:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. oktober 2008 #1 Skrevet 20. oktober 2008 søsteren min mener at det er bedre og skaffe seg ett barn i fylla på byen med vilje en å stikke til danmark å få barn alene ved hjelp av sæddonor. fordi da gir man barnet større muligheter til å ha en pappa, for sjangsen for at han man pulte med vil ha samvær er jo til stedet jeg mener det er mer moralsk riktig og bruke sæddonor, for da spiller man med åpene kort. man "lurer" ingen til å bli far og man viser i større grad at man har tatt et bevist voksent valg om å få barn. hva syns dere?
Norwegian by injection Skrevet 20. oktober 2008 #3 Skrevet 20. oktober 2008 Det er ganske tydelig her hva som er moralsk riktig!!!!
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 20. oktober 2008 #4 Skrevet 20. oktober 2008 Må si meg veldig enig med deg. Og lure noen til å bli pappa ser jeg på som direkte slemt. En one night stand er som regel ikke noe godt pappaemne:o))
me&my <3a&b<3 Skrevet 20. oktober 2008 #6 Skrevet 20. oktober 2008 hadde dratt til danmark. tenk på deg selv også, hadde følt meg helt forferdelig hvis jeg hadde blitt gravid etter et "onenigthstad". som du sier, det er jo MYE enklere og forklare også
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 20. oktober 2008 åpen donor, hva vil det si? en mann som vil ha samvær? en mann barnet får vite at er far når barnet ber om det og ikke må vente til hun/han er 18?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 20. oktober 2008 ja ikke sant. jeg skal ikke da, ikke før om eventuelt 3-4 år. men søster ønsker seg barn tror jeg. ihvertfall kom vi inn på diskusjonen og de 5 andre voksene i denne familien var helt uenige med meg. men det er jo ikke første gangen... hehe
^*^Ma85^*^ Skrevet 20. oktober 2008 #9 Skrevet 20. oktober 2008 der må jeg si meg ganske uenig med deg mamma søker barn! forholdet til minien sin pappa startet med et one night stand og han er en fantastisk pappa. og da føler jeg faktisk at du kaller meg et dårlig mammaemne også. men over til det er hovedemne her. må si meg enig med deg, det er moralsk forkastelig å lure noen inn i foreldrerollen
tertilus Skrevet 20. oktober 2008 #10 Skrevet 20. oktober 2008 slik jeg har forstått det er det da slik at barnet kan få navnet på donoren når det fyller 18 år.
Iiiiik Skrevet 20. oktober 2008 #11 Skrevet 20. oktober 2008 Om pappaemnet er godt vet man vel ikke, men man tar en sjanse. Det umoralske er vel å tvinge en fyr til å bli far uten at han er med på avgjørelsen. Dessuten er det kanskje forskjell på hva barnet mener er riktig, moralsk overfor det og hva fyren mener er riktig.
2 Sommerbarn Skrevet 20. oktober 2008 #12 Skrevet 20. oktober 2008 Moralsk riktig er jo selvfølgelig å dra til danmark. Det som ikke ble nevnt her er jo problemet med å bli gravid i fylla på byen med en tilfeldig. I fylla er ikke dømmekraften den beste for det første. For det andre så kjenner man ikke personen man ligger med. Den som da blir far og kanskje absolutt vil stille opp for barnet kan være en som en aldri ville valgt til å være far til sine egne barn. Han kan ha helt motsatt syn på alt det grunleggende i barneoppdragelse osv. Han kan være veldig resurssterk og kreve 50% omsorgsdeling og ha veldig dårlig innflytelse på barnet. Han kan i verste fall søke om full omsorgsrett for barnet, er det en ønskelig situasjon? Far til barnet vil jo selvfølgelig ha samme rettigheter som mor. Jeg forstår ikke de som tørr.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #13 Skrevet 20. oktober 2008 hm.. det trodde jeg alle fikk. at det var barnets rettighet oppi det hele
erteposen + 4 Skrevet 20. oktober 2008 #14 Skrevet 20. oktober 2008 Er enig med deg der. Å lure noen på byen er ingen god ide, og hvordan forklare det til barnet ditt? Samtidig tar en jo et valg om en har sex uten kondom, om en ikke lyver direkte om at en bruker prevensjon. Samtidig er det dårlig gjort mot et barn å ta en tilfeldig far. En spermdonor er i alle fall testet, og har sikkert bedre gener enn den vanlig fulle norske mannen på byen. Et annet alternativ er jo å få barn med en mann en kjenner som har et ønske om barn og der en kan ha et konstruktivt samarbeid. En kompis av meg er far til to barn og moren er en gammel venninne. Han er homse, og for han er dette en god ordning. De bor i nærheten av hverandre, og nå er barna så gamle at de har delt omsorg.
tertilus Skrevet 20. oktober 2008 #15 Skrevet 20. oktober 2008 jeg tror altså dette kun gjelder ved valg av åpen donor. sjekk det ut nærmere du
**Frøken84** Skrevet 20. oktober 2008 #16 Skrevet 20. oktober 2008 Enig med deg!! Men nå skal det sies at denne mannen på byen burde passe på seg selv, for det finnes nok mange damer som ønsker og bli gravid der ute;o) Så hvis han ikke tar ansvar selv så synes jeg faktisk ikke synd på han!!!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #17 Skrevet 20. oktober 2008 far til barnet har ikke samme rettigheter som mor, når mor og far ikke bor sammen ved fødsel. da blir mor regnet som hovedomsorgsperson og far som samværsforelder. retten per i dag må gi barnet ett fast hjem og en samværs forelder og det skal ekstremt mye til for at far får hovedomsorgen når mor altid har vært alene med barnet. det frarådes i tillegg regelmessig overnattinger for barn under 1 år. men enig med deg, jeg hadde aldri turt.
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #18 Skrevet 20. oktober 2008 helt enig med deg, kan jo ikke forsvares at man lurer noen på byen til å bli pappa..
Jerrys jente Skrevet 20. oktober 2008 #19 Skrevet 20. oktober 2008 Far har rett på samvær med barnet når det er under 1 år, jevnlig. Slik at barnet kjenner far. Når barnet blir større kan far søke om å dele omsorgen eller om å få full omsorg. Det er retten som avgjør det. Har far en stabil livsituasjon så er det ingenting i veien for at han får gradvis mer og mer samvær med barnet og at det til slutt blir delt eller at han overtar. Jeg snakker ikke om at far skal ha omsorgen for barnet når det er baby, men når det blir større. Far har like mye rett til å være med barnet sitt som mor. Når barnet blir større er det ingenting som stopper han fra å ha barnet en langhelg annen hver uke, en kan da påvirke oppdragelsen enormt mye. Husk at barnet blir eldre enn 1-3 år en gang.....og når barnet er 8 skal det få uttale seg i retten og når det er 12 skal barnets mening bli hørt. Tror ikke de fleste tenker så mye over dette, de tenker kun på at det er en baby de får....men babyer blir større vet du.
Jerrys jente Skrevet 20. oktober 2008 #20 Skrevet 20. oktober 2008 ...og ikke minst faren for hiv/aids når en har sex med en ukjent.
Twintipp og himmelblå Skrevet 20. oktober 2008 #21 Skrevet 20. oktober 2008 Såklart reise til Danmark og gjøre det på rederlig vis. Det å påtvinge en mann et slikt livslangt ansvar, er ikke annet enn rent forkastelig... Sikkert mange menn som har opplevd det, og veldig mange blir såklart glad i barna sine, men det handler om å få barn på de riktige premissene da.. Får man barn ved en donorbank er det en rederlig sak, lurer man noen for å få barn er man ikke bare uetisk, men ekstremt selvisk og uintelligent.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #22 Skrevet 20. oktober 2008 ja selvsakt har far rett på jevnlig samvær med barn under ett år. men i en eventuell rettsak siden så har mor et utrolig sterkt kort med at barnet har altid i hovedsak bod hos henne, da skal det mye til for at far får hovedomsorgen. og ja far får påvirket mye med oppdragelsen osv, det er jeg helt enig i. og langhelger, ferier osv er jo ofte en vanlig del av en samværsordning. jeg syns bare at du legger det fram som om far har samme rettigheter som mor når de ikke bor sammen ved fødsel og har de jo ikke. om barnet flytter til far av eget ønske som 12 åring så har jo fremdeles mor hatt et gigantisk fortrin de første 12 årene og etter på også om mor nekter barnet og flytte. for barnets meninger skal ikke etterfylles etter 12 år, men de skal bli tatt med i vurderingen. jeg har selv en sønn som jeg altid har vært alene med, og jeg vet godt hvor lite far har å si om jeg vil være vrang. (noe jeg selvsakt ikke vil) og jeg ville som sakt aldri fått ett barn med vilje på den måten. fordi det er utrolig trøblete og dele og samarbeide om ett barn. samtidig som det inskrenker velding mange muligheter sånn moralskt sett. lovmessig kan jeg jo flytte til alta om jeg vil, men moralskt sett ønsker jeg jo at småen skal få ha gjevnlig samvær med far. jeg syns ikke lovverke i norge er så fantastisk bra på mange punkter, og moral spiller ofte større rolle for meg en loverket. og jeg tror de fleste tenker over det med at barn skal deles, og at barnet skal ha en far. men jeg tror ingen kan forstå rekkeviden av det før de selv har ett barn som skal "deles".
Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #23 Skrevet 20. oktober 2008 Synes absolutt det er forkastelig å lure noen til å bli pappa. MEN synes menn tar ALT for lite ansvar ift kondombruk. Hva med å prøve å sikre seg mot kjønnsykdommer og uønskede svangerskap, i stedet for å ta det for gitt at jenta man har møtt for to timer siden er ærlig når hun sier hun bruker p-piller.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #24 Skrevet 20. oktober 2008 her er loven som sikrer barn ett hjem fast hjem, om foreldrene ikke blir enige om noe annet. § 36. Kvar barnet skal bu fast Foreldra kan gjere avtale om kven av dei barnet skal bu hos fast. Dersom dei er samde om det, kan dei avtale at barnet skal bu fast hos begge. Er foreldra usamde, må retten avgjere at barnet skal bu fast hos ein av dei.
Gjest -<<- Skrevet 20. oktober 2008 #25 Skrevet 20. oktober 2008 Din søster legger til grunn at det er umoralsk å velge at barnet vokser opp uten kontakt med biologisk far. Det blir et verdivalg. Jeg er klart uenig med din søster, og mener det er umoralsk å utsette en mann for påtvunget farskap (selv om enhver mann bør ta ansvaret for å pule uten prevensjon) og at det er grovt umoralsk å utsette sitt ufødte barn for sykdomsrisikoen det medfører å ha samleie med fremmede menn uten beskyttelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå