brooklyn Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 Vi spiser litt tidligere, og begynner på gavene litt før, for at ungene skal få være med så lenge som mulig. Noen andre som gjør det samme? Altså, istedet for å spise kl 19 som vi gjorde da vi bare var voksne, spiser vi kl 17, og begynner på gavene rundt kl 18-1830. Hva gjør dere? ps. Hva spiser ungene deres til julemiddag? Ikke sjans i havet at jeg får mini til å spise hverken pinnekjøtt eller svineribbe...
tonebf Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 vi har aldri spist klokka 5 så lenge jeg kan huske. Før jeg fikk barn også så dette er en vane! Så har vi dessert og slappe av litt så gaver. Setter fram godteri, kaffe og kake osv.... sønnen min spiser akuratt det samme som oss, Julepølse, ribbe, medisterkaker med saus og poteter
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 21. oktober 2008 #3 Skrevet 21. oktober 2008 ja vi begyner litt tidligere med alt sammen. men generelt sett har vi alltid begynt å åpne gaver fra morningen av, siden jeg har en mor som ikke klarer og vente.
3b@rnsmor-30* Skrevet 21. oktober 2008 #4 Skrevet 21. oktober 2008 vi tilpasser julaften for barna ja. det er jo dem feiringa er viktigst for!!! mine barn elsker medisterpølse og medisterkaker med poteter og brun saus, så julemiddagen er i boks her!
blond Skrevet 21. oktober 2008 #5 Skrevet 21. oktober 2008 Julaften er barnas dag og vi tar fullstendig hensyn til dem. Har gavene etter formiddagsgrøten og middag til vanlig tid, barne-tv og natta til vanlig tid. Du kan vel ha sossiser og medisterpølse til ungene hvis de ikke liker pinnekjøtt og ribbe?
OsloMor Skrevet 21. oktober 2008 #6 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg har alltid fått servert julemiddag kl. 17.00, det er jo da julen ringes inn. Vi har kalkun juleaften (tradisjon fra mannens barndomshjem, og jeg kan ikke lage ribbe), Waldorfsalat, saus laget på kraften og rosenkål. (begynner å bli sulten, så derfor så detaljert;). Ungene må spise det vi spiser uansett, så kalkun er det de får på tallerkenen iallefall. Vi vil nok åpne gaver rundt kl. 18.30 og 19.00:)
Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #7 Skrevet 21. oktober 2008 Nei hehe, tilpasser ungen etter jula Hun får sov så lenge hun vil om morningen og det samme med dagsluren, da er det null problem. Men hun er en enkel unge sånn sett Spiser kl 6, så spiser vi godis og drikker gløgg mens vi åpner gavene. Hun spiser det samme som i spiser, men vi har masse på bordet da.. Vi spiser ribbe, skinkestek, karbonader og medisterpølser (+ poteter, saus, grønnsaker, lefse og surkål), skulle vært godt gjort å ikke finne noe man liker nå det er så mye forskjellig på bordet
Blåmandag¤ Skrevet 21. oktober 2008 #8 Skrevet 21. oktober 2008 Vi har alltid spist klokken 17 vi, når julen ringes inn. Det er egentlig bare moren min som spiser ribbe, barna og vi andre spiser medisterkaker, pølser og poteter. Pakkene åpnes etter middag, dessert og kaffe som regel. Blir 1-åringen trøtt, får hun bare legge seg.
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 21. oktober 2008 #9 Skrevet 21. oktober 2008 ja, det gjør vi. Spiser litt tidligere. Hverken poden eller nevøen min spiser pinnekjøtt, de pleier å få noe enkelt som pølser i brød. I fjor kjøpte jeg faktisk ferdigmiddag med kjøttboller på ikea (sånn som de har i sweedshopen til ca 30 kr), og varmet i mikroen til de De var kjempefornøyd
Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #10 Skrevet 21. oktober 2008 ja det gjør vi. Julaften er barns dag og de går hele dagen og venter på pakker og kveldskos. jeg har småsøsken ( som nå er 15 og 12 da) men vi har alltid tatt hensyn til dem og før det meg:). Vi har alltid spis mellom 17- og 17.30. før det legges pakkene under treet- og det er som å piiine den gjennom middagen. hehe i år er snuppa 2år og skal nok få være opp lenge- og være med å åpne pakker. derfor grøt ca 12-13, og middag kl 17.00.og da begynner vi med pakker ca 18.30. så litt ut i pakke åpningen ( som pleier å ta flere timer) er det en liten pause da det blir hentet kaffe, og dessert og snop.... også pakke vi opp resten er gjerne ferdig mellom 22 og 23.
Kosel Skrevet 21. oktober 2008 #11 Skrevet 21. oktober 2008 Vi har alltid spist middag rundt 17 på julaften. Mamma lagde to middager fra jeg var en 10-12 år tenker jeg. Da sluttet jeg spise ribbe og fikk røkt juleskinke i stedet.De andre spiser medisterpølse,medisterkaker og ribbe. Jr er forløpig altetende så det er ikke no problem. Jeg tenker dog at om han (evt andre barn jeg får) etterhvert finner ut at de ikke liker den julematen vi spiser, så er julaften den ene dagen jeg faktisk kommer til å gidde å lage to middager, slik at alle får noe de liker.
MintCondition Skrevet 21. oktober 2008 #12 Skrevet 21. oktober 2008 Vi spiser litt tidligere. Middag spiser vi sammen, samme mat. Ingen har klaget på det noensinne, så her forventes det ikke spesialoppvartning Om man ikke liker ribbe, så kan man spise potet og saus og medisterkaker, alltids noe godt på bordet på julaften.
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 21. oktober 2008 #13 Skrevet 21. oktober 2008 er ikke alltid noe når man har pinnekjøtt... Jeg forventer ikke at nevøen min og sønnen min skal sitte å spise kålrabistappe og poteter på julaften, fordi de ikke liker pinnekjøtt. Da koker jeg heller noen pølser
Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #14 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg er vant med å spise kl 17. Hører på sølvguttene samtidig. Det blir vel slik fremover å tenker jeg. Samboern min er vant til å spise kl 19. fra før da. Hva med julepølser?
*ale* Skrevet 21. oktober 2008 #15 Skrevet 21. oktober 2008 Ja det gjør vi her i huset. Eldste er sju nå. Vi spiser allerede i firetia, så er vi ferdige til jula ringes inn. Pakker opp gaver etter at nissen har vært her i halv seks tia. Søs og dattra hennes feirer alltid sammen med oss, så vi trenger masse tid til gavene.. Så spiser vi kvelds sammen før de drar hjem.. Kan drøye det litt mer i år, siden hun er såpass stor, og minsten på da snart tre ikke er noe problem på søvnregulering.. (han legger seg under stuebordet og tar seg en lur hvis han vil..) Og ja vi spiser ribbe med tilbehør. Ungene spiser det og sossisser (noen s`er for mye??). Problemet er vel at siden vi spiser en diiiger sein frokost, og tidlig middag, så er det pr nå ikke rom for grøt.. og har fått inn ønsker på det i år.. Så må se om jeg kan justere juletidsskjemaet noe... hehe..
Sånn kan det gå Skrevet 21. oktober 2008 #16 Skrevet 21. oktober 2008 Har alltid spist kl. 17 på julaften og ungene spiser pinnekjøtt akkurat som oss og elsker det. Etter maten tar vi gaver og avslapping og ungene får legge seg når de selv vil.
HTC Skrevet 22. oktober 2008 #17 Skrevet 22. oktober 2008 Vi tilpasser barna på 2 og 5år Et par gaver åpnes på senga når de våkner. Julenissen kommer på formiddagen og resten av gavene åpnes da. Middag spises kl 16, barna kan smake om de vil, hvis ikke har vi risgrøt i reserve. Før og etter middag lekes det med gavene Barna legges ca kl 20 Voksne åpner sine gaver på kvelden etter barna har lagt seg, med unntagelse av de gavene som er til de voksne fra barna, de åpnes etter julenissen har vært her og når barna åpner sine pakker.
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #18 Skrevet 22. oktober 2008 Ja, tar hensyn til ungene. Er jo deres høytid, og jeg ser ikke problemet med å spise litt tidligere og åpne pakker litt før.
Stjerne37 Skrevet 22. oktober 2008 #19 Skrevet 22. oktober 2008 Vi følger tradisjonen som jeg er vant til. Når 3nøtter til askepott her så spiser vi spagetti a la capri. Når julen ringes inn 17 så er det middag,ribbe med alt tilbehør. Gaver sånn rundt 18.30 tia og kaker og snop underveis i gaveåpningen.
Nit@™ Skrevet 22. oktober 2008 #20 Skrevet 22. oktober 2008 Julen er jo ungenes høytid synes jeg, så ja, vi tilpasser kvelden så alle ungene får være med på alt. Vi spiser ribbe, pølse og kjøttkaker, så det er ikke det store problemet med maten. Ungene spiser i hvertfall pølse og kjøttkaker m tilbehør.
snuppedupp Skrevet 22. oktober 2008 #21 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg synes at julaften er til for barna og da legger vi selvfølgelig til rette for dem. Vi har begynt med middagen kl 16 de siste julene. Så blir det pakker rundt kl 18:00. Og når alle pakkene er åpnet så leker ungene og de voksne spiser kaker og drikker kaffe. Vi avslutter forholdsvis tidlig. Nå er jeg så heldig at mine unger spiser pinnekjøtt, men mine nevøer gjør ikke det. Så siden det er julaften så steiker jeg kalkunbryst til dem, lager saus og så får de det samme tilbehøret som vi har til pinnekjøttet. Alle pleier å være veldig fornøyde med det. Kjenner jeg begynner å glede meg til jul :-)
melkekua™ Skrevet 22. oktober 2008 #22 Skrevet 22. oktober 2008 Vi gjør som dere ) Snuppa skal få pølse. Ifjor husker jeg ikke hva hun spiste.
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #23 Skrevet 22. oktober 2008 Usikker på hvordan vi gjør det i år.. skal bort .. men jeg syns ikke det er noe vits å holde han oppe så mye lenger enn leggetiden.. han er 23 mnd da og det er jo grenser for hvor mye han skjønner av det.. får julemiddag sånn som oss rundt klokka fem.. og evt lager jeg litt grøt som han får før han sover.. han får jo også åpne noen pakker.. men vi kommer til å spare noen pakker til neste dag.. også får han sikkert åpne noen pakker hjemme på morran på julaften kanskje.. ser ikke poenget med å dra med et lass med gaver bort..
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #24 Skrevet 22. oktober 2008 Har alltid spist kl. 17.00 på julaften, det er jo da julen ringer inn. Åpner pakker etter middag, så er det dessert.
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 22. oktober 2008 #25 Skrevet 22. oktober 2008 Vi kommer nok til å gjøre det i år ja, poden er da riktignok bare 8mnd, men vi spiser tidligere, så det blir tilpasset hans faste middagstidspunkt.. Og selv om han ikke skjønner så mye av greia med pakker, regner jeg med at det blir stor stas med mye knitrende papir.. Så vi skal åpne pakkene før han skal spise kvelds, så får vi ha voksentid med en liten baileys og kaffe etter at han har lagt seg;) (og bare sløve på sofaen til koselige filmer på tv'n)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå