Gå til innhold

FAEN!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

NÅ holder det på å tørne for meg!!

Jeg er så "heldig" å ha en kjæreste som absolutt må røyke inne!!!!

Var hos JM idag,med han.. tok det opp der.. JM ble fly forbanna å sa alt mulig som pekepinn til han, og at han måtte høre på meg..

han sa" jeg skal begynne å røyke ute fra nå av,når jeg forstår hvor mye skade dette egentli har på ungen" -selfølgelig med øyekontakt med JM.. Hun ble veldig stolt over å klart å overtale han..etter hvertfall et kvarter..

Jeg tenkte også at dette marerittet endelig var over!

** puster jo inn røyken hver dag jeg! :'( å er nokså deppa av den grunn!

Nå sitter han på andre siden av bordet,å røyker som en skorstein, og sier han ikke kjenner meg igjen, for jeg sier det samme som JM.. at jeg er blitt hjernevasket..for jeg er tidligere røyker,så jeg har ingenting jeg skulle sagt!

Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre!! :'( :'( :'(

hjelp meg,trenger råd,hva skal jeg gjøre??? !!!

liker ikke at folk skal vite jeg er deprimert her, derfor anonym.. for jeg er ganske aktiv inne her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes det er vanskelig å sette seg inn i situasjonen din, for jeg er så anti-røyker som det går an...har røyka før, men ble heldigvis ikke avhengig. stor respekt til deg som greide å slutte, først og fremst!

så...jeg får seriøst lyst til å pryle typen din helseløs!! er det mulig??? hvor dum og respektløs går det an å bli? jeg ble fryktelig sint og lei meg på dine vegne for at du har en så lite forståelsesfull og egoisitisk kjæreste. jeg regner med du gjerne vil holde på ham, men hadde det vært meg hadde jeg seriøst begynt å vurdert litt fram og tilbake. det viktigste du kan gjøre er å gjøre det krystallklart for ham at dette ikke er jordmors mening som styrer deg, men at det er din mening! han trenger å høre at du ikke aksepterer at han røyker inne, og hvilke følger det får hvis han fortsetter med det. at han med vilje vil utsetter det ufødte barnet sitt og samboeren sin for skadene som passiv røyking medfølger er jo horribelt. særlig når han ikke prøver en gang...ikke prøver han å slutte, ikke prøver han å unngå å plage deg og babyen deres...skjønner du er lei deg og sint, men du må stå på krava! skjønner ikke pappskallen noe etter at du gir ham en seriøs advarsel bør du vurdere hva som er viktigst; at han kan få ture på som han vil, eller at du og babyen din har det bra....

*sender styrke over til deg*

Skrevet

Syns han høres ut som en stor dritt, dette hadde jeg aldri godtatt.

Jeg sluttet å røyke før vi flyttet sammen, så min type har aldri fått lov å røyke inne, men det hadde vært så uaktuelt man kan få det når det er gravide eller barn der. Ikke bare ville jeg ikke bodd en sted med masse røyk dagen lang, men barna mine?!

Jeg ødelegger ikke mine egne barn på grunn av noen ikke kan gå ut, da hadde det for meg heller vært aktuelt å dra et annet sted.

Flyttet inn med svigers til han skjerpet seg eller noe..hehe.

Ingen som kan banke litt vett i huet på han??

Skrevet

du viser jo akkurat et poeng med at du har sluttet jo.. derfor har du noe du skulle sagt..

aaaaargh. merker jeg blir forbanna hehe.. må ærlig talt si at han virker som en drittsekk utifra det du har skrevet..

hadde kasta all røyken i do.

hjernevaska du liksom.. herregud.. så alt du sier som er fakta er kun pga hjernevasking.. jeg hadde ikke sittet stille å sett på for å si det sånn

Skrevet

Unnskyld meg,men typen din høres ut som en egoistisk drittsekk.

Hverken jeg eller mannen min røyker,men akkurat dette problemet har jeg med SVIGERS!de nekter faktisk å stumpe røyken imens vi er på besøk,de få gangene vi er der,selv om vi har med oss barna.Da jeg var 3 mndr på vei og veldig kvalm ba jeg svigerfar pent om å la være å røyke mens vi var i bursdagsselskap hos svigermor.Det kunne han ikke akseptere og vi har ikke snakket med dem siden dette,er nå 4 uker igjen til termin..

Må si jeg ble ganske overrasket over hva røyken kan bety for enkelte,at den faktisk prioriteres høyere enn helsen til et lite barn og ikke minst deg som bærer det.

Lykke til,føler med deg.

Skrevet

Jeg røkte desverre i mitt første svangerskap. Slet mye med depresjon i den tiden, og det var helt umulig for meg å slutte å røyke, selv om samvittigheten var svart. Heldigvis så fødte jeg et friskt barn, og morkaka mi var normal, jeg ble veldig lettet. Men selv om både jeg og sambo røyket, så var det helt uaktuelt for oss å røyke inne etter at graviditetstesten viste positivt. Om ikke annet så skulle den lille ha et sundt klima inne i huset når den kom ut. Så heldigvis fikk vi luftet og vasket ut all den innrøyka lukta før lille kom til verden.. Nå klarte jeg heldigvis å slutte å røyke etterhvert jeg også da ;)

Men vet han om faren for krybbedød hvis babyen ligger sammen med en forelder som røyker? Du får hente frem skriftlig info om dette og vise ham, og si at han fra nå av får sove på eget rom om han ikke skjerper seg, kanskje det vil hjelpe ;)

Skrevet

Du kan jo si til ham at for om du har røkt før og er "komfortabel" med passiv røyking så er det ikke greit for småen i magen.

Dere har en til å ta vare på, og det som er greit for dere to trenger ikke være greit for den lille.

Makan til mann ... jeg hadde flyttet ut av leil./huset til han skjønte alvoret og enten sluttet eller gikk ut når suget ble for stort.

Skrevet

Daddy in tha' house! ja, jeg ser det har blitt noen klager på mine frie "vaner:P jaja, det er sant som hun sier, røyker som en skorstein i sofaen.. der sitter jeg og trekker inn røyk som aldri før! det føles godt, som om røyken svever rundt meg og gir signaler om at dette er beroligende, fantastisk? hehe!! Vi har som dere ser mye å krangle om, som røyking inne.. spennende.. Jeg som person bryr jeg meg om barnet, som det står på overskriften. Alle gjør jo det, men å røyke inne hva er egentli det.. med en gang barnet kommer så sa jeg til såkalte JM:"things' will change".. det er jo sånn alle vill ha det.. men ikke at jeg skulle slutte på dagen! å så til slutt, Anonym som hun heter(Dama Mi) henger meg ut ganske bra, å får med seg folk som ikke hører hele historien, en del.. som at Hitler sa at han var en god person.. buy it? hmm... mange sikkert som får selvmords tanker av å få dette slengt i tryne via utskrift.. jeg er vel egoistisk, men hva gjør hun med det? dere oppfordrer til at hun skal gå ifra meg, glad for at dere ikke er psykologer hehe!! nei, har dere noe å si si d til meg, jeg tar imot krittik, det er det man lærer på..

Til slutt vil jeg si at dere har rett røyking er ikke bra for barn og helse, derfor har jeg sluttet(for nå) å røyke inne.. kanskje jeg slutter til slutt? hmm.. hva med lit ros til en egoistisk mann\gutt\drittsekk? Please:P

Skrevet

Ingenting Er Perfekt Før Man Er Kjærringstyrt...

dr.Freud

Skrevet

Tja, jeg hadde ikke giddi å holdt ut med en mann med sånne holdninger (hverken i første eller siste innlegg), så å finne seg et annet sted å bo er et ganske flott råd ;)

Skrevet

hei du skjønner deg godt. eg er sjølv eks røyker sluttet for to år siden.

men eg er enig med deg om at han ikkje bør sitte og røyke inne. det skader barnet som ligger i magen din like mykje som det skader hans egne lunger.

viss han er ein som gleder seg til at der skal komme ein liten inn i familien deres om bare noen uker bør han ta eit stort oppgjør med seg sjølv, det er bare dere som kan gjøre at barnet deres får eit godt inne miljø der den og dere skal bu.. sett dere ned og snakk om det skikkelig, gi han eit valg enten deg og babyen eller so tar du med deg babyen no han/hun blir fødd og flytter ut til ein plass der ikkje ungen skal bu inne i røyken som han lager. han bør da vere so vaksen at han begynner og gå ut fra i dag av. lykke tilog kos deg/dere med den lille som kommer.

Skrevet

Jepp! Stay or go.. det valget har du kjære:D

Skrevet

Hei pappa86

Jeg ser jo at du skriver helt nederst at du har sluttet å røyke inne. Det er bra. Og om du slutter helt til slutt det får du jo ta som det kommer.

Skjønner jo godt at det kan være ekstra vasnkelig tidspunkt å slutte å røyke med en tid i livet da plutselig alt endres. Ser jo at du er født i 86, og det er jo relativt tidlig å oppleve å skulle bli far. Min samboer synes fortsatt at det er vanskelig å forestille seg at jeg har et barn i magen. Selv om jeg begynner å bli rimelig høygravid og dessuten er dette barn nr 2.

Det høres ut som om du egentlig er helt enig i at det er dumt å røyke inne, og at ting kanskje handler om at det er mange ting for deg også? Ønsker dere som par lykke til. Dere har et barn på vei. Det er jo en fantastisk gave, men også et stort ansvar.... og noe av det aller beste vi som foreldre kan tilby våre barn er jo å vise barnet omsorg og forståelse for både barnet og hverandre.

Håper dere finner ut av dette. Lykke til og stå på...men slutt å røyke inne med en eneste gang :-)

Skrevet

Du er snill som ikke kaller meg dum eller drittsekk. Jeg liker deg ganske godt for du ser det fra begge sider:D ønsker deg alt vel:D

Skrevet

Takk for det pappa86. Det er jo alltid minst to sider av en sak... og her høres det jo strengt tatt ut som dere egentlig er enige om "selve saken". Men at begge høres slitne ut, og føler seg lite forstått. Det finnes vel egentlig ganske så få drittsekker i verden, men ganske mange som ikke blir sett og hørt og blir gniene og vanskelige å ha med å gjøre. Sånn er det iallefall ofte her hjemme når det topper seg over tid. Lykke til dere begge to. Håper dere klarer å snakke dere gjennom det. Tvi tvi.

Skrevet

Har også en kjæreste, som røyker i nærheten av meg. Så når vi er sammen med venner av han som røyker, så spør han meg om lov til å røyke. Jeg sier det er greit for meg, men ikke for den kommende dattera hans.Og at det er hans valg, men han skal vite at jeg ikke aksepterer det rundt den lille.

Vet det er vanskelig å slutte å røyke, røyket selv før jeg fant ut at jeg var gravid. Sluttet på dagen jeg fikk vite det. Kunne aldri ha tenkt meg å begynne igjen. Har full forståelse for at han har det vanskelig med å slutte, fordi han kjenner ikke henne på samme måte som meg om dagen. Kjenner små føtter som sparker inne i magen, kjenner hun snur og vrir seg der inne.

Det er jo en god start å ta med seg røyken ut, for da plager man bare sine egne lunger. Da er det bare ditt valg som far, men når du røyker inne tar du et valg for alle rundt deg også.

Lykke til begge to, håper det ordner seg.:)

Skrevet

Pappa her røyker ikke i stua lengre, men holder på kjøøkenen. Der kan viften slås på :-) Vet ikke hvordan det er hos dere, men vi bor i hus så stua/kjøkkenet er ganske stort. Ikke sikker det kan sammenlignes da..

Uffda, det hender jeg er og sniker et "trekk eller 2..." Har 4 uker igjen til terminen og skal "vaske ned huset snart" etter litt oppussing og den type ting. Da er vi enige om at det er slutt på røyking inne. Sikker mange her som kommer til å si at det ikke hjelper, at det tar minst 6 mnd å få ut røyken.... Det bryr jeg meg ikke om, for jeg mener at det ikke tar så lang tid :-)

Jeg som har barnet i magen sliter av og til med å "forholde meg til det" Kjenner jo spark og alt det der, men kan være vanskelig å forstå før barnet faktisk er her. (Med tanke på at man skal slutte å røyke og alt det der...) Skjønner at det kan være enda vanskeligere for deg som faktisk ikke kjenner endringen på kroppen :-)

Så hva sier du, Daddy in tha' house, skal vi slutte med røyk inne nå, begge to :-)

Skrevet

Jeg har veldig liten respekt for røyking. Det er ikke bare ens egen helse røyking går ut over, passiv røyking kan være vel så farlig. Derfor synes jeg at om man røyker sammen med andre som ikke røyker er det ganske egoistisk.. Man burde få velge selv om man vil ha friske lunger eller ikke.. Var i syden i sommer å bare takket regjering for at de har innført røykeloven i norge, ble kjempe provisert og fikk så dårlig samvittighet for den lille i magen som måtte trekke inn røyken til andre når vi var ute og spiste..

Har en del venner som røyker, men heldigvis viser de såpass respekt at nå som jeg er gravid tenner de ikke en røyk i nærheten av meg. Trengte ikke å be om det en gang, de tok det som en selvfølge.. Skulle gjerne hatt litt forståelse for at noen røyker og har problemer med å slutte, men jeg har ikke det.. Jeg har sett resultatet av skader røyking kan gjøre med mennesker, og skjønner ikke noen kan utsette seg for det.. Gammeltanta mi har røyket mye i mange år, nå er hun 60 og ble innlagt for en stund siden med beskjed om at hun hadde en svulst i magen på 4 KG som måtte fjernes. Hun ble lagt i narkose med beskjed om at det var 50-50% sjangs for at hun kom til å overleve opperasjonen.. Noe hun heldigvis gjorde, etter hvert må hun fjerne ene lungen og.. Uff det er ikke mengingen å skremme noen med dette, regner med de som røyker har fått høre mye, men å se henne etter opperasjonen var ikke artig, gikk gråtende ut fra sykehuset.. Så skjønner ikke at noen kan utsette seg for dette. Prøv å slutt før det går så langt.. Og la i hvert fall ikke en pitteliten baby trekke inn røykelufta..

Skrevet

Jeg skal røyke kvoten til gammel tanta di jeg:P siden hun ikke kan lengre mener jeg:P godt å røyke hvertfall når det er folk som ikke røyker står på siden:D

Skrevet

Kan jo spørre om hvor gammel han er.. virker ikke som om han er mer enn 18..

Du får si det påvirker babyen og øker risiko for krybbedød når babyen er født.. og at han ihvertfall burde tenkte på ungen sin..

Hater røyk

Skrevet

Hehe, hun kan sikkert røyke, men det ville jo absolutt ikke være det lureste.. Tror hun er veeeeldig takknemelig for at hun lever og kommer nok aldri til å nærme seg en sigarett igjen, så det må du gjerne gjøre:-p

Skrevet

pappa86:

jeg leser ut i fra innlegget ditt at du har sluttet (foreløpig) med å røyke inne. men du kan ikke love å fortsette med det. det var da ikke så vanskelig vel? du får jo fortsatt røyken din...du ser selv at det ikke er bra at det ufødte barnet og samboeren din å bli utsatt for røykingen din. jeg regner med du har hørt det før, men det er faktisk mer skadelig for et foster å utsettes for røyking enn et lite barn. det er derfor viktig at du greier å ta med røyken utendørs så fort som mulig. du skriver innlegget ditt på en måte som får meg til å lure på hvor seriøst du tar dette med røykingen og at samboeren din er virkelig fortvila. jeg håper du ser at hun er veldig deppa og trenger at du også hører på henne.

mye av grunnen til at jeg ble så sint på deg da jeg leste innlegget til samboeren din, var at hun var så tydelig fortvila og lei seg. hun følte tydeligvis at hun ikke fikk noen respekt fra deg. jeg håper virkelig at du greier å fortsette med å holde røykingen din unna samboeren din og babyen i magen, og fortsetter med dette også etter at barnet ditt er født. jeg tviler ikke på at du også gleder deg til å møte ungen din, og kommer til å bli en god far. et stort skritt på veien dit er å røyke ute - og forhåpentligvis stumpe røyken for godt. det burde være god motivasjon i at barnet ditt skal få et sunt hjemmemiljø å vokse opp i :)

Skrevet

Jeg forstår frustrasjonen. Men jeg forstår også at pappan kanskje blir litt trassete etter å ha fått en leksjon av jordmor i 15 min. hadde muligens fått piggene ut selv av å bli behandlet slik. Tipper dette går helt fint jeg, han er nok fornuftig og fortesetter å røyke ute når babyen kommer. Tror nok det beste er å ikke fokusere så veldig på det så lenge det ikke blir tilbakefall.

Skrevet

Ser ikke heelt problemet. Ungen har jo ikke kommet enda? Men hvis han tar seg en sigg når ungen kommer,da hadde det vært rett på hue ut her igården!

Skrevet

Åiåi, mange som føler seg trampet på tærne her... dette handler ikke om røykerne og ikke-røykernes personlige følelser, det handler om et lite ufødt barn, det mest uskyldige som fins. Håper alle klarer å slutte med røyken her, både ute og inne, for de farlige partiklene henger igjen i huden, klærne, og pusten din lenge etter du har tatt deg en røyk.

Skal ikke komme med noen pekefinger, bare si at jeg er sjokkert over at folk fortsatt er så lite opplyst, og vil gjerne at dere tar valg basert på fakta, og ikke på følelser fra nå av, så her er mitt bidrag:

Her er noen fine websider og artikler som gir både saklig info om røykens effekt på gravide og barn, og gode råd og hjelp til de som trenger motivasjon for å slutte: Svelg stoltheten, les og lær. Lykke til alle sammen!

http://www.babyverden.no/templates/Article____427.aspx

http://www.baby.no/helse/royking/graviditet/

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/gravidroeyking.php

http://www.shdir.no/tobakk/helse_og_tobakk/gravide_og_r_yking/r_yking_i_svangerskapet_13225

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...