Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #1 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg kjenner at jeg blir uvel når jeg leser den. Et mer martyrlignende, selvforherligende innlegg har jeg sjelden sett. Et mer praktfullt eksempel på omvendt rasisme og generaliseringer skal man lete lenge etter. Det er helt absurd de paralellene som trekkes til kolonitiden, og måten mannen konsekvent bruker betegnelsen "dere" er en stigmatisering jeg ikke fatter at intelligente mennesker kan stå inne for. Heldigvis skyter mannen og samboeren seg så innmari i foten at de fremstår som klovner. Det er fryktelig tragisk da de innimellom all galskapen faktisk har et poeng.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #2 Skrevet 14. oktober 2008 Hvor leste du det? Har ikke fått med meg det, jeg...
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #3 Skrevet 14. oktober 2008 Den mannen burde ha blødd ihjel der i den parken han lå! Og den stygge, arge kona hans også!
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #4 Skrevet 14. oktober 2008 http://www.nytid.no/meninger/artikler/20081009/kronikk_slik_jeg_ser_det/
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #5 Skrevet 14. oktober 2008 Ano 1914, hva feiler det deg? Synd at Ali ødelegger sin egen sak!
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #6 Skrevet 14. oktober 2008 Han Ali er bare helt patetisk,skrekkelig å lese alt han skriver,dust dust dust.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #7 Skrevet 14. oktober 2008 Uff ja, jeg satt bare og lurte på hvem som er den største rasisten... Det står så mye tull i den kronikken at jeg blir helt matt. som at "dere hvite" aldri setter der inn i kultur og historie dit dere reise, og at vi i Norge er så heldige siden vi har hatt fred i over hundre år.... Snakker om å lære seg historie hehehe Har visst gått han hus forbi at Norge faktisk var okkupert og i krig i 5 år for ikke så venge siden. Pinlig...
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #8 Skrevet 14. oktober 2008 ...og litt pinlig med alle skriveleifene, men jeg blei visst litt engasjert hehe
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #9 Skrevet 14. oktober 2008 Da jeg leste kronikken ble faktisk ikke veldig provosert, jo litt, men det sto så mye absurd at jeg ikke kunne kjenne meg igjen. Han begynner med å gi Schenken (?) all skyld for så å angripe alle andre, dvs oss hvite går jeg ut i fra. Farah burde kanskje sjekke litt av Norges historie før han drar paralleller, feks det er ikke mer enn 60 år siden Norge var i krig. Vi er et rikt land, men våre nye landsmenn kan ikke forvente å få i pose og sekk uten å gi noe igjen for å si det på den måten. Kanskje det er feil og tenke slik jeg gjør, men skulle vi være ansvarlige for våre forfedres handlinger fra kolonitiden? Jeg som trodde at de fleste mennesker i dette landet prøver å leve sine fredelige familieliv også skal vi alle få skylden for å være "tyranner"? Jeg lurer fremdeles på hvem de "grå" menneskene er? Er det alle som ikke er enige med Farah? Jeg skal ikke lage innlegget så langt, men jeg kan forstå at Farah vil fremme sin sak fra sin synsvinkel, men for meg ble denne kronikken et slags desperat forsøk for å få mer oppmerksomhet fra media for at han ikke skal miste ansikt. Skulle kronikken være hans tanker til ambulansesjåføren burde han holde seg til saken og ikke angripe Norge. For ikke alle er rasister, de finnes, men det er ytterst få etter min oppfatning.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 14. oktober 2008 #10 Skrevet 14. oktober 2008 Det jeg lurer på er : vist han syns dette landet er så forferdelig ,hvorfor bor han her da?
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #11 Skrevet 14. oktober 2008 Ja, det kan du si:) en veldig bitter mann, og var nok bitter lenge før hendelsen i parken. Han glemmer jo også at Norge for ikke SÅlenge siden var et lutfattig land, og vi er mange som har besteforeldre som ikke akkurat levde livets glade dager da de var små. Jeg blei først provosert, og så bare flau da jeg leste kronikken. Det er nok mye hverdagsrasisme i Norge som vi ikke ser, og han hadde nen sjanse til å få satt det på dagsordenen, men tabba seg grundig ut gitt.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #12 Skrevet 14. oktober 2008 Hjelpemeg, dette var bare pinlig å lese. Nå skjønner jeg hva Schjenkens advokat mente da han uttalte i et avisintervju at denne kronikken gikk det rett og slett ikke an å svare på, så derfor ville ikke Ali Farah få noen respons på kronikken i Ny Tid.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #13 Skrevet 14. oktober 2008 Det er jo en kjerne av mye sant der, men å blande det inn med ambulansesjåføren får det til å se ufattelig trist ut som om kolonitiden skulle vært hans ansvar, liksom. Og når det er sagt: det fins folk som pisser på andre med vilje. Hvis jeg skulle tatt en helt vill gjetning på hva som kjennetegnet et menneske med tilbøyelighet til det, hadde jeg gjettet på at det var en sinna og arrogant mann. Håper han blir bra igjen, så han ikke får anledning til å dumme seg ut i media i årevis. Stakkars Ali.
Gjest -<<- Skrevet 14. oktober 2008 #14 Skrevet 14. oktober 2008 Uhyre pinlig lesning. (Uten at den er så veldig relevant for hendelsen i Sofienbergparken i fjor, heldigvis).
Dunder Skrevet 14. oktober 2008 #15 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg rødmet hele veien da jeg leste denne kronikken. Ikke fordi jeg ikke har sympati med Ali Farah, som tydeligvis har opplevd mye rasisme og motgang i livet sitt, men fordi redaksjonen i Ny Tid har trykket dette innlegget, som virker å være skrevet av en noe bitter og forvirret person. Det er ikke alltid slik at det er de menneskene som har opplevd en situasjon som er de beste til å bedømme den. Noe dette er et skremmende eksempel på.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #16 Skrevet 14. oktober 2008 Herregud! For en kronikk! Tror han er hjerneskadet jeg, og han bør i hvert fall ikke uttale seg. Stakkars hvite amuulansesjåfører som møtte en pissende rasist! For det er ikke bare hvite som kan være rasister-tydeligvis. Skremmende lesing-han er ikke god han der Ali altså! Signerer hun som lurte på hva han gjorde her i landet hvis det er så fælt å være her! Og jeg er ingen rasist, men han her kan ikke være helt god
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #17 Skrevet 14. oktober 2008 Hvorfor nevner aldri Farah han som slo han ned i parken? Er det fordi det er av hans eget slag?? Skjønner ikke det hatet til han som ikke hjalp han, hvorfor føler han ikke det for han som nesten drepte han.Ikke logisk for meg.. Og en annen ting, det har jo kommet frem at Ali var ruset på hasj etc i parken den dagen. Hvis han spiller så mye på det at han var i parken med sin nyfødte datter helt uskyldig, hvorfor i helvete er han ruset og sitter i Sofienbergparken. Den mest belastede parken i oslo.. Forteller meg mye om han. Det er hu bitre kjerringa hans som står bak hele det rasisme kortet han spiller på. Men ups...han var visst like mye rasist selv. så da funker ikke det kortet lenger.. Og han den gutten ikke hadde lese og skrivevansker fra før(påstår han fikk det etter slaget), hvorfor i helvete prater han så dårlig norsk etter å ha vært her i så mange år som han påstår. Kjeltring og fanteri hele greia hans.. han krever vel erstatning fra Schjenken og ikke afrikaneren som slo han ned, fordi han vet det er mer å hente hos de hvite. Og hvis han hadde tatt seg en samtale med en på skaphaugen som han kaller det(eldrehjem) så kunne han jo spurt hvor velstående vi var i det 19.århundre..idiot..
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #18 Skrevet 14. oktober 2008 Og nå så det ut som jeg hadde lese og skrivevansker og.. Gikk litt fort det der..
JonBonJovi Skrevet 15. oktober 2008 #19 Skrevet 15. oktober 2008 Den saken der har blitt så blåst opp i forhold til hva den egentlig omhandlet. Jeg har ikke lest kronikken, jeg vil bare bli provosert og enda mer les forbanna over han og kona... Når kona klarer å bli ÅRETS ANSIKT eller hva pokker det er, og ALI SOMALI skal saksøke de som faktisk skulle hjelpe han, jeg skjønner virkelig ikke hva som er feil med det landet her nå.. MEN: Media har fremstilt denne saken helt feil, for iflg intervjuet med han ambulanse-sjåføren i dagbladet, så eksisterer det bilder av det såkalte "offeret", der han står oppreist med sekken på ryggen, og så ut til å klare seg bra... Dette bilde ville ikke media bruke, da det ikke SOLGTE så bra som det andre... Syk verden... Jeg synes synd på ambulanse-sjåførene som har gjennomgått dette. Desverre er det bevist at somaliere kommer til landet med sitt kvinnefiendlige syn, og tror de kan, og ikke minst gjør hva faen de vil.. Jeg er ikke mot arbeidsinnvandring, men innvandring der de mener de kommer fra et land i krig, men kan reise tilbake på ferie, det er helt høl i huet..
Gjest -<<- Skrevet 15. oktober 2008 #20 Skrevet 15. oktober 2008 Hva i alle dager har somalieres "kvinnefiendtlige syn" med Farah-saken å gjøre? Jeg er rimelig trygg på at Erik Schjenken ikke er en kvinne ...
Pappalille Skrevet 15. oktober 2008 #21 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg synes det er forferdelig synd at det som er sakens kjerne forsvinner i alt det bitre. Jeg er veldig enig med den over her som kommenterer at den som står saken nærmest kanskje ikke burde få uttale seg på denne måten. På den annen side sett er det ytringsfrihet i dette landet, og en kan ikke alltid beskyttes mot sin egen dumhet. Om det aldri så mye er for en god sak (rasisme, eller anti- sådan) er det alikevel sensur. Jeg synes vel denne saken plutselig har blitt Farah vs Schjenken og det er så utrolig synd! Dette er to menn som ganske uten å mene eller ville det har havnet i en vond situasjon. Ja, Schjenken gjorde en feilvurdering, det har han også innrømmet hands down, og det var vel ikke hans lyseste øyeblikk, men om han fortjener å bli hele Norges syndebukk? Nei så dæven om han gjør! Dette har, når alt kommer til alt, ødelagt hans liv mer enn Ali Farahs. Det kan i alle fall _se_ slik ut i ettertid. Ali Farah har også hatt en utrolig tøff og skremmende opplevelse. Jeg kan forstå at han er sint og trenger noen å henge dette på, men da kommer det som også ble nevnt lenger opp; hva med han som slo deg ned Ali Farah? Er det ikke han du bør lange ut mot her? Jeg har all mulig forståelse for at en har forventninger når ambulansen kommer. Det innebærer at en plutselig føler seg trygg på at nå kommer det fagfolk og hjelper meg. Den skuffelsen og det sjokket Farah og hans nærmeste må ha opplevd da de "proffe" sviktet må jo ha vært utrolig stor, og _det kan jeg forstå_, men å i ettertid lange ut mot en hel nasjon som Farah gjør... Nei, det gavner ikke hans eller noen andres sak gitt. Det gir bare grobunn for mer rasisme, kulturisme og hat i begge leire. Dette er en trist, trist sak.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #22 Skrevet 15. oktober 2008 Men Ali har jo rett i mange ting da! Tåler vi ikke å høre det? Da får han jo rett i alt han skriver..... Vi er slik han skriver. Vi vil ikke at vår "boble" skal kritiseres. Klart han setter en del veldig på spissen og nordmenn har ikke vært koloniherrer og vi hadde krigen. Men jeg synes faktisk at mye av det han skriver må vi tåle å høre. Jeg synes også synd på ambulansesjåføren og det er synd at dette er blitt en slåsskamp mellom disse to. Men litt kritikk må vel helsevesenet kunne ta her. Har nå hørt alle lydbåndene på TV2. Hør litt på dem før dere uttaler dere så bombastisk.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #23 Skrevet 15. oktober 2008 Det med koloniseringen var vel litt flaut rett og slett. Med tanke på at Norge har ikke hatt det flagget vi har nå bestandig. Vi har da vært under både Sverige og Danmark. Det er ikke 100 år siden 1. verdenskrig, der over 2000 Norske sjømenn mistet livet. Det er bare 63 år siden 2. verdenskrig var over i Norge. Så faktafeilene i kronikken er for store til å kunne bli tatt på alvor. Det er alltid lurt å sjekke fakta før man er for bastant. Jeg kjennner at jeg blir provosert. For når han skriver at han ikke fikk Norsk statsborgerskap før han var 29 år..... Nå ja, reglene i Norge er ganske strenge på det, heldigvis. Og når man kommer papirløs til Norge, så blir ikke saken enklere. Det tar tid å bevise at Herr. Hvermansen faktisk er Herr. Hvermansen. Jeg kjenner at om man kan lage så mye oppstyr for at det gjøres feil i helsevesenet, så er man ute etter økonomisk erstatning. Har dere lest slike kronikker fra de pårørende til damen som ble sendt hjem fra legevakten og døde av hjerteinfarkt samme kveld?? Nei dette blir for dumt, vet ikke hva de ønsker seg, men det blir dårlig med sympati fra meg i hvertfall. Rasisme finnes, ingen tvil om det. Spør de narkomane om de noen gang har blitt diskriminert.. Men drittsekkker kommer i alle farger og nyanser. Ambulansesjåførene nektet å ta med en person som de følte hadde mer å gjøre i en politibil enn i en ambulanse. De hadde gjort det samme om en hvit hadde tisset på skoene og buksebena til en av sjåførene.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #24 Skrevet 15. oktober 2008 Ikke ofte jeg slenger meg med i hylekor, men denne saken har i likhet med dere andre opprørt meg. Dette er omvendt rasisme, men hvor er hele det politiske korrekte Norge nå? Var ganske drøy kost å lese intervjuet med Schjenken i A-magasinet, er vel ingen av oss som kan sette oss inn i hvordan han fikk livet snudd på hodet etter en eneste feilvurdering. Som han sier "vi etterlater hvite norske menn hver eneste helg", slike vurderinger må de jo ta hele tiden... Men hvor er all støtten og innrømmelsene av at "vi var kanskje litt for raske til å dømme" nå? Egenetlig enig med dem som mener Farah burde vært beskyttet mot seg selv, den kronikken var trist lesning.
Pappalille Skrevet 15. oktober 2008 #25 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg har aldri sagt at Farah ikke har rett i noe av det han skriver, men det drukner i alt det som blir feil. Det er kanskje dét som gjør denne saken mest trist synes jeg. Jeg har heller aldri sagt at vi ikke har et problem i Norge når det gjelder rasisme, det vet jeg for lite om til å kunne uttale meg om. Men at Farah tar tak i dette på gal måte? Ja, det synes jeg, og man kan ikke forvente at folk skal finlese og forstå når han går så voldsomt til angrep på alle som han gjør. Når det gjelder kommunikasjon er det ikke bare et ansvar å forstå, man må gjøre seg forstått også. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå