Gå til innhold

salami - kan/kan ikke spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe, nei, men føler meg så mye bedre av å iallefall ikke spise "gammel" salami :P For får litt dårlig samvittighet av å spise det, men som oftest skjer det jo ikke noe..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

noen jordmødre sier det er greit å spise

noen jordmødre fraråder å spise det

når noen leger og jordmødre går ut å sier at man burde holde seg unna det, så kaller ikke jeg det mathysteri. Hysteri vil jeg kalle det om det er "folkesnakk" som er bakrunnen for bekymringen..

Selv er jeg ikke villig til å ta sjansen, uansett om sjansen for å bli smitta er forsvinnende liten. Det er bare et pålegg og det er snakk om 9mnd i livet...

Skrevet

HI

Du kan spise salamien i omeletten med god samvittighet. Det er slik at omeletten er stekt og da dør bakteriene de eventuelt farlige bakteriene i salamien.

Gjest Tina-Mari m/Tvillinger!
Skrevet

Jeg spiste seranoskinke i starten, så fikk jeg filla på vossafår pølse...nå går det i gull salami. Unga har det fint dem!

Legen min har sagt jeg skal spise helt normalt, og ikke med begge hender!

Skrevet

Hei!

Jeg har ikke tenkt å skrive enda et innlegg om hvorfor vi ikke bør spise salami og annen spekemat (og en del andre ting.) Det har vært mange gode og informative innlegg om dette i denne omgangen allerede. Men jeg må si jeg har blitt ganske overrasket etter jeg ble gravid. Både av å lese hva som skrives her inne og erfaringer etter kontakt med diverse helsepersonell. Informasjon til gravide er utrolig unyansert og til tider feilaktig og/eller mangelfull. Jeg har selv opplevd å få kostholdsinformasjon av en jordmor som åpenbart ikke var oppdatert, og det gjelder tydeligvis mange her også. Det er vel fortsatt under et år siden siste oppdateringer med hensyn til å forebygge listeriasmitte kom. Så det kan være noe av grunne til at leger og jordmødre der ute ikke er så nøye. Et annet aspekt er at leger og jordmødre når det kommer til stykket bare er vanlige folk som oss andre. Derfor kan holdningene til folkeopplysning variere også blant dem, og rådene de gir kan fra tid til annen være like preget av personlig synsing som faktisk kunnskap. Men leser dere matportalen er dette en side laget i samarbeid mellom norske offentlige organ som jobber med matvaresikkerhet og folkehelse. Her finner dere oppdatert informasjon om hva som er den offisielle norske holdningen baser på den siste og nyeste kunnskapen. Så hvis vi vil forholde oss til norsk anbefaling er min erfaring at dette er det beste stedet å lese. Nå er ikke alltid informasjonen der heller alltid like utfyllende, og gir ikke svar på alt man lurer på, men min erfaring er i alle fall at dette er den beste tilgjengelig.

Alle kjenner vi noen som har røykt under svangerskapet og fått friske barn, eller som har spist salami og overlevd. Men det gir ikke godt nok grunnlag til å danne en anbefaling. Da trenger vi tall og fakta på bordet. Det er for eksempel ikke uten grunn at barnedødeligheten i Norge har gått betydelig ned de siste hundre årene. Folkeopplysning har vært en viktig bidragsyter til dette. Men selvfølgelig var det de som overlevde fødselen før legen begynnte å vaske hender også. Bare ikke alle...

Alle må få velge selv hvilken risiko de er villige til å utsette seg selv og sitt barn for. Men rådene om å ikke spise spekemat, ikke spise mykost, ikke røyke, ikke drikke alkohol osv. osv er basert på at det faktisk finnes en risiko som vi ikke anbefales å ta. Å avfeie dette med at det er mathysteri blant norske gravide blir å stille tvil til anbefalinger gjort etter nøye vurdering av fagfolk. For å gjøre det bør man ha ganske sterkt belegg for sin påstand. Hvis ikke kan vi faktisk bidra til at barn blir syke og kanskje dør gjennom våre holdninger og råd basert på mangelfull kunnskap. Synsing er greit hvis vi skal si hva vi selv gjør, men derifra til å anbefale andre å gjøre det samme hvis dette er i mot nasjonale anbefalinger er å dra det litt vel langt. Å følge nasjonale anbefalinger er IKKE hysteri, det er å innse at det ikke er alt vi selv har nok kunnskap om til å vurdere enhver risikoen. Norske helse og mat myndigheter er heller ikke særlig hysteriske. Det var nok mange fagfolk i Europa som ristet på hodet når Rikshospitalet ble rammet av listeriasmitte i fjor. Mykost som de serverte har i andre deler av Europa vært frarådet for gravide og mennesker med lavt immunforsvar. I fjor døde flere mennesker, blant annet to ufødte tvillnger av dette i Norge. (Osten som ble servert var norskprodusert og pasteurisert.) Nå er anbefalingene strammet inn. Det er ikke hysteri, men dyrekjøpt erfaring.

Helt til sist til dere som spiser omelett. Vær forsiktig med å bruke kjøtt i denne som ikke er varmebehandlet fra før da du ikke alltid vil klare å oppnå tilstrekkelig temperatur til å drepe bakteriene når du steker en omelett. Pizza eller ostesmørbrød på 200 grader i ovnen bør imidlertid gå bra. Som dere ser i et av innleggene over bør varmen opp i over 70 grader celsius.

Så for å avslutte. Spis gjerne salami, fårepølse, rakfisk, camembert og alt annet du måtte lyste hvis du er villig til å ta risikoen. Men tenk deg om neste gang du anbefaler noen andre å ta tilsvarende risiko. Det er ikke hysteri å følge nasjonale anbefalinger innen mathelse. Mange vil vel rett og slett kalle det sunn fornuft.

Skrevet

sinnsykt bra skrevet mia 29.. er helt enig med deg!

Skrevet

Husk å se dere for før dere krysser veien :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...