Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #1 Skrevet 9. oktober 2008 Er tynn selv, og får stadig sårende kommentarer på dette. Presser i meg mer mat enn jeg har lyst på bare for å ikke bli stemplet som en person med spiseforstyrrelser. Men når overvektige blir kritisert for sin vekt, da bryter helvete løs! Skal det ikke være likt for alle?
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #3 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg hadde det akkurat som Hi for noen år siden. Jeg brydde meg ikke så mye om det folk sa. De sier det ikke for å være ekle. Nå er jeg noen år eldre og har plutselig lagt på meg 10 kilo. Og hadde aldri trodd det, men jeg hater det. Så bare kos deg mens du kan. Folk som kommenterer vekta de er bare misunnelige.
mor_til_2_84 Skrevet 9. oktober 2008 #4 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg er ganske tynn selv, og har fått sårende kommentarer om det, både av nære og folk jeg bare er på hils med. Det har gått til et punkt der jeg faktisk ikke klarer å holde kjeft lenger. Ei dame stoppet og snakket med meg. Kommenterte hvor nydelig og frisk sønnen min var osv, før hun plutselig skrek ut: Men gud a meg så tynn mora hans er da gitt!!! Vet du, jeg kjente det bare kokte inni meg. Så jeg smilte pent, og svarte meget sarkastisk tilbake: Ja, det er flaks jeg har så digre mugger at jeg klarte å holde liv i han ved å fullamme han i nesten 1 år da. Hun holdt kjeft da for å si det sånn... Ekstra sårende var det at hun sto og snakket høyt midt inne på det lokale kjøpesenteret... Pinlig kan du si. Stor eller liten, så syns jeg folk må bli flinkere til å se mennesker for hva de er, hvilke verdier, egenskaper osv de har. Er du feit, men verdens beste mamma, så kan vel ikke det være så ille? Og er du tynn men allikevel en gledesspreder og god venn, så er jo det fint.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #5 Skrevet 9. oktober 2008 Selvfølgelig har tråden over her rett. Som sagt har jeg vært veldig tynn og vet hva folk kan komme til å si..... men det er faktisk verre å være tykk. De blir sett mer ned på enn tynne mennesker. Når du er for tynn så er det mer med bekymring gamle damer plumper uti med det Er du tykk så er det mer nedlatende. Så slapp av tynne damer! Ikke vær så hårsåre. La nå de gamle damene få lov til å være litt ubetenksomme. De mener ingenting med det. Og stol på meg..... det er mye mer sårende for de som er tykke.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #6 Skrevet 9. oktober 2008 Ja dakal små tynninger.... dere får sikkert ikke stygge blikk av å gå inn på moteforetninger, bakeri, eller burgersjapper! Men det får vi overvektige! Og alle tror vi kun lever av snop og donuts!! Folk sier vi er så stygge at vi må ta til takke med de mannfolka som orker å ta i oss! Ser ikke et JÆVLA mobbeinnlegg her inne mot tynne folk! Men derimot dere tynninger som er snar å komme med de verste storfene mot oss! Nei vet du hva! Det går da an å svare tilbake mot ufyselige folk, det har vi i elefantverden ha måttet lære oss!
Bøllefrød Skrevet 9. oktober 2008 #7 Skrevet 9. oktober 2008 det er da for faen ikke noe mere synn på deg en på de som er tynne. er verkeb tynn eller tykk.. men med mindre du ikke har en sykdom som gjør det tykk så har du da faktisk lagt opp til det selv. kjenner mange tynne som sliter med vekten får stygge kommentarer å rykter på seg om at de har spiseforstyrelser er vel like ille det som å få stygge blikk hos bakern.. uansett hvor mye de spiser så legger de ikke på seg, du derimot med mindre du har en sykdom kan gjøre noe med det.. å om du har en sykdom er det fortsatt ikke mere synn på deg, er ikke rart du får stgge kommentarer å blikk med den pesonligheten du har.
mor_til_2_84 Skrevet 10. oktober 2008 #8 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg har ingen intensjon om å slenge med leppa verken til tykke eller tynne. Men at en overvektig person skal komme her og fortelle at det er verre for en tykk person å få kommentarer, enn for en tynn, det blir for dumt. Kropp er kropp uansett hvordan den ser ut, og det er et følsomt tema uansett. Jeg skjønner helt klart at det ikke er noe hyggelig å føle blikkene til folk på den måten som blir beskrevet over her. Men det er ikke mer hyggelig å få spørsmål om åssen man klarer å få barn når man er så tynn, at folk kommer og skal kle på deg når det er kaldt, at helsesøster spør om din helse og ikke barnets når du er på kontroll osv osv... Tynn eller tykk er helt uvesentlig, det er ikke hyggelig å få negative blikk eller kommentarer om kroppen sin uansett. Jeg er 24 år, og har ikke gått opp et gram siden ungdommskolen, samme hvor mye jeg har spist. Jeg har et friskt barn, og et nytt barn på vei, så det er jo tydelig at kroppen min ihvertfall fungerer som den skal.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #9 Skrevet 10. oktober 2008 Les innlegget før du svarer kjerring!
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #11 Skrevet 10. oktober 2008 Har vært bade tykk og tynn. Tykk for noe år siden men etter hard trening, klarte å gå ned igjen. For meg såret der mye mer da jeg var tykk. Kanskje fordi det er akseptert å være undervektig enn overvektig her i samfunnet.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #12 Skrevet 10. oktober 2008 Nå har jeg aldri vært tykk,så skal ikke utdype meg om det. Jeg har alltid vært tynn.Så tynn at jeg ser syk ut til tider. Hvis jeg er sliten så ser det ille ut. Jeg har i alle år fått kommentarer.Folk får seg til å si det mest utrolige til meg.Og det kan gjerne være mennesker jeg bare er på hils med som bare MÅ si noe til meg liksom. Skikkelig koselig!Føler meg om mulig enda bedre etter at folk har kommentert at jeg er jo SÅ tynn og jeg ser jo SÅ syk ut! Snodig at det som oftest er overvektige mennesker som MÅ si noe:) Men bare vent!Jeg begynner å ta igjen nå.Så når de kommer med sine kommentarer så svarer jeg:Ja,noen må jo holde statistikken nede,siden det begynner å bli så mange feite folk i norge. Jøss!!!!DA blir de sure gitt:))))))))
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #13 Skrevet 10. oktober 2008 Stønn! Jeg blir nesten litt oppgitt over den diskusjonen her. Klart noen kan ha STORE problemer med undervekt, men uansett er det nok, i hvert fall gjennomsnittlig, et myyye større helseproblem, med overvekt. Jeg selv er ganske slank (BMI 19), men er ikke av de som kan spise hva som helst, uten å gå opp i vekt. Nei, da legger fettet seg kledelig på magen og rompa, resten av kroppen er like skjelettaktig som før. Ikke har jeg noe særlig pupper å skryte av heller (A-cup), t.o.m. legen min kommenterte det engang. Men lar jeg det gå innpå meg? Neeeiii, kanskje et ørlite øyeblikk, så rister jeg det av meg og ler av det hele. Jeg vil da mye heller være tynn enn tjukk. Jeg gikk opp 20 kg. under svangerskapet, da fikk jeg en liten smakebit på hvordan det er å være overvektig.. Det kjentes ikke så veldig bra ut. Men at man skal oppføre seg høflig overfor ALLE mennesker, burde spesielt gamle damer vite.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #14 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg er for tynn selv, og har vært det hele livet. Tar gladelig i mot de ekstra kiloene som kommer nå Jeg spurte kjæresten min om han kunne se at jeg hadde lagt på meg, og han svarte, foruten magen, at jeg hadde fått tykkere lår! Jeg jublet, slå den Vil jo bare se normal ut, og ikke tiltrekke meg unødig oppmerksomhet. Vil ikke at folk skal se på meg og tenke at jeg er syk, når det ikke er tilfelle. Det samme gjelder vel for de med overvekt. Forøvrig har jeg inntrykk av at ganske mange normalvektige putter seg selv i båsen "overvektig".
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #15 Skrevet 10. oktober 2008 Ja, enig. Syns at vi kvinner er veldig flinke til å være harde mot oss selv. Jeg har slanket bort over ti kilo etter barn nummer to på ganske kort tid. Kan nå bruke de gamle buksene selv om de er litt for trange. Men er jeg fornøyd? Svaret er nei, selv om jeg ser bra ut.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #16 Skrevet 10. oktober 2008 Uansett har jeg ikke sett så veldig mange ukebladforsider med "fetetips" og "før/etter-bilder" av folk som har lagt på seg. At det isolert sett, er folk som har andre utseendeproblemer, enn snittet, kommer vi vel ikke utenom. Og det er vel noen og enhver, som bare skulle ønske seg å se helt "vanlig" ut... Jeg ser absolutt ikke helt "vanlig" ut, og kommer aldri til å gjøre det heller. Så jeg har valgt å vinkle det positivt, jeg smiler og er vennlig mot folk og prøver å føre meg som en "flott" dame, (og det greier jeg stort sett).
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 10. oktober 2008 #17 Skrevet 10. oktober 2008 Det er utrolig sårende for en som er veldig tynn som gjerne sliter med å legge på seg å høre det konstant. Folk tror jo at dette er noe som lett kan kommenteres, for det er jo ikke så gale som å være overvektig. Jeg er 156 cm høy(lav) og på et tidspunkt veide jeg kun 38 kg. Jeg hadde IKKE spiseforstyrrelser. Jeg klarte bare ikke å legge på meg. Og gjett om folk kommenterte kroppen min konstant. Jeg ble mobbet for dette i 5 år. Så JO! Tynne folk blir uglesett de også! I dag er jeg kjempe ømfintelig når det kommer til kroppen min, jeg er usikker, misfornøyd, u name it. Dette pga alle kommentarene jeg fikk. Det er IKKE mer sårende om man er overvektig. Det handler om hvem det blir sagt til, hvordan den personen ser kroppen sin selv! Jeg kjenner jeg blir skikkelig provosert av flere her inne som tenker at tynne folk har det så lett, "det er jo ikke sårende å høre at man ser ut som beinrangel". Vet dere hva, TENK dere om før dere prater!
Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #18 Skrevet 10. oktober 2008 Det er vel ikke et poeng om det burde vaere mest saarende aa faa stygge kommentarer som over- eller undervektig, men at man ikke burde slenge stygge kommentarer om kroppen til folk uansett! Saa det saa.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #19 Skrevet 10. oktober 2008 Poenget er vel at de fleste ønsker å være slanke, og da blir det automatisk dratt den veien.. jeg har ei venninne som er kjempetynn, og hun HATER det.. en gang hun prøvde en topp spurte hun om jeg synes hun så tykk ut, og jeg svarte "nei selvfølgelig ikke".. hun ble så pisst at hun nesten ikke ble med ut på byen den kvelden.. hun ville ikke se ut som en utsulta radmager hund.. (noe hun ikke gjorde i mine øyne) Så det kan være like ille andre veien, er ikke bare tykke som sliter med selvbilde!
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #20 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg synes ikke man skal bli utsatt for kommentarer eller kritikk uansett om man er tykk eller tynn jeg. Det er fordommer mot både tynne og tykke. Er man tynn går det gjerne på dette med sykdom/spiseforstyrrelser Er man tykk blir man antatt for å være late overspisere, dårlig hygiene, lav utdannelse og slike ting... Jeg synes selvsagt at man ikke skal bli dømt for utseende sitt uansett jeg. Men så ideell er verden dessverre ikke... Så da får bare vi godta at det alltid vil være fordomsfulle folk som vil anta ting om oss på bakgrunn av hvordan vi ser ut, så får vi heller bare holde oss for god for å ta dette innover oss. Vi vet jo sannheten selv, og det er jo det som betyr noe!
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #21 Skrevet 10. oktober 2008 Alle dømmer andre etter utseende. Get over it.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #22 Skrevet 10. oktober 2008 Sikkert lett for deg å si, som mest sannsynlig er midt i mellom.
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 10. oktober 2008 #23 Skrevet 10. oktober 2008 Nix. Der må du revurdere verdensanskuelsen din for jeg er ikke av de vanlige eller slanke. Men humor, det har jeg. Og jeg gir f i hva andre synes, tykk eller tynn. Enkelt og greit.
OneOfTheBoys Skrevet 10. oktober 2008 #24 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg mener at det stort sett er mye mer sårende å få kommentarer på at man er overvektig enn undervektig!! Dersom man ikke sliter med spiseforstyrrelser synes jeg det er merkelig at man skal ta seg så nær av at folk kommenterer at man er tynn! De fleste er jo bare misunnelig. Og det er heller ingen helserisiko ved å være tynn så lenge man spiser nok og næringsrik mat, altså at man ikke er underernært.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #25 Skrevet 11. oktober 2008 En skulle tro at mennesker som selv sliter med selvbildet skulle ha litt større takhøyde for andre! La meg si det slik: Jeg er rimelig tykk, men løser ikke mitt egne dårlige selvbilde ved å rakke ned på andre! - det handler forsåvidt ikke engang om å GODTA at andre ser annerledes ut, det handler faktisk om å akseptere at alle er forskjellige og at Andersen ikke har noe med Karlsens eller Hansens utseende (eller legning for å dra det lenger!) Dersom man, som for tynn, for tykk, for høy, for lav, etc, reagerer på kommentarene - kall det gjerne mobbing - ved å rakke ned på andre, da er man ikke NOE bedre enn vanlige mobbere da. Så - skal det ikke være likt for alle? Jo, det skal det! INGEN skal måtte høre nedsettende kommentarer, fra andre, om kroppen sin! Så er det alle damene her inne som er "midt-imellom" som mener de har en rett til å mene noe om andres vektproblematikk - dere har ikke det! Tykk, Tynn, Midt-imellom - alle dere: Forsøk å gå en dag i andres sko før dere slenger dritt eller kritiserer, kanskje dere lærer noe som gjør at dere heller holder munnen lukket. Og for å dra det LITT lengre; Dere som synes det er greit å kommentere negativt, se ned på andre med annen kroppsfasong, eller som mener tykke/tynne får skylde på segselv - hva er det slike holdninger forteller barna deres?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå