Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #1 Skrevet 14. oktober 2008 må si meg sterkt uening i at de som har strenge foreldre får de barna som flipper ut!!!! Vi har en 16 åring selv, og han drikker ikke for en enkelt grunn:; fordi vi er hjemme sammen med han i helgene, drikker ikke selv OG tilrettelegger helgen etter han! Dvs vi ser filmer han vil, vi lager maten han vil ha SAMMEN med han og får han generellt til å føle at man KAN faktisk kose seg hjemme i helgene sammen med foreldrene sine! Det han forteller er at de som drikker i klassen hans både ifjor i 10 klasse, og iår på vidregående er ungdommer som er alene hjemme i helgene fordi foreldene enten er på hytta / campingen eller er ute å fester selv! Vi snakker mye om dette, og har fortalt han om vårt syn både på rus og alkohol. Og han forteller om venner som våkner opp badet i eget oppkast og at dette rett og slett ikke frister han! Man må snakke med ungene sine, MEN det viktigste man gjør er jo å være gode eksempler selv!!! Hva slags signaler sender man en 14-16 åring ved å gi de alkohol selv??? jo: du får lov å drikke, bare jeg får bestemme hva du drikker??? ÆRLIG TALT!!! Er dere virkelig så jævla dumme og naive??? Da kan dere jo like godt også si at du får lov å ruse deg, men jeg skal bli med ned til byen og bestemme hvilken hasj du får kjøpe og bruke! Rus er rus når man er under 21 og hjernen ikke er ferdig utviklet! Skal man ha ungdommer til å prioritere riktig og fornuftig, så må man netsen gjøre det samme selv! Vi er begge avholdsmennesker, MEN serverer vin og øl hvis vi har gjester feks. Så våre barn har et sundt og naturlig forhold til alkohol. Dvs de slipper å oppleve fyll hjemme, men lærer seg også at andre liker å kose seg med et glass eller to i godt selskap og til god mat! Jeg er sjokkert over sånne blinde ignorante holdninger! Se på det programmet som var sendt fra Mariakirken i Stockholm, der de hanker inn unger fra 10 års alder og opp til 18 år som er ravnede fulle og ligger på hver sin madrass og spyr hver eneste helg i Sverige! spør de hvor de har lært dette??? Jo, fra foreldre som er mere opptatt av å få feste i helgene selv enn å gidde å "bare" sitte hjemme med mann og barn. Og 8 av 10 av disse svenske barna hadde fått alkohol: riktig gjetta: HJEMMEFRA!!!!!
fox`y Skrevet 14. oktober 2008 #2 Skrevet 14. oktober 2008 Litt uenig dær gitt. Mine foreldre festet ikke i d hele tatt, de kunne kose seg med en øl til maten ol.men ikke fest. Vi har altid vært åpne og ærlige om alkohol med værandre. de stilte opp hele tiden som sjåfør osv når d var noe. vi var aldrig hjemme alene heller,ikke før jeg flyttet ut liksom. å d har blitt menneske av meg å selv om de kjøpte 1 ,6 pac til meg vist jeg skulle ut med venner. ikke alle blir helt korka av å få alkohol hjemme vettu. d har oxo med viljestyrke og egne holdninger og meninger om seg selv. lære seg å si næi. å d er en viktig oppgave vi foreldre må lære onga vårres.
ana baroma Skrevet 14. oktober 2008 #3 Skrevet 14. oktober 2008 jeg er faktisk tildels enig med deg. Jeg har da festet nok i mitt liv, men drakk faktisk ikke før jeg var 18! Og hos oss ble vi henta når vi var på fest, enten av foreldre eller foreldrene til venner. Helt vanlig, og pappa var ALLTID kjørbar! Han slutte faktisk å drikke alkohol når vi ungene ble stor, dels fordi han skulle gå foran med et godt eksempel, dels fordi vi bodde på landet og skulle noe skje måtte han kjøre. Vi fikk aldri alkohol hjemme før vi ble godt voksne faktisk, og jeg har i dag et godt forhold til alkohol. Jeg drikker meg aldri overstadig, og det er skjelden jeg drikker noe som helst... Jeg har sett ungdommer ned i 12-årsalderen som raver rundt i Kristiansand sentrum om nettene. Og foreldrene har gjerne sendt med dem penger og øl fordi de skal feste hjemme, og da passer det dårlig å ha tenåringen hjemme. Sorry, men jeg tror mer på forskningen rundt dette enn enkelthistoriene på dib:)
mamma&urokråka Skrevet 14. oktober 2008 #4 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg syns i hvertfall at foreldre som kjøper alkohol til barna sine "så de vet hva de drikker" er ekstremt naive... blir så oppgitt at jeg nesten må le...
~sjiraff~ Skrevet 14. oktober 2008 #5 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg synes det er viktig at ungene får løsrive seg jeg. Være med venner og kose seg ute på kino, cafe, ungdomsklubb osv. Å være hjemme med en 16 åring hver helg høres ut som en bjørnetjeneste. Jeg tror ikke at statistikken lyver. Jeg tror at de fleste ungdommer som får med alkohol hjemmefra drikker det i tillegg til annet. Men det er forskjell på barn, og jeg er et eksempel på det motsatte. Fikk bare alkohol to ganger, men de to gangene drakk jeg bare det jeg fikk også. Jeg hadde ikke foreldre som jeg følte jeg kunne ringe til om det var problemer, jeg prøvde heller å skjule alt for de. Så selv håper jeg at jeg klarer å få et såpass godt forhold til mine barn at de er åpne og forholdsvis ærlige med meg (litt lyver de nok uansett). Men jeg vil gjerne være den foreldren som blir oppringt om mitt barn eller en kompis ligger i grøfta og spyr og trenger hjelp. Jeg vil være den som kan komme og hjelpe om det er behov. Men HI husk at det er viktig for barna å løsrive seg. Å ha en 16 åring hjemme hver helg for å spise godt mat og se på film med foreldrene? Det er neppe en bra løsning i lengden.
cherry coke Skrevet 14. oktober 2008 #6 Skrevet 14. oktober 2008 Kan ikke forstå at det skal være negativt at en 16 åring er hjemme sammen med foreldrene i helgene om han ønsker det selv? Så lenge han har venner og er sosial på andre tider spiller det vel ingen rolle? Synes det høres ut som at HI har et flott forhold til sønnen sin-
cherry coke Skrevet 14. oktober 2008 #8 Skrevet 14. oktober 2008 Skjønte det. Men kan du fortelle meg hvorfor det er absolutt nødvendig å "løsrive" seg fra foreldrene sine i en alder av 16? For noen barn er det sikkert bra, men slettes ikke alle. Jeg bodde hjemme til jeg var 18, var ofte sammen med foreldrene mine som jeg har et sterkt og godt forhold til i dag, men var likeså ofte sammen med venner. Kan ikke skjønne hvilken skade man kan ta av det?
Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #9 Skrevet 14. oktober 2008 Synes også det høres litt rart ut at en 16 åring faktisk velger å være sammen med foreldrene sine hver eneste helg. Og så lurer jeg på en annen ting: Hva med bursdager o.l.? At dere har en fin dialog derimot synes jeg er veldig positivt og ikke minst viktig. Men jeg tror også det finnes en fin mellomting....
~sjiraff~ Skrevet 14. oktober 2008 #10 Skrevet 14. oktober 2008 Å være hjemme hver helg med sine foreldre som 16 åring ser jeg på som en bjørnetjeneste. Jeg mener at ungdom må få løsrive seg fra foreldrene, oppleve og lære. Holder man barnet hjemme utsettes bare denne prosessen til man flytter hjemmefra. Å være hjemme med barnet en gang i blant er en ting, men hver helg er noe annet. For meg er det viktig at barna har en hyggelig, minnerik og morsom barndom. Og jeg selvinnsikt nok til å skjønne at det ikke skjer kun med meg som underholdning. Dessuten kan jeg ikke se for meg noe annet enn at barn som er hjemme hver helg med foreldrene er forholdsvis venneløse. Mulig jeg tar feil. Mine meninger baserer seg på mine erfaringer.
balsam Skrevet 14. oktober 2008 #13 Skrevet 14. oktober 2008 jeg håper at mine 2 kan kose seg hjemme med mamma og pappa også i helger i en alder av 16 år!! som skrevet over her -dersom de er sosiale på andre tider og situasjoner er det jo ikke NØDVENDIG for en ungdom å reke ute på sene helgekvelder.....
*musefis* med 2 store og 2 små Skrevet 14. oktober 2008 #14 Skrevet 14. oktober 2008 Føyer meg også inn i rekken med Sjiraff og Leader!! ;o)
cherry coke Skrevet 14. oktober 2008 #15 Skrevet 14. oktober 2008 Det står jo ingen plass at han er hjemme HVER helg? Eller? Jeg mener om gutten er sosial og har venner og sunne interesser hadde jeg ikke bekymret meg.
SuperGlad Skrevet 14. oktober 2008 #16 Skrevet 14. oktober 2008 Det som skremmer meg er at så mange er såpass naive å tror at ungene deres ikke kommer til å drikke før 18 år, å ikke kommer til å drikke hjemmebrent. Jeg er så jævla dum som du sier, at jeg vil vurdere barnet mitt den dagen det skjer at han/hun drikker å gi alkohol hvis jeg vurderer det som bedre. At man sitter hjemme med barna i helgene er jo supert! Men hva når de skal på klassefest, bursdagsfering eller bare ut en tur med venner? Jeg har selv vært på fest i kun noen timer, rakk å drikke meg full ( 1 gang jeg drakk, å da drakk jeg hjemmebrent), kastet opp alt, å pakket en pakke tyggis i munnen min. Mamma hentet meg, å merket ingen verdens ting. Nevnte i andre innlegget at jeg var vakt på en fest arrangert av 15-16 åringer fredag. En av jentene var synlig beruset, pappan sa dagen etter at hans datter drakk ikke.
Kåre Moradi Skrevet 14. oktober 2008 #17 Skrevet 14. oktober 2008 Bare et aspekt som jeg synes mangler i denne debatten: Selv om man ikke sender med barna alkohol og har nulltoleranse for alkohol/mindreårige hjemme så er jo ikke det det samme som å nekte barna å dra på fest. Balansegangen er vanskelig, man frykter jo hjemmebrent osv. Men: nettopp derfor er det godt å ha forskningen å ty til. Den sier tydelig at man ikke skal sende med alkohol. Dialog er alltid viktig.
Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #18 Skrevet 14. oktober 2008 hehehehehe, han er faktisk 16 og velger dette selv! Han er sliten i helgene, fordi han bruker mye tid på bandet han spiller i 5 dager i uka ellers pluss at han går vidregående og prøver å utdanne seg! Så blir det nesten fremstilt som vi har et sykelig forhold??? jaja, mener dere at jeg skal jage han på dør for å ikke gjøre han en bjørnetjenste??? For hva da?????? Skjønte ikke hvofor det er en bjørnetjeneste??? Mulig jeg er dum, men vil gjerne ha en forklaring på hvilke senskader dere mener jeg gir min sønn som selv velger å være hjemme i helgene? Mener dere jeg skal tvinge han på fest da? Jage han ut døra i helgene så han får trening i festing og samvær med fulle venner så han er godt trent til han blir lovlig??? Hva tror dere ungdommer gjør ute i helgene? Sitter hjemme hos hverandre å spiller Ludo?
balsam Skrevet 14. oktober 2008 #19 Skrevet 14. oktober 2008 det var på ingen måte ment som noe kritikk eller noe mot HI... mer en håper jeg klarer det samme med mine=)
Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #20 Skrevet 14. oktober 2008 Det er ikke snakk om at unger ikke kan kose seg sammen foreldre også i helger..... det snakk om en 16 åring som velger å tilbringe hver helg sammen med mor og far. Enten har han utrolig kjiipe venner eller så har han ingen. Verden er faktisk ikke slik at man enten må være hjemme eller drikke seg drita ute. Jeg kommer ivertfall til å oppfordre mine barn og vennene dems til å finne på noe hyggelig sammen uten alkohol. Gjerne hjemme hos oss. Men jeg kommer aldri til å forvente at de skal sitte hjemme sammen med oss hver eneste helg. Da hadde jeg blitt bekymret faktisk. Jeg har aldri vært av typen som reket gatelangs på kvelder og i helger. Hvorfor? Fordi hos oss var det åpent hus og da velger man selvfølgelig det. De som velger å reke i gatene har gjerne ikke et alternativ.....
Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #21 Skrevet 14. oktober 2008 Snipp-Snapp-Snuppe! Helt enig! Min sønn deltar selvsagt på både klassefester, bursdager og andre ting. Snakker om i hovedsak. Han velger som jeg skrev dette selv, vi hverken tvinger han eller sitter med tårer i øynene og ber han være hjemme. Poenget mitt var vel egentlig at hvis man er hjemme selv og hygger seg ( joda, vi er faktisk sosiale ute også på både vennefester, bursdager, bryllup mm) men i det lange løp er vi jo flest helger hjemme. Vi har et forhold til vår sønn som vi er både glade for og stolte av, og føler ikke han går glipp av noe selv om han ikke frekventerer cafe, klubb og andre ting dere tror de gjør vis de ikke er hjemme.....
balsam Skrevet 14. oktober 2008 #22 Skrevet 14. oktober 2008 kan det faktisk hende at jenta "faket" at hun var full? jeg var en av de som faktisk ikke tørde å drikke alkohol, men var for svak til å stå for det for vennene mine, så jeg lata som jeg var full i 3 år ute, men var selvsagt klink edru når jeg kom hjem....
~sjiraff~ Skrevet 14. oktober 2008 #23 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg svarte utifra hovedinnlegget ditt. Jeg var vel sjelden hjemme i helgene som tenåring. Men vi var på langtnær på fest hver helg. Eller drakk alkohol. Vi var mye bare sammen hjemme hos venner, og ja vi spislte faktisk spill (kanksje ikke ludo, men fantasi, TP osv), så på video, fnisa, proma og spiste smågodt. Å ikke være hjemme som 16 åring betyr ikke at man reker gatelangs og drikker. Jeg har fantastisk mange gode minner fra den tiden! Men selvfølgelig om din sønn velger selv å alltid være hjemme så kan dere ikke tvinge ham ut. Men for meg høres det trist ut.
Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #24 Skrevet 14. oktober 2008 Så fordi min sønn stort sett er hjemme så har han enten kjipe venner, eller har ingen venner????????????? Den var nyansert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå