Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #26 Skrevet 20. oktober 2008 Spiser middag stort sett hver dag ja. Hender kanskje 1-2 ganger i måneden at jeg ikke gidder å lage noe...
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #27 Skrevet 20. oktober 2008 Til studentparet som må gå uten mat i flere dager og har så lite å rutte med. Har fått to barn på studielån, og vi var begge studenter. En må jobbe litt ved siden av, og to studenter klarer det helt utmerket. Vi har tatt to harde utdanninger, ingen hjelp fra familie, vi har begge hatt deltidsstillinger, en av oss jobbet fulltid sommer/jul/påske og den andre deltid. Jeg vaske trapper, og det er ingen skam i det.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #29 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg forstår egentlig ikke hvordan studenter klarer å ha sååå dårlig råd. Grunnutbetalingen for studenter er jo 8500 i måneden, og siden folk her inne som regel har barn, får man jo også forsørgerstipend hvis ikke samboer/mann tjener ganske mye. Og da er man fort oppe i 10 000 per student, per måned. Er begge to studenter utgjør dette 20 000 i måneden. Jobber man en dag i uka hver får man inn ca 4000 hver i måneden (gjerne skattefritt, siden man da kommer under grensen for skatt). Da er man fort oppe i 30 000 når man regner med barnetrygd. Det burde folk klare seg på. Jeg er student (men mannen min jobber da) og vi klarer oss strålende. Vi spiser middag hver dag, betaler 13 000 i måneden på leilighet og sikkert 7000 på bil, men det går rundt uten problemer!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #30 Skrevet 20. oktober 2008 jeg får 6300 utbetalt i mnd. Så langt unna 10 000. Ikke vet jeg hvorfor hvis det er meningen at vi skal få 8 500 kr. Men er iallfall det som står på brevet mitt ifra lånekassen. Har oppgitt at jeg har 1 barn
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #31 Skrevet 20. oktober 2008 Men så får man jo også 17 000 i både august og januar, da. Der kan du sitte av 2500 for hver måned.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #32 Skrevet 20. oktober 2008 Og hvis du bare får 6300 utbetalt i måneden, betyr jo det enten at mannen/samboeren din tjener over 26 000 i måneden (og da burde jo dere klare dere),eller at du ikke har sendt inn bekreftelse på at han tjener mindre enn det.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #33 Skrevet 20. oktober 2008 Han tjener langt ifra 26 000 i mnd. Men skal man sendre inne bekreftelse på at han tjener mindre? Da forstår jeg hvorfor jeg får mindre enn deg/dere. Da skal jeg sende inn imorgen. Hadde ikke fått med meg det. Litt dum der
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #34 Skrevet 20. oktober 2008 Lurte på en ting til. Får man etterbetalt det man ikke har fått utbetalt?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #35 Skrevet 20. oktober 2008 Jobber mannen din og så har dere ikke mer enn 1000 kr til mat i mnd? Har du en jobb?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #36 Skrevet 20. oktober 2008 Nei. Om det er snakk om dette semesteret kan de gjøre det, men ikke tidligere. Sjekk lanekassen.no, der står alt. Det er du som er ansvarlig for å lese på min side, og gi kassa den informasjonen de ber om. Jobber du to helger i mnd får dere mange tusen til mat.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #37 Skrevet 20. oktober 2008 Ja, er kun dette semesteret. Har lest på min side, men kan ikke huske og ha lest det. Har nok oversett det da. Trodde jeg fikk det jeg skulle ha jeg. Men siden det gjelder dette semesteret vil jeg få etterbetalt da. Og du andre anonym ja, vi har ca 1000kr i mnd på mat. Hender vi har litt mer, men er sånn ca. Sambo jobber (Dårlig betalt, ca 10 000 utbetal i mnd etter skatt). Gutten min får det han skal ha, så det er ikke noe problem.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 20. oktober 2008 #38 Skrevet 20. oktober 2008 Til HI: Jeg er student med barn og får utbetalt 7396 kr pr mnd. Man får i gjennomsnittet 8500kr i mnd, men siden man får en større utbetaling den første mnd hvert semester, blir det i praksis ca 6000 pr mnd. I tillegg får du forsørgerstipend på 1360kr pr mnd ettersom din kjære ikke tjener over 23 000kr. Ville ha tatt en telefon og snakket med lånekassen, for du burde få utbetalt like mye som meg! Om begge to er studenter har jeg forstått det slik at begge to kan ha krav på forsørgerstipend, så søk om det. Hvordan du gjør det må du nesten høre med lånekassen om. Vips får dere noen ekstra 1000-lapper og rutte med hver måned. ((Lånekassen pleier å etterbetale støtte du har hatt krav på, det gjorde de iallefall med meg) Ellers vil jeg tipse deg om legathåndboken, er meget mulig en av dere finner en støtteordning man kan søke på der. Om det fortsatt kniper er det mange skoler som har studasser, dette er som regel ikke så mye arbeid, men man tjener iallefall noen slanter... Husk at det er noen butikker som gir bort varen om den går ut på dato i løpet av de to neste dagene eller noe sånt. Kompisen til lillebroren min på dette en god stund, og har hørt at det var mye bra å få tak i om man bare leter. Ellers er det viktig å planlegge og tenke billig nåd man handler. Ble litt langt dette, men håper du tar deg tid til å lese iallefall den biten om lånekassen.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #39 Skrevet 20. oktober 2008 Huldretussa, så fint å lese innlegget ditt. Jeg er ikke HI, men den litt 'dumme' anonyme over her som ikke har fått med seg hva man har krav på av lånekassen og som ikke har mnge kr til overs i mnd. Har forstått det slik at jeg må sende inn lønnslippen til sambo. Han er ikke student. Da får vi jo litt ekstra. Føler mange inne her ser nedpå meg/oss pga dårlig økonomi. Og at det er selvforskyldt. At vi prioriterer feil. Er jo til en viss grad selvforskyldt siden vi har valgt det selv, men vi gjør det beste ut ifra situasjonen. Føler vi prioriterer slik det er best for oss, og at vi ikke får gjort det anderledes. Skal ta til meg det du skriver. Godt å lese. Dette er bare for et år til. Og det vil gå fort. Vi har blitt vandt med situasjonen. Så er ingen stor krise. Men gjør nok godt hvis vi får noen kr ekstra fra lånkassen. Kommer langt på vei med de:)
mor_til_2_84 Skrevet 20. oktober 2008 #40 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg føler vel ikke at jeg og sambo er de med rompa full av penger, men skjønner jo at Hi sliter mer enn meg.. Vi spiser alltid middag hver eneste dag! Og kluet bak er å planlegge planlegge planlegge. Poteter er genialt. På rema 1000 kjøper jeg en 5kg sekk poteter for 19 kr eller noe. Poteter kan du lage MYE av og dermed ha nesten hver dag, men allikevel ha det varieret. Du kan koke, steke, gratinere, lage båter, skiver, bakt, potetmos, med og uten krydder osv. Syns du skal prøve å gjøre som vi gjør her. Vi lager en middagsplan for en uke av gangen. Det sparer du MYE penger på, da du faktisk slipper å kaste mye. Vi slår til med fancy middager innimellom, for så å "rette" litt på det ved å ta noe billig dagen etter. Går også alltid gjennom skuffer, frysere osv for å se om vi har noe vi kan bruke. Har jeg surkål og pooteter, blir det en billig middag ved at jeg bare kan kjøpe karbonader/kjøttkaker og har det jeg ellers trenger. Kjøp alltid ferke grønnsaker, og bruk gjerne de samme grønnsakene, tilberedt på forskjellige måter flere dager på rad. Lerøy fiskegrateng koster 10 kr pakka (2 pakker til en liten familie). En pose gulrøtter koster ca 10 kr, og en sekk med poteter koster 19. Da har du poteter til MANGE middager, og gulrøtter som du også kan bruke til flere middager. Unngå det du kan av ferdigvarer, da du garantert ikke sparer noe på det. Frosne grønnsaker vil alltid koste mer enn ferske, da er det bedre å fryse ned selv. Skjønner dere har det trangt, men dersom du vrir hodet og krona litt, og ser det som en utfordring, vil du garantert få til å ha mat til dere hver dag. Og det er ikke sånn heller at du MÅ ha masse kjøtt hver dag. I dag spiste vi potet, broccoli, gulrot, hjemmelaget hvit saus, og litt bacon ved siden av. Småen var superfornøyd, og det var absolutt ikke dyrt heller. Dessuten har firstprice og andre billigmerker MYE bra, bare man lærer seg å se bort fra det billig stempelet.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #41 Skrevet 20. oktober 2008 Dere som snakker om at man skal legge av de pengen man får i aug fra lånekassen..... De er til å kjøpe BØKER. Bøker er veldig dyrt, og nei det er ikke alle man kan kjøpe brukt. I veldig mange studier kreves det nesten at man skal ha bærbar pc for å få gjort det man skal. I tillegg må mange studier kjøpe utstyr man bruker til forskjellige øvelser... Man skal ha skrivebøker, penner og alt mulig som blir summer etterhvert! Månedskort er også veldig ofte et must, da man absolutt ikke alltid kan gå. Men det er klart det er lurt å ha jobb. Blir bare litt oppgitt over de som påstår at pengene skal brukes sånn og sånn. Det er mye utstyr og dill i tillegg...
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #42 Skrevet 20. oktober 2008 forsikringer betaler dere vel strengt talt ikke mer enn en gang i året? Bytt forsikringsselskap om det er for dyrt! Hvilket forsikringsselskap har du? Vet at div banker har tilbud på forsikring via dem. Har banken din noe bra tilbud? Refinanser billånet deres eller selg bilen og kjøp en billigere en. vi bytter bilen vår mot en annen bil nå og får 70 000 i mellomlegg. Koster selvfølgelig å omregistrere bilen. Men det må dere ta med i kalkulasjonen. Hvor mye betaler dere i husleie der dere bor nå, i forhold til størrelsen på stedet? Kan finnes billigere steder å bo som kanskje ville gjort dere mindre avhengig av bil? Kan dere spare litt i strøm? Slå av lys når dere går ut av rommet, ikke luft hjemme mens ovnene står på, bruker dere tørketrommel, kan vel den få hvile seg noen dager i uka og heller henge opp klær? Har dere varme på hele natta? Eller skrur dere ned om kvelden og på igjen når dere kommer hjem fra jobb? Er 16000 det dere har utbetalt til sammen? I så fall burde en av dere vurdere å jobbe mer. Kanskje 2 dager i uka i tillegg til bar vakta i helgen. Får du ikke stipend som student? Kan være at du har krav på enkelte ting du ikke er klar over. husleie for dere burde ikke være over 5000 i mnd om dere ikke har høyere inntekt! Inntekt 16000 Husleie -5000 Barnehage -2400 Strøm (pr mnd) -500 billån (burde ikke utgjøre mer enn) -1000 tlf -800 = 6300kr Stemmer nok helt sikkert ikke.. Men tenk litt over ting da..
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #43 Skrevet 20. oktober 2008 tror de fleste her inne har gått på skolen og vet at stipendet man får brukes kun den første mnd til innkjøp av bøker og div. Du får mer i stipend enn du betaler for bøker og materiell. Trenger da ikke å kjøpe gullpenner heller da!!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #44 Skrevet 20. oktober 2008 Anonym 2035 Forsørgerstipendet utgjør ca 1000 kr og jeg får vanligvis utbetalt nesten 7500 i mnd (inkludert forsørgerstipend). Det dekker husleien også er det ikke mer igjen. Barnetrygden går til betaling av barnehage for mini.. Det er kun jeg som er student og mannen har ingen inntekt. Jeg jobber så mye jeg kan, men det går utover studiene så klart og ikke blir man rik av 115kr i timen... At du synes du klarer deg bra handler nok mye om at mannen din jobber... HI
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #45 Skrevet 20. oktober 2008 Takk for mange gode svar folkens, mye av det gjør vi allerede her i huset, men noen nye tips og ideer fikk jeg!! Litt deilig å se at det ikke bare er oss som sliter med økonomien også! Her på dib virker det jo av og til som om alle har råd til 2 biler, sydenferie, 7 forskjellige barnevogner og 5 reimadresser i året... HI
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #46 Skrevet 20. oktober 2008 Kanskje man ikke gjør det på alle studier nei, men mange studier har lange pensumlister og mye litteratur som skal kjøpes. Og man klarer seg ikke altid uten en laptop heller... HI
mor_til_2_84 Skrevet 20. oktober 2008 #47 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg kan garantere deg at vi er en familie som MERKER renta om dagen for å si det sånn. Men, med litt planlegging så klarer vi oss fint. Vi er dessuten flinke til å skaffe oss brukte ting. Finner alttid noe smart på finn.no som skal gis bort, og sparer derfor mye på annet enn mat og. Men, man trenger ikke nødvendigvis så mye penger for å være lykkelig. Vi er en happy familie på 3 snart 4, + en hund da. He he, kan dessuten legge til at akkurat nå er det så trangt om penger her at jeg nettop har laget hundemat for å spe ut med tørrforet han har igjen... Får ikke penger før på fredag, så må være litt kreativ. Litt ris, spart kjøttkraft, og kokte kjøttrester, så overlever bikkja og. He he he.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #48 Skrevet 21. oktober 2008 Det jeg gjorde, var å jobbe mye i sommerferien. Så satte jeg av endel penger som jeg hadde utover året, ble ca 3000 ekstra i måneden i tillegg til stipendet. Jobber annenhver helg, og tar ekstravakter når jeg kan, og jobber i tillegg i ferier (høstferie, juleferie, påskeferie osv), da de alltid trenger folk på min jobb ihvertfall. Disse pengene setter jeg også av til resten av studieåret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå