Gå til innhold

Tilpasser dere julaften til barna?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har alltid brukt å spise kl 17 hjemme..

I år skal vi alle til svigers, og siden jeg jobber dagvakt og slutter kl 15 så regner jeg med at vi skal spise kl 16..

 

Så er det pakketid etter det.. Junior bruker å legge seg kl 19, men denne dagen kan han være oppe så lenge han orker..

 

Han skal nok få spise medisterkaker, poteter, saus og grønnsaker.. Og riskrem til dessert såklart =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Julen er barnas høytid så vi tilpasser selvfølgelig julaften til barna.

 

Skrevet

 

fast tradisjon at middagen spises når sølvguttenHar ikke endret noe ennå, men mulig vi åpner gaver litt tidligere, det har vi brukt å gjøre i 19-20 tiden tidligere, men det kan jo bli sent for ei lita loppe på 20mnd

Skrevet

gjør som vi alltid gjort. Middag 17:00. Etter maten rydder vi og så blir det pakker. Kaffe serveres etterpå. Og spiser samme maten.

Skrevet

Vi spiser alltid julemiddag i 17 tiden og så, etter desserten, er det julegavene som står for tur! Det blir i 19.30 tiden. Vi har ikke endret så mye på vanene etter vi fikk barn, gutten vår får vel sove en lang stund på ettermiddagen så han orker å väre oppe en stund på kvelden. Jenta vår er bare 10 mnd så hun så mye glede av julen enda!

Skrevet

Vi er tilbake til tidspunktene vi hadde som barn. Dette året skal vi feire sammen med mine foreldre der de bor. Da blir det bestefars opplegg for barna:

 

10.00. De kjører rundt med flatbrød/lefser til venner av foreldrene mine, og er det snø er det hest og slede sammen med naboen og barna hans.

 

13.00 Bestefar og gutta, sammen med en fast gjeng, reiser rundt på sykehjem og spiller. Gutta synger litt med. Mange gamle spillemenn som tar med seg barnabarn, før var det oss barna.

 

15.00. Familiegudstjeneste med et stort barnekor og evangeliet blir spillt av små barn. Søtt.

 

17.00 Bestefar leser evangeliet på nytt, og vi spiser.

 

18.30 Juletregang så lenge gutta orker.

 

19.00 Vi pakker opp en og en pakke, mens vi voksne drikker kaffe.

 

Barna får være opp så lenge de vil, men vil legge seg rundt 22 med leker i senga.

 

1 juledag:

06.00 Juleotte. En gudstjeneste om morgenen som samler masse folk og alle kommer med slede osv. Barna elsker dette, enn så lenge. Lurer på om de blir sulteforet på kirkegang siden vi ikke går i kirken selv:)

 

Stapper ikke i barna klassisk julemat under 1,5 år, men etter det så får de spise det som er på bordet. Vi har dampa mørpølse til pinnekjøttet, og det spiser alle barn. Ellers blir det potet og kålrotstappe:) De er jo ikke så opptatt av maten uansett, og jeg vil ikke bli som min tante som lager pølse og stappe på julafta til gamle barn...huff.

Skrevet

Vi har ikke gjort det før, men etter flere jul med kaos......vi spiser i 16.00 og gavene åpnes etterpå (18.00 tiden)............trette og sure unger fikk vi.

 

Så i år har vi det hjemme hos oss, og alle er hjertlige velkommen (vi får fullt hus). Vi begynner med litt pakker i 14.00 tiden og spiser i 15.00 tiden. Og resten av pakkene til kaffen.

 

Ettersom jeg er vant med ribbe (med sossiser/medisterkjøttkaker) noe alle spiser, min man er i fra rogaland så han vill ha pinnekjøtt.....så her blir det begge deler. Noe fra alle

Skrevet

nå lo jeg godt muselusa. spagetti ala capri til 3 nøtter! Stilig. hehehehe.

 

vi har alltid spist klokken 17 og det skal vi fortsette med. Jeg har en unge som greit kan være oppe til klokken 22 om det skjer noe spesielt uten å bli grinete og sur. hehe.

 

gleder meg sykt mye, og tilpasser ikke mat nej. Hun får spise det som er. Altså juleribbe, pølser, medisterkaker, poteter, lefse, tyttebærsylt, sure agurker og surkål. nam nam. ja og brun saus seff.

 

 

Skrevet

erteposten

 

kan jeg komme til dere å feire jul? det hørtes koselig ut. :D

 

enig med det at man ikke skal lage pølse og stappe slik at ungene aldri lærer seg å like tradisjonell julemat. vet om familier som lager grandis til ungene til de er 25 liksom. grøss.

 

 

Skrevet

Vi har alltid spist kl 17 vi, trodde det var vanlig.. ;o) Har vi gjort siden vi var små. Dessert etter maten og så var det jo alltid snakk om denne OPPVASKEN som måtte tas før gavene.., da vi var små. Men ble jo aldri gjort da, var en morsom..(?) spøk fra de voksne sin side.

 

Deretter er det gavene og barna er våkne utover kvelden. De minste blir lagt når det trengs, da mener jeg de som er så små at de ikke skjønner dette med gaver uansett.

 

Ang mat så har min familine svinestek med tilbehør, feks medisterkaker og pøler. Sambo sin familie har ribbe, men også der er det medisterkaker og pølsebiter ved siden av.. Barna pleier uansett å være for spente på gavene til å spise så mye.. ;o/

Skrevet

Egentlig ikke. Vi går på julegudstjeneste i kirken kl 15 (eller 16) og spiser kl 17- 17.30 tiden, som vi alltid har gjort.Barne spiser det samme som de voksne, Liker de ikke pinnekjøtt, finnes det alltids noe på bordet som de liker. Ikke noe Grandis her i gården, nei! =) Etterpå får barna åpne hver sin presang mens de voksne vasker opp/ rydder av bordet og lager kaffe og setter frem kaker og desserter. Så bruker vi laaang tid på gavene=) Barna får være oppe så lenge de orker, men er stort sett i seng før kl 22. Etter barna er lagt spiller vi voksne spill og spiser julegodt til sent på natt. Gleeder meg=)

Skrevet

her spiser vi ca kl 17.. tilpasse og tilpasse barna... så lenge de koser seg så synes jeg det er greit.. men nå takler han fint å gå utenom de faste rutinene.... ifjor var han 1 år og 9 mnd, han var faktisk oppe til kl 24.00. låg bare å leika og kosa seg... merka ikke at han var her engang. nesten... for en kveld i året så går det fin for vår del... han sov vel noe ekstra på dagen vil jeg tro.. :o) dessuten fikk han åpne en del pakker tidlig på dagen og...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...