Gå til innhold

Skal dere amme? Og hvor lenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil jeg vil men jeg får det ikke til!!! Jeg er en av de som ikke har melkeproduksjon... satt å strevde opp til 30 min for knappe 40ml, da er det ikke vits. For det første har jeg ikke melk, og for det andre klarte ikke sønnen min å få ut det lille som var der fordi han ikke klarte å suge sterkt nok(prematur).Til slutt fant jeg ut at dersom jeg ikke skulle gå på veggen, var det bare å finne fram nan og flaske! Da roet alt seg, og vi fikk ei nydelig småbarnstid.Regner bare med at det vil bli likedan denne gangen også, så flasker står høyt oppe på listen over "må ha ting" etter jul.

Og bare for å ha nevnt det: gutten har ikke vært mer syk enn sine nieser som ble fullammet til de var ca året, heller tvert om. De har vært full av snørr fra dag 1.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg skal ikke amme denne gangen. det er et valg jeg har tatt på bakgrunn av at jeg har prøvd det før, med førstemann. Vi fikk det overhodet ikke til, ble brystbetennelse med mye gråt fra båd meg og babyen i 3 uker:( i tillegg hadde jeg gjennomgått hastesnitt etter alvorlig svangerskapsforgiftning så formen min var generellt dårlig fra før. blei smådeprimert av hele amminga og dessuten trivdes jeg aldri å amme. Helsesøstern anbefalte meg og starte med morsmelkerstatning fordi hun så hvor lite jeg trivdes med å amme og det var nok største grunnen til at det ikke gikk. Da jeg begynte med erstatning åpnet en ny verden for meg!! 1. jeg så hvor mye mat babyen fikk hver gang

2. for meg var det mer kos å flaske enn å amme

3. Babyen blei skikkelig mett og go og sov gjerne 3 timer av gangen!!

Så ja livet tok en ny vending etter jeg startet med erstatning:)) både mor og barn var lykkelige!!

Så denne gangen er jeg overhodet ikke i tvil: jeg skal flaske!! Og en annen ting ammepolitikken i norge er helt forferdelig for oss som velger flaske av div årsaker! Alle må få velge selv hva som passer best for en. Man er like gode mødre uansett hva man gjør!

Må si at jeg misunner ikke dem som sitter med puppen ute i endinga da:)) er litt babyboom i familien nå og dem som ammer dem...gjør på en måte ikke annet! og det ser slitsomt ut. Men ære være dem som ammer også:))

Men akkurat det passer bare ikke for meg.

Fortalte det også til min jordmor og hun skrev det opp i journalen sånn at de vet det når jeg skal føde. Hun sa at det var helt opp til meg, uansett grunn.

Da jeg selv var liten,blei født i 1980, så var det slettes ikke vanlig å amme. Jeg var flaskebarn og det var også min bror som kom i 1989 da amming var litt mer vanlig. vi har vært svært lite syke gjennom hele livet, ikke har vi astma som man påstår at barnet kan få hvis man ikke ammer. jeg kjenner endel folk som har ammet sine barn og dem har faktisk hatt mye sykere barn enn mitt.

så det med at det omtrent er helsefarlig for barnet å ikke bli ammet er bare rein skjær tull!! det er bare å true folk som ikke vil amme.

Alle må få ta sine egne valg! Like koselig med flaske, men for meg fungerer det bedre da babyen holder seg mye lenger mett, da erstatning er mye feitere melk.

Lykke til allesammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...