Gå til innhold

Gammeldags med takk for maten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjemme hos oss har vi alltid sagt takk for maten og takk når noen får noe. Jeg har ikke vært spesielt streng, men grenser har jeg. Nå har jeg fått en liten gutt som fra han var 1,5 år gammel sier takk for maten, takk når du gir ham noe + han lyer. Han har vært et enkelt barn for å si det sånn, men jeg har jo også gitt ham grenser. I dagens samfunn må jeg nesten unnskylde gutten min at han er så høflig. Folk blir så provosert når lille gutten min sier takk for ting. Jeg blir jo litt fortvilet fordi jeg har gjort det uten kjeft og grining. Men likevel får jeg kommentarer om hva i huleste jeg har gjort med ungen etc. Det som kjenner meg vet jo bedre; men jeg ser de irriterer seg når ungen min står så fint og sier takk når han får et glass melk.

Er jeg den eneste som synes det er litt greit at han sier takk. Gamle oldemor er selvfølgelig stolt, men ellers tror jeg folk synes jeg er gammeldags.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi på 17 mnd sier takk hun også...

Ingen som har reagert på det....

Skrevet

takk og lov for høflige unger!!!

Skrevet

Hehe, synes det bare er søtt jeg:) Når sønnen vår på 2 år plutselig sier tusen takk, mamma, når han får ett glass vann f.eks. Men når vi liksom ønsker han skal si det, da blir han så beskjeden at han bare står og vrir seg... søte gutten:)

Skrevet

Jeg har lært alle mine barn å si takk for mat.

Men det irriterer meg at svigerfar på 78 og mannen min er heller så skral på dette, så i går sa jeg, etter en meget deilig middag, at jeg synes det er sååå godt å få anerkjennelse når maten er god, og jeg spurte høyt og tydelig om maten var såpass at det var verdt å si takk for den.

Så kom det fra svigerfar at han synes jeg er en kjempeflink kokk, og at jeg fortjener takk for at jeg lager så god mat, og at han ikke er flink nok til å takke for den. Og at han burde bli flinkere til det, og så kom det ei lang lekse om at han alltid har syntes maten min er så nydelig og bla bla bla...

=o)

"Takk for mat" er en viktig del av bordskikken!

Skrevet

Takk og lov for høflige barn, sier jeg også.

Tror ikke det er nødvendig å stresse så mye for å lære små barn å si takk. Hvis du gjør det sjøl, så blir det jo en selvfølge. Og vær konsekvent.

Skrevet

Synes det er viktig med høflig barn,da blir de likt bedre.Så mine blir nok oppdradd med manerer og høflighet.

Skrevet

Jeg har tenåring som for tiden kan kalle meg de styggeste ting i en krangel, men takke for maten gjør han både hjemme og andre steder. Takker for andre ting, også. Det er som om han har innarbeidet den vanen så godt fra han var liten, at det nærmest kommer av seg selv om slutten på måltidet;)

Jeg lærer alle mine barn dette, og det blir satt pris på i min omgangskrets og familie, hverfall:)

Skrevet

Barna mine sier også takk for maten, synes det er litt greit at de lærer seg å være høfflige... Når barnet mitt er på besøk osv og får mat der osv håper jeg han er høflig der også, mye mer koselig å ha besøk av en unge som sier takk for maten enn en unge som bare går fra bordet uten å si noe.. Har også lært hun minste til å ta m tallerkenen sin til benken, hun synes det er morro å hjelpe til også og hun er 2,6 :-)

Skrevet

Er det ikke en selvfølge å lære barna å takke? Det er ikke vanlig i USA å avslutte måltidet med "Takk for maten" (men det er vanlig å rose maten og takke for den under måltidet), men jeg lærer henne det likevel, så hun vet det når hun kommer til Norge. Å gå fra bordet uten å si takk for maten i Norge er utenkelig, synes jeg.

Jeg håper da ikke det er gammeldags!

Er jeg den eneste som synes det er merkelig at HI's venner irriterer seg over at et lite barn kan si takk?

Skrevet

Mine barn sier takk når de får ting, og for maten. Var veldig konsekvent på eldste når han var liten å takke for maten, han gjør det automatisk. Nå er ikke samboern så veldig flink å takke for maten, derfor har det ikke blitt like naturlig for lillemor som det var for eldstemann da vi var alene, og jeg sa takk for maten etter å ha spist. Men hun sier takk om hun får et glass melk, om jeg gir henne en banan, henter leker til henne eller hva det måtte være. Er en veldig takknemilig unge selv om hun ikke alltid sier takk for maten. Kan derimot ofte si både hjemme og borte mens hun holder på å spise, oi, det hær va god mat!!!

Skrevet

Takke for maten og takke for ting man får er helt normalt i min verden hvertfall. jr på 15mnd takker for alt han får. Har ikke helt skjønt konseptet med å takke for maten enda, men det kommer det kommer ;)

Skrevet

Det er normal folkeskikk og takke for maten ,det skal william lære seg ,vi øver på det nå .:) Jeg hadde vært flau om han ikke gjør det..

Skrevet

nei min datter på 3 har sagt det lenge...hun må faktisk:=)

Skrevet

I min familie så sier vi takk for maten alle mann.. hehe.. Merkelig nok så sier alle sammen væresegod uansett om man ikke har laget maten :)

Jeg skal lære gutten min å si takk for maten nå han blir litt eldre :)

Skrevet

Jeg synes også at både barn og voksne burde takke for maten. Jeg sier alltid takk for maten til jenta mi på 1år. (nettopp fylt ett år og en stolt mamma:)) Da pleier hun å si takketakk. Ikke det at jeg forventer at hun skal si det når hun er så liten. Men like greit å si det fra de er ganske små.

Hvis ikke gubben takker for maten, så spør jeg om det ikke var godt. Hehe.

Jeg er veldig glad for den dag i dag, at jeg ble oppdratt til å takke for mat og andre ting. Og det vil jeg føre videre til mitt barn.

Jeg synes det er direkte uhøflig å ikke takke for seg.

Ja jeg er kanskje gammeldags, men jeg er glad for det:)

Hilsen jente på 29år:)

Skrevet

Jeg sier som oftest takk for mat bare til samboeren min også.. synes det er en helt fin skikk.. skader ikke akkurat å takke.. i barnehagen jeg jobber takker alle for maten.. og ungen min kommer nok også til å lære å takke for maten.. synes det er hyggelig det :)

Men samtidig, jeg klikker ikke om barnet ikke takker en dag..

Skrevet

Skulle bare mangle, klart man skal takke for maten. Takk til den som har brukt tid og kanskje omtanke på å lage et godt måltid!!

Skrevet

Gutten vår takker for maten, og vi får ham også til å takke når han får ting (ikke alltid han husker det selv enda, men vi pleier å spørre "hva sier du da?", og så takker han).

Vi lærer ham også å spørre om å få gå fra bordet. Har ikke fått noen negative reaksjoner på at han er høflig, tvert i mot. Så du er nok litt uheldig med omgangskrets. Er da helt normalt å takke for maten?

Forresten, hvordan viser folk at de er irriterte og provoserte? Er du sikker på at du ikke overtolker?

Skrevet

Takke for ting som blir gjort og gitt, og "kan du" istedet for feks gi meg, send meg, osv... Jeg er vel veldig nøye på dette selv. Min kan fortatt ikke snakke, men skal være klar på det!

Skrevet

Dere bør skifte omgangskrets eller vurdere et legebesøk.

Det er kraftig unormalt om "folk" blir irriterte av at et barn sier takk. Så enten er du grovt paranoid eller så omgås dere utrolig merkelige mennesker.

Skrevet

Jeg er Hi og det var godt sagt -<<-

Må nok skifte omgangskrets. Enig i det, men jeg er så gammel at det er ikke lett. Det er oppegående folk, men de har veldig fri oppdragelse. Det blir folk av dem også, men de blir ikke spiselige før de er 12-13 år og da ligger foreldrene som slitne som slips.

Faktisk mange førskolelærere..... når jeg tenker meg om. Men det er nok tilfeldig. Er nok mer omgangskretsen....

Artig å høre at så mange er enig med meg da. Takk. Da skal jeg gå med stolthet i neste fødselsdagsselskap med min lille i matrosdress....

Skrevet

Det er flott med barn som takker.

Jeg har fra mine var små øvd på dette og de takker pent alle tre:-)

Skrevet

Vi har lært vår gutt å si takk for maten. Ble lært det selv da jeg var barn.

Skrevet

Tokatter_USA, mine norskamerikanske tiåring sier "thank you for food" etter middag.Det har bare blitt sånn. De norske ungene sier takk for mat.

Minstemann sier takk når jeg skifter bleie på han, eller de merkeligste ting, som å bre på han dyna, eller feste selene i bilstolen.Og jeg har aldri lært han det, men de plukker opp sånt når vi voksne sier takk.

Vi er forbilder, og de lærer av væremåte, oppførsel både verbalt og ellers.

En tankevekker egentlig.

Enig.Man irriterer seg ikke over barn som takker. Å være takknemlig er mangelvare i dag, så det synes jeg er prisverdig av små barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...