Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er like mye en oppfordring som et krangleinnlegg.

JEG SYNS mammaer over hele Norge bør ta et standpunkt om å IKKE kjøpe burdyr til barna sine.

Dyr i fangenskap er ikke noe for familier av 2008. Vi vet alle at stort sett alle bur er FOR SMÅ, ingen av over-disk-dyra får utvist normaladferd, de blir overvektige og alene og man skal lete lenge etter kvalifisert personell til å rådgi kunder i dyrebutikker i landet. Man trenger ikke akkurat utdanning for å selge dyr og det er skammelig at blant annet burfugl fortsatt eksisterer. FUGLER SKAL JO FLY, HALLO.

Jeg blir kjempelei meg av å se fisk som dekorasjon i butikker - i minimale boller, uten en plante, uten noen form for sosialisering. Hvis man leser seg litt opp på fisk forstår man rask at dette er et kvikt lite flokkdyr som har behov for å være med andre fisk, svømme over store områder og ha muligheten til å gjemme seg bak noe når det blir skremt.

Selv fikk jeg fugl og marsvin da jeg var liten - og interessen avtok etter allerede noen uker, fordi jeg var rett og slett for liten til å forstå primærbehovene til disse nydelige skapningene som vi så til de grader gjør avhengige av oss.

Jeg har derfor bestemt meg for aldri å kjøpe burdyr til mine barn med mindre vi kan gi dem plassen de skal ha og muligheter til å utvise den adferden de normalt ville ha utvist i naturen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fint for deg da.

Skrevet

det kom jo fra rette hølet

Skrevet

DEt synes jeg var en god idé, niania! Dyr har ingenting i bur å gjøre! Mine barn må bare forholde seg til at her i huset har vi katt, eller ingen dyr. Satser stort på at de ikke blir allergiske, for jeg villoe syntes det var hjerteskjærende å måtte omplassere pusejentene mine ; )

Skrevet

Dere har tenkt til å bli vegetarianere eller veganere også da eller?

For dere vet selvfølgelig at det ikke er like kult å være kylling eller høs i bur heller?

Syns faktisk stort sett mye mer synd på gårdsdyrene enn kjærledyrene.

Eller er det ikke så farlig om kua om ikke har det opptimalt?

http://www.vegetar.com

http://vegansiden.com

Skrevet

Nå er det vel slik at akkurat det å velge å ikke ha burdyr er et veldig "enkelt" tiltak, og terskelen er lav for å få folk med på slikt.

Jeg forstår også tankegangen din, Lypsyl, men det er vel ikke slik at om man ikke kan gjøre _alt_ så er det greit å gjøre ingenting?

Tross alt er det vel bedre å bidra litt enn ikke i det hele tatt =)?

Skrevet

Ja, ikkesant, mammanutt! ;-) Det er jo så mye hyggeligere å ha en fri katt! Jeg håper at en vakker dag setter alle mammaer (og pappaer) foten ned, slutter å kjøpe små burdyr og så kanskje det blir slutt på salg av dem over disk.

Lypsyl: Husdyrproduksjon er jo en annen topic! Og ja, DER er det jo utrolig mye å ta tak i - men nå handlet denne om burdyr fra dyrebutikk. Og det heter ikke kjærledyr eller opptimalt, det heter kjæledyr og optimalt.

Skrevet

pappalille og jeg er ofte enig i ting som har med dyr og gjøre. Vi har brukt mange, lange (egentlig litt for korte) nattetimer på å snakke om bla. dyr : )

Dyr for kjøttproduksjon er en annen, men ikke mindre viktig sak. Det går an å gjøre litt der også. Kjøpe egg fra frittgående høner f.eks. Jeg er medlem i Dyrevernalliansen som jobber for at dyr generelt skal få det bedre.

Hadde jeg vært et bedre menneske, hadde jeg også vært vegetarianer, men så bra har jeg ikke greid å bli ennå.

Som pappalille sier: Det er bedre å gjøre litt, enn ingenting.

Skrevet

Så lenge man tar godt vare på katten, seriliserer den og gir den alt den trenger av vaksiner og ormkurer så.

Utorlig mange slappe katteeiere som bare la kattene formere seg i hytt å pine, lar dem gå med mark eller rendene øyne.

De er glad i kattene sine, å gir dem mat, kjærlighet å frihet. Men alikevell ikke nok kjærlighet til å synes det er greit å betale det det faktisk koster å ha en katt.

Å skal man tenke at de som har burdyr blir lei dem, så får man tenke at de som har katter også gjør det.

Å da burde vel folk strengt talt ikke ha dyr i det hele tatt.

Fordi noen ødelegger.

Å sånn blir for dumt å tenke.

Å det med at man skal måte ta kurs og sånt for å få lov til å få dyr, kommer aldri til å skje. Selvom det er noe som faktisk ikke hadde vært så dumt. Ikke kurs akurat kanskje, men det skulle vært tidkrevene og det skulle ha kostet penger allerede før man fikk dyret, uansett hvilket dyr. For da ville en del folk ha falt av lasset.

Tror de aller fleste tar godt vare på dyrene sine, enten de er i bur eller om de løper i skogen. Å så finnes det noen som ødelegger og er slemme og grusomme mot dyrene sine, eller gir blaffen i dem.

Syns som sagt mer synd på gårdsdyrene, å skulle man begynne et sted, så syns jeg man burde begynne der.

Frittgåendehøns, er vel ikke akurat så veldig frittgående.

Skrevet

Det kommer jo helt ann på hvor lite man gjør.

Når det er så mange dyr som lider på gårdene rundt om kring, fler enn hva som lever i bur i det private hjem. Å de som sitter i bur, har det sikkert stort sett har det bra, har eiere som elsker dem, gir dem mat og kjærlighet.

Kontra ei høne som bare står i et bur å værper egg, eller ei høne som "går fritt rundt" å blir hakka på.

Da syns jeg man starter på feil sted altså.

Å det å da spise kjøtt, å så klage på at folk har bur i dyr som de elsker.

Nei det blir for dumt i mine ører.

Skrevet

Jo å en ting til.

Å det å skrive et innlegg som det du nå har gjort niania, det får neppe folk til å åpne øynene. Men heller å overbevise seg selv enda mere at dyreelsker, er rare mennesker som ser ned på andre å som ikke tenker likt som dem selv.

Å det å snakke ned til folk sånn, å presse på at det man gjør er helt galt, ødlegger saken din mer enn å støtte den.

Er noe i det at man fanger flere fluer med honning enn eddik.

Skrevet

For det første er det vel ofte slik at burdyr kjøpes inn fordi småbarn får et innfall og maser seg til et hamster eller hva nå enn en kan få fatt i. Disse barna blir nok styggelig fort lei dyrene, så er det opp til mor og/eller far å ta vare på disse dyra. Min erfaring tilsier da at det blir minimalt med kos, kjærlighet, og oppmerksomhet disse dyrene får. Dét er ikke særlig ønskelig vel?

Min katt er sterilisert, hun har ikke mulighet til å få unger i hytt og VÆR (som er det korrekte uttrykket), hun er vaksinert, får jevnlige ormekurer, og tas med til dyrlegen hver gang hun trenger det og én gang i året for en generell helsesjekk. Jeg er svært, svært glad i pusen min, og tar veldig godt vare på henne ;-)

Og jeg lurer fremdeles på om du faktisk synes at om du ikke kan redde alle dyr på jorda i ett jafs, så kan det være det samme? Det høres ikke egentlig slik ut, men hvorfor så negativ til litt oppmerksomhet rundt burdyrs ikke så altfor gode livsvilkår?

Og du har helt rett; frittgående høner høres vel strengt tatt bedre ut enn det faktisk er. Økologiske egg derimot kommer fra høner som har det bedre enn gjennomsnittet, så det å kjøpe økologisk kan være bra både for dyrene og miljøet =)

Og ja; man fanger fler fluer med honning enn eddik, men det er også viktig å gjøre folk oppmerksomme på hvordan ting henger sammen. Jeg var godt voksen før det gikk opp for meg hvordan den gjennomsnittlige hamsters liv faktisk er, og det er triste greier.

Mammanutt og jeg har også sammen tatt knekken på forferdelig mange teplanter, uten at det har noe med diskusjonen å gjøre forøvrig ;-)

Skrevet

Altså, må legge til en ting, for det siste kom litt feil ut.

Mener ikke at veganere er bedre mennesker enne vegetarianere, eller at vegetarianere er bedre enn de som er i mot at folk kjøper dyr i bur.

Syns det er latterlig når veganere klager på vegetarianerne.

Men synes det er like latterlig om en uten burdyr skal klage på en med burdyr. Man bør heller se på segselv, å finne ut hva mer enn kan gjør selv, for det er altid rom for forbedring.

Istede for å se på hva andre ikke gjør, å klappe seg selv på skulderen fordi man selv er så flink.

Å vil man dele en tanke man har, så må man velge sine ord, så det ikke blir oppfattet som : Hvis du ikke mener hva jeg mener, da er du virkelig tett altså, for alle vet at fulger skal fly liksom.

Skrevet

Bare slik at du vet det, trodde ikke du ikke tok godt vare på katten din, regnet med at din katt fikk det stellet det trenger.

Jeg er negativ til måten det ble skrevet på.

For folk ser på deg som du er gal hvis du bruker tøybleier for miljøet, eller om du spiser mye vegetarisk fordi dyr faktisk ikke har det så godt på gårdene.

Så jeg mener bare at man må tenke seg godt om når man skriver noe. Om dette vil få folk til å tenke, dette var lurt, eller om folk tenker ja da ja da ja, FUGLER MÅ FLY.

Å så tenker for seg selv, håpløse dyrelskere.

Jeg tror at de som kjøper burdyr på impuls like gjerne kan kjøpe/få en katt. Å da er det katten som får en trist sjebne.

Så jeg har stor tro på det med å gjøre folk oppmerksome på dette med hvor stort ansvar det er å ha burdyr eller katt (eller hva det måtte være), slik at de som ikke burde ha dyr, kanskje ikke skaffer seg dyr. Istede for at de får for seg at de bør skaffe seg en katt istede for en hamster fordi det er ondt å ha dyr i bur, når det som virkelig er ondt, er å skaffe seg et dyr som ikke blir skikkelig ivaretatt.

Skrevet

Da er vi enige =)

Så tror jeg muligens også HI ble litt revet med "in the moment" når hun skrev kanskje =p

Skrevet

Jeg er glad du i det minste er enig i budskapet, Lypsyl - så kan jeg være enig i at ja, jeg blir litt revet med, haha. Naturligvis.

Det er like irrelevant å snakke om melkekyr eller pelsfarming som å snakke om sultne barn i Afrika i denne tråden, for hvis alle anså det som viktigst å starte der - så ville det jo ikke vært noen igjen som brydde seg om burdyra.

Skrevet

Jaja..

At mange burdyr i de norske hjem lider seg ihjel av kjedsomhet tviler jeg ikke på.

November i fjor klarte jeg ufattelig nok å fange en mus. Jeg puttta den i ei bøtte (...) og viste den til datteren min som var VELDIG fascinert av den lille musa. Vi skulle slippe den ut borti skogen.. det var jo planen hvertfall!

Men mens Emilie sitter med bøtta på fanget i sofaen hopper musa ut. Piiler fra stua til kjøkkenet og forsvinner bak kjøleskapet (under oppussingen og forsvinner da inn i veggen) Der blir Emilie sittende retsen av dagen for å vente på at den kom fram noe den selvfølgelig IKKE gjorde.

2 dager etterpå etter mye hyling kommer mannen min hjem med en liten gutt av et dverfghamster. Emilie døpte han Mimi. Mimi får mat og vann av Emilie hver dag og dette har han fått helt til nå. Han er en livlig og koselig fyr som er stor underholding for henne. Hun er nå 3 og løfter han alene inn og ut av buret mens katta er ute.

Bare et lite tegn på at det fins burdyr som har det mer enn godt. Han får kanskje litt mye ost og slikt... Ikke alle burdyr lider slik du fremlegger det HL.

Skrevet

Dyr i det hele tatt ER IKKE LEKETØY FOR BARN.

Diskusjon finito

Skrevet

Hehe....

Innimellom, når tankene får vandre LITT for langt, så tenker jeg RARE tanker, bruk fantasien og vær med her nå:

Vi er jo "dyr" selv, pattedyr. Vi lever i samfunn og har venner og fiender slik som andre dyr. Skaffer oss mat på vår måte, slik ville dyr gjør på sin måte. Vi styres til dels av biologien, men langt ifra så mye som andre dyr. Vi kan velge selv.

Hva om vår verden brått en dag blir innvadert av troll som synes vi er suuuupersøte! "Åh, en sånn MÅ jeg bare ha i bur!" Så blir noen av oss fanga og satt i bur, i en hightec trolleilighet. Der driver trollbarna og løfter oss inn og ut av buret, gir oss mat og vann, leker med oss og setter inn annet kjønn for av vi skal parre oss... Når vi da har fått barn, så blir de solgt videre når de er kjønnsmodne.

Blæh, grøsser bare av tanken, hehe!

Poenget mitt er, sett deg selv i burdyrets situasjon.

Det blir født i fangenskap, og alt i dyret forteller det at detta er feil! Biologien til dette dyret forteller dyret at: "du skulle bodd ute i naturen, gnagd på planter/røtter (eller hva nå det aktuelle dyret spiser), du skal formere deg og vokte deg for fiender." (Sikkert mye mer og). Det jeg vil frem til er at dyret ikke har noe valg, men vi mennesker gjør som vi vil. Vil vi ha dyr, så skaffer vi dyr. Synes det er kynisk, egentlig.

Ikke misforstå, synes "burdyra" er søte jeg, men vil ikke ha det sjøl. Jeg har tre katter, de er inne/ute som de vil, får mat, stell og kos, veterinærsjekker og de er kastrert/sterillisert.Kunne tenkt meg fugl, men forholdene ligger ikke til rette for det her da jeg ikke er fan av bur. Egen kasse til å gjemme seg i, ja, men ikke for å stenges inne. Og siden jeg har tre katter.... Hehe... Tror ikke det hadde blitt pent!

Hehe... Må bare legge til at jeg sitter ikke ofte og tenker slike "trolltanker" asså... :P Er meget normal i huet, men akkurat den der måtte jeg bare dele her. Hehe...

Skrevet

Hehehe, takk! Hadde ingen problemer med å følge deg på den tanken der ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...