Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 17. oktober 2008 #1 Skrevet 17. oktober 2008 http://www.nettavisen.no/innenriks/article2308064.ece En historie. I 2001 fikk vi vått andre barn. Et etterlengtet barn, og et vel motatt lillebror til storesøster på 4 år. Storesøster hadde sovet 13-24 timers netter fra hun var 3 mnd, og vi regnet med at vi kunne oppleve det samme med lillegutt. Den gang ei... Fra han var helt liten hadde han et urolig søvnmønster. Noen netter kunne han unntaksivis sove ca 5-6 timer i strekk, men det var unntaket. Vanligvis våknet han 10 ganger + -, var våken 4 timer midt på natta, eller klarte ikke sovne på kvelden. I det hele tatt, vi aante ikke hva som ventet fra natt til natt, annet enn at vi kom til å få lite søvn...... Greit nok gjennom permisjonen. Om jeg var en zombie på dagtid fikk bare våge seg, jeg trøstet meg med at dette måtte snart gi seg. Det gjorde det ikke. Desperat etter søvn, oppsøkte jeg lege før jeg skulle starte på jobb igjen etter ett års permisjon. Jeg kunne ikke se for meg at det gikk ann å jobbe med et barn som ikke sov om natten. HELDIGVIS møtte jeg en våken og bestemt lege. Beskjeden jeg fikk da jeg satt der, trøtt, og ba om Vallergan var følgende: "Jeg kommer aldri til å skrive ut Vallergan til et barn under to år. Flere og flere undersøkelser viser at det hos barn i denne alderen, som bruker Vallergan, mangedobler sjansen for krybbedød. Dette kan vi ikke ta sjansen på." Det var som å få strøm i seg... Jeg ante ikke at dette var tema!! Alt jeg hadde lest om på nettet (deriblant her på DiB) var om hvor "flott" dette midlet var, hvor godt ungene sov osvosvosv... Dette var et slag i ansiktet, men FY så glad jeg var for å møte en slik ærlig og oppegående lege! Hun mente alternativet heller fikk være at JEG fikk sykemelding i perioder med altfor lite søvn. Et tilbud jeg forøvrig aldri benyttet meg av. Jeg gikk hjem, glad og skremt på samme tid. Her hadde jeg faktisk bedt frivillig om et middel som kunne øke risikoen for at vårt kjæreste gull kunne være i livsfare.... Så da jeg kom hjem satte jeg meg ned og tenkte igjennom ting. Jeg bestemte meg der og da for å ikke la søvnmangel gjennomsyre tilværelsen, og styre livet vårt. Visst var jeg stupende trøtt enkelte dager, men jeg valgte å fokusere det bort rett og slett. Hovedfokus var at dette ville bli bedre en vakker dag, og det ble det. Mot 2-års dagen bedret det seg, men gutten vår var nok nærmere 2,5 før han sov natten gjennom. Men det gjorde ikke noe:0) Vi overlever, alle sammen... Og etterpå var det glemt. Vi har fått to små til, som har vært helt sånn okay greie med sovinga. Poenget mitt er: småbarnsperioden kan bety det samme som lite, lite søvn. Men hva så?? Er det ikke verdt det?? Jeg kommer ALDR til å sette mine barns liv på spill, for noen ekstra timers søvn i døgnet. Aldri. Og nå er det bare å skyte meg, men dette var mitt valg, og er min mening. Jeg blåser i at noen sier" Jammen du aner ikke hvor forferdelig det er!" for det VET jeg faktisk, men jeg holder likevbel fast ved mine meninger om dette. Vi lever i et samfunn hvor alt skal være lettvindt og behagelig, og da passer det kanskje ikke inn med et barn som nekter å sove...
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. oktober 2008 #2 Skrevet 17. oktober 2008 Hurra! Flott at du hadde en oppegående lege!
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 17. oktober 2008 #3 Skrevet 17. oktober 2008 Takk for at du delte historien din Chanelle. Jeg deler så inderlig ditt syn på dette temaet! Beklageligvis er det mange barn som ikke lærer å finne søvnen og sove natten gjennom før sent (Jeg har ikke hatt et selv, men var dagmamma for en).. Medisiner som dette bør bare ikke brukes på barn :/
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. oktober 2008 Kunne lagt til at sønnen vår nå er 7 år; velfungerende og oppegående på alle måter. Sover som en stein hele natta den fdag idag. Er altså ingenting som feiler ham, annet enn at han hadde et urolig søvnmønster som liten. Slitsomt, men hva kan en gjøre?
NÅerallenickopptatt Skrevet 17. oktober 2008 #6 Skrevet 17. oktober 2008 Dette er så rett så rett!! Burde vært forbudt å skrive ut denne medisinen til så små barn
BergensMamma18 Skrevet 17. oktober 2008 #7 Skrevet 17. oktober 2008 Heeelt enig.. Jeg brukte selv vallergan når jeg var rundt 13-14 år og ble helt ødelagt av det..enten sov å sov jeg ellers gikk jeg rundt og var trøtt og grinete hele dagen, tung i kroppen, dårlig...
Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #9 Skrevet 17. oktober 2008 Enig med deg! Blir skremt av hvor ukritisk folk bruker den type medisin til små barn. Har selv forøvrig overlevd min del av søvnløshet også.
Synnøve_Solbakken Skrevet 17. oktober 2008 #10 Skrevet 17. oktober 2008 Vi prøvde Vallergan til vår eldste, uten hell. Fant ut etterpå at det økte sjansen for krybbedød, syns det var ekkelt. Når han var 1,5 år begynte han plutselig å sove rundt. Nå har vi igjen fått et barn som våkner mye på natta, men kommer aldri i verden til å prøve Vallergan igjen. Det er ganske normalt at barn våkner endel på natta, får bare holde ut
Skravlefruen med huleboer Skrevet 17. oktober 2008 #11 Skrevet 17. oktober 2008 Utrolig bra at det endelig rettes fokus mot bruk av sovemidler på barn. Man vet ikke helt eksakt hvordan små barnekropper reagerer på diverse legemidler. Nylig avslørte forskning at ett så "uskyldig" preparat som paracet kan gi økt fare for astma hos barn. Altså - ett slikt "gjennomprøvet" middel viser seg plutselig å ha overraskende bivirkninger. Slik er det nok også med andre preparater. Jeg tror det er en nokså individuell oppfatning av hva som regnes som ett søvnproblem. Hvem er det ett søvnproblem for? Og til hvem sin fordel er det at barnet gies sovemedisin?Og de som likevel velger å gi barn sovemedisin til tross for advarsler og usikre bivirkninger - hvem tør det egentlig? Jeg har ett barn som aldri har sovet (kan i såfal telle på en hånd) en hel natt igjennom. Han er nå over tre år - og våkner fremdeles en-to ganger per natt. Vi har vært desperate. Vi har vært søvnløse. Vi har oppsøkt helsesøster. Vi har prøvd en rekke råd og tips. Sovemdisin har uansett ALDRI vært ett alternativ.
Canasta30 - 1 ♀ & 1 ♂ Skrevet 17. oktober 2008 #12 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg kan også telle på en hånd de nettene snuppa på 2 har sovet natten gjennom. Med en på 4 mnd som skal ha mat 3-4 ganger pr natt i tillegg så sier det seg selv at det blir lite søvn, men det har aldri, aldri falt meg inn å gi sovemedisin til barna mine.
Norwegian by injection Skrevet 18. oktober 2008 #14 Skrevet 18. oktober 2008 Så enig med deg!!! Er også veldig imot folk som gir barna sine medisiner på lange flyturer....skjønner ikke at de tørr, skummelt synes jeg!
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter #15 Skrevet 18. oktober 2008 Veldig skummelt:0( Viktig å få informert om!
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter #16 Skrevet 18. oktober 2008 dyttopp på lørdagskveld:)
2 Sommerbarn Skrevet 18. oktober 2008 #17 Skrevet 18. oktober 2008 Holder denne oppe, er viktig at alle får lese dette.
Athene75 Skrevet 18. oktober 2008 #18 Skrevet 18. oktober 2008 Ja er nok ikke bra å gi til små barn eller barn. Jeg bruker vallergan og har brukt det i 4-5 år....men så sover jeg jo ikke uten da, og da er det bedre å evt være litt trøtt av dem en stund, enn trøtt hver eneste dag resten av tiden fordi at en ikke får sove
MegOgAlleMine Skrevet 19. oktober 2008 #19 Skrevet 19. oktober 2008 Dytter dette Kjempe viktig. Mange barn har et slikt søvnmønster, og det å være småbarnsforeldre innebærer ofte lite søvn. Slik er det bare. Blir provosert av overforbruket som faktisk eksisterer. At barn under 3-4 år våkner om natta, sover dårlig/urolig osv er ikke unormalt! Det er vi voksne som må tilpasse oss det; ikke dope dem ned Har nå holdt på i 2måneder der det har blitt 3-4 timers søvn om natta. Klart det er slitsomt å fungere i 100%jobb og ta seg av 3 unger, og alt som kommer i tillegg, Men alt går! Men må si jeg gleder meg vilt til yngste er 4-5 år, og jeg kanskje kan smøre litt frokost bare i helgene også krype under dyna igjen..
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter #20 Skrevet 19. oktober 2008 MegOg... Du beskriver virkeligheten som den er som småbarnsforeldre:0)
Stratos med 3 barn Skrevet 19. oktober 2008 #22 Skrevet 19. oktober 2008 Kan ikke si meg annet enn enig! All pillebruk i denne verden går visst rett i taket og det er skremmende at så mange barn går på mer, eller helst mindre nødvendige medisiner synes jeg.
Spent!!:) Skrevet 22. oktober 2008 #25 Skrevet 22. oktober 2008 Som en førstegangsmamma ante jeg virkelig ikke at det var et alternativ å gi barna piller for at de skal sove!! Har jeg seriøst aldri hørt før! fysj å fysj sier jeg asså! Det er så riktig som det sies over her....en skal vokte seg vel for evt. bivirkninger hos de små! Er så mye som vi ikke vet konsekvensene av ennå! Å disse små kroppene har ikke like stor kapasitet til å bryte ned disse kjemiske fremstilte stoffene... Skjønner godt du ble både skremt og glad Tror jeg også hadde reagert sånn om det hadde vært meg....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå