Anne-B. Skrevet 15. oktober 2008 #26 Skrevet 15. oktober 2008 Noen blir så vare for rasisme, at de selv blir rasister. Det er dessverre vanlig.
malingus Skrevet 15. oktober 2008 #27 Skrevet 15. oktober 2008 Uff, dette var pinlig lesing! Blir helt flau jeg... Stakkars stakkars mann som ikke skjønner noe som helst!
Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #28 Skrevet 15. oktober 2008 Mannen har et par poeng. Synd han ikke klarer å uttrykke seg stort bedre enn den gjennomsnittelige anonyme på forumet her. Han generaliserer på en måte som absolutt ikke gjør seg på trykk selv om kanskje mange i sitt stille sinn har en tendens til å plassere folk i bås på den måten. Han burde helt klart bedt noen lese gjennom kritisk før han sendte greia inn til pressen!
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #29 Skrevet 15. oktober 2008 Han fikk nok god hjelp av sin nyanserte samboer
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #30 Skrevet 15. oktober 2008 Denne saken er ikke lett, men: Hvis narkomane blir liggende igjen i en park..... Svarte menn i en viss alder blir liggende igjen i en park.... Hvite menn i visse miljø blir liggende igjen i en park... Har ikke ambulansefolkene ansvar hvis de i jobben sin er blitt så "kalde" at de lar fordommene sine mot narkomane, alkoholikere, unge sorte menn fra Somalia, unge hvite polakker få ta overhånd? Jeg er helt sikker på at ambulansefolkene har sett en del dritt som gjør at de handler som de gjør. Men hvis de merker at de ikke kan møte hver enkelt person med åpent sinn må de kanskje skifte yrke. Du fritar ikke ambulansepersonellet her helt..... De hadde ikke latt min mann bli liggende der selv om han pisset. De hadde tatt ham med. Så det er klart at her er det rasisme. Men om rasismen er mot alkoholiker, narkomane, polakker eller somaliere er jo mer likegyldig. Og klart han setter ting i kronikken veldig på spissen. Men dere er jo ikke bedre når dere begynner å snakke om han som slo Ali ned. Det var en han ikke kjente og helt usaklig i forhold til saken som her dreier seg om hvilken behandling Ali senere fikk. Som sagt hør på båndene på TV2. Det er helt grusomt å høre på!
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #31 Skrevet 15. oktober 2008 Men poenget her er jo at ambulansesjåføren selv innrømmer å ha gjort en feilvurdering. Og hvem av oss kan si at vi ikke en gang har gjort en feil på jobben? Men at det ikke var rasisme som lå bak den feilvurderingen. Og at det derfor like gjerne kunne vært din mann, for det har jo vært andre saker som det også har stått om i media - om personer som burde vært tatt med i ambulansen. Saker som fikk så utrolig mye mindre oppmerksomhet enn denne. Fordi denne altså ble knyttet til rasisme.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #32 Skrevet 15. oktober 2008 Nå forstår jeg Ali. Det er en umulig diskusjon. Jeg kan ikke vinne.
Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #33 Skrevet 15. oktober 2008 Handler det om å vinne? Jeg synes at det Ali tar opp er ting man kan og bør diskutere, men da må man formulere seg saklig slik at det blir diskusjon og ikke krangel.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #34 Skrevet 15. oktober 2008 Forsåvidt enig i det. Men følte når jeg leste trådene her at det liten forståelse. Han har jo noen poeng! Men klart alle kan gjøre feil og dette bør absolutt ikke handle om penger. Jeg er enig med en tråd lenger oppe at penger løser jo ikke problemene. Og på grunn av at vi har fått litt "amerikanske" tilstander så vil aldri folk stå frem og si at de har gjort en feil fordi de kan bli saksøkt.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #35 Skrevet 15. oktober 2008 Det hjelper så dårlig at man har poeng når man formulerer seg som en trassig tenåring som ikke får det som man vil. Når poengene blir borte i omvendt rasisme og generaliseringer som ikke ligner grisen, da er det ikke lenger mulig å ta personen alvorlig. Ali Farah har ettertykkelig bevist at han er en rasist. Jeg diskuterer ikke med rasister, enten de kommer i form av nazister eller Ali Farah. Det er nyttesløst fordi de sitter fast i sine egne oppfatninger. Ali Farah har åpenbart noen poeng, men han trekker det for langt og blir usaklig. Da mister han enhver injurierende kraft og blir bare redusert til en patetisk skikkelse. Diskusjonen om hvorvidt hjelpepersonell styres av fordommer i sitt møte med pasienter er definitivt dagsaktuell. Ali Farah sin manglende evne til å holde diskusjonen der den hører hjemme er bare trist. Istedet for å være saklig blir han nærmest en tragisk skikkelse som åprøver å sette det som skjedde han i sammenheng med kolonitiden. Unnskyld, men da er han i feil land, Norge har selv vært koloni sp hans barnslige argumenter faller på stengrunn. Jeg etterlyser mer oppegående mennesker til denne debatten, noen som evner å sette fingeren på tabuområder uten å bli helt usaklig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå