Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Sist gang holdt jeg i 7 mnd, men det var et slit hele tiden, kolikk, trøske og en unge som ikke ville ha gjorde det ganske vanskelig. Håper på det blir bedre denne gangen, men tviler på at jeg blir superammeren denne gangen heller. Hadde vert fint å holde i 7-8 mnd
Gjest Tina-Mari m/Tvillinger! Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 Hei:) Jeg har jo aldrig hatt unge før, men håper jeg får til å amme. Planen er der i allefall. Og jeg skal vel prøve å amme så lenge som mulig før jeg går tilbake i jobb.
flypapir Skrevet 15. oktober 2008 #3 Skrevet 15. oktober 2008 Planen er hvertfall å amme.. Ammet jenta mi til hun var 15 mnd, men da ville jeg ha kroppen min for meg selv igjen. Hvor lenge jeg skal amme denne gangen kommer helt an på den lille i magen. Vanskelig å planlegge slik synes jeg...
Krissy78 Skrevet 15. oktober 2008 #4 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg skal amme :-) Hadde masse melk og det gikk helt problemfritt med nr en, så jeg håper det går like bra denne gang. Ammet henne til hun var 11 mnd for da ville hun ikke mer. Da var melk for kjedelig og hun ville ikke ha mer. Satser på å holde på minst like lenge denne gangen også.
Underveis --> Skrevet 15. oktober 2008 #5 Skrevet 15. oktober 2008 Først og fremst håper jeg at jeg klarer å amme. Deretter går det en definitvit grense når barnet går, snakker og spiser brødskiver!
Gjest leelu25-nr.2 *30.03.09* Skrevet 15. oktober 2008 #6 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg skal ikke amme av den enkle grunn at jeg ikke kan. Jeg måtte ha en brystreduksjon etter 1.mann og da flyttet de på nipplene og kuttet alt av melkeganger. Det gjør meg ingenting, kosa meg masse med å gi flaske til 1mann som også var flaskebarn, Da hadde jeg melk, så ammet litt, men ikke nok fordi jeg hadde hastensitt og ungen lå på intensiv i 8 døgn, og det var ikke nok å bli stimulert av en pumpe nei... :/
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 15. oktober 2008 #7 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg har planer om å amme, og håper jeg får amme opptil 1 år. Men forrige gang ble amming en kamp etter 4mnd (snuppa ville ikke ha) så da sluttet vi ved 4,5mnd. Ikke som planlagt m.a.o.
Itsrejk Skrevet 15. oktober 2008 #8 Skrevet 15. oktober 2008 Ja, jeg håper definitivt at jeg får til ammingen! Sist ville småtten først ikke ha, og jeg brukte vel rundt halvannen uke før han tok selv ved alle måltider. Måtte både pumpe og gi litt tillegg før han endelig hadde fått taket på det, og forsynte seg selv. Sist lot jeg de som jobbet på barsel ta veldig mye styring, siden jeg følte at det var de som kunne dette - jeg var jo førstegangs og uten erfaring. Problemet var at alle hadde hver sin metode, og ingen av dem funket for meg... Jeg ble usikker, og fikk ikke taket på det i det hele tatt. Til slutt bestemte jeg meg for at "dette klarer vi selv, gutten min", og reiste hjem uten at jeg hadde fått til ammingen. I løpet av det første døgnet etter at vi kom hjem hadde han begynt å ta puppen, og etter noen dager trengte jeg hverken pumpa eller tillegg. Så denne gangen skal jeg stole på meg selv! Det kan av og til kreve litt jobb å få til ammingen, det vet jeg av egen erfaring. Men jeg er utrolig glad for at jeg ikke ga opp (heller ikke ved såre brystvorter og brystbetennelse) - for jeg føler at vi begge tjente veldig på det i lengden. Ingenting er enklere enn amming, når du først har fått taket på det! At det er det beste for barnet er det jo ingen tvil om - forutsatt at man har mulighet til å amme, og at man ikke sliter seg helt ut, selvfølgelig.
mageboer igjen visst*fødeklar Skrevet 15. oktober 2008 #9 Skrevet 15. oktober 2008 Ammet min første i ca 7 månder og min andre i tre. Håper å amme så lenge som mulig med denne her og.
Mia29 Skrevet 15. oktober 2008 #10 Skrevet 15. oktober 2008 Hei! Så sant jeg får melk nok planlegger jeg å amme. Så er forberedt på å legge inn litt innsats hvis det blir trøbblete. Men når barnet får tenner og skal begynne i barnehage er det nok mulig jeg gir meg. Men opptil et år kan jeg nok holde på. Har aldri gjort det før, så er jo lett og ha mnge meninger nå før jeg har prøvd det. Er veldig usikker på hvor lenge jeg synes deet er greit å være en formaskin. Jeg er vel litt som noen andre skrev at når de går og spiser brødskiver så er det stopp. Mamma sluttet å amme meg når jeg fikk tenner. En unge som gjentatte ganger prøver å bite av meg puppen kan nok sette en effektiv stopp. Det er melk jeg tilbyr, ikke kjøtt. ;o)
fru H Skrevet 15. oktober 2008 #11 Skrevet 15. oktober 2008 Her skal det ammes ja, ammet snuppa i ca 11mnd og var kjempe fornøyd med det. Mitt eneste problem var at jeg hadde så sinnsykt mye melk og at det kom som høytrykk, så det var til tider mye gris når hun ikke rakk å svelge unna. Ja jeg vet det luksusproblem:-) Tenke jeg skulle snakke med dem på sykehuset der jeg skal føde om de vil ha noe melk for jeg vet de trenger til nyfødtposten, kan jo dele litt hvis jeg får like mye som sist:-)
frua Skrevet 15. oktober 2008 #12 Skrevet 15. oktober 2008 Ja, det er planen. Jeg har to gutter fra før og ammet begge i ca 14 måneder. Da de begynte å ville lete fram puppen selv, da var det nok! Jeg synes det er utrolig koselig å amme. Det har nok også en del å si at hormonene som setter i gang når man ammer nærmest gjorde meg "beruset".
snafselafsen <3fødeklar<3 Skrevet 15. oktober 2008 #13 Skrevet 15. oktober 2008 Ja, jeg skal amme!!! Ammet de andre 2 barna i 16 mnd, og var det opp til dem, hadde jeg nok ammet ennå...he,he;) Synes det er kos og lettvint å amme, og gleder meg til å amme den nye babyen!
mamma til Rinde,Luna og Storm Skrevet 15. oktober 2008 #14 Skrevet 15. oktober 2008 gleder meg mye til å amme igjen..det er så koslig=) Sist ammet jeg til hun var rundt 14 mnd..da beit hun meg til blods og DA var det slutt da! Men hun fikk litt grøt etter eget ønske fra ca 3mnd..hadde mye melk,men hun syntes ikke det var mettende nok;p
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 15. oktober 2008 #15 Skrevet 15. oktober 2008 Fikk ikke til sist... Prøvde og prøvde i 2mnd, men det ble bare grining og depping (fra min side) fordi snuppa ikke fikk tak og lå med tunga i ganen. Prøvde skjold og pumpet etc, men etter 2mnd med grining og betennelser så dreit jeg i det. Skal nok prøve igjen denne gangen.. "må" jo det... Men ser jeg tendensen til det samme igjen så er det frem med flaska sporenstreks. Det er ikke kult å være deppa spedbarnsmor og gi ungen melk full av stresshormoner heller.. Misfornøyd mamma og misfornøyd unge..
isi* med liten januar spire!! Skrevet 15. oktober 2008 #16 Skrevet 15. oktober 2008 Til minsten får tenner og biter meg. Beg å studere når knøttet er 7 mnd og skal da være hjemme med pappaen sin. Så blir nok rundt da det trappes ned, viss han vil ha da!!!!
Kristinanutten Skrevet 15. oktober 2008 #17 Skrevet 15. oktober 2008 Har tenkt til å amme så lenge jeg er i permisjon - altså ca et år, om jeg får det til.
kreps-76 Skrevet 15. oktober 2008 #18 Skrevet 15. oktober 2008 Ja, jeg skal selvfølgelig amme. Det er jo veldig lettvint når en først har kommet i gang.Strevsomt de første ukene, når barnet vil suge heele tiden, men så stabiliserer det seg, og etter det er det superkjekt å hele tiden ha maten klar:-) Man blir jo litt "bundet" siden det er en selv som har maten, men jeg har uansett aldri klart å forlate mine babyer når de har vært små, i mer enn korte stunder.. Fullammet de to første i 5-6 mnd, og fortsatte etter det med amming som "attåtnring" i halvannet år cirka, og har vel tenkt det samme nå tror jeg. førstmann måtte avvennes, nr to sluttet av seg selv.
venter enda en babygutt Skrevet 16. oktober 2008 #19 Skrevet 16. oktober 2008 Det ingen fortalte meg var at det var skitvondt å amme i starten. Hver gang den nyfødte babyen ammet fikk jeg syke mensensmerter fordi livmora trakk seg sammen. Det var ingen høydare Dette gav seg etter en uke eller noe. Babyen min ville ligge med puppen i munnen hele tiden, så etter en uke da jeg var nesten gal begynte vi med smokk. Første prøvde vi sånn ortodentisk riktig siliconsmokk, men den gikk rett ut. Så fikk vi anbefaling fra min svigerinne at mange liker MaM lateks og den har fungert siden. Da jeg fikk litt mere fri tok seg ammingen veldig opp. Fullammet i 6 måneder og ammet tils gutten var 15 måneder. Han bet meg aldri selv om han fikk tenner. Så etterhvert ble det ganske koselig å amme. I begynnelsen tar det jo også evigheter a la 45 minutter i hvert fall, men senere ca 5-10 min. Det er stor forskjell det Det er sant. Kom på en ting til. Vi begynte med morsmelkerstattning før natten etter noen uker. Da sov han mye lenger og roligere. Det var digg. Lykke til alle sammen hva dere enn velger, eller må velge. Propagandaen for amming har de siste årene tatt helt av, så at mødre som ikke ammer føler seg mindre verdt. Det vil vi ikke ha noe av! Det er viktig å vite at det blir like fine og bra unger med eller uten amming.
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 16. oktober 2008 #20 Skrevet 16. oktober 2008 Ja, jeg ønsker å amme også denne gangen. Helst det første året, så får vi se hva som skjer. Ammer fortsatt førstemann på snart 14mnd om morran. Det går fortsatt fint å amme ettersom jeg valgte å kutte de to andre ammingene fordi det ble for sårt og slitsomt. Men vil ha ei lita pause da Vi sleit med å få til amminga. Endte med hastesnitt og en uvanlig travel fødeavdeling+natt. Gikk derfor 12 timer før enn vi traff hverandre igjen og da var han ikke sugevillig. Pga låsning i nakken reagerte han med panikk på å bli lagt/klemt til puppen, så brukte sinnsykt mye tid på å lokke og lure han til puppen de første to ukene. Hjalp ikke at vi havnet i et veieregime på sykehuset hvor han skulle veies før amming; ble illsint! Var tilslutt godt å komme hjem å prøve selv. Vi endte opp med tvillingstilling ei stund pga nakken, men har vært heldig å sluppet unna brystbetennelser, sopp og trøske! Han fikk smokk da han var ei uke gammel, det var sårt nok sånn i begynnelsen så noen smokk ville jeg ikke være
L1981 Skrevet 16. oktober 2008 #21 Skrevet 16. oktober 2008 Her blr d amming:) Ammet 1mann til hun var 1år ca. Fullamma t nesten 5mnd. Hun ville tilslutt ikke mere selv, heldigvis;) Så sant en har melk, og ungen suger bra... er d jo veldig lettvint og slippe det flaskestyret!
ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 16. oktober 2008 #22 Skrevet 16. oktober 2008 Japp håper da d !! jeg fullammet i 6 mnd, begynte med litt mat da.. etter 8 mnd begynte jeg litt med mme, da jeg prod mindre og mindre melk. etter 9 mnd slutta hun selv å ville amme.... syns d var veldig kos å amme!!!
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #23 Skrevet 16. oktober 2008 Håper jeg kan amme til barnet ikke vil ha mer denne gangen og:o)
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2008 #24 Skrevet 17. oktober 2008 For meg var det absolutt ikke noe stas med amming. Etter mye strev, brystbetennelser, ulike hjelpemidler som skjold etc sluttet jeg etter 5 uker med forrige mann. Følte det som et nederlag å gi meg, men hverdagen var bare trist og når ikke mor er fornøyd er ikke babyen fornøyd heller............ Skal prøve igjen denne gangen, men går det dårlig gir jeg meg fortere enn sist. Jeg hadde en veldig glad baby som trivdes med Nan på flaske, er man vant til flaskebarn og har rutiner på det er dette også enkelt i hverdagen , )
smilan Skrevet 17. oktober 2008 #25 Skrevet 17. oktober 2008 Legger ikke planer for noe jeg.. Verken fødsel eller etterpå, skuffelsen kan bli stor om jeg ønsker amme og ikke får det til.. Dette tar jeg som det kommer... Men skal kjøpe inn mme og brystpumpe så er jeg forberedt på alt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå