Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #26 Skrevet 11. oktober 2008 Skjønner godt hva du mener 13.00.... hva er vitsen i å ha så mye? Klart det er opp til hver og en, men da ville jeg ha betalt ned på lånet.... Selv har vi 30.000 i buffer, er gla for de sparepengene det er ,men kunne ønske at det var litt mer.... Men det er godt å trygt å ha de, hadde vi ikke hatt de pengen hadde jeg følt meg utrygg, spesielt etterom vi har ei lita snuppe og nytt hus....
Gjest Skrevet 11. oktober 2008 #27 Skrevet 11. oktober 2008 Vi fikk skattepengen nå så da har vi ca 150 000 kr + 80 000 kr vi skal bruke til garasje, men kommer til å bruke 100 000kr som egenandel når vi skal overta en tomt.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #28 Skrevet 11. oktober 2008 å, 13.09 det er akkurat som å høre mine tanker Nytt hus, og lån på det, renta på vei opp osv.. Tenk om noe skjer! Da hadde det vært godt å ha litt ekstra, men tenker at 30.000,- bør holde litt hvertfall..
Gjest Skrevet 11. oktober 2008 #29 Skrevet 11. oktober 2008 Ble fort trykket på lagre her, så da har vi rundt 50 000 kr i buffer/reserve og det synes jeg er greit å ha. vi har minimum på 30 000 kr, mindre enn det i reserve blir jeg nervøs, hehe... Ellers ville vi vel fått endel hundretusen om vi solgte huset, men da måtte vi jo uansett ha brukt dem til ett nytt hus.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #30 Skrevet 11. oktober 2008 Ja, veldig greit å ha litt i bakhånd, men mye er nå et urealisert tap siden aksjemarkedet går dukken....
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #31 Skrevet 11. oktober 2008 Har selv rundt to månedslønner stående på sparekonto. Dette er fornuftig for oss i forhold til vårt forbruk og våre behov. I tillegg sparer vi i leiligheten ved å betale ned betydelig mye mer på lånet enn vi "må". Fordelene ved å ha sparepenger er vel ganske åpenbare; går noe i stykker her i huset, trenger vi ikke å ta opp noe dyrt forbrukslån for å betale for reparasjoner eller nytt. Vi fikk et ikke planlagt behov for elektriker her for en stund siden, bare noe småtterier, men det kom fort opp i ti tusen kroner. Da var det godt å ha dette på konto og slippe å bekymre seg for hvor pengene skulle komme fra. Nå kjøper vi babyutstyr og trenger ikke bruke voldsomt mye av lønningene våre. Vi kan ta det fra sparekonto, og heller etterfylle den med jevne uttak fra lønnskonto fremfor store innhugg enkelte måneder. Det er derimot ikke lurt å ha masse penger stående på konto mens man betaler ned på et stort lån. Det må jo balanseres litt.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #32 Skrevet 11. oktober 2008 Noen lapper syltet ned i BSU, 5-10000 stående på en "backup-konto" i tillfelle krise - og penger bundet i huset regner jeg ikke som sparepenger. Det er ikke "BARE å selge huset" dersom vi trenger penger - vi skal da tross alt bo noensteder, og med dagens leiepriser blir det aldri aktuelt å selge huset for så å betale leie til noen andre. Forøvrig er huset av en viss sentimental verdi for meg.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #33 Skrevet 11. oktober 2008 BSU tilsammens: 90.000,- hans sparepenger: 45.000,- min sparekonto: 10.000,- har noen askjer en plass også som vel var komt opp i 20.000,- nå... 165.000 tilsammen, oj det var mer enn jeg trodde vi hadde faktisk:)
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #34 Skrevet 11. oktober 2008 Nei, ikke mye BSU: 20,000.- Find: 12 000.- Ellers har vi vel en 300 000 i huset etter at lån er betalt.. Men jobber med saken...
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #35 Skrevet 11. oktober 2008 Har ca 20.000. Ellers har vi et hus verdt 3 mill, og lån på 1,8 mill. Betaler ned mest mulig på lånet. Skjer det noe uforutsett, eller at vi trenger f.eks ny vaskemaskin, ja så løper vi til ho mor:) Utmerket buffer.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #36 Skrevet 11. oktober 2008 vi har snart 230 000..vi skal betale 100 000 ned på lånet og fortsette å spare.. når vi på nytt har 200 000 skal vi kjøpe bil for hundretusen. Det er vitsen for vår del...betale kontant og ha ifall man får store uventede utgifter..så man slipper å selge hus og hytte o.l..
monika 3+1 i magen:) Skrevet 11. oktober 2008 #37 Skrevet 11. oktober 2008 vi har ingenting, verken meg eller kjæresten min. eneste jeg sparer eg på sparebørsa til jenta mi på 1.5 år.. har vel spart 4000 eller litt over det tenker jeg.. jeg har ikke råd til å spare til meg selv!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #38 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg har vel ca 2-3000:) Sitter ikke så godt i det som dere andre her tydeligvis gjør. Har ikke store muligheter for sparing nå når jeg er i permisjon nei. Må si jeg er litt overraska over hvor mye penger dere har. Men sikkert fint for dere. Men er ikke nervøs nei. Ting ordner seg alltid!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #40 Skrevet 13. oktober 2008 Vi bruker det vi må i løpet av månedene. Når vi er oppe i 30-40 000 på lønnskonto før ny lønningsdag, pleier vi å sette av pengene på sparekonto. De står og godgjør seg utover året. Dersom vi trenger ny vaskemaskin, stor reparasjon av bilen el er de gode å ha. Før årsslutt spytter vi de inn i huslånet. Blir som regel 100 000 rett i avdrag og det forkorter lånet med noen år det! Om pengene står i huset, så er de jo fortsatt der og er våre, og det går alltids an å låne opp.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #41 Skrevet 13. oktober 2008 Akkurat nå har jeg ikke noen ting. Det liker jeg ikke.. Men ble alene for ikke så altfor lenge siden, så alt har liksom gått med. Men nå har jeg fått jobb. Har ingen lån, eller store utgifter. Så nå regner jeg med at jeg klarer å få lagt av litt hver mnd. Å som jeg gleder meg til det! Det å vite at vi alltid har penger om noe uforutsett skulle dukke opp, eller bruke litt på en ferie til sommeren =) Vil prøve å spare hvertfall 2000 kr. mnd. Det er i allefall en start!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #42 Skrevet 13. oktober 2008 Men har 8000 kr. på bsu da *juhu* =P Anonym 12:11
Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #43 Skrevet 13. oktober 2008 Vi sparer barnetrygden iallefall, og prøver å sette av litt hver mnd til sparekonto, men ikke akkurat nå, nå snur vi på hver krone vi har for å få endene til å møtes.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #44 Skrevet 13. oktober 2008 Du kødder, anonym 13.00? Du skjønner verdien av å være forutseende og skaffe seg trygghet i tilfelle noe uventet inntreffer? Har du fått garanti mot at du eller dine ikke kan bli alvorlig syke? - Bare ett av en rekke eksempler å trekke frem. Du blir vel gammel krok du også en dag. Og Staten blir ikke nok å leve av for de fleste av oss når den tid kommer. Med penger på bok lever du bedre som pensjonist. I mellomtiden tjener du renter mens du sparer. Er for sent å begynne å spare til pensjon når du nærmer deg pensjonsalder.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #45 Skrevet 13. oktober 2008 Samboeren min er en sparer av natur og har godt og vel 200-250 000 i sparepenger. De kommer til å gå med som egenkapital på huset vi skal kjøpe til våren. Utover det så kommer vi nok til å bygge opp en god buffer på minst 30-50 000kr - er ingen fan av forbrukslån nei, og syns det er greit å ha penger i bakhånd om noe skulle skje med barn, bil, vaskemaskin osv. Man vet aldri. Syns det er skremmende hvor mye forbrukslån folk rundt omkring har. Lever man fra hånd til munn så skjønner jeg jo at det er lite forenlig med å spare. Og selv er jeg student nå og får kun stipend fra lånekassen - så fra min side blir det lite sparing. Heldigvis har samboeren min jobb og kan legge av et par tusen hver mnd Så vi klarer oss greit i allefall
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #46 Skrevet 13. oktober 2008 Har ca 550.000 i sparepenger. Pluss at min del av egenkapitalen i boligen er ca 700.000. Så tilsammen har jeg ca 1.250.000 i midler som er kun mine. Har noe lån i tillegg, men ikke mer enn jeg kan betjene. Ser at noen nærmest regner samboerens sparepenger som egne. Det er ikke lurt, synes jeg. For selv om man føler at man er sammen for alltid, så kan uforutsette ting skje. Kvinner, sett i gang å spare penger!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #47 Skrevet 13. oktober 2008 Har en buffer på litt over 30 000kr. I tillegg har vi litt sånn småpenger stående på div kontoer ca, 10 000 Har 96 000 på BSU Han har 15 000 på BSU. Og selv i dagens dårlige marked regner jeg med vi harca 500 000 i boligene, dersom vi selger. Men totalt er det bare 40 000 som er tilgjengelig. Totalt tilgjengelig ca 150 000kr. Jobber med å øke bufferen til ca 100 000 i løpet av neste år.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #48 Skrevet 13. oktober 2008 Og forøvrig.. så eg jeg fulltidsstudent og har en 50% stilling. Så har det ikke fett sånn sett. Men prioriterer økonomien.. Anonym 13.19
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #49 Skrevet 13. oktober 2008 Det er sant det 13:06, men her er det kun han som har hatt penger og avse til sparing. Men vi kommer til å gå likt inni hus og inventar - så på sikt blir det jeg som betaler mesteparten av lånet på huset - til vi har 50/50 i egne midler i hus og hjem. Dette er vi klare på begge to - jeg har ingen plan om å være den som betaler mat og strøm og som sitter igjen med regningene ved et evt brudd Men nå som vi kjøper sammen er det jo klart en fordel også for meg at samboer har en såpass stor egenkapital som han har Student med samboer som har 200-250 000 kr i sparepenger
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #50 Skrevet 13. oktober 2008 må bare svare deg på det første du skriver..."Du skjønner verdien av å være forutseende og skaffe seg trygghet i tilfelle noe uventet inntreffer? Har du fått garanti mot at du eller dine ikke kan bli alvorlig syke? - Bare ett av en rekke eksempler å trekke frem" Har du hørt om forsikringer, helseforsikringer?. Er lurt å ha det på stell. Man har aldri garantier på sykdom, men man kan gjøre hverdagen enklere med forsikringer. Har helseforsikring gjennom Vertikal Helse, og den er helt super. Den sikrer deg den beste legehjelp innen ti dager....altså ingen kø. Dette gjelder alle slags sykdommer, såvel eksem eller kreft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå