SusieQ-Anna210707+Kasper090409 Skrevet 9. oktober 2008 #1 Skrevet 9. oktober 2008 jeg fant litt salami i omeletten her... var det sånn at vi gravide ikke skal spise det?
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #2 Skrevet 9. oktober 2008 i føle min lege og min jordmor,kan man spise det..så lenge den er ganske nylig er åpna og det er lenge til den går ut på dato..=) tror ikke salami gå under spekemat,det sa de på gilde som jeg snakka med om det...
Cessa med Christopher&Mia Skrevet 9. oktober 2008 #3 Skrevet 9. oktober 2008 Har ikke spist salami på 24 uker jeg da. hehe
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #4 Skrevet 9. oktober 2008 jeg fikk høre at man ikke burde spise det i store mengder..? det er jo "spekemat"? google det
InLove♥ Skrevet 9. oktober 2008 #5 Skrevet 9. oktober 2008 jeg fikk vite at det går under spekemat, men at man kan med stor sikkerhet spise det om man passer på holdbarhetsdato og den ikke har ligget lenge åpen:)
Nummer tre <3 Skrevet 9. oktober 2008 #6 Skrevet 9. oktober 2008 det er kun Gilde som fryser ned spekemat før den går i produksjon, men etter alle "tabbene" fra Gilde som har vært i media så tar jeg ingen sjanser Varer fra Stranda og SPIS er ikke fryst ned. (http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=246159) Mange som sier at man bare skal spise og kose seg med det man vil, men jeg syns det ihvertfall er greit å høre på hva matportalen har å si.. Matportalen anbefaler jo at gravide burde holde seg unna spekemat.. Jeg MÅ ikke ha salami, selv om jeg savner det fælt! hehe
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #7 Skrevet 9. oktober 2008 Sitter og koser meg med lunsj. Brødskiver med ost og fersk salami fra Gilde. Føler overhodet ingen dårlig samvittighet. Vi må få en slutt på hysteriet om hva vi ikke kan spise her inne:) Greit at vi ikke skal spise upasteurisert ost og rakfisk og gravlaks, men salami har da ingen ting å si. Lurer på hvor mange barn oppigjennom som har blitt født av salamispisende mammaer?
Vestlandsspire Skrevet 9. oktober 2008 #8 Skrevet 9. oktober 2008 Har og lurt masse på dette matgreiene altså, er så masse forskjellig å høre! Fårepølse f.eks, eg har SÅÅÅ lyst å spise varme rundstykker med fårepølse! men har lest at neida, det er farlig...
mammaen til 2+1 Skrevet 9. oktober 2008 #9 Skrevet 9. oktober 2008 Hei Anonym 12:09 Fint for deg... =) Men folk må få lov til å være skeptiske. og la vær å spise den maten som vi faktisk blir frarådet å spise som gravid! Det du sier om "jeg vet ikke hvor mange barn som er født med salamispisende mødre"... kjekt for de..! Men det er ikke sikkert de var klar over faren med listeria og andre bakterier. Dette vil jo være det samme som å si.. "jeg vet ikke hvor mange barn som er født med røykende mødre"... De viste ikke om faren før.. de som røyker nå vet det... For min egen del syns jeg det er helt ok at folk spiser salami.. Jeg selv gidder ikke ta den sjangsen.. men i motsetning har jeg ikke helt klart å slutte å røyke enda... Men det å skrive at vi må f slutt på mathysteriet her inne syns jeg er drøyt. Folk må få lov å spise / la vær å spise det de vil selv! Uten at folk skal kalle dem hysteriske av den grunn... Ble bare litt provosert..
Maf og lillemann Skrevet 9. oktober 2008 #10 Skrevet 9. oktober 2008 jeg har kastet inn håndklet når det gjelder fårepølse jeg altså! kjøpte en pakke hin dagen og heiv den i frysen. jeg leste nemlig på babyverden.no (spm og svar fra jordmor) at man kunne spise fenalår med god samvittighet, hvis man frøs det først- regner da med at når det kommer til sånne ting som fårepølse og salami så gjelder de samme spillereglene! når jeg tenker meg om så har aldri legen eller jordmoren min nevn noen gang at jeg ikke skal spise fårepølse, salami e.l (noe som er ganske vanlige påleggsorter i norsk kosthold) det er jo noe jeg har lest meg til selv! så hvis det var skikkelig farlige greier, så burde jo helspersonell personlig opplyse om dette! (he he, så kunne vi hatt stående på helskortet hvor mange fårepølser vi spiste om dagen, og fått gratis fårpølse-slutt kurs!)
Underveis --> Skrevet 9. oktober 2008 #11 Skrevet 9. oktober 2008 Har nettopp vært hos jordmor, og hun sa det var greit å spise. Hun sa faktisk at ifølge matdirektoratet, så står det ikke noe om at man ikke kan spise spekemat. Rakfisk og annen "råtten" mat derimot skal man ligge unna (les muggoster og dets like). Jeg spiser min salami med god samvittighet. Jeg synes dette hysteriet rundt hva man ikke kan spise har gått altfor langt. Lær dere litt om mathygiene og hva som gir hva og hva som overlever hva, så bli livet mye enklere å leve!
mammaen til 2+1 Skrevet 9. oktober 2008 #12 Skrevet 9. oktober 2008 Dumt at vi ikke får samme informasjon da... For min Jordmor sa at dette var spekemat og dette ikke kunne spises... Spekemat = rått kjøtt. Det er jo ekstremt minimale sjangser for å bli smittet av salami... men er det værdt risikoen når babyen kan dø av det?
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #13 Skrevet 9. oktober 2008 Til deg som er redd salami men fortsatt røyker.... Du kutter ut noe som betyr veldig lite i forhold til røykinga di :-) dobbel-moral
Underveis --> Skrevet 9. oktober 2008 #14 Skrevet 9. oktober 2008 He he he Artig den med røyken. Fikk ikke med meg den jeg *flirer* Jasså? Kan Junior dø av salami? Hva, nøyaktig, kan han dø av?
Maf og lillemann Skrevet 9. oktober 2008 #15 Skrevet 9. oktober 2008 http://www.babyverden.no/templates/QApage____82472.aspx http://www.babyverden.no/templates/QApage____7391.aspx litt informasjon fra en jordmor ang spekemat! informasjon om røyking fra en jordmor, er vel strengt tatt ikke nødvendig, eller hva? - men eg tror jeg kan tillate med selv å si at det er farligere enn salami!
mammaen til 2+1 Skrevet 9. oktober 2008 #16 Skrevet 9. oktober 2008 Unngå listeria-smitte. (Listeria er en bakterie som kan infisere og skade fosteret). Det er noen få matvarer du bør unngå eller være nøye med mens du er gravid: Kjøtt skal være gjennomstekt eller -kokt. Du bør ikke spise rakfisk. Vakumpakket kjøttpålegg, gravet eller røkt fisk og enkelte oster bør du ikke spise hvis det går mot slutten av holdbarhetstiden. Unngå toksoplasmose-smitte. (Toksoplasmose er en parasitt som kan skade fosteret). Også med hensyn til fare for toksoplasmosesmitte, må kjøtt være gjennomstekt eller - kokt. Unngå nærkontakt med katter. Vask salater og annen mat som kan være forurenset med jord. Vask hendene godt etter hagearbeid og annen kontakt med jord og sand. Rutinemessig toksoplasmoseprøve av gravide anbefales ikke, fordi positive svar (svar som indikerer smitte) kan medføre mer skade (abort etter fostervannsprøve som tas for å fastslå infeksjon hos fosteret, bivirkning av medisiner) enn nytte. Barnet kan dø av både listeria og toksoplasmose. Jeg skrev det for å vise at jeg ikke "dømmer" og tar selkritikk for det.. Jeg vet veldig godt at det ikke er bra for babyen min. Folk velger helt selv hva de vil og ikke vil når de er gravide.. det jeg ikke liker er at folk kaller andre for hysteriske.. på grunnlag at de gjør anderledes en deg selv.
Underveis --> Skrevet 9. oktober 2008 #17 Skrevet 9. oktober 2008 Grunnen til at jeg spurte er at jeg selv vet hva som er farlig og ikke, og når det er farlig, men jeg registrerer at mange andre ikke egentlig vet hva de snakker om. Toxoplasmose, Listeria og E-coli går om hverandre noe som gir unødig engstelse hos mange, synes jeg. Greit å skille snørr og barter. For å "gjøre en ende på" diskusjonen, fant jeg denne veldig gode linken: http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=246159
mammaen til 2+1 Skrevet 9. oktober 2008 #18 Skrevet 9. oktober 2008 Tydeligvis er folk litt hårsåre når det gjelder salami.. Innlegget mitt var bare ment som at folk må nesten få velge selv hva de vil og ikke vil spise/eller gjøre når de er gravide.. Men ser jo det at de er kjekkere å angripe meg.. fordi jeg ikke har klart å slutte å røyke.. =) Vel vel.. ha en fin dag jenter.. =) La hysteriet rådet..
Nea og juniors mamma Skrevet 9. oktober 2008 #19 Skrevet 9. oktober 2008 Litt info for de som ønsker: Toxo-parasitten dør ved oppvarming til over 70 grader celcius og nedfrysing til minst minus 18 grader i tre døgn til to uker, avhengig av tykkelsen på kjøttet. Kjøttprodusenter har inget ansvar for toxo-parasitten, den finnes i kjøttet før slakting og kjøttet testes ikke for denne parasitten. Måtehold har dessuten liten effekt - risikoen for at man utsettes for smitte øker selvsagt jo større mengder/hyppigere man inntar f.eks. salami som er rått kjøtt på lik linje med spekemat. Man antar at det i Norge fødes 5-30 barn hvert år som er smittet av parasitten. Barn smittet etter 1. trimester har ved fødselen ofte ingen ytre tegn på infeksjonen til tross for at det har parasitten i seg. Uten behandling utvikler parasitten seg langsomt og skaden hos barnet kan først bli synlig etter flere år (som regel hjerneskade/synsskade). Nyere forskning antyder at senskader oppstår hos ca. 80 % av barn som er smittet ved fødselen, hos mange først i voksen alder. Blant nyfødte med smitte som behandles innen første leveår antar man at 70 % av de smittede barna unngår varige mén, og det er derfor viktig å oppdage infeksjonen på et tidlig stadium. Listeriabakterien drepes ved oppvarming til over 70 grader, men overlever frysing. Den er en av få bakterier som faktisk trives rundt 0 grader, og kan blomstre ved kjøleskapstemperatur. Frysing hemmer veksten, men når varen tines vil oppblomstringen akselerere. Mat som har vært fryst når faktisk farlige nivåer av Listeria raskere enn fersk mat - frysing endrer strukturen i matvaren slik at listeriaen får lettere grobunn, så man bør ikke la opptint mat ligge særlig lenge før inntak. Listeria er en bakterie som finnes i større eller mindre grad i svært mange matvarer i tillegg til jord og vann, og er en bakterie som gravide er spesielt mottakelige for. Bakterien forårsaker listeriose - en sjelden, men svært alvorlig sykdom. Det meldes om ca. 15-20 tilfeller av listeriose årlig her til lands (gravide/ikke-gravide). Tegn på smitte er influensasymptomer, såre øyne og hals, diare og mageknip. Dersom mor blir smittet trenger hun ikke ha symptomer på sykdommen selv, men i 25 % av tilfellene overføres bakterien til fosteret, enten via morkaken eller fødselskanalen. Smitte under svangerskap/fødsel kan føre til abort, dødfødsel, prematur fødsel (ofte med multiorgansvikt) og hjernehinnebetennelse. Det er høy dødelighetsrate for fostre/spedbarn som smittes, selv med antibiotikabehandling. Don't Shoot The Messenger
Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #20 Skrevet 9. oktober 2008 Ser vi har lest samme artikkel på matportalen: http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter Det er også viktig å lese at disse dør ved oppvarming, men ikke ved å fryses ned slik mange tror. Min jordmor ber meg følge disse rådene, for i fjor ble ufødte tvillinger smittet av listeria og døde, i Norge!
birrisj05.02.09 Skrevet 9. oktober 2008 #21 Skrevet 9. oktober 2008 Har ikke noe med store mengder å gjøre.. inneholder salamien de stygge bakteriene, så nytter det ikke at du ikke spiste så mye.. Men personlig så spiser jeg salami, så lenge det er nyåpna.. Er jo ikke sånn at det ER farlig, det bare KAN være farlig..
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #22 Skrevet 9. oktober 2008 Kjære enlitenstjerne m gutt i magen. Jeg omtalte ingen her som hysteriske men kalte det hysteri når debatten tar sånn av på altmulig man ikke skal spise. Det er litt dårlig tilnærming å sammenligne røykende mødre med salamispisende mødre. Beklager om det jeg skrev virket provoserende. Jeg må bare få lov til å mene at debatten om salami begynner å grense til et hysteri.
Underveis --> Skrevet 9. oktober 2008 #23 Skrevet 9. oktober 2008 At den er nyåpnet har jo da heller ikke noe å si for innhold av parasiter, bare så det også er poengtert. Spiser som sagt også salami ;-)
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 9. oktober 2008 #24 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg fikk beskjed om at fenalår var ok, så lenge det var godt speket - dvs ikke mye rosa/ferskt i det. Stoler såpass på norsk mat. Ja det har vært noen episoder med uheldige bakterier, og selv om man ikke skal si "det skjer aldri meg" så velger jeg å spise spekemat som vanlig. Dvs jeg stapper ikke i meg en pakke salami om dagen..
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #25 Skrevet 9. oktober 2008 Nei, ikke om du vil være helt sikker. Salami er spekemat og på linje med all annen spekemat kan den inneholde Listeria og Toksoplasmose. Listeria overlever frysing og MÅ varmebehandles for å dø. Toksoplasmose drepes ved frysing og oppvarming. Listeriabakteriene vokser også villig i kaldt kjøleskap. Derfor er det ikke nok å fryse salami eller annen spekemat om du vil være helt sikker på å ikke skade fosteret. Klippet fra mattilsynet: LM er ein bakterie som kan formera seg ved låg temperatur, ned mot null grader og dermed også i kjøleskap. Frysing har ingen innverknad på bakterien, men varmebehandling til pasteuriseringstemperatur 72º i 15 sekund er nok til å drepa han. LM er dessutan i stand til å overleva og formera seg i plastpakka mat under oksygenfrie tilhøve. I slike produkt kan ein etter lang lagring finna bakterietal opp mot 10 millionar pr gram vare, og dette er ei mengd som ein er samd om kan gi infeksjon hos utsette individ. Elles er det liten semje om kva som er minste infeksjonsdose. Sjekk gjerne andre pålitelige og forskningsbaserte kilder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå