Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter #27 Skrevet 29. oktober 2008 Dytteroppattforenuhyreviktigsak
Gjest Skrevet 16. november 2008 #29 Skrevet 16. november 2008 Er det bare Vallergan dette gjelder, eller er det andre allergimedisiner også? Vi har fått Phenamin til gutten vår. Han er atopisk og legen tror at sterk kløe kan være grunnen til at han er urolig.. Han foreslo at vi skulle gi ham dette i to uker og se om det ble bedring. Gutten vår har store søvnvansker, men det har aldri tidligere vært et alternativ å gi ham medisin for det. Da vil jeg heller lide meg gjennom det, men om han er svært plaget av kløe og ubehag stiller det seg annerledes. Lurer derfor på om vi kan gi ham Phenamin med god samvittighet, eller om det også innebærer en slik risiko? Den kan også være søvndyssende.
Joikaboll@ Skrevet 16. november 2008 #30 Skrevet 16. november 2008 Tassen startet med vallergan da han var 5 mnd gammel og brukte dette daglig i nesten 1 år. Da funket den ikke lenger. Vi gikk da over til Melatonin, som han fortsatt bruker. Men jeg er enig med deg, barn=lite søvn og sånn er det for de fleste.
Gjest Skrevet 17. november 2008 #31 Skrevet 17. november 2008 Vesla&Nurket, datteren min er også atopiker med store ubrudd periodevis. Vi fikk Phenamin av legen til henne da hun var ca halvannet år og hun var et vandrende sår. Hun sov godt om natten (klorte seg til blods i søvne) så jeg ga henne Phenamin for kløens del. Det hjalp for henne, og det var også derfor hun fikk det. For eksemen blir jo ikke bedre av at de små klorer seg til blods heller. Ser forøvrig i felleskatalogen at krybbedød ikke nevnes i sammenheng med Phenamin, men kan jo hende de ikke har forsket nok på det enda. Jeg gir barna mine paracet når de har høy feber og jeg gir datteren min Phenamin når hun har store utbrudd og klør seg til blods mens hun gråter. Men Vallgergan var aldri et alternativ da lillegutt var på sitt verste søvnmessig, selv om det involverte at jeg bare fikk 2 timer på puta om natta. Og i natt har min nesten 3-åring sovet i 3 timer, han er helt frisk men vil bare ikke sove. Satser på at neste natt blir bedre! =)
<3Lykkelig<3 Skrevet 17. november 2008 #32 Skrevet 17. november 2008 Tusen takk for info, du har helt rett, bedre å være litt søvnløs fremfor å få noen timer søvn når de pillene er farlige. Jeg har heldigvis ikke hatt ett søvnløst barn, bare når hun er syk.
h2lita Skrevet 17. november 2008 #33 Skrevet 17. november 2008 Gutten min sover dårlig, er mye våken, og har gjerne "lysvåken-perioder" midt på natta. I tillegg starter dagen kl fem hver dag. Slitsomt..? Ja. Men, det kunne ikke falle meg inn å gi han sovemedisin! Ikke for alt i verden! Dette er faktisk en del av det å få barn. Man kan da ikke medisinere barnet slik det passer en selv!! Hvor skal det ende? Sunn fornuft må jo kunne tale til selv de dummeste.. Man skal gjerne ha de hippeste vognene og alt annet fancy utstyr. De dyreste merkeklærene, dressene og skoene. Vokte seg vel for å velge riktige merker ift "best i test". Ikke bruke baby bjørn, og i alle fall ikke arve sko! Lista er lang....for barna våre fortjener jo det beste!! Men, å putte i barna medisiner viser det seg at et stort antall foreldre er komfortable med!! Det er en gal verden..
Gjest Skrevet 17. november 2008 #34 Skrevet 17. november 2008 hva er det du vil oppnå med dette innlegget Chanelle, siden du dytter og dytter?? At folk skal få øynene opp for bruken av vallergan, at du har tatt det eneste rette valg eller din evne som mor? At det er skadelig å bruke er jeg ikke i tvil om, men måten du formulerer deg på, og får frem budskapet om at alle overlever uten søvn....ja den provoserer meg til de grader!! Vi har ingen grunn til å mene noe om hvordan andre skal takle søvnproblematikken og ingen setter vel sine barns liv på spill! De fleste er ganske opplyste i dag, og velger noen å bruke vallergan til små barn, da har de kanskje en god grunn. Hva vet vi? Jeg har og en unge som ALDRI sover, fått resept på 5 fl vallergan. Har valgt å ikke bruke middelet- spesielt etter alt som er skrevet om preparatet. Mine meninger om vallergan er faktisk ganske så lik dine, Chanelle. Kommer aldri til å bruke det heller, uansett hva. Men du verden så provosert jeg blir av slike innlegg. Ikke døm noen uten å vite hele historien, for det er det du gjør...dømmer de som ikke tenker på samme måte som deg¨. Og alle har vi ulike måter å takle søvnproblemer på, jeg klarer meg på lite, men min venninne blir syk om hun sover for lite. Bare et eks! Vi lever i et samfunn hvor alt skal være lettvindt og behagelig, og da passer det kanskje ikke inn med et barn som nekter å sove Hvor du får den siste setningen din ifra aner jeg ikke, men hvem har sagt at alt skal være så lettvindt og behagelig??Åh, kjenner jeg må gi meg her. Blir såå provosert av holdningen din!
Gjest Skrevet 17. november 2008 #35 Skrevet 17. november 2008 Olgamor; Godt å høre at det ikke gjelder denne medisinen også. Er helt enig med deg, hvis det er tungtveiende grunner (som eksem og sterk kløe) som gjør at barna trenger det, stiller det seg helt annerledes. En kan jo tenke seg selv hvordan det er å være stuptrøtt, men ikke å få sove på grunn av sånne ting. Vi har prøvd det meste, men som deg, har det å gi ham søvnmedisin aldri vært et alternativ. Gutten vår har ikke sovet stort mer enn din i natt. Han er blitt så forkjøla, si vi vet ikke helt om Phenamin og smøring har noe for seg ennå. Krysser fingrene for at neste natt blir bedre for alle sammen.
Gjest Skrevet 17. november 2008 #36 Skrevet 17. november 2008 Jeg leste artiklen etter jeg postet innlegget i sted (trøtt, ja) og virkestoffet i Vallergan som kan forårsake krybbedød er _ikke_ i Phenamin. Så da kan vi puste ut når våre små trenger noe for kløen sin. Jeg smører inn datteren min med Aderma etter hvert bad og kortisonsalve (husker ikke navnet) for hvert væskende utbrudd, men det er ikke alltid det hjelper så godt, så fort. Og mammahjertet blør når hun klorer seg til blods mens hun gråter at det klør sånn. For meg er det ikke riktig at hun skal plages sånn når det finnes et alternativ som kan stilne kløen. Nå skal jeg snike meg til litt søvn mens jeg fortsatt har mulighet til det, du får ha en fin dag og god bedring til gutten din! =)
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 17. november 2008 Forfatter #37 Skrevet 17. november 2008 Greit at du blir provosert, det blir en gjerne ved sterke meninger i viktige saker. Men lurer litt på om du har lest innlegget mitt, hele veien gjennom? Du spør om intensjonen med innlegget er å vise at jeg har tatt det eneste rette valget, og det er det vel ikke. Jeg skriver ettertrykkelig til slutt at dette gjelder MITT valg og MINE meninger, ikke at andre skal mene det samme. Dessuten handler jo innlegget om hvordan JEG satt der og ba om medisin til min eldste gutt, noe jeg ALDRI ville gjort om jeg visste det jeg vet nå. ALDRI. Så du har rett i at intensjonen er at flest mulig bør få vite mest mulig om Vallergan, og hva det KAN føre til. Poenget med innlegget var nettopp det å fortelle at jeg har vært akkurat der mange andre befinner seg idag, uten søvn hverken dag eller natt. Helt for jævlig mens det står på, men likevel er det ikke verdt å gamble med livet for våre egne barn! Jeg mener ikke å dømme noen - i såfall dømmer jeg jo meg selv! Hadde jeg møtt på feil lege, hadde jeg også vært en av dem som benytter medikamenter for å få ungen til å sove. Og til den siste setningen, så var den satt på spissen, for å skape debatt, men like fullt mener jeg det 100%. Sannheten er at vi i velferdssamfunnet Norge ikke aner hva det vil si å ha motbør, fysisk og lite psykisk. Hverdagen vår er sabla lettvindt, (i forhold til de fleste andre land, for ikke å snakke om 100 år tilbake i tid!), og vi krever nærmest å ha det behagelig. Vi forventer MYE fra samfunnet, og det er opplest og vedtatt at vi skal ha det behagelig (gjennom media, osv) Poenget er at NOEN bør opplyse om hvor farlig dette midlet KAN være. Heldigvis for meg så var legen vår våken nok til å sette ned foten. Alle innlegg jeg fikk opp her inne på DiB da jeg søkte på Vallergan var sånne som: "Ja, vallergan er såå bra, nå sover vi så godt og lenge" eller i verste fall sånne som at "nei, det virket ikke så godt hos oss.." I det hele tatt, ble midlet i en periode forherliget, problemet var bare at ingen la inn innlegg om hvor farlig det kunne være... Derfor dytter jeg. Uavhengig om andre lar seg provosere..
madame Mim Skrevet 17. november 2008 #38 Skrevet 17. november 2008 har også hatt baby med stort soveproblem. Fikk tiud om vallergan. Men gjorde som deg, takket nei. Vil ikke gi mine barn sovemed
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 21. november 2008 Forfatter #39 Skrevet 21. november 2008 Når en først blir klar over hvor omdiskutert dette midlet er, tror jeg nok de fleste ville velge slik. Problemet er at det ofte ser ut til å være en ensidig "forherligelse" av Vallergan, og hvor flott det er...
Vips81 Skrevet 4. desember 2008 #41 Skrevet 4. desember 2008 Jøss, jeg har aldri hørt om bruk av Vallergan hos små barn! Hjelp, det høres skummelt ut ja!
Trouble Skrevet 9. desember 2008 #43 Skrevet 9. desember 2008 Er ikke bare vallergan som kan være "farlig".... synest ikke det er noe poeng i å ta opp slik ting og skremme... er så mye som KAN føre til krybbedød... Det KAN bl.a oppstå om: Barnet sover på magen...(hmmm...lurer på hvor mange her inne som har barn som gjør det) Om det er for varmt for barnet... (føler folk synest det er bedre å kle på de for mye enn for lite) Om det får ansiktet tildekket av sengtøy o.l.... (noen her inne som har barn som har dyner, tepper og slikt i sengen??)) Røyking...(både blandt foreldre og nærmiljøet... noen som røyker her???) Samsoving...(er absolutt ikke anbefalt om noen av foreldrene røyker eller snuser) Saueskinn KAN ha "skyld"(spesielt langhårete) (tja... har jo vært noen debatter her om hva man vil anbefale osv, så tror nok det er en god del her som bruker det te de små) Og sikkert mange flere faktorer som KAN være skyld i krybbedød...det er jo bla funnet en "magesår"bakterie hos mange av de rammede... Smokk og amming KAN være forebyggende... Synest det er så mange faktorer som kan virke inn at det er unødvendig med slike innlegg... de fleste leger vet va de gjør og er gjerne mer oppdatert på medisiner og slikt enn vi andre.
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #44 Skrevet 9. desember 2008 Er ikke snakk om å skremme, men å informere.. Dukker til stadighet opp nye innlegg her på Skravle, om erfaringer med Vallergan, og mange av dem går på samme viset: "Vallergan er sååå flott! Anbefales!" (Satt litt på spissen) Var slike innlegg jeg hadde lest, og trodde dermed at det var tingen for vårt tilfelle. Som jeg skriver i HI, heldigvis har vi en ærlig og direkte lege, som nektet å gi dette midlet til lillegutt. Heldigvis. Du har rett i at mange ting KAN lede til krybbedød, og da er det greit å vite hva en BØR styre unna. Som f.eks. å legge et spedbarn på magen eller gi Vallergan. Så får en heller ta valg ut fra det.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 9. desember 2008 #45 Skrevet 9. desember 2008 Ta det med ro Chanelle, jeg har søkt her inne og lest denne før. Du kan roe ned propagandaen.....satt litt på spissen det og selvfølgelig ;o) Jenta mi kan knappest kalles et spedbarn lenger, da hun fyller 3 år i mars.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå