Gå til innhold

Spiser dere middag hver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spiser dere middag hver dag alle sammen her inne??

Det skal jeg ærlig innrømme at vi ikke altid gjør pga. at vi har veldig dårlig råd.

Prøver å få det til så ofte som mulig, men av og til begrenser det seg veldig ut i fra pengene hva man kan lage (også skal det jo helst være sundt også da....).

Hva lager dere andre som har et trangt budsjett???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja lager middag hver dag,uansett hvor lite penger vi har og gå på.

har vi mindre penger,velger vi heller en biligere middag de gangene.

Skrevet

Men hva lager du når dere har veldig lite penger da?

HI

Skrevet

Jeg har gjort det til nå, til sønnen min på 1,5 år og meg. Men jeg har tenkt å droppe middag et par dager i uka nå. For lille får varm mat i bhg. 2-3 ganger pr. uke. Så da spiser han så bra der.

Å når jeg lager middag hjemme så spiser han nesten ingenting (gjelder hver dag).. Virker ikke som han er så glad i middag.. Men han spiser bra i bhg. fordi han spiser med alle de andre barna.

Så jeg har heller tenkt å lage havregørt til han de dagene han har varm mat i bhg. Vi har middag som kveldsmat uansett. Så tror ikke havregrøt blir så gæli unasett..

Skrevet

Pga nødvendig oppussing hadde vi en trang mnd i september.. Vi er familie på 5 hvorav 2 er bleiebarn og en er babyu uten tenner som trenger grøt.. Vi hadde ca 500 i uka til mat. Jeg gjorde slik:

Kiwi Kiwi.. Der har bleiekort, så man kan spare penger der. Jeg gikk rundt i butikken og kjøpte firstprice. Fant ut hvor mye man kan spare. Kjøpte middager for 2 uker, poteter og grønnsaker til middagene og grøt, mme og bleier til begge barna og melk, brød og pålegg.. 5 fille bæreposer + bleier ved siden av.. Prislappen?? 1000,-. Fant ut at kaffen vi kjøper til vanlig koster hele 25,- mer enn den billigste kaffen (250g). For en halvkilo melange stekesmør får man nesten 1,5 kg firstprice stekesmør.. Ble overrasket og synes det var gøy å handle mat for en gangs skyld.. Sparte inn penger på alle varer.. Og vi spiser middag hver dag. Til og med hønsefrikasse kunne vi unne oss siden rå høne koster 38,- og får-i-kålkjøttet kostet kun 29,- pr kg. Utenom dette stakk vi innom butikken og kjøpte litt melk et par dager i uken.

Skrevet

Så godt som, men i går spiste vi brødskiver og hadde kakao ved siden av, siden vi kom fra bassengtur og var sulte som ulver, hele gjengen.

Har ikke flust med penger vi heller, det hjelper at samboeren min kan handle i personalbutikken på jobben. :)

Skrevet

Hei HI

Ja, her spises det varm middag hver dag.

Tips (min redningsplanke i deler av studietiden!):

Billige og kjempesunne proteiner:

- Kjøp tørre bønner og linser (helst på såkallt innvanderbutikk fordi det er billigere og selges i større pakninger der).

Legg bønnene i bløt over natten og kok dagen etter (frys ned det som er tilovers). Linser trenger ikke bløtlegging.

-First Price torskefileter (to-tre middager for under 40 kr).

-Svinekjøtt er ofte billig.

Billige og kjempesunne grønnsaker:

-Kålrabi, hodekål, gulrøtter, løk poteter (delte meninger om hvor sunne der er da). Som regel er det tilbud på annet også - gjelder å følge med.

Lurt å ha for å sprite opp maten:

-Mange kryddertyper (billigst og best hos innvandrerbutikkene).

-Div planteoljer, kokosmelk (innvandrerbutikk).

Lag gjerne ekstra middag når du først er i gang og frys ned.

Lykke til!

Skrevet

Takk skal du ha!

Der var det mange gode råd.

Jeg er student, så jeg lever på studielån + det jeg klarer å jobbe inn ved siden av, men det er begrenset hvor mye det blir...

Skrevet

ja, det gjør vi.. uansett om vi har dårlig råd eller ikke.

Skrevet

Jeg kjøper ikke helt argumentasjonen om dårlig råd. Vi er fem i familien, og har i perioder et matbudsjett på 4000 i mnd. Det inkluderer alt vi kjøper på butikken. Hvor mye har dere?

Rotgrønnsaker er jo veldig billig, og en kan enkelt lage sunn og næringsrik suppe/råkost/ovnsbakte chips av det.

En suppepose er like dyr som 1 stk brokkoli, en terning buljong, en potet, en løk og en skvett fløte - og med 4 egg er det et fullverdig måltid handlet på Rema 1000 til 25 kr.

Det kan jo være at dere har utrolig dårlig råd, og dette faktisk stemmer. Er bare så rart at mange som klager over lite penger til mat rundt oss kjøper så mye unødvendig som ikke burde vært i handlekurven. Bare sjokoladen, colaen og chipsen alene gir middag for oss i tre dager om vi trenger det.

Handler mye på REMA 1000 og det sparer vi mye på. Bruker fryseren også, og lager mat fra bunnen. Bønner på boks erstatter raskt kjøtt. Karbonadedeig er sunnere enn kjøttdeig, og vi halverer mengden. Er grønnsakene utrolig billig forveller jeg og fryser. Kjøper gjerne en kasse eple, nylig til 50kr, fra noen fra gård. Har i kjelleren, og barna har eple med på skolen. Fiskefilet på tilbud? Frys. Planlegging av maten er vel det som gjør at det går rundt økonomisk for oss.

Hvor mye har du pr middag? Kan lage noen menyforslag for deg.

Skrevet

pasta 500g til 8 kr+ kjøttdeig 400g til 28kr + 2 bx hakkede tomater 400g kr 8pr stk.

= pasta med kjøttsaus (middag) til hele familien kun kr 52kr + billigste brødet jeg vet om til 5 kr= 57kr.. 6 pers

5 pk nudler = 14 kr

gulrøtter = 12kr pr pose

løk= billig..

broccoli= 12 kr pr stk

frosne brekkbønner= 20 kr

500g kjøttpølse= 20 kr

=

Wok til HELE familien for under 100kr.. 6 pers

Men det som er viktig er at du har mye forskjellig krydder og småsauser som soyasaus, sweet chili++

Fiskepinner, potetmos og grønnsaker med litt remulade ved siden av kommer på ca 70kr til hele familien. 6pers

om du river noen skrelte poteter(2/3) og blander det med finkuttet løk(1/3)+ pepper + salt. Steker det i en kakeform (2-3 cm høyt i formen) i ca 30 min på 200 C. (potetkake)

2pk kjøttdeig (800g) + 3 egg+ 2 ss potetmel + salt+ pepper +cayennepulver/muskat (sterke eller vanlige kjøttboller)

bland godt sammen. Rull små boller av de og stek de i stekepanna. Ta alt av rester av grønnsaker fra kjøleskapet og stek i stekepanna med salt+ sukker + pepper over. ta 2 bx hakkede tomater med hvitløk/chili/basilikum.. (den du liker best) i en gryte og la det småputre under omrøring i 20 min. = en skikkelig god tomatsaus!!

= en virkelig god middag for rundt 90-100kr. avhengig av hvor du kjøper kjøttdeigen din (rema 1000 er billigst på det!!) og grønnsakene dine (kiwi eller utlendingsbutikker)

Dvs potetkake= ca 10 kr

kjøttboller= 50kr (egg koster ca 2kr pr stk, kjøttdeig koster rundt 20-22pr pk)

Tomatsaus= ca 12-16kr (avhenger av hvor du kjøper tomatene)

Grønnsaker= så mye du selv legger i de. gulrøtter+broccoli = ca 24 kr

Pitabrød er billig!! Morsom familiemiddag = pitapizza

pitabrød+ ketchup+ revet ost+ valgfritt pålegg+ pepper+ oregano. 10 min i stekeovn og du har en minipizza ferdig.

pitabrød= 10kr for 5 stk

Kokte poteter+ kjøttkaker+ brun saus+ grønnsaker= under 100lappen der også

Men om du vil ned til middager for under 50 lappen.. Da vil jeg anbefale å handle kål, løk, poteter og kjøpe kjøtt på tilbud.

Kanskje fiske litt i sjøen..

Noe som er enda billigere er å invitere seg selv til venner eller familie på middag der.

Grøt er billig..

Ris er billig! så gryteretter på pose + ris kommer som regel på under 50 lappen for en hel familie.

Skrevet

Jeg forstår deg HI. Jeg er også student og har dermed dårlig råd.

Vi har en gutt på 1år og han får middag hver dag. Det er ikke alltid jeg og sambo spiser. Går ofte noen dager uten mat i det hele tatt.

Gutten vår får mat uansett.

Til deg som ikke tror at dårlig råd ikke kan spise middag hver dag.

Vi har som regel 2000kr som skal gå til mat og bensin i måneden. Dvs ca 1000kr i mnd på mat og bleier. Hvordan klarer du og få laget mat hver dag ut av det?

Kan også si at pga store utgifter denne mnd, så har vi 1000kr vi skal bruke på mat, bleier og bensin. Og kan med sikkerhet si at det ikke blir mat på meg og sambo hver dag denne månenden. Gutten vår kommer først.

Vi har ikke unødvendige utgifter heller

Skrevet

1000 kr på mat bleie og bensin??? på en hel mnd??

Hva lever dere av egentlig? Har dere ikke noen kveldsjobber eller helgejobber?

På sosialkontoret kan dere sikkert få hjelp. Kanskje dere kan få bostøtte eller noe. hva med barnetrygden på 970 kr? er den kalkulert med? Er det den dere skal leve på en hel mnd?

Når jeg var student, så tjente jeg likevel nok til livets opphold og gikk aldri sulten..

Har dere lån på hus eller noe?

Skrevet

Har tørrvarer som gryteposer m.m liggende til en hver tid, bare fyller opp i matboden. Har også fryseren full. Liker å ha litt å velge i. Handler ca. 1 gang i uken på Rema 1000. Passer på å kjøpe inn div. kjøtt ol. når det er tilbud. Vi har nok det veldig greit skjønner jeg...Har aldrig skjedd at vi ikke har råd til mat.

Vi bruker ca.6000kr i mat i mnd. (familie på 3)

Skrevet

Fiskeboller og fiskepudding er veldig billig.

Havregrøt.

Skrevet

Nei. Ikke fordi vi har dårlig råd, men fordi det er ikke alltid jeg gidder, og syns ofte et par nystekte rundstykker med pålegg kan være vel så godt som varm middag.

Nå har jeg ikke barn enda da, men husker da jeg var liten at de koseligste kveldene var de da "vi" ikke gadd lage middag, men tok en "søndagsfrokost" i stedet, evt. var så crazy at vi hoppet over hele greiene og stekte vafler. Naugthy naughty:)

Ser ikke helt poenget i et varmt måltid i seg selv. Så lenge kostholdet er variert og man får i seg det man trenger, er det vel ikke så nøye om man hopper over så og så mange gram fisk eller kjøtt til middag og erstatter det med noe annet?

Skrevet

Får du reklame??? Ta godt vare på den reklamen som matvare kjedene sender ut, gå nøye igjennom dem og sammenligt tilbudene. handl på forskjellige steder og tenk deg nøye om før du kjøper noe. bleier er det for eks mye og spare på. Jeg kjøper landjord sine bleier (rema 1000) da får du 50 bleier for 30 kr = BILLIG. I tillegg har jeg en pakke med libero bleier liggende som poden bruker på natta. Sparer mye penger på bleier;)

eks på billig mat er:

rotgrønnsaker som kålrot, poterter, løk, frosne grønnsaker, bokstomater ol. fiskepinner, fiskekaker, kjøttdeig,koteletter, fiskeboller,fiskegrateng og ferdig grillet kylling på rema 1000 er billig mat. en ferdig grillet kylling koster vel 29 kr på rema på en sånn kylling så er det ivertfall mat til 3 personer, lag hjemmelaget potetstappe og kok grønnsaker ved siden av evt kan du mose grønnsakene inni potetmosen etter at der er ferdig kokte;)

Skrevet

Ja, vi spiser middag hver dag. Vi har råd til det, men tidligere hadde vi mye dårligere råd. Da ble det i blant ostesmørbrød, fiskepinner o.l.

Skrevet

Ja, er ikke mye og skryte av. Men velger jo dette selv. Er jo bare for en periode. Jobber lørdager(i bar), så er ikke så mye og hente der, men det er medregnet, sammen med barnetrygden. Har ca 16000 utbetalt i mnd.

Blir en del utgifter med husleie, barnehageplass, forsikringer, billån, strøm og div.

Hender vi får noe lapper ekstra hvis sambo jobber overtid, men er ikke hele tiden han har muligheten til det, siden det kommer ann på hvor mye vi har og gjøre.

Hos sosialen har vi fått avslag, de vrir og vrenger på alt for og slippe og utbetal. Og de ser på det å ha bil som luksus. Men for oss er det en nødvendighet for og komme oss dit vi skal.

Spiser sjelden mer enn en gang om dagen(jeg og sambo). Går som oftest i first price brød og billig pålegg. Så lenge gutten vår har det bra, så er det ikke så farlig med meg og sambo. Vi klarer oss alltid.

Den dagen jeg kommer ut i jobb vil jeg nok føle meg rik:p Så er jo positivt på den siden

Skrevet

Glemte og skrive at anonym 16:42 er den samme som 18:16, som er meg:)

Skrevet

Mandager:

fiskekaker fra first price til 10 kr pakka + 2 revne gulrøtter + noen kokte poteter.

2ss smør + 2 ss mel + 2 dl melk + karri, salt + pepper

Fiskekaker i karrisaus med poteter og grønnsaker til den svimlende prisen av 15 kr!! Nok til 3 personer..

Tirsdager:

tomatsuppe/spinatsuppe + kokte egg+ makaroni= 15 kr for nok mat til 3 personer

Onsdager:

Fiskepinner+ potetmos (hjemmelaga koster deg 2 kr på pose koster deg 8 kr) kokte grønnsaker= 20 kr for nok mat til 3 personer.

Torsdager:

Pasta + ostesaus (smør+ mel+melk+ rør inn ost til slutt..) = 12kr for nok mat til 3 personer

Fredag: kokte poteter+ snitzel+ grønn kålsalat (grønnkål i strimler + eddik + salt+ pepper+litt sukker)+ smeltet smør= ca 35kr for 3 pers (ferdig stekt snitzel koster 30 kr for en 8 pk)

Lørdag:

Spansk tortilla. 1kg kokte poteter i skiver, 12 egg+ salt+ pepper+ blanchert løk, blandes i en form, revet ost over, stekes til den er ferdig i midten. grønn kålsalat. = ca25-30 kr

Søndag: risengrynsgrøt(30 kr)

En hel uke med middager for den herlige prisen: 180 kr..

Men det krever planlegging av innkjøp av grønnsaker og finne den billigste prisen på maten..

Og det finnes mye å spare på pålegg til frokost, lunch og kveldsmat om dere spiser mye brødmat.

En annen godsak jeg liker er: Stekt løk+ kokte nudler+ tunfisk på boks+ cayenne pepper + lettpiskede egg over. = en tunfisk og nudel omelett som smaker overraskende godt.

1 bx tunfisk i vann, 1 pk nudler, 1 løk, 4 egg. = 20 kr eller billigere. Kjempegodt som lunch!

Makaroni+ eggerøre som blandes sammen + salat = ca 20 kr for det også.

Frokost: Bytt ut juice med saft, dropp melk om du er voksen (du trenger strengt talt ikke de næringsstoffene der, de kan du få via andre ting) eller bare drikk vann om dere er helt nødne. Men juice er sløsing med penger!!

Kjøp grovt brød, det metter mer. Spis havregrynsgrøt til frokost.

harvegryn+ vann+ salt= 2 kr per porsjon..

Kjøp de billigste dunkene med syltetøy (1kg for 7 kr)

Lag scones iblandt... herlig!!

http://www.aperitif.no/index.db2?dosok=1&notnew=1&start=0&result=1&vistype=3&match=scones&kokebok=ja&oppskriften=14813&artikkel=&bartender=&kokebok=ja&pollisten=

Kjøp first price av alt!!

Skrevet

Det finnes et lite snikhull ang bil!!

"selg bilen" til foreldrene deres for slikk og ingenting. Og dra tilbake til sosialen. Dere kan jo si at motoren gikk i stykker eller noe sånt. Da får dere sikkert hjelp, og kan likevel bruke bil.. Om foreldrene deres går med på dette da?

Skrevet

Tusen takk for lurt forslag. Tror jeg skal foreslå det. Hadde ikke gjort noe om vi hadde noen kr ekstra. Synes det er teit at nav ikke kan se ut ifra hver enkelt situasjon. Er ikke alle som har bil pga luksus, men har det som en nødvendighet.

Jeg er anonym over her 18:16 osv

Skrevet

Spiser middag så godt som hver dag - men noen få dager rekker vi ikke, eller vi gidder ikke. Men et eller annet varmt har vi som regel - også de periodene vi har lite penger.

Jeg kjøper faktisk ikke at man må gå uten mat i flere dager pga dårlig råd. Greit nok at man må klare seg uten kjøtt og melk i perioder - men ikke uten mat. Havregrøt laget på vann koster minimalt, og metter godt. I perioder med veldig dårlig råd har jeg spist mye havregrøt eller ris/pasta med ketchup til middag. Ikke spesielt næringsrikt - men man slipper å gå sulten. Vann er finfin drikke, og kaffe/te får man kjøpt veldig billig om man er ukritisk til merke/fabrikant.

Jeg lager ofte dobbel eller trippel porsjon når jeg lager skikkelig mat fra bunnen av, som for eksempel fiskegrateng, pølsegrateng, gryter, lapskaus osv. Fryser ned i ildfaste former eller i plastbokser, så ligger det skikkelige middager og venter. Mye billigere når man lager stort, og veldig lettvindt de dagene man bare plukker noe ut av fryseren (bør gjøres kvelden i forveien, slik at maten kan tine i kjøleskapet over natta).

Rester blir alltid spist. I dag har vi spist rester fra helga - lett blanding. Godt og lettvindt.

Planlegging er stikkordet - både når det gjelder innkjøp og matlaging. :)

Skrevet

Noe som er knallgodt, kjøp first price sine baguetter, 5 kr for 4, er ikke sikker på hva pakken med 12 i koster. Stek de i ovnen og ha ost og skinke i sammen med litt løk og majones feks. Knallgod sandwich..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...