulstid med stearinlys,julemusikk og lage julegodis...gleder meg vilt.

Skrevet

blogg.no » Tante Juls helårsblogg

Utakknemlig

* 22.okt.2008 kl.22:38 i Fine ting

* Ingen kommentarer

Jeg er visst i grunnen et utakknemlig beist. Her går søte Vibeke bort og gir meg awarder for bloggen min, og så sier jeg ikke takk engang! Kanskje jeg sa takk, egentlig, men ikke sånn offisielt.

Uansett, jeg fikk disse to:

smileaward

mustseeaward

Og det var veldig hyggelig å høre at bloggen min blir satt pris på. TAKK, Vibeke!

* 22.okt.2008 kl.22:38 i Fine ting

* Ingen kommentarer

* Permalenke

* Tips en venn

Årets siste

* 22.okt.2008 kl.10:10 i Fine ting

* Én kommentar

dscf4007

I helgen plukket jeg denne buketten, de siste hardnakkede ringblomstene under epletreet.

Det er virkelig rart hvordan sånne pjuskete blomster blir ekstra fine og fargesterke nå om høsten, enten i kraft av seg selv eller i kontrast til at alt annet begynner å bli brunt og grått.

* 22.okt.2008 kl.10:10 i Fine ting

* Én kommentar

* Permalenke

* Tips en venn

Stikkord:

* hage

* høst

Luksus eller latskap?

* 21.okt.2008 kl.22:29 i Huset mitt

* 4 kommentarer

Jeg mener å ha lest at om en har ekstra lange gardiner som liksom faller som kaskader helt ned til gulvet og attpåtil legger seg utover i dekorative folder, så signaliserer en luksus og overflod.

Vel, jeg har nettopp hengt opp gardiner i stua, etter lange og mange måneder uten, og jeg vet at om resultatet fortsetter å være dette...

dscf4008

...så er det ikke fordi det er luksuriøst, men rett og slett fordi jeg ikke kommer til å få tatt meg sammen til å legge dem opp. Rent bortsett fra det synes jeg gardinene er riktig fine, synes ikke du?

* 21.okt.2008 kl.22:29 i Huset mitt

* 4 kommentarer

* Permalenke

* Tips en venn

Som en tegning

* 19.okt.2008 kl.19:02 i Fine ting

* 3 kommentarer

Da jeg var mindre laget jeg alltid blå bukse og rød genser på menneskene jeg tegnet. Jeg la merke til det selv, at det var lettest å velge rødt til genseren. Men hvorfor? Var det fordi Ola eller Eli i leseboka alltid hadde rød genser? Var det veldig vanlig med rød genser på åttitallet? Jeg aner ikke. Men nå som jeg selv har skaffet meg en rød genser kan jeg i alle fall gå rundt og se ut som en tegning hvis jeg vil.

dscf3999

* 19.okt.2008 kl.19:02 i Fine ting

* 3 kommentarer

* Permalenke

* Tips en venn

Skal jeg aldri lære?

* 19.okt.2008 kl.16:15 i Sixten

* 5 kommentarer

Barn liker vann. Regn er vann. Når regn faller i en beholder av et slag blir det samlet opp. Oppsamlet vann er fristende for barn.

dscf3996

Siden det ikke akkurat er sommer ute lenger ble Sixten litt kald av denne leken, så jeg kledde ham i gode varme... Farger?

dscf4005

* 19.okt.2008 kl.16:15 i Sixten

* 5 kommentarer

* Permalenke

* Tips en venn

Stikkord:

* høst

Peppermyntedrops

* 18.okt.2008 kl.20:23 i spiselig

* 6 kommentarer

Disse dropsene (eller "dropsene", om du vil) pleier vi å lage på juleverksted. De er enkle og raske å lage, krever hverken koking eller baking, og så er de kjempegode.

Ja, og fine er de også!

dscf3989

Du trenger

500 g melis

1/2 dl fløte

1 eggehvite

10 dråper peppermynteolje

Egentlig skal du ha i 1/4 teskje tragant også, men det liker jeg ikke så jeg kutter det ut.

I oppskriften står det:

Bland fløte, melis og tragant. Ha i eggehviten og rør til deigen blir glatt. Smak til med peppermynteolje.

Jeg sier:

Hiv alt i en bolle og rør og kna til det blir riktig konsistens.

Jeg har aldri opplevd at 500 gram melis er nok, så sørg for å ha en ekstra pakke på lur. Tolv dråper peppermynteolje er passe, synes jeg, men det er jo en smakssak så du kan jo velge å følge oppskriften, også.

Form til små kuler (munnfull). Pynt med hva du måtte ønske. Rull i kakao, for eksempel. Jeg pleier å putte en mokkabønne på toppen, men nonstop er også fint, og så blir det alltid noen til overs som jeg kan spise opp etterpå! Nå til Halloween kan du jo sortere ut de svarte og oransje nonstopene og bruke bare dem. Ellers synes jeg det er godt med mandel også. Rett og slett å trykke en hel mandel nedi dropset.

Massen begynner forresten å tørke med en gang, så det lønner seg å jobbe raskt, og å sette på nonstop eller annet fortløpende. Når alle er ferdigformet skal de tørke på et kjølig sted. Da kan det ikke gå fort nok. Faktisk hender det at det tar flere dager, alt etter hvor fuktig det er i luften. Du kan snu på dem når oversiden er tørr, men vær forsiktig så de ikke smuldrer, så lenge de bare er halvtørre. Eller, sørg for å skade et par stykker, så har du en unnskyldning for å spise dem.

Disse skal jeg prøve en dag, og jeg har stjålet oppskriften fra tante jul sin blogg!! :D

Skrevet

denne har jeg hørt av monajenten at er super god. litt artig som voksenkos

sjokoladelikør

Ingredienser

3 dl vann

3 dl kremfløte

2 ss kaffepulver

2 ss kakaopulver

3 stk. eggeplommer

5 ss sukker

2 dl 60 % sprit

Slik gjør du

Kok opp vann, fløte, kaffe og kakao. Visp sammen eggeplommer og sukker. Spe den varme væsken i eggeblandingen under kraftig røring.

Hell alt tilbake i kjelen og kok forsiktig opp under røring til likøren begynner å tykne. Avkjøl og bland i spriten.

Fordel likøren på pene flasker og oppbevar dem kjølig. Likøren er holdbar i flere måneder.

Skrevet

kjære vene..jeg må ha gjort noe rart under kopiering. haha. oppskriften kommer langt nedpå der. fnis.

Skrevet

Snadder snadder snadder....kjempe flott julegave da..jaggu...denne må prøves en lørdag hehe.

Skrevet

jeg skal også prøve :-) takk for tips :-)

Skrevet

Når begynner du å lage alt dette da? gleder meg som en gal så kan ikke vente såååååå lenge liksom hehe.jaja desember.Untatt likøren...dem må lages før hehe:)

Skrevet

hehe.. det lurer jeg også på... hehe.. vanligvis har jeg begynt i desember, men jeg merker at jeg klarer ikke å vente så lenge i år... hehe.. så det var derfor jeg kom på sukkertøy... hahaha

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...